Plejehund humper mor med mulig slidgigt. Plejehund humper mor med mulig slidgigt.
Vi sidder desværre i lidt af en træls situation.
Vi har lovet en af vores gamle hvalpekøbere at passe hendes hund Nala, indtil hun selv finder noget hvor kæledyr er tilladt, til en rimelig pris (= på ubestemt tid).
Det er gået rigtig fint, men blot et par dage efter Nala ankom, begyndte vores tæve Fifi (mor til Nala) at halte. Vi tog hende straks til dyrlægen, fik at vide at hun muligvis havde slidgigt og fik noget smertestillende med hjem til hende, som hun stadig får. Vi har ingen halthed set siden, så om det er fordi de bare har leget for voldsomt, eller om det er fordi Fifi har begyndende slidgigt, vides reelt set ikke.
Nala vil dog meget gerne dominere sin mor, selvom Fifi ikke lader sig kue så nemt. Hun gør det ved at humpe hende, og det er jeg lidt nervøs for med Fifis hofter.
Hun gør det en del i leg, og har gjort det 5 gange alene idag.
Hun har været her i 2½ uge, og bortset fra det dominerende, så leger de super godt sammen. Kun én gang har de været oppe at toppes, hvor Fifi lige fik vist hvem der bestemte.
Nala er 5 år og Fifi er lige fyldt 9.
Nogle gode råd?
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.128
dec 2006
Følger: 125 Følgere: 148 Hunde: 3 Emner: 614 Svar: 1.480
Men jeg stopper hende så snart jeg ser det, netop for Fifi.
dec 2006
Hun var stresset de første 4-5 dage, pga. kattene og hjemve, men nu er der intet. Hun opfører sig præcis som havde hun boet her i et år. Og det er kun når hende og Fifi leger sammen, at hun gør det. De tager gerne et par ture rundt i stuen i løbet af dagen.
jun 2008
Følger: 10 Følgere: 9 Hunde: 3 Emner: 56 Svar: 3.215
dec 2006
Okay, jeg har altid læst at det er typisk dominans, så derfor har jeg næsten været sikker på det. Særligt fordi hun ellers ikke virker stresset.
De kan gå fra at lege, til at lægge sig fladt ned på gulvet ved siden af hinanden. Ligeledes er det faktisk meget lidt stress hun kommer ud for. Når vi sidder inde, er de med os i stuen, er vi ude render hun løs mens Fifi står i snor (hun stikker af ellers) og er vi ude, er hun altid med. Enten bliver jeg i bilen med dem, eller også kommer de sammen ud at stå i snoren.
Der har altid været problemer mellem dem, og de virker generelt rigtig glade for hinanden. Fifi er på ingen måde dominerende overfor hende, og lægger aldrig selv op til leg. Og ja, så har hun kun sat hende på plads den ene gang, hvor Nala forsøgte at humpe hende. Nala stoppede nogle dage derefter, men er nu begyndt igen.
dec 2006
Men vi har heldigvis også stoppet hende så snart vi ser det.
Men jeres bud er så, at hun vil stoppe, når hun falder mere til?
aug 2009
Følger: 56 Følgere: 56 Hunde: 9 Emner: 83 Svar: 1.803
mhs til at humpe, stemmer jeg i med de andre, at det er stress selvom de leger.
ved for meget leg, gør hunden træt og hvis den ikke af sig selv stopper legen og slapper af, resultere det i overtræthed(stress) = humpe
ville stoppe legen, når de første trætheds symtomer kommer
dec 2006
Tak for læsningen.
Rottweiler tossen:
Det fortalte vores dyrlæge os godt, og vi har heldigvis ikke set mere siden. Hun får dog også smertestillende. Har tænkt om det måske også bare kan have været for voldsom leg eller en klemt nerve, da jeg ellers aldrig har set hende halte, eller om det er pga. de smertestillende.
Det kom meget voldsomt fra den ene dag til den anden. Da vi stod op var hun meget forsigtig på vej ned af sengen, og da hun ville op i sofaen kunne hun næsten ikke komme op. Hun ville allerhelst ligge ned, og ville ikke gerne ud og tisse (hvilket bestemt ikke ligner hende). Dyrlægen gav hende også smertestillende, og allerede samme aften hoppede hun rundt da hun skulle ud, og vi har faktisk ikke set noget siden. Det er 2 uger siden nu.
Maiken T og Rottweiler tossen:
Hun udviser kun adfærden når hun leger, og det er med det samme legen starter. Det er leg som ses på billedet. Ned i stilling, og så ellers hoppen rundt om hinanden. Og Nala forsøger så at komme om bag Fifi eller på siden af hende, så hun kan hoppe op på ryggen af hende.
aug 2008
Følger: 26 Følgere: 26 Hunde: 2 Emner: 251 Svar: 2.444
Det må være hele situationen der stresser hende :-/...
Plejehund humper mor med mulig slidgigt.