{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
7.183 visninger | Oprettet:

Tape hundens øre? {{forumTopicSubject}}

Heeej smiley

Jeg faldt lige over denne gamle tråd på heste-nettet omkring optapening af ørende på en hvalp.

Jeg har før hørt om, at man kan tape hundens øre for at hjælpe dem på vej til, at hænge inden brusken stivner eller lign.

Jeg har forstået hvorfor nogle vælger, at gøre det, MEN....
Nu sidder jeg med en fantasi der går helt amok og forestiller mig billeder i hovedet af små hunde, der er tapet helt ind i gaffa.. smiley

I tråden jeg læste, fremstår det noget mere stille og roligt end min "forestilling", som jeg godt er klar over(og håber) er helt forkert smiley
Og derfor håber jeg måske lidt på, at nogle kan hjælpe mig til, at forstå lidt bedre hvad det egentlig er man gør og hvordan det ser ud.
Har søgt på google efter billeder, men uden held.

Dette emne er af ren nysgerrighed smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tape hundens øre?
  • #3   27. feb 2014 Jeg har det lidt svært med den slags modifikationer på hunde. Jeg tænker nemlig, at det ligger på den etiske grænse for hvad der er ok at gøre. Hunden har jo fejl i forhold til standarden, og de fejl forsøger man at "reparere". Dermed kan man få avlsgodkendt en hund, som ellers ikke ville være blevet det - og så kan den indgå i avlen og give fejlen videre. Og det må da ikke være ønskværdigt... Synes jeg.

  • #4   27. feb 2014 Man kan faktisk også risikere modsatte effekt, min opdrætter har en hund, som har været tapet op og det gjorde bare ørestillingen endnu værre.. Den havde lidt dårlig ørestilling, men da tapen blev taget af senere, var det endnu værre.. Det kan være fordi hunden har gået og spændt i ørerne fordi tapen har irriteret, mente hun.

  • #5   27. feb 2014 *krumme* - det ligner sådan noget "plaster tape"? Eller ser jeg forkert smiley
    Og for hyppigt tapes de og over hvor længe?


  • #9   27. feb 2014 Pia, meget enig.

    Jeg studser, når jeg hører om racer, som f.eks. sheltie, hvor jeg har indtryk af at alle, der vil udstille, gør det pr. automatik og ikke kun, hvor det er nødvendigt.

    Til sidst har man jo ingen overblik over, hvilke linjer der af sig selv får korrekte ører, og hvilke der behøver tape eller snot, eller hvad de nu bruger.

    Hundene tager ingen skade af det, men havde racen mon ikke været bedre tjent med at det aldrig var blevet opfundet, så man altid havde vist, hvem der havde korrekte ører og hvem der ikke havde.


  • #10   27. feb 2014 Lene - Det passer ikke. I Danmark er der meget få der taper på sheltierne. Det eneste jeg oplever og selv har gjort er at bruge tyggegummi/elefantsnot i ørene for at beholde kippet på ørerne mens de skifter tænder.

  • #11   27. feb 2014 Ørefejl er trods alt ikke så alvorlig en fejl. Men jeg er enig i at det var bedre om der ikke var tapet så man vidste hvilke hunde det har korrekte ører. Ikke fordi resten skal udelukkes fra avl, men fordi tapening i min verden et lidt i samme båd som fejl i varedeklarationen.

  • #16   27. feb 2014 Anya, tape eller snot (som jeg også nævner) kommer i den sammenhæng ud på et. Det er princippet om at ændre på udseendet, jeg synes er forkert.

    Det var så ikke specielt for at hænge sheltier ud, det var bare den race, der lige poppede op i mit hoved som en race, hvor man ofte "behandler" ørene i en periode i opvæksten.


  • #17   27. feb 2014 Pia - var det til mig? For så skriver jeg jo netop at jeg synes det et snyd at skjule fejlen. Osse selvom jeg anser ørefejl som en mindre fejl.

  • #18   27. feb 2014 Jeg mener så heller ikke, at alle hunde med ørestillingsfejl skal udelukkes fra avl, det skal bare behandles som den fejl, det er.
    Og det er da en stor fordel, hvis man ved, hvor fejlen optræder, så man ikke dobler op på en fejl.


  • #20   27. feb 2014 Her er lidt billeder og forklaring ift dobermann.
    ( bare en tilfældig side fra nettet )

    http://www.dobergaarden.dk/ear_taping.html


  • #21   27. feb 2014 I den tråd jeg læste, mener jeg at var der en der skrev, at hunden havde fået et knæk på øret efter et bid (blodøre tror jeg hun kaldte det) Det blev rettet med tape.

