{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.040 visninger | Oprettet:

hyrdehunde (fci gruppe 1) {{forumTopicSubject}}

okay bliver lige nød til at have nogle eksperter på banen her, så må vi se om jeg kan formulere mit spørgsmål, så det kan forstås uden at blive alt for indviklet.

jeg har gået et par dage og tænkt lidt over det med de hyrdehunde og deres brugs-kundskaber

men der er jo mile til forskel på dem, så er de evt delt op i undergrupper?

fx Schæferen og Mallinoais bliver brugt både hos politiet og i hæren og andre lignende steder, men ville ikke kunne se det for mig, at fx en Collie lave et bide arbejde på samme måde som de gør, har tit oplevet på træningspladsen at folk med mindre hyrdehunde har svært ved at få hunden til at beholde en genstand i munden og så er de ofte meget "blide" i munden, så en ruske leg er de ikke helt med på.

så mit spørgsmål er om der er delt op i undergrupper af en art? jeg mener, mange af hundende har ens egenskaber i forhold til en anden race i den samme "klasse"

håber i forstår hvad jeg prøver at sige smiley hehe

og så lige en sidste... hvorfor har Belgiske hyrdehunde den samme FCI standard når der er 4 (som jeg ser det) forskellige racer? som jeg har forstået det er de overhovedet ikke ens hverken i udsende eller temperament?

på forhånd tak smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hyrdehunde (fci gruppe 1)
  • #1   19. mar 2014 Ja smiley der findes da de vogtende hyrdehunde og drivende hyrdehunde (driver fåret rundt)
    Så er der muligvis en anden type såsom sheltien, som ikke hyrder på samme måde som de drivende hyrdehunde og som er mere vokal (alarmende egenskaber var værdsat)

    http://www.omhunden.dk/html/vogtende_hyrdehunde.html

    http://hundenavne.info/hyrde-og-kvaeghunde/page/2/


  • #2   19. mar 2014 Som Buch siger så skelner man mellem vogtende hyrdehunde og drivende hyrdehunde, men selv de drivende hyrdehunde arbejder forskelligt. Border collier arbejder f.eks. meget med eye og er meget præcise i deres hyrdning med anvisninger fra hyrden. Belgierne hyrder selvstændigt, bruger stort set ikke eye og er fysisk inde og støde ind i dyrene for at få dem til at rykke sig. Belgierne er også opdrættet til at beskytte fårene mod tyve, når de blev drevet gennem landsbyerne.

    Belgierne deler samme standard fordi de oprindeligt var "samme" hund på nær pelstype. Du kan stadigvæk i dag få Tervueren fra Malinois parring og Tervueren fra Groenendael parringer.

    Malinois er så blevet avlet skarpere, mens Tervueren og Groenendael lider under udstillings- og familiehundfænomenet, der har givet problemer med nervøst temperament. Laekenois skulle efter sigende være den der temperamentsmæssigt ligger tættest på den oprindelige standard, men jeg har hørt at de også har problemer med nervøst temperament.

    Man kan stadigvæk få gode Tervueren og Groenendael, men det kræver at man ser sig godt for og er meget kritisk med hvor man får hvalp fra (min første Tervueren var mentalt meget stærk, Lia er lige en anelse til den bløde side og bliver aldrig IPO hund). Sidst jeg tjekkede var der et par Tervueren og Groenendael kenneler i Europa der stadigvæk hovedsageligt fokuserede på brugsegenskaber.

    Det er dog mit indtryk at mange opdrættere tager problemet med nervøst temperament alvorligt og forsøger at få vendt kurven. Jeg krydser fingre og tæer for at det lykkes og i mellemtiden gør jeg opmærksom på problemet så meget jeg kan, for hvis hvalpekøberne og hundefolk generelt ikke accepterer et nervøst temperament (der er desværre mange mennesker der tror det er meningen de skal være sådan, har endda set det i en bog med racebeskrivelser), så tvinges opdrætterne forhåbentligt til at gøre noget mere ved det.


  • #3   19. mar 2014 Gruppe 1 er inddelt i fårehunde og kvæghunde.
    At mange af racerne har været brugt forskelligt og på forkelligvis har egne egenskaber og brugsområder, betyder ikke det også er sådan de i er opdelt i kennelklubben.


  • #4   19. mar 2014 Corgier gøer og napper kvæget når de hyrder.

  • #5   19. mar 2014 Tusind tak for de super informative svar! kigger lige på de 2 links lidt senere smiley

    og ja har mødt en Groendal eller 2 og den ene var noget nervøst anlagt smiley så håber da at seriøse opdrættere vil hjælpe det på vej i den rigtige retning, men som du selv sige M.I så kræver det jo også at købere er mere kritiske i deres valg af hvalpe og opdrætter


Kommentér på:
hyrdehunde (fci gruppe 1)

Annonce