Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rådgivning støbning gulv 205 kr.
  • Rengøring af hel lejlighed 900 kr.
  • Ophæng af ting 400 kr.
  • Løse skabslåger 830 kr.
  • 3 Ikea køkken overskabe 350 kr.
  • Installation af vaskemaskine 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  endnu en sag om bid/skambid :(
  • #1   11. mar 2014 Der mangler jo informationer:) hvad er der sket, var den ene eller anden eller begge løse, var det angreb eller leg der blev skænderi, masser af oplysninger mangler i sagen;)

• #3   11. mar 2014 Jeg undrer mig nu alligevel over at 3 sting og en gang lokalbedøvelse skulle koste over 6000 kr. selv på en helligdag. Måske har vi ikke fået alt at vide.

Ellers må der godt nok være enten en hundeejer eller en dyrlæge, der er særdeles emsig. Tænkt at give sig til at melde den slags bagateller, når man ved, hvad resultatet kan blive.

• #4   11. mar 2014 Det er jo langt fra første gang at en hund mister livet på den måde, men det gør det ikke mere rigtigt.

• #5   11. mar 2014 Enig i, at der mangler mange oplysninger..
    og desuden skal man også tænke på mediernes behov for at sælge - "lille hund".. artiklen er jo en beskrivelse af patosappellen! smiley
    Ikke desto mindre, med de sparsomme oplysninger, der er givet, virker det utroligt, at hunden skal aflives...

• #6   11. mar 2014 Jo loven tager i høj grad hensyn til hvordan episoden er opstået.
    Og her er det atter en gang en løs hund der bider en hund i snor

• #7   11. mar 2014 Jeg vil heller ikke udtale mig før der er kommet flere detaljer på bordet. I Thor sagen blev det jo også fremlagt som en markering hvor der var kommet et lille hul, men da modparten kom på banen så det lidt anderledes ud. Der var jo også "facebook sagen", hvor der var himmelvid forskel på hvordan hundeejerne havde opfattet situationen og dens alvor.

• #8   11. mar 2014 Mig bekendt findes der ingen sager hvor den hund der har bidt har været i snor og den anden løs;) det vil sige der er ikke afprøvet nogen sager hvor det er tilfældet;) derfor vides det ikke om der vil blive dømt aflivninger i en sådan sag;) vi ved heller ikke om der her er tale om at den ene hund angreb den anden eller der var tale om gensidig uvenskab også meget relevant i min optik;) alt for mange ubekendte til at jeg vil kunne tage stilling;)

• #9   11. mar 2014 Housebuster, jeg ved ikke, om du har andre informationer end os andre, men i linket står da ikke noget om hvorvidt den ene eller den anden eller begge hunde var i snor eller løse

• #12   11. mar 2014 Lene det er rigtigt at det ikke står i artiklen at soft coated Wheaton terrieren var løs og collien var i snor, men det har begge ejer skrevet andre steder.
    Det er stort set det eneste de 2 er enige om

• #13   11. mar 2014 Birgitta, det er første juledag og i Nordsjælland, så en tusse kan næppe klare det, men jeg synes også over 6000 lyder ret vildt.

• #14   11. mar 2014 Jeg mangler stadig at se den sag, hvor en hund i snor bider og bliver aflivet... kan være, at det er sket, men kan ikke finde en sag.

Hvis det er sandt, hvad Housebuster siger, så er det jo en ærgelige sag, men jeg mener dog det største problem er def. af skambidning.... og endnu mere ærgeligt, hvis den stakkels unghund skal aflives pga dette smiley

• #17   11. mar 2014 Det virker til at der er to forskellige dyrlæger? Ejers egen dyrlæge og så den dyrlæge som har behandlet collien? Har ejers dyrlæge været inde og se colliens journal?

• #18   11. mar 2014 Housebuster, ja så ligner denne sag jo så mange af de andre, helt forskellige versioner af hvad der er sket, og vi andre som bare læser om det, har ingen chance for at vurdere, hvad der er op, og hvad der er ned.

• #19   11. mar 2014 Jeg afventer osse lige -ved Thor-sagen har det jo efterfølgende vist sig at de oplysninger der først kom frem afveg temmeligt meget fra virkeligheden og man skulle jo næsten tro at det var to forskellige episoder der var tale om, når man hørte hver ejers version af episoden.