    Dette er jo hverken en genetisk- eller medfødt fejl. En fejl måske, men hvis man gerne vil udstille sin hund, så kan jeg egentlig ikke se det store problem i det.
    Ikke alle der udstiller gør det med hendblik på avl. smiley
    Med hensyn til genetik og avl der er det måske en anden sag - kan godt følge jeres synspunkter.

    Men dejligt, at se at det trods alt - er ret så uskyldigt i forhold til de billeder jeg havde i hovedet. smiley


  • #22   27. feb 2014 Klart, at ikke alle udstiller med henblik på avl, men de af os der gør, se jo også på de andre hunde, der bliver udstillet, som en del af det at vælge avlsdyr.

    Forstået sådan, at en hund skal måske ikke selv bruges i avl, men den kan være afkom af en hund eller ud af en linje, man overvejer avlsmæssigt.

    Når man vælger avlshan f.eks. ser man jo ikke kun lige på ham, men også på hans eventuelle afkom. Og så er det da rart, at det man ser, også er sandheden.


  • #23   27. feb 2014 Pia -men jeg kan ikke se jeg har skrevet andet. Når jeg skriver ikke alvorlig fejl, så betyder det blot t jeg ikke mener det skal diskvalificere hunden hvis den i øvrigt er ok. Det betyder ikke at jeg mener man skal skjule fejlen.
    Som skrevet -jeg ser det som falsk varedeklaration -og netop i forbindelse med avl, ser man jo på hundens gode og dårlige sider og forsøger så (forhåbentligt) kompensere for det ved valg af avlspartner. Det er lidt svært når det man ser ikke er det man får.


  • #24   28. feb 2014 Jeg er egentlig enig med jer.
    Men må nok også indrømme, at jeg hellere ville have en sund og rask hund, hvor der var "fusket" med ørestillingen på forældrene, frem for en hund med forældre der ikke var tjekket og evt fri for patella osv. Men uden "ørefusk".

    Vi kommer nok aldrig uden om snyd på den ene eller den anden måde i avlen, heller ikke ved andre dyreracer. Men så længe det ikke har helbredsmæssige gener og er dyremishandling, så kan jeg godt leve med det.

    Men ja, snyd er det nu alligevel..


  • #25   28. feb 2014 Odins øre har været bundet ned. Det gøres ved at tape dem sammen under hagen. Grunden til at nogle dobermann får tapet øre, skyldes at ofte forældre, eller bedste forældre har været kuperet, så man kender ikke så meget til den naturlige ørestiling, eller at øre er avlet til nemt at stritte. Ligesom jeg tænker det er smiley

  • #26   28. feb 2014 For min race handler det ikke om forkert ørestilling, men at racen har så tung pels at det bløde brusk hvalpe har i ørerne ikke kan holde sig selv oprejst. Så folk vælger ofte enten at klippe ørerne rene for pels eller tape dem op. Nogle vælger begge dele. Før i tiden udstillede man kun de "true hairless", som alle fint får ørerne op uden hjælp, men i dag udstiller man mest semi-coated som har meget tungere pels. Man ser det også hos Powder Puffen, som jo er fuldpelset - her er det tilladt at have hængeører - men de hårløse skal have oprejste, derfor taper stort set alle.

    Ved ikke om jeg synes det er snyd. Måske. Det genere mig ikke.


    profilbillede
  • #27   28. feb 2014 Stine, jeg kan ikke helt se, hvorfor det skal være et spørgsmål om enten/eller.

    Men du har ret, vi slipper ikke for snyd. Det ville være naivt ønsketænkning. Når først muligheden er der, vil nogen bruge den.

    Men derfor kan man jo godt synes, at det er en uheldig udvikling.


  • #28   28. feb 2014 Jeg kan sagtens se problematikken omkring de tidligere kuperingsracer, men med de andre racer går jeg ud fra, at den gang standarden blev lavet i første omgang gik man ud fra det der var normalt for racen. Altså sådan som flertallet af racen så ud uden brug af tape eller snot. Hvis det i dag generelt er nødvendigt med tape eller snot, så må et eller andet jo være gået galt opdrætsmæssigt under vejs.

  • #30   28. feb 2014 Pia, nej det er ikke vrøvl. Der er grund til at Powder Puffen naturligt har hængeører og de true hårløse ikke har. De er født i samme kuld og af samme forældre. Eneste forskel er pels. Og de semi-coated har nogen gange næsten ligeså meget pels som puffen. Og du ser det igen når du barbere ørerne rene. Så rejser de sig.

  • #32   28. feb 2014 Jeg har set det på amstaffer der ifølge standarden skal have rosenører.

    Jeg er hverken for eller imod. Det er en modifikation, som jeg ellers som princip er imod, men den er 100% smertefri for hunden så jeg ser det ikke som et større problem.
    Som avler tjekker man vel om hunden som hvalp har fået rettet ørefejl med tape, inden avl? Det burde ikke være et problem og jeg kender ingen der lyver hvis de bliver spurgt.

