6.154 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 40 Svar

Hotspot...nogen der har prøvet det... Hotspot...nogen der har prøvet det...

ja jeg spørger fordi jeg skal ha min Mona til dr. dyr idag....vi (dr. dyr og jeg) har mistanke til at hun har det man kalder Hotspot ...ville bare høre om nogen her har erfaringer med det.... og måske nogle gode råd ...

Lykke

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Brændekløvning 4.000 kr.
  • Hjælp til installation af LG smart tv og tv-streamer 800 kr.
  • Diverse opgaver 4.060 kr.
  • Anthony Bok spisebord 1.275 kr.
  • Handyman 1.000 kr.
  • Reparation af Weber gasgrill 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hotspot...nogen der har prøvet det...
  • #1   23. aug 2006 Furunkulose - dyb hudbetændelse

Af dyrlæge Helle Johansen

Hvad er furunkulose?
    Furunkulose er en dyb hudbetændelse, der udspringer i hårsækkene og senere breder sig til det omliggende væv. Hudbetændelsen kan være steril, men er oftest inficeret med bakterier. Det drejer sig typisk om bakterien staphylococcus intermedius, der er en del af hudens normale flora, men andre bakterier kan også være involveret.

Furunkulose er en alvorlig tilstand, der kan være smertefuld og give feber. Lidelsen kræver tit intensiv og langvarig behandling.

Hvad er symptomerne på furunkulose?
    Furunulose er en lidelse, som forekommer i mange forskellige varianter. Den forekommer hyppigst som:

Såkaldte "hot spots", hvor der lokalt opstår et hårløst, væskende område, og huden er rød og fortykket
    Bylder mellem tæerne, evt. med opbrud, så betændelsen løber ud
    Større områder med væskende sårdannelser, hårtab og hævelse

Hunden vil desuden generelt være påvirket i form af feber og nedstemthed.

Hvordan kan din dyrlæge stille diagnosen furunkulose?
    For at stille diagnosen vil dyrlægen ofte benytte sig af både hudskrab og vævsprøver (biopsier) af huden. Begge dele tages oftest, mens hunden er under fuld bedøvelse. Prøverne giver vigtige oplysninger om typen af reaktion i huden, samt om hvilken lidelse der kan ligge til grund for udviklingen af furunkulosen.

Hvordan behandles furunkulose?
    Det er vigtigt, at man er indstillet på, at behandlingen af furunkulose tager tid. I sjældnere tilfælde kan der være tale om en livslang behandling.

Dyrlægen vil typisk vælge en kombination af følgende muligheder:

Hunden skal behandles med antibiotika i minimum 3-4 uger, efter at symptomerne er væk. En dyrkning af bakterierne og en resistensbestemmelse kan hjælpe til, at dyrlægen vælger den bedst egnede antibiotikatype.
    En god, desinficerende shampoo, der f.eks. indeholder benzoylperoxid, til hyppig vask af de angrebne hudpartier.
    Tilskud af essentielle fede syrer til at forstærke hudens forsvarsværker mod infektion og dæmpe betændelsesreaktionerne.
    Binyrebarkhormon til at dæmpe reaktioner, der forårsages af immunforsvaret og allergiske reaktioner i huden.
    Forebyggelse af lopper og andre parasitter på huden, så de ikke griber forstyrrende ind i hudens helbredstilstand.

Hvorfor får hunde furunkulose?
    En række lidelser, f.eks. hårsækmider, allergi og svampeinfektioner, kan udløse en hudbetændelse, der hurtigt kan udvikle sig videre til furunkulose.

Desuden forekommer der en variant hos schæfere, hvor især midaldrende hunde udvikler furunkulose. Det menes, at der kan være forhold i immunforsvaret hos schæfere, som gør dem særligt disponerede for at udvikle den dybe hudbetændelse.

Hvad er risikoen for, at din hund får furunkulose?
    Mange hunde udvikler på et eller andet tidspunkt furunkulose i mere eller mindre grad.