Hvis dyrlægeregningen kun er for behandling af collien, så må der da trods alt have været noget at behandle på, for at det render sådan op.

Jeg undrer mig dog lidt over at de slags sager meldes, når den bidende hunds ejer faktisk tager sit ansvar og betaler for skaderne -og forhåbentligt osse er villig til attage forholdsregler så det ikke sker igen (det ved jeg jo så kke om er tilfældet her)

Som hudneloven er i dag, havde jeg som udgangspunkt kun meldt bidepisoder hvis modparten stak af fra sit ansvar og/eller der var stor risiko for at samme hund/ejer kunne blive et problem igen

• #21   11. mar 2014 I følge colliens opdrætter blev der sat 8 dræn i og adskillige sting, og det tog 3-4 timer at behandle den.
    Desuden bor de tæt på hinanden og der har været bøvl før.
    Sandheden ligger nok som altid i disse sager et sted midt imellem, men fakta som dyrlægebehandlingen vil de der skal træffe afgørelsen jo have.

• #23   12. mar 2014 suk, og så har det ikke just seriøse medie fået en hundetræner som tilsyneladende ikke har opdateret sin viden de sidste to årtier til at udtale sig...
    http://lokalavisen.dk/hundetraener-derfor-bed-carlo-/Sjaelland-Regionale-nyheder/20140312/artikler/303129982?ref=pollisterseneste

• #24   12. mar 2014 Manden har da for en stor del ret..

Mine hunde ved da at de kan stole på at det er mig der har overblikket

Bare fordi man kalder det at være "leder" behøver det ikke at betyde at man leger "CM"...

Jeg er altså også floklederen her i huset, for det er mig der bestemmer.....

Og det gør jeg fordi jeg er den der er klogest.

• #25   12. mar 2014 Nja egentlig tror jeg også han kan have ret;) hunden kan nemt være utryg, hvis ikke den er sikker på at dens ejer vil og kan beskytte den må den klare det selv, ofte er det bedste forsvar angreb;)

• #26   12. mar 2014 Det er lidt det samme som når "far" ikke er hjemme, så bliver mange hunde ekstra vagtsomme, nogle mennesker kalder det"de passer på mor" det tror jeg sålen ikke de gør, de passer på sig selv, når far ikke er hjemme må de jo klare sig selv;)

• #30   12. mar 2014 ja jeg var nok for hurtigt ude... Jeg får bare myrekryb når folk begynder at snakke om lederskab fordi jeg så opfatter det som værende i den gammeldags forstand...

• #31   12. mar 2014 Jo det har betydning om hunde er i snor, når der skal afgøres om §6 stk.5 er gældende

"Hvis f.eks. den skambidte hund er i bånd, og den angribende hund er løs, må det som udgangspunkt formodes, at der foreligger en situation, hvor den angribende hund skal aflives. Hvis den angribende hund derimod er i bånd, mens den skambidte hund er løs, vil det bero på en konkret vurdering af sagens omstændigheder, om der er tale om en situation, der er omfattet af den foreslåede bestemmelse, eller om den angribende hund alene har forsvaret sig. Det samme gør sig gældende i situationer, hvor begge hunde er løse."

• #33   12. mar 2014 Ja det er fra bemærkningerne til loven.
    Det er der man læser hvordan loven skal tolkes

http://www.ft.dk/samling/20091/lovforslag/l163/html_som_fremsat.htm

• #36   12. mar 2014 Maiken der står at som udgangspunkt vil hunden i snor ikke blive aflivet, hvis den bidder en løs hund

• #38   12. mar 2014 Der står at det vil komme an på en konkret vurdering.
    Men er det den løsehund der skader en hund i snor skal den som udgangspunkt aflives.
    Så snoren har afgørende betydning for udgangspunktet.
    Jeg håber du forstår smiley

• Gnekko
    Gnekko Tilmeldt:
    jun 2009

Følger: 6 Emner: 8 Svar: 110
    #40   12. mar 2014 Hvis bare folk ville holde deres hunde i snor, så ville sådanne sager kunne undgås. Desværre tror mange hundeejere at det er en "hunderet" at hunde skal løbe løs. Især dem med store hunde.

