4.916 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 21 Svar

Dansk spids i lejlighed Dansk spids i lejlighed

Jeg er ikke flyttet endnu, men tanken er da, at når min kæreste og jeg flytter i lejlighed (forhåbentlig snart), skal vi have en hund. Det bliver nok primært mig der skal stå for at finde en race der passer til os, for det ved han ikke meget om.

Jeg er kommet frem til en dansk spids. Hos mine forældre har vi Luna, der egentlig er købt som samojede, men har vist sig at være mere dansk spids. Hun er selvsagt ikke renracet, men har fået at vide af flere med dansk spids, at hun må have det i sig.

Mit spørgsmål er så: er der nogen af jer, der har erfaring med at have dansk spids i lejlighed? Hvordan fungerer det?

Jeg kunne egentlig generelt godt tænke mig at høre lidt om hvordan en renracet dansk spids egentlig er, for jeg kender jo kun til blandingen. Larmer de meget? Hvor meget motion og aktivering har de brug for?

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hjælp til elstik 500 kr.
  • Vinduespudsning 600 kr.
  • Luge ukrudt 1.375 kr.
  • Flyttet et klædeskab. 700 kr.
  • Swiss Klædeskab 2.000 kr.
  • Terrassedør trepunktslås binder 1.350 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Dansk spids i lejlighed
  • #1   21. mar 2014 Har ikke hørt om Dansk Spids før, er den meget afvigende fra en Japansk Spids??

• #2   21. mar 2014 Jeg kender ikke japansk spids som sådan, så det ved jeg ikke. :o) Men det er ikke den samme - ihvertfald ikke af udseende.

Det er en gammel race, men det er først fornylig (1988), at man har startet et rigtig avlsarbejde. Den har været kendt som bl.a. grønlandsspids, samojedespids og ulvespids, og er ofte blevet forvekslet med samojeden. :o)

Her er et billede af Luna, som altså efter sigende skulle være dansk spids (ikke ren), men som vi har fået at vide lever op til de udseendesmæssige standarder.

profilbillede
  • #3   21. mar 2014 Prøv at gå ind på gamledanere.dk, det er en opdrætter der både har broholmere og stambogsførte dansk spids. De ved vist alt hvad der er at vide om dansk spids!

• #4   21. mar 2014 Jeg har jo haft en dansk spids i mange år. Jeg har haft hende i et hus, og ved at hun trivedes særdeles godt uden for i haven.
    Hun fik to kuld hvalpe og nogle af dem er blevet "lejlighedshunde".....og det jeg har erfaret er at de trives fint som sådan.
    Dansk spids har ikke store drifter, så som hyrdeinstinkt....jagt eller andet, men er en hund der formes meget efter omgivelserne.
    I gamle dage var den en udpræget "indendørshund".....der skulle være underholdning for børnene på større landsteder.....(og som en af de eneste hunde der havde tilladelse til at være indendørs!).

Min hund Zif, var ikke en hund der krævede stor aktivitet, motion eller underholdning, men hun var ekstremt knyttet til mig (og enkelte andre) ....og så fældede hun rigtigt meget et par gange om året.... smiley

Hun gøede kun når der kom nogen...og var særdeles let at opdrage.

profilbillede
  • #5   21. mar 2014 Lise - Det kunne ligeså godt være Luna du beskriver der. :o)
    Mht. fældning, så plejer vi at sige her, at Luna fælder to gange om året i 6 mdr. af gangen. ;o) Så pelsplejen er jeg bekendt med.

Jeg synes at hun gør og 'knurrer' ret meget når der går nogen forbi udenfor, så jeg var i tvivl om, om det 'bare' er en brist i træningen, eller om det er noget der ligger til racen. :o)

Det er rart nok lige at få sat på plads, at min egen opfattelse af racen gennem Luna, ikke er helt forkert. :o)

• #6   21. mar 2014 Helt igennem en fantastisk hund.....hvis hun var et udtryk for racen generelt er der intet problem med at have den i lejlighed.

profilbillede
  • #7   21. mar 2014 Det er jeg glad for at høre - for ja, den er nemlig en rigtig fantastisk hund! :o)

• #8   21. mar 2014 Er det rigtigt at Dansk Spids er mere kort i pelsen eller er den bare klippet på billederne?

Min mors Japanske Spids ville IKKE egne sig som lejlighedshund, han gøer af alt og alle. Noget er pga. opdragelse men efter at have set hans adfærd tror jeg bestemt aldrig han bliver en ikke-gøende vagthund, uanset hvor meget opdragelse der kommer på ham.

• #9   21. mar 2014 Den er ret unik.....og ikke let at opstøve....der er ikke mange af dem....!

• #10   21. mar 2014 Den er kortere i pelsen end både japansk og samojede spids......og et meget andet sind!

• #11   21. mar 2014 Jeg har aldrig haft problemer med gøen....hun stoppede med at gø så snart jeg sagde det.......og i øvrigt gøede hun aldrig af andet ......

• #12   21. mar 2014 Hun var fantastisk som "vagthund".....når der kom fremmede og jeg ikke var hjemme gøede hun som afsindig og virkede meget farlig....hoppede op af døren og var ikke at spøge med!

• #13   21. mar 2014 Altså Balto (min mors hund) gør af bladene... Som sagt er det en blanding af at han ikke rigtig er blevet opdraget på det punkt men også sindet. Ifølge min mening tror jeg aldrig han ville komme helt af med sin gøen

• #14   21. mar 2014 Lise - Luna er nemlig også sådan - man skulle tro der stod en stor hund bag døren, for hun lyder meget farlig. :o)

Men jeg kan også læse mig frem til, at de er blevet brugt lidt som vagthund. Det er heller ikke fordi den ikke må gø, når der kommer nogen, men det dur ikke at den fx gør ligeså meget som samojeden.

Vi vil nemlig gerne have samojede i fremtiden, men har besluttet mig for, at det ikke dur i lejlighed, bl.a. fordi den gør. :o)

Vi har egentlig heller ikke tidligere haft problemer med at Luna gør, men synes det er blevet værre, jo ældre hun er blevet og vi har fået en hvalp ind i huset også. Hun er dog meget nem at stoppe, når man beder hende om det. Generelt meget lydig hund, uden at have lagt ret meget arbejde i det. :o)

Lige sådan en hund der er god til en studerende. smiley

• #15   22. mar 2014 Hmmmmmm....jeg har en samojede.....den gør overhovedet ikke med mindre der kommer nogen.....

• #16   22. mar 2014 Den er ligesom Zif hvad det angår

• #17   22. mar 2014 Vores samojede og alle dem jeg kender, gør ret meget. :o)
    Det er muligt at det er noget med opdragelse, men de er jo 'kendt' for at gø/snakke/hyle en del. :o)

• #18   22. mar 2014 Så er Zofi ikke som andre.... smiley

• #19   22. mar 2014 Er det ikke også hende, der er en blanding? Så er det måske derfor. :o)

• #20   22. mar 2014 Jo hun er en blanding....og jeg ved ikke hvilken....så det er måske derfor smiley

• #21   22. mar 2014 Men det er jo bare dejligt, at den ikke gør så meget. :o)

Kommentér på:
Dansk spids i lejlighed

Annonce