Hvilke racer er særligt udsatte for at få furunkulose?
    Alle hunde kan få furunkulose, men boxer og golden retriever er særligt udsat.

det her fandt jeg på netdyrdoktor....

Lykke

• #2   23. aug 2006 Min schæfer døjer en del med det.

Efter råd, gav jeg hende æblecidereddike som kosttilskud, og vi har ikke haft flere udbrud efter vi er startet på det..........

• #3   23. aug 2006 er lidt nervøs.... for det lyder ikke rart....Mona har en plamage på halsen hvor huden er rød, og pelsen tynd....og når jeg tar en tot, ryger den helt og nemt af....

ikke godt....men idag har jeg fået tid, og så skal vi ha set på det.... men adder badder....

Lykke

• #4   23. aug 2006 oki Janie F....du har ikke givet din hund antibiotika kur...imod det.... og det virker???

Lykke

• #5   23. aug 2006 Lyder ikke rart.

Kira havde det mellem trædepuderne, og jeg kunne tydeligt se, hun havde det af h.....til med det.

• #6   23. aug 2006 altså Æblecidereddike.... hvordan får du det i hunden... tror ski ikke Mona vil drikke eddike....selvom jeg "gemte" det i foderet....

Lykke

• #7   23. aug 2006 Jeg gav selvfølgelig piller da det startede. Men når kuren var slut, havde hun udbrud igen unden for en uge. Vi kørte med 2 kure, men det kom bare igen....

Efter jeg er gået igang med eddiken har der intet været 7-9-13

• #8   23. aug 2006 Nu er jeg så heldig min elsker sure ting. Så hun drikker det bare.

Men jeg kender nogle stykker der giver det i det grønne (barf ;0)), og så putter lidt tun i olie ved. Det dæmmer for den stærke lugt......

• #9   23. aug 2006 Som "ny" hundeejer er jeg vildt forbavset over hvor mange sygdomme, der kan støde til !!
    Øv, endnu een...

• #10   23. aug 2006 ja men det er så lige det.... Mona er ret tuff når det gælder sygdomme...hun lader sig overhovedet ikke mærke med noget....
    engang opdagede vi at hun havde betændelse i analkritlerne, og fik hende til dyrlæge hu hej.... han opererede straks analkritlerne væk...og da vi henter hende...siger han... ja man opdager det hurtigt...for hunde med det problem, har enten ikke afføring (pga. smerter) eller skriger når de pøller....
    vi stod og gloede på ham.... øhhh jammen Mona har haft afføring fuldstændig som hun plejer...uden et knyl....
    hun har slet ikke selv vist at der var noget galt....

og sårn er hun generalt....viser aldrig smerte eller ubehag.... så vi holder ekstra øje med netop hende....

Lykke

• #11   23. aug 2006 Har heller ikk besøgt dr. Dyr med andet end det - endnu...

• #12   23. aug 2006 hmmm ...men hvordan får jeg det i hende...hvis hun IKKE vil drikke det....

Lykke

• #13   23. aug 2006 Hvor meget aæblecidereddike skal man ca give til en hund på 45 kg?? Og hvor tit??

• #14   23. aug 2006 altså vacc. mv.

• #15   23. aug 2006 Lykke, det findes jo også i kapselform, men jeg ved ikke om det er samme virkning så..

• #16   23. aug 2006 Den er lidt svær med mængden, så jeg skulle lige høre min ekspert.

Kira vejer 27 kg og får 3 spiseskeer.
    Carlos vejer 55 kg og får kun 1 spiseske.

Det kommer meget an på den enkelte hund, så hun rådede til at starte op med 1 spiseske og så øge hvis man ikke opnår den ønskede effekt.

• #17   23. aug 2006 Ups...glemte lige at det er 1 gang dagligt jeg giver.