• #43   12. mar 2014 Niu hvor de ikke kun dømmer muskelhunde så kan det være at loven snart kan blive lavet om.. Utroligt mange familier har måtte sige farvel til deres 4 benet familiemedlem

• #46   12. mar 2014 En snor kan jo ikke være en licens to kill, men det er væsentligt at den flytter udgangspunktet for om en hund skal aflives for at skambide

• #48   12. mar 2014 Fra 1-6 tilføjes dette:
    "Hunden har bevæget sig direkte og målrettet mod den anden hund og bidt den uden nogen form for indledende kommunikation. Den angribende hund er startet sin målrettede bevægelse mod den anden hund fra et udgangspunkt mindst syv meter fra den anden hund. Handlingen må ikke kunne betegnes som normal ud fra et adfærdsmæssigt synspunkt, f.eks. at hunden har forsvaret sit territorium i forbindelse med, at den angrebne hund er trængt ind på ejerens ejendom eller at hunden har forsvaret en for hunden vigtig ressource (f.eks. en tæve i løbetid, foder eller lignende)."

Så skal det være en meget lang snor for at betingelsen for aflivning efter §6 stk.5 er opfyldt. Men §6 stk.2 kan stadig komme i brug

• #50   12. mar 2014 Nej men ingen af partierne vil stemme imod, så det bliver det

• #55   13. mar 2014 De kan jo hver især pynte på beretningen, så det passer bedst til deres egen situation, og det er jo nærmest umuligt for os at afgøre, hvem der kommer tættest på sandheden, men uden at skulle hænge nogen ud, kan man vel sige, at collie ejerens udlægning passer bedre med størrelsen på dyrlægeregningen.

• #58   13. mar 2014 Men Isabelle da, sandheden, det er jo den jeg siger smiley

• #60   13. mar 2014 Isabella, nej men jeg ved det smiley

• #61   13. mar 2014 Vores ene hanhund hapsede vores unge hanhund i øret, for en del år tilbage. det var søndag kl 18. Vores egen dyrlæge var desværre på vej ud af døren, så vi måtte til den "kendte" dyrlæge hernede på Falster. Echo fik 2 sting i øret og vi måtte af med 4600 kr, så det ryster mig nu ikke. Vores egen dyrlæge havde lavet det for en fjerdedel!!

• #62   13. mar 2014 Louise, det kan undre. Nu ved jeg ikke, hvem den kendte dyrlæge er, men jeg bor også på Sydhavsøerne, og har adskillige gange haft vagtdyrlæge på hhv. Falster og Lolland, også til syning af sår, og det er da aldrig løbet så højt op

• #66   13. mar 2014 Er denne hund osse blevet snuppet?

Skal de ikke til at forbedre sikkerheden på de internater der modtager hunde fra politiet? Med et antal der efterhånden er forsvundet fra sådanne steder, får man da næsten det indtryk at folk bare kan vade ind og tage den hund i de lyster smiley

Jeg ved ikek hvad sandheden er i dene sag, men begge ejere lader da til at være enige om at Carlo har opsøgt collien og bidt den. Og allerede her ser jeg da et problem -det er jo ikke to hunde der har leget eller et mere tilfældigt sammenstød. Der er tale om at en hund ekstra er øbet hen til en anden hund for at bide den -så HVIS loven om aflivning skal bruges, så er det vel i en episode som denne... der er da ikke så meget tvivl om at en hund der ligefrem opsøger balladen, ikke bør få lov at rende omkring, og når ejer åbenbart ikke gider bruge snoren ALTID, ja så er det vel i netop dette tilfælde loven om aflivning skal benyttes

• #67   13. mar 2014 Prisen undrer nu altså heller ikke mig smiley Synes meget hurtigt det kan løbe op med vagtdyrlæger. Fx let narkose, afriving af flækket negl, forbinding til 4500 kr......
    Jeg synes bare at det simpelthen er så urimeligt at hunde bliver konfiskeret og aflivet på den måde. Synes det er dybt kritisabelt at man har fået et så disneyficeret syn på hunde at man ikke kan acceptere at de kan komme op og toppes og få lavet lidt huller i hinanden uden at myndighederne skal blandes ind i det. Selvfølge skal de ikke skambide hinanden, men skambid er for mig noget helt andet end et par huller der kan sys uden større hurlumhej. Selvfølgelig skal vi som hundeejer helst undgå at få sat vores hunde i situationer, hvor de kan komme i slagsmål, men synes godt nok også at vi bør acceptere at de er hunde og at den slags kan ske. Jeg har selv haft en hund, der var usikker og møgaggresiv. Hun hadede alle fremmede hunde. Jeg holdt hende selvsagt altid i snor, men hun bed altså hvis der kom en fremmet løs hund hen til hende. Og det er altså sket mere end en gang at en eller anden venlig, men tilsyneladende let tungnem, labrador har fjantet hen til hende og det er endt med at den har fået et hak.
    ... og nej, labradorhanner er sjældent særlig nemme at få verfet væk.
    Nå, men når alt dette er sagt så vil jeg med mit mangeårige kendskab til de 4 irske terrierracer altså tillade mig at stille spørgsmålstegn ved, hvor smart det er at lufte en 18 mdr gammel hanhund af slagsen løs. Det er SÅ provokerende og grænseafprøvende i den alder, temmelig eksplosive og har ret kort lunte. Sådan en løs hvor der er andre hunde er næsten dømt til at gå galt.

