{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.692 visninger | Oprettet:

Klippe en Alaskan Malamute {{forumTopicSubject}}

En af mine veninder har en dejlig Alaskan Malamute tæve.
Hunden opholder sig mest udendørs - og hun elsker at være ude.

Desværre er min veninde og familien nok lidt dovne mht. eventuel pelspleje, så pelsen bliver ikke rigtig redt og der er kommet "ugler" diverse steder i pelsen.

Min veninde har derfor tænkt sig at klippe ikke bare "uglerne" af men al pelsen.

Jer med Malamutter - ville I anbefale det?
Eller kan man eventuelt trimme pelsens længde i stedet?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Klippe en Alaskan Malamute
  • #1   27. feb 2014 Hvis hun klipper den ødelægger hun pelsen. Man klipper ALDRIG en slædehund. Sig hun skal tage sig sammen og passe på sin hund, istedet for at sidde på sin r*v..

  • #2   27. feb 2014 Man må ikke klippe en malamute smiley I bad med hunden, godt med shampoo og balsam, filter spray og en god børste og en rive, ville mit forslag værre. Det eneste sted vi klipper Maliq er på poterne når de skal rundes smiley

  • #3   27. feb 2014 Enig med Lima. Klipper hun pelsen af den kan den jo heller ikke holde varmen når den opholder sig udendørs det meste af tiden.

  • #4   27. feb 2014 Arrrreh... Man skal sørge for der ikke er filter når man bader..

    Hvis det er meget slemt kan de evt få en hundefrisør til at ordne det, og så må hun lette måsen og komme igang..
    Det kræver ikke mange minutter om dagen, men hvis man kun gør det en gang om året er det altså et værre mas


  • #5   27. feb 2014 At trimme er at rykke løse hår af;) så det er jo nok ikke lige det du mener.
    Få pelsen ordnet evt hos en professionel og pas den så fremover må være mit bud


  • #6   27. feb 2014 Tak for svar smiley

    Lima - vi er helt enige, men jeg har talt til en dør i al den tid, de har haft hunden.

    Min umiddelbare reaktion på hendes forslag var også "NEJ!".

    Med trimme mener jeg "klippe spidser" smiley


  • #7   27. feb 2014 Ja det kan jeg næsten regne ud, men at trimme betyder ikke at klippe;) udbredt misforståelse smiley

  • #8   27. feb 2014 pelspelejen bliver ikke nemmere når hunden klippes -eller jo, hvis de har tækt sig fremover at holde hunden klippet hele tiden.
    Men når pelsen begynder at vokse ud igen, vil dækhårene jo ikke længere være længere end underulden, og det kan faktisk gøre pelsen noget svær at hoolde.
    Mine bedsteforældre havde en græker der grundet hudproblemer måtte klippes helt ned. Det blev vi så ved med at gøre resten af hunden slevetid, for pelsen var et helvede at holde efterfølgende (den var så osse sterilliseret og havde derfor enorm underuld, hvilket ikke gjorde sagen bedre)

    Så gør de det, skal de være indstillet på endnu mere børstning efterfølgende


  • #9   27. feb 2014 Åh... Hvis de ikke engang kan holde pelsen, som nok er den nemmeste pels at holde overhovedet, hvordan kan de så stimulere en slædehund korrekt?
    Mit svar er, at det kan de nok næppe.

    Man klipper IKKE en slædehund. Det smadrer pelsens evne.


  • #10   27. feb 2014 Igen - tak for jeres svar smiley

    Jeg fastholder mit nej til klipning overfor veninden - om hun så lytter er en anden sag smiley

    Malene - tja... jeg ved slet ikke, hvad jeg skal sige angående stimulering. Men det er vel i sig selv svar nok smiley Personligt rystede jeg på hovedet, da de anskaffede en Mutte - den blev jo anskaffet, fordi den "var da sådan en sød lille pelstot" smiley


  • #11   27. feb 2014 Ja okay Ib, men jeg har aldrig været ude for at Maliq havde filter i pelsen, så jeg er måske ikke helt så klog på det område! smiley

  • #12   27. feb 2014 Seriøst... Mutter er jo SÅ nemme at holde i pelsen.. Lidt børstning når de fælder, og det er det... Det mest tidskrævende ved deres pels, er da støvsugningen smiley

    Men nej, man klipper ikke en slædehund. Det ødelægger pelsen.

    Lyder til at være endnu en stakkels mutte smiley Æv da...


  • #14   27. feb 2014 Det hjælper jo ikke en dyt at klippe pelsen, med mindre den bliver klippet helt tæt med en fåreklipper.- og så skal det jo nok gentages hvert år. smiley
    Det er jo ikke de lange dækhår, der kan filtre, men underulden, hvis den ikke bliver børstet/redt væk i fældeperioden.
    Helt enig med Malene og andre.
    Stakkels hund smiley


  • #15   27. feb 2014 Nu er der også andre faktorer der spilder ind end at det kan "ødelægge" pelsen.

