1.759 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 10 Svar

Mette J
Mette J
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1

Angst efter ct-scanning - andres erfaringer? Angst efter ct-scanning - andres erfaringer?

Hej Alle

Ved godt at det er rimelig udenfor alting, men håber I vil hjælpe mig.

Mit navn er Mette jeg er 29 år, jeg har fået lavet en ct-scanning af både hoved og mave/øvre mave.

Jeg har efterfølgende kunne læse mig frem til at det kan være yderst kræftfremkaldende at få lavet en ct-scanning af især maven, og at man helst ikke skal gøre det ved folk under 40 år, og jeg er jo kun 29 år! Jeg er så bange og har decideret angstanfald flere gange hver dag, på grund af frygten for alle de scanninger jeg har fået lavet.

Jeg har et par spørgsmål:
1. Min alder taget i betragtning - er risikoen så 1:1000 for at udvikle kræft senere i livet eller er den væsentligt højere?
2. Har jeg nogen reel grund til at være så bange som jeg er?
3. Har I fået foretaget ct scanning og hvor gamle var I?

På forhånd tak.

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Diverse opgaver 4.060 kr.
  • Anthony Bok spisebord 1.275 kr.
  • rengøring 1.000 kr.
  • Montering af skab 1.560 kr.
  • Handyman: lampe og gardin opsætning 800 kr.
  • Fejlsøgning ovn - relæ slår fra 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Angst efter ct-scanning - andres erfaringer?
  • #1   13. apr 2014 kan bare svare på nr 3

jeg har fået lavet ct scanning af hode/nakke da jeg var 28 år , efter biluheld , men nej er ikke noget bekyrmet ... har taget mange mr scanning også efter det...

jeg har ikke ville bekymret meg ihverfald

• #2   13. apr 2014 Det er det forbandede ved nettet. Man kan altid finde skræmmeeksempler hvis man vil smiley

Vi har alle en risiko for at få kræft uanset hvad vi gør og hvordan vi lever. Livet er kort så hvorfor bruge tiden på at bekymre sig om noget som måske aldrig sker?

Masser og masser af unge mennesker bliver scannet og hvis risikoen var så stor, så gjorde man det nok ikke smiley

• Mette J
    Mette J Tilmeldt:
    apr 2014

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1
    #3   13. apr 2014 @ Marianne det giver god mening - det er også det rigtige at gøre, leve videre ubekymret smiley Jeg har bare en dum tendens til at google sådan noget, og så fokusere på alt det der står om risiko, og så kører det bare rundt i hovedet smiley Tak for dit svar smiley

• footrot.flats
    footrot.flats Tilmeldt:
    jun 2013

Svar: 478
    #4   13. apr 2014 hvad med at spørge lægen?

• #5   13. apr 2014 Jeg har fået ct scannet mit hoved 4 gange og min mave / tarm område to gange... Alle gangene inden jeg blev 30...

Jeg lever stadig i bedste velgående og nærmer mig de 40 smiley der er risiko ved alt og risiko for at få kræft også selvom du lever i af kildevand og linser og bor midt i en mark uden nogen former for kontakt til civilisationen...

• #6   13. apr 2014 Jeg bliver skannet hