{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.695 visninger | Oprettet:

Lov om hundehold på egen/nabogrund {{forumTopicSubject}}

Hej herinde!

Håber I kan hjælpe mig lidt.

Min søster med 3 små børn, bor i eget hus i en lille by. Hun deler indkørsel og "gårdsplads" med naboen.
Dvs. de kan ikke forlade grunden, uden at skulle igennem den fælles gårdsplads og indkørsel.

Naboen har nogle gæster boende (ikke passerende, men over flere måneder nu), og disse gæster har deres to store hunde med.
Problemet er så, at de to store hunde (rottweiler og dobbermann) systematisk bliver lukket ud i denne fælles gårdsplads, som hverken er indhegnet eller afgrænset overhovedet. Hundene har ikke det allermest venlige sind, og min søster er temmelig ked af at hun skal føle sig utryg ved at lukke sine børn ud, når hundene er udenfor.
Hun har ydermer opdaget gentagende gange, at finde efterladenskaber i sin egen have, og konfronteret naboen hermed. Naboen er på ingen måde samarbejdsvillig, og siger bare at når hundene er på egen grund, skal de ikke holdes i snor, og at hun ikke vil gøre noget ved det.

Hun har en kraftig mistanke om at hundene bliver lukket ud og frit kan løbe i hendes have, når hun ikke er hjemme.

Det korte af det lange er; hvordan er min søster stillet, i forhold til denne usamarbejdsvillige nabo?
Det er ikke fordi at hundene ikke må være i gården, hun vil bare gerne have at de holdes under opsyn, og ikke kommer ind i hendes have.
Stemningen mellem de to parter er ved at være temmelig anstrengt, og hun mangler nogle §§ at henvise til, mht. hold af hund på egen grund.

Jeg mener at være overbevist om, at selv når hunden ER på egen grund, skal den holdes under opsyn, hvis den færdes frit, uden indhegning. Men jeg kan desværre ikke referere til en valid kilde eller lovgivning smiley

Kan I hjælpe?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lov om hundehold på egen/nabogrund
  • #3   4. apr 2014 Hvis indkørslen/gården er fælles grund, så må hundene godt være løse der. De skal jo bare holdes på egen grund.
    Hvis jeg var jer, ville jeg hegne egen have, for at holde fremmede hunde ude.


  • footrot.flats
    footrot.flats Tilmeldt:
    jun 2013

    Svar: 481
    #4   4. apr 2014 det du mener at være overbevist om, kalder man vist også millimeterlovgivning...... eller mere mundret: Flueknepperi.

    Og det findes ikke, heldigvis.


    Lov om mark- og vejfred har en paragraf om at husdyr skal holdes på egen matrikel. Hvordan og hvorledes er helt op til folk selv.
    Hvis det ikke bliver overholdt "godt nok", og hundene strejfer, så er der mulighed for at gribe ind. Det kræver så at du kan bevise at de strejfer.

    Hvis hundene er til gene mere generelt, så er der også muligheder for at gøre noget ved dét. Bl.a. bødeforlæg og påbud om lidt af hvert.


  • #5   4. apr 2014 Tak for jeres svar smiley
    Gårdspladsen kan desværre ikke hegnes ind (det er lidt svært at forklare), men det er den eneste parkeringsmulighed der er, for begge parter.
    Haven er helt min søsters grund, så der må hundene naturligvis ikke færdes, men det er lidt svært at undgå, da den støder op til den fælles gårdsplads.

    Naboen bor til leje, mens min søster ejer. hun kan godt klage, men vil jo egentlig bare gerne klare sagen mellem de to, hvis det kan.

    Foottrot.flats. Tak for dit svar. Jeg kan ikke helt se at det kan forstås som "flueknepperi", men pyt nu med det smiley Det jeg mener med uden opsyn på egen grund, er egentlig bare at man vel skal sikre sig at hunden bliver på egen grund, og ikke, som i dette tilfælde, render i naboens have, på fortovene og endda ud på gaden.


  • footrot.flats
    footrot.flats Tilmeldt:
    jun 2013

    Svar: 481
    #6   4. apr 2014 at forvente at der i lovgivningen er krav om at man skal holde ens hunde under opsyn, blot fordi de går løs rundt i ens have der ikke lige er indhegnet, er millimeterlovgivning. Jeg kalder det for flueknepperi.

    Og det er ganske unødvendigt at lovgive sig til den slags, ja faktisk kan det lægge forhindringer og restriktioner på folk og deres ejendom, hvor det absolut ikke er nødvendigt.
    Det er derfor der i loven er mulighed for at gøre noget, hvis der rent faktisk ER et specifikt problem.


  • #7   4. apr 2014 jeg ville da bare købe et lille hegn og sætte det op så hundene ikke kan komme ind i haven - evt. bare noget trådhegn smiley
    Kan da godt forstå hun er træt af at ungerne evt. kommer til at træde i en lort i deres egen have !


  • #9   4. apr 2014 Hvis det var mig ville jeg tage en snak med udlejer af den anden halvdel og så indhegne min egen have.