    - Er det dyremishandling at filtre hunden ud?
    - Der står i dyreværnsloven at vi ikke må påføre hunden unødvendig smerte.
    - Huden bliver revet og flået i hvis den skal filtret ud, og det ødelægger huden og i værste fald så får den måske hotspot og infektioner i huden.

    Jeg er professionel hundefrisør. Jeg ved hvad der er rigtig og forkert at gøre med de forskellige pelse. Jeg ser tingene fra hundens velbefindende.
    Jeg ville ALDRIG i livet filtret en hund ud hvis pels var som et får! Det er synd for hunden og dens hud bliver simpelthen ødelagt!
    Jeg ville klippe den og befri den fra den pels og jeg synes det er dyremishandling at den skal udsættes for at blive filtret ud.

    Hvert år klipper jeg en samojede, en kastreret han, ;MEGA pels. Jeg har prøvet at få dem til at komme hver 3 mående så han altid kunne stå lækker i hans pels, men det er har de ikke råd til , så de kommer hvert år og jeg siger jer! Det er som at klippe et får. Al pelsen hænger sammen, det er en stor frakke. Den ville jeg ALDRIG prøve på at filtre ud. Den skal bare sendes til dyrelægen bagefter fordi huden bliver ødelagt.

    Men Samojedens pels her er helt "normal" hvert år bortset fra at den er filtret, så er pelsen ikke beskadiget.

    Jeg skriver ikke fordi jeg vil vække harme hos nogen, men jeg skriver fordi mit hundehjerte banker for hunde og jeg har set RIGTIG meget, og jeg ved hvordan det er og hvad der kan ske. Jeg vil aldrig påføre en hund smerte fordi nogen har glemt at passe den! Af med pelsen og så starte forfra.!


  • #17   27. feb 2014 Nu er der jo forskel på graden af filter.
    Min collie får nogle gange filter i pelsen bag ørerne..
    Meen mishandling synes jeg nu ikke det er når jeg reder det ud eller klipper lidt i filten for at få den væk.
    Har hunden derimod tykke kager af sammenfiltret pels, så man med en trimmer kan tage pelsen af i ét stykke... Ja så lider hunden under det.



  • #18   27. feb 2014 Hunden har slet ikke fuldstændig sammenfiltret pels over det hele.
    Hun har filtret pels under forbenene og bag på bagbenene - men i en sådan grad, at hun bliver lidt knotten hvis man forsøger at rede det ud (forståeligt nok).

    Måske er løsningen, at de klipper den filtrede pels af og så må lære af det og begynde at holde hundens pels!


  • #20   27. feb 2014 Er det ikke bare en mutte i fæld? Det kan gort gøre lidt ondt ind til hårene har løsnet sig helt.

    http://www.hundegalleri.dk/galleri/9192-alaskan_malamute_chinuq
    Se evt. billede nr. 12.


  • #21   27. feb 2014 hun skal i hvert fald ikke klippe hunden.
    Hun skal i gang med at træne pelspleje!!!


  • #23   27. feb 2014 Ginne - sådan som den mutte ser ud på billede 12, ser min Keesha også ud, når hun er i fæld. Det er underuld, som løsner sig og er vældig nemt at trække ud med en stålkam eller karte, uden at det er ubehageligt for hunden. Keesha brokker sig i hvert fald ikke. Hun nyder det faktisk smiley

  • #24   28. feb 2014 det burde hun have tænkt på da hun købte den , ellers skulle hun have valgt en anden race , så ja hun må tage sig sammen

  • #25   28. feb 2014 det burde hun have tænkt på da hun købte den , ellers skulle hun have valgt en anden race , så ja hun må tage sig sammen

  • #26   28. feb 2014 Jeg synes bare det er mærkeligt at pelsen kan blive så filtret at man overvejer at klippe, pelsen hos en mutte er jo så nem at holde (hvis man selvfølgelig gider)

  • #27   28. feb 2014 Vi er jo alle helt på linie her smiley

    Jeg undrer mig også over, at pelsen filtrer - og nej, det er ikke kun fordi hun er i fæld, da det har filtret hele vinteren.

    Allergisk - tænder og negle ser fine ud smiley Det kniber bare gevaldigt med lige at sørge for pelsen også!

    Og nej - igen - de har IKKE tænkt sig om, inden de anskaffede hunden. Det var et impuls-køb. Skide dumt, ja, men det var fra den ene dag til den anden, så der var ingen mulighed for at tale dem fra det smiley

    Min veninde har fået alle jeres råd og både jeres og min klare anbefaling om IKKE at klippe pelsen af hunden.
    Og så kan jeg jo nok desværre ikke gøre så meget mere smiley


Kommentér på:
Klippe en Alaskan Malamute

Annonce