• #68   13. mar 2014 @Birgitta. Google er din ven smiley

• #70   13. mar 2014 Naturligvis skal der være plads til at en klodset markering giver en lille skramme, men sådan som collieejeren beskriver det, lyder det som en skambidning.

Men... der er jo himmelvid forskel på de to versioner - en siger "tre små huller der krævede tre sting og en gang lokalbedøvelse, ialt 6250 kr.", modparten siger "flere bid, hvor overhuden bliver flået fra underhunden på 15 cm i begge sider, 4 timer hos dyrlægen og 8 dræn".

Håber at Dyrehospitalet i Lyngby som har behandlet collien kommer på banen og giver deres vurdering af skadernes omfang.

• #77   13. mar 2014 Birgitta hvad kan du ikke finde link til?

• #80   13. mar 2014 Jeg har et klip fra den nuværende lov. Link i #33
    Jeg har refereret til collieejerens udlægning fra en lukket FB gruppe, så det kan jeg af naturlige årsager ikke linke til.
    Lovforslaget (L92) bliver 2 behandlet 18-3. Der bliver til 2. beh. fremsat ændringsforslag, men INGEN ændringsforslag til forslagets definition af skambid og overfald.
    Du kan læse samtlige bilag inkl. høringssvar og ordførertalerne til 1. beh. på ft.dk
    God læselyst

• #83   13. mar 2014 Dyrlæge regningerne er i følge collieejeren betalt af ansvarsforsikringen (sorry no link) smiley

• #85   13. mar 2014 Lene Det var så men Guldborgsund Dyrehospital på havnen i Nykøbing. Det er ikke løgn, har lige verificeret med min mand og han siger at vi betalte et sted mellem 4000 og 5000 kr!!! for 2 sting smiley

• #86   14. mar 2014 Louise, tja, så kan jeg jo kun være glad for, at de ikke er med i det vagtsamarbejde min dyrlæge er med i.

Jeg har også måtte af med et lignende beløb for en vagtdyrlægebesøg i Nakskov engang, men det var så også med fuld narkose og større operation af en overskåret vene i en pote. Så selv om jeg også var lidt rystet over beløbet i forhold til hvad, jeg ellers har givet, var det mere forståeligt. 2-3 sting og lokalbedøvelse burde ikke kunne koste så meget.

• #87   14. mar 2014 OK - det var jo så en noget anden historie og det lader til at Carlos ejer kun 'husker' den første episode i deres interview. Jeg synes bare at de to historier er temmelig langt fra hinanden og jeg forstår simpelthen ikke at der skal gå så lang tid før man anmelder når det allerede var 1.juledag man konfronterede Carlos ejere ??????
    En ting synes jeg dog er ret klart: Carlos ejere magter IKKE at have sådan en letantændelig og potent hund, som en wheathen rent faktisk er. De ser søde og bløde ud, men mange af hannerne er meget egetkønsaggresive og så er de jo altså store nok til at lave alvorlige skader på andre hunde! Man kan ikke bare daske en tur rundt i hundeskoven med en 18 mdr gammel hanhund af en af de store terrierracer og så regne med at den kan hygge sig med andre hunde. Man skal have tæt kontakt med den, et velfungerende indkald og et øje på hver finger. Så måske Carlo er bedre tjent med en aflivning og jeg har som ejer af den slags hund lyst til at ruske Carlos ejer for sådan en klaphat som hende kan være med til at vores racer også bliver bedømt som værende problematiske og bør forbydes - øv.