  • #11   4. apr 2014 Vi har haft lidt samme problem, naboen havde rottweiler ;( stor meget vagtsom hanhund, det betød at vi i perioder måtte hente post på posthuset, vores post turde ikke gå ind;(
    Vi forsøgte os med dialog men endte med at klage til udlejer af nabo huset, det hjalp, hunden forsvandt synd for den måske, men ærlig talt, det er ikke nemt at leve med;(


  • #13   4. apr 2014 Det er godt i ikke bor tæt på os Line z det ville jeg på ingen måde havde fundet mig i!

  • #16   4. apr 2014 Line Z - og der er er ingen af jer der er nervøse over at hundene kan blive kørt ned?
    Eller er det en pris man er villig til at betale, for at hundene kan være 'nabohyggelige'?
    Ja jeg spørger altå bare, for mine hunde har dælme aldrig fået 'lov' til at krydse veje uden at jeg er med.


  • #19   4. apr 2014 Nu skriver jeg 'ingen af jer'.. som i flertal.. som i både DIG og dine naboer.
    Jeg tror simpelthen ikke på at hele den liste af hunde kan besøge hinanden indbyrdes uden nogensinde at krydse en vej.
    Sekundært så gad jeg nok ikke have gud og hvermands (han)hunde rendende, når jeg har tæve i løbetid... men jeg er så måske osse sart på det område.


  • #22   4. apr 2014 TS: Synes jeg kunne se at din søster ejede og dem med hundene lejede. Hvis det er din søster, der udlejer til dem, så ville hun muligvis kunne opsige, der lejekontrakt. Da de er til væsentlig gene og fare overfor andre, jf. Lejeloven.

  • #24   4. apr 2014 Jeg ville sende en klage, nu dialog er prøvet. Havde der kunne hegnes ind, var det selvf. det nemmeste, men de skal jo stadig over gårdspladsen og børn og søster skal jo kunne føle sig trygge...



  • #25   4. apr 2014 Her er §§:
    Hvis din søster udlejer til naboerne, ellers kan hun bruge følgende §§ til at klage til udlejer:

    Jf. Lejeloven § 93 pkt. G jf. § 79a pkt. 3 og 8.

    § 93. Udlejeren kan hæve lejeaftalen i følgende tilfælde: (pkt. G) g) Når lejeren har tilsidesat god skik og orden, jf. § 79 a, stk. 1, nr. 1-8 eller 11, jf. § 79 b, stk. 2, og forholdet er af en sådan karakter, at lejerens flytning er påkrævet.

    "§ 79 a. En lejer kan pålægges retsfølger efter § 79 b, når lejeren i følgende tilfælde udøver adfærd, som er til gene for (pkt. 3) Når lejerens adfærd medfører gener for de pågældende personer som generel utryghed, forråelse af ejendommens miljø eller sundhedsmæssig risiko. Og (pkt. 8) Når lejerens husdyr er til væsentlig gene for de pågældende personer på grund af støj, lugt, uhumskhed eller fare- eller frygtfremkaldelse.


  • #27   4. apr 2014 Jeg kan mærke jeg bliver så frustreret over sådan nogle sager.
    Dem dr er ligeglade med andre/regler mm. de kan gøre hvad der passer dem, alle andre er nød til at være på vagt hele tiden og vend den anden kind til og lade sig nøjes med mindre frihed og færre muligheder.
    Jeg bliver så vred og frustreret, det er uretfærdigt, men sådan er det jo bare desværre.


  • #29   4. apr 2014 Tak for jeres mange svar.
    Vil lige tilføje at naboen ikke bor til leje ved min søster.
    At hegne haven ind, er ikke en løsning i dette tilfælde. Grunden er lidt særlig, så det er lidt svært at forklare smiley
    Gårdspladsen kan heller ikke hegnes ind eller deles. Det er en meget gammel grund, så skellet går meget mærkeligt, og ja, det er også lidt svært at forklare.

    Pointen er egentlig heller ikke hegn eller lign. Pointen er at der render to store arrige hunde rundt, som min søster og hendes børn ikke kan undgå at møde hver gang de træder ud af døren. I formiddag måtte min søster søge tilflugt i garagen fordi den ene hund jagtede hende.
    Og helt ærligt - det kan sgu ikke være i orden, uanset hvordan man vender og drejer den!




  • #30   4. apr 2014 Nej det er ikke i orden, jeg ville henvende mig til ejeren af huset når ikke naboen tager sagen alvorligt ;(
    Hvis der ikke re reaktion hos ejeren, ville jeg kontakte det lokale politi, øv en dum situation at være i;(


  • #31   4. apr 2014 Jeg ville klart kontakte politiet, det er ikke i orden at din søster og hendes børn ikke kan færdes på deres egen grund uden at skulle jagtes af andres hunde smiley


  • #33   4. apr 2014 Jeg sidder lidt og tænker. Gæster i flere måneder? Mon ikke de er lejere frem for gæster? Hvis så. Har naboen mon udlejers tilladelse til at udleje dele af boligen? Har de ikke så er de på skidderen for så kan udlejer faktisk smide dem ud alene af den grund.

  • #35   5. apr 2014 Tak for jeres svar smiley
    Jeg har givet alle jeres gode råd og ideer videre og hun takker mange gange smiley

    Der er flere af forslagene som hun slet ikke havde overvejet. Så nu har hun lidt at arbejde med smiley



Kommentér på:
Lov om hundehold på egen/nabogrund

Annonce