• #18   23. aug 2006 Der står faktisk lidt om det på Kiplers hjemmeside under BARF:

http://www.kiplers.dk/?idx=barf

• #19   23. aug 2006 ok.Lulu har lidt ved den ene pote en gang imellem. Det skal vi prøve??? Er det samme effekt ved kapsler som i væskeform??

• #20   23. aug 2006 Jeg må desværre melde pas til det med kapslerne.....jeg anede slet ikke de fandtes

• #21   23. aug 2006 Lykke .

Min hund har lidt af det. Det kom som en byld mellem tæerne.

Han blev opereret 2 gange for det, uden virkning.

Han kom derefter i behandling med Nicotinsyre og Tetracyklin. 2 tab af hver 3 gange dgl.

Det er en hård kur. hunden sov 23 1/2 time. (sådan føltes det ) Men det hjalp.

• #22   23. aug 2006 Er faktisk ikke helt klar over om det er det som toffi har haft .
    Hun havde en periode med hårløse fortykkede røde pletter 3 styks for at være mere nøjagtig men jeg forlangte at dr.dyr lavede et skrab for at være helt sikker på beh. Og hun fik pennisilin i en periode på 10 dage og blev smurt med fusidin salve og brentacort det var lidt sejlivet at komme af med men det lykkedes . Efterfølgene har jeg skiftet hendes foder ud Fra royal kanin til noget der hedder uniqe basis .
    Det nye foder har gjort hendes pels mere blank og hun er blevet mere frisk Ikke at hun var egentlig medtaget af infektionem men kan bare mærke hun er mere frisk i det hele taget.

• #23   23. aug 2006 IHHHH tusind tak for alle de gode råd.... nu er jeg mere rolig.... for det lyder ikke så slemt mht. behandling....tror jeg må ha sårn nogle kapsler....

fik bare "angstanfald" da jeg læste det fra Netdyrdoktor....livslang behandlind med antibiotika....ikke noget jeg har lyst til.....
    Så Mona...åben ædespalten....nu står den på ÆBLECIDEREDDIKE....jubiiiiii

Lykke

• #24   23. aug 2006 ØHHHH

HOT SPOT og Furunkulose er så vidt jeg er orienteret og har oplevet to HELT forskellige ting!
    Jeg har haft en hund med Furunkulose og har en der har haft flere tilfælde af hot spots.

Furunkulose er bylder, normalt udviklet mellem tæerne, men i svære tilfælde også på hagen, kinderne og halsen, sjældent andre steder. Det udvikler sig som røde pletter/hævelser, der blir til deciderede bylder med betændelse i. når man punktere en byld forsvinder den eller der opstår en ny. det klør sjældent helt vildt og hunden behøves ikke være voldsomt plaget af det mht. til kløen gnubning og andre iøjenfaldende ting.

HOT SPOT er en dyb betændelses tilstand i huden med dertilhørende fortykning af huden (elefanthud) voldsom kløen og MEGET dybe betændte kradse mærker. Hunden vil klø og klø indtil det er et stort åbent sår. Det skal BEHANDLES af dyrlægen og det skal går stærkt. Da et rigtig HOt spot udvikler sig fra at være en lille væskende plet til at være et stort så på nogen gange under et døgn. Hot Spots kan holdes i ave hvis er vant til det med antihistaminer til mennesker. det er normatl en allergisk reaktion på foderet.

hunden kan i yderste tilfælde dø af hot spot, da det kan brede over hele kroppen og give lever/nyre problemer i aller yderste konsekvens.

Begge typer behandles med antibiotika. furunkulose kan man få taget prøver af og typebestemt bakterien. det er normalt stafylokokker. behandles normalt med sulfa da mange af stammerne er resistente for normal penicillin.
    Hot Spot behandles med binyrebarkomon og penicillin. både som sprøjte piller og creme.

Begge typer kan være en allergisk reaktion

For mere information se http://www.schnauzers.dk/artikler/Kampen%20mod%20Stafylokokker.pdf

• #25   23. aug 2006 Lykke. Ja BARF er en god løsning, da i nemt kan komme til at bruge oceaner af til hos dyrlægen, og de små kræ har ikke godt af alle de medcin kure, og indspræjtninger.