• #89   14. mar 2014 Aflivningssager kommer ikke for retten, men man kunne ønske at journalister ville søge aktindsigt, når der er 2 så vidt forskellige forklaringer.

• #90   14. mar 2014 Lene hvem har du??
    Vi bruger Gitte i Sakskøbing og er yderst tilfredse (vi er der jo heldigvis yderst sjældent ;)) og ellers Nysted. Vi bor dog så tæt på "strømmen", så der er ligeså langt til Vordingborg smiley

• #91   15. mar 2014 Louise, Jeg bruger Nykøbing F. Dyrehospital, som har vagtsamarbejde med i hvert fald Nysted, Maribo og Nakskov. Og dem har jeg alle prøvet.
    Guldborgsund er et af de få, jeg aldrig har været på, men jeg har dog prøvet samme ejers klinik i Nørre Alslev.

• #92   18. mar 2014 Jeg har forstået det sådan, at anmelder man bid til forsikringen, anmelder de til politiet?? Altså lidt som indbrud...eller har jeg fuldstændig misforstået? Det behøver altså ikke være ejer, der anmelder, men forsikringen? Jeg synes, at jeg har læst om episoder, hvor ejere ville løse det i mindelighed, men, at det så er blevet anmeldt, når forsikringssagen gik igang?

Ret mig endelig, hvis jeg tager fejl.

• #93   18. mar 2014 Du tager fejl i begge dele.

• #95   18. mar 2014 Super, dejligt at få den misforståelse aflivet, tak smiley

• #96   18. mar 2014 Helt ærlig, hvis sagen er som collie ejeren fremstiller det kan jeg dæleme godt for stå at det er meldt, det ville jeg også gøre! Hvis hundens ejer er helt uinteresseret i at forhindre lign. Episoder fremad så skal det meldes!

• #98   18. mar 2014 HVIS det forholder sig sådan som collieejeren beskriver, så ville jeg også have meldt det, altså:

1. Terrieren er løs og overfalder collien, hvilket resulterer i småskrammer, der ikke kræver dyrlægebehandling. Hundeejerne bliver enige om at terrieren skal holdes i snor fremover.

2. Terrieren er løs og overfalder collien igen, hvilket resulterer i flere alvorlige bid, 4 timer hos dyrlægen hvor der bliver lagt 8 dræn ind.

3. Colliejeren forsøger at få fat i terrierejer, der undgår ham. Da han endelig får fat i hende, beder hun ham om at skride og griner ham lige op i hovedet og kommer med en dumsmart bemærkning da han fortæller om sin hunds skader.

4. Sidstnævnte reaktion får ham til at melde hund og ejer.

For mig ville det ikke så meget handle om at straffe ejeren af den anden hund, men mere om at beskytte min egen og andres hunde mod fremtidige angreb, fordi terrierejeren overhovedet ikke virker til at være sit ansvar bevidst eller tage sagen alvorligt.

• #99   18. mar 2014 Allergisk -om det har været en "idiotisk ejer" der bare ville straffe terrier-ejeren lidt ekstra ahænger i mine øjne af hvad det egentlig er der er sket.

Har colliejeren ret, så det ikke er første gang den har været løs og aggressiv, og at ejerne ikke tager det seriøst, så forstår jeg godt anmeldelsen -så handler det jo ikke bare om at straffe men om at undgå at det gentager sig.
    Er der derimod tale om en enkeltstående tilfælde, så forstår jeg ikke anmeldelsen -så burde første skridt vel være at sikre at hundeejeren fremover sørger for at holde hunden i snor.

• #101   18. mar 2014 Allergisk du mener vel at du kun forholder dig til den ene version af sagen?

• #103   19. mar 2014 Allergisk -har du grunde vi andre ikkekender til at tro at det er terrier-ejerens version der er den rigtige?

For udovr at hunden var øs og selv opsøgte ballden, synes jeg ikke de to ejere er enige om ret meget -JEG ved ikke hvilken version der er rigtigt (eller om det måske i virkeligheden er noget midt imellem) -men HAR collie-ejeren ret, så kan jeg nu godt forstå anmeldelsen

• #104   19. mar 2014
    Allergisk jeg tror du kun forholder dig til den ene sides version, men ville det ikke være lettere at svare?

Kommentér på:
endnu en sag om bid/skambid :(

Annonce