    Tinka:


    profilbillede
  • #33   28. feb 2014 Hailey:

    profilbillede
  • #34   28. feb 2014 Pia: Ja sådan er det måske for din race, den kender jeg ikke så godt til. Men sådan er det ikke med Chinese Crested. Puffen kan fint få oprejste ører, hvis du binder dem op før tandskifte - men binder du dem ikke op hænger de. Det samme sker for semi-coated, men da de er hårløse siger standarden at deres ører skal stå. De har intet valg, ligesom puffen har. Så genetisk kan ørerne på begge varianter stå, men der skal hjælp til for de hunde med tungere pels. Racen har også en del mere pels end en Papillon.
    Og self kan du ikke tape en cocker spaniel - de har lange tunge ører. Det kan slet ikke sammenlignes med en race som nemt får ørerne op med lidt hjælp smiley



  • #35   28. feb 2014 Sanne - men hvordan vil du tjekke om en given hund har haft tapet ørerne?

    Ginger -men måske de generelt har for bløde ører hvis der ikke skal mere end lidt pels til at vælte dem smiley


  • #36   28. feb 2014 Sanne, jeg kan nu sagtens komme i tanke om folk, der ikke ville være ærlige omkring det.

  • #37   28. feb 2014 Det har de helt sikkert. Men hvis alle hunde i racen har det og altid har haft det - er det så en fejl?
    Måske fejlen ligger i de hunde man i dag har valgt at udstille - nemlig de semi-coated.

    Nu er racen så modificeret i forvejen, med barbering og alt det - så opbinding af ører virker som den mindste ting i mine øjne smiley


  • #38   28. feb 2014 Michelle: Spørge ejeren? Se hvalpebilleder?

  • #39   28. feb 2014 Lene: Så holder man sig vel fra dem og deres hunde når der skal avles? For lyver de med det hvad ellers lyver de så ikke om .. mentalitet og mere?

  • #40   28. feb 2014 Nu taper vi ikke ører på pyreneere, så det er ikke et problem for mig, men ind i mellem bruger man måske en hanhund, hvis ejere man ikke kender så godt.
    Det er muligvis ikke nødvendigt i en talmæssigt stor race som Schæferen, men i de talmæssigt små racer, kan man være nødt til at se længere væk, end de folk man kender godt.

    Hvis folk taper ører på det man forventer skal blive en kommende udstillingsstjerne og avlshan for at ændre dens udseendet inden udstilling, så sætter man vel ikke billeder på sin hjemmeside med tapede ører.



  • #41   28. feb 2014 Hmm. Begge hunde på billederne var udstillingshunde og skulle være indgået i avl hvis ikke loven havde gjort dette umuligt. Og billederne er offentligt tilgængelige.

    Hvis ikke man kender opdrætter af evt. hanhund så kender man forhåbentligt nogen der kender ham/hende? Så er udstillingsverdenen vel heller ikke større?


  • #43   28. feb 2014 Ginger -som skrevet synes jeg heller ikke ørerne er et kæmpe problem... holdt op imod andre eksteriør-fejl er et knæk-øre e.l. trods alt til at overskue smiley

    Men jeg ville bare ønske at man trods alt kunne se fejlen -så ved man den er der, og så kan det indgå i kassen med ting man vælger udfra... Der er jo i forvejen mange ting hvor man må veje lid for og imod, acceptere en mindre fejl for atundgå en større, eller acceptere den simpelthen fordi hunden på alle andre punkter er fantastisk. Og jeg synes så det er ærgerligt at man skjuler fejl på de måde -for mig er det lidt i samme kasse som at farve et par hvide brysthår og hvad man nu ellers kan gøre for at "snyde"... og sidstnævnte er jo mig bekendt ikke tilladt.

    Sanne -men der er d sikkert opdrættere der ikke ville fortælle at hunden har haft en given fejl... ikke at jeg har indtryk af at tapening af ører bliver holdt særligt hemmeligt, men nogen er da sikkert mere ærlige end andre.


  • #44   28. feb 2014 Det kan virke lidt mærkeligt at gøre sig den umage at skjule en fejl, hvis man alligevel har tænkt sig at være åben om det.

    Det kan jo i hvert fald tyde på, at de pågældende ikke anser det for at snyde, eller at de ikke er bekendt med den paragraf i DKKs udstillingsreglement, der siger: : "hunde, hvis eksteriør er ændret, så oprindelige eksteriørfejl ikke længere med samme tydelighed kan konstateres, kan ikke udstilles"


Kommentér på:
Tape hundens øre?

Annonce