Prøv evt at skrive til anja (amstaffpower) deres Freya lider af det, og de er begyndt på BARF :-))

• #26   23. aug 2006 indspræjtninger = indsprøjtninger.

• #27   23. aug 2006 Hej igen... nå tilbage fra Dr. dyr...der mente det måtte være Hot spots, jeg fortalte hvad i havde fortalt mig om Æblecidereddike, og det havde han ikke lige hørt om skulle hjælpe....nå men vi gik på kompromis, og blev enige om at prøve en antibiotika kur + Fucicort creme over 8 dage.... virker det ikke prøver vi Æblecider....og virker det heller ikke tager vi blodprøver ...og tar den så derfra..... men endnu engang tak for råd og vejledning....

Susan J.... det lange indlæg jeg har lavet længere oppe, er skrevet af dyrlæger, det er lånt fra Netdyrdoktor.

Lykke

• #28   23. aug 2006 DETTE er HOTSPOTS:

HOT SPOT er en dyb betændelses tilstand i huden med dertilhørende fortykning af huden (elefanthud) voldsom kløen og MEGET dybe betændte kradse mærker. Hunden vil klø og klø indtil det er et stort åbent sår. Det skal BEHANDLES af dyrlægen og det skal går stærkt. Da et rigtig HOt spot udvikler sig fra at være en lille væskende plet til at være et stort så på nogen gange under et døgn. Hot Spots kan holdes i ave hvis er vant til det med antihistaminer til mennesker. det er normatl en allergisk reaktion på foderet.

hunden kan i yderste tilfælde dø af hot spot, da det kan brede over hele kroppen og give lever/nyre problemer i aller yderste konsekvens.

Begge typer behandles med antibiotika. furunkulose kan man få taget prøver af og typebestemt bakterien. det er normalt stafylokokker. behandles normalt med sulfa da mange af stammerne er resistente for normal penicillin.
    Hot Spot behandles med binyrebarkomon og penicillin. både som sprøjte piller og creme.

....og DETTE er Furunkulose:

Furunkulose er bylder, normalt udviklet mellem tæerne, men i svære tilfælde også på hagen, kinderne og halsen, sjældent andre steder. Det udvikler sig som røde pletter/hævelser, der blir til deciderede bylder med betændelse i. når man punktere en byld forsvinder den eller der opstår en ny. det klør sjældent helt vildt og hunden behøves ikke være voldsomt plaget af det mht. til kløen gnubning og andre iøjenfaldende ting.

Ikke helt det samme, men kan have ligheds punkter alligevel (Susan J, du har hekt ret) *S*

• #29   23. aug 2006 Fx sakset fra net.vet:

"Hot spot" er et akut væskende eczem, der kan udvikle sig i løbet af få timer eller dage. Mange hunde har tendens til at udvikle den form for hudbetændelse. Årsagen er ukendt, men allergiske faktorer kan muligvis spille en rolle. Der findes ikke nogen sikker måde til forebyggelse. Til gengæld kan man gøre meget for at undgå, at hudbetændelsen udvikler sig. Jo før man opdager hudbetændelsen, des bedre. Klip straks hårene af det ramte område. Vask stedet med sæbevand og desinficer området med klorhexidin. Brug om nødvendigt en krave. Det vil forhindre hunden i at slikke på området og forværre tilstanden. Herved kan man ofte undgå at skulle til dyrlægen. Mig bekendt findes der ikke nogle naturprodukter, der kan forebygge. Det er tvivlsomt om vådeczemer har noget at gøre med fodringen. Jeg er desværre bange for, at I må leve med risikoen for at sygdommen kan opstå igen.

Fagdyrlæge Jørgen Mikkelsen.

• #30   23. aug 2006 Klorhexidin og Fuccicurt creme er GUD over for HOTSPOT nå den ER opstået..........og så at holde hele området tørt og rent smiley

• #31   23. aug 2006 nå men så er det klart Furunkulose Mona har... de symptomer passer ihvertfald på hende....
    ved i så noget om behandlingen af det....

Lykke

• #32   23. aug 2006 Så er det Forunkulose min havde, ingen tvivl om det :o)

• #33   23. aug 2006 Furunkulose udspringer fra hårsækken..... HOTSPOT opstår bare der er en revne og en staffilykok (staves?) bakterie.....sådan firkantede sagt og HOTSPOT er ikke en byld, men en fortykning og en betændelse i huden der ubehandlet inde for 1 døgn, "eksplodere" i omkreds og kan gå ned i underhuden.

• #34   23. aug 2006 Lykke - her er mange gode råd:

http://www.kandu.dk/spg65900.aspx

• #35   23. aug 2006 Lykke prøv som sagt at kontakt amstaffpower eller marie kipler herinde fra, deres hunde har lidt/lider af furunkulose....

• #36   23. aug 2006 Rettelse muligvis furunkulose :-))

• #37   23. aug 2006 ugy startede med hot spot,der udviklede sig til furunkolse(ikke bylder,men det var diagnosen) som så viste sig at være 1.tegn på hans kroniske allergi_ med det vil jeg sige furunkolose viser sig ikke altid som bylder!!

• #38   23. aug 2006 Forskellen på furunkulose og Hotspot er som regel
    BAKTERIETYPEN!

Ja, jeg ved godt dyrlægerne betegener furunkulose og hotspots som det samme, når de forklare om det, men når man har hunde med begge dele kan man tydeligt se og mærke forskellen.

Mine egne dyrlæger som altid er flinke til at forklare, fortalte så at det normalt er stafylokokbakterier begge dele, men to forkelleige stammer, furunkulosevarianten stafyloccocus intermedius er næsten altid immum overfor normal penicillin hvilket bevirker at man behandler med typebestemt sulfa! Mens dem der forårsager Hot Spots kan være en del forsklellige og ikke altid staf.

Furunkulose behandles nemmest med skift til BARF - DET er normalt en allergi overfor hvede! andre tilsætningssoffer og fodertyper kan dog også bevirke udbrud.
    Furunkulose kommer i udbrud når hundens immumforsvar er nede.... derfor er immumforsvarsstyrkende foder/kosttilskud et plus!!
    Og sørg for at undgå at stresse hunden. Stress er også udløser af udbrud.
    Ellers er det som jeg skriver i artiklen muligt at få lavet en autovaccine af hundens egen variant af bakterien. Den er dog dyr og bør kun tages i brug ved konstante og smertefulde udbrud. den sløver immumforsvaret.

++++ til Karina!!
    Det er helt essentielt med hotspots at holde området rent og tørt og sørge for hunden ikke klør mere i det.... SKO er en god løsning smiley

• #39   23. aug 2006 louise_A

Kronisk allerig, furunkulose betyder bylder, så det forstår jeg ikke.... en furunkel er en vædskefyldt blære der kan briste, slå det evt. op.

Som andre har skrevet, så er hotspot en DYB betændelse og nærmest væskende SÅR ikke end byld/furunkel.....
    Men nogle dyrlæger giver det alligevel som diagnose og ja det er også det der står på nettet, men det gir slet ikke samme virkning på huden.....

LIGE nu ærgre jeg mig lidt over jeg ikke har billeder af julies hot spot, så ville man tydeligt kunne se forskellen på de to typer.

Jeg har nemlig masser af billeder af furunkler .... smiley

• #40   23. aug 2006 ØH hov
    Der skulle stå Kronisk allergi svækker jo immumforsvaret og gir dermed grobund for furunkulose og hot spot.....

Derefter furunkulose betyder bylder.....
    OSV

Kommentér på:
Hotspot...nogen der har prøvet det...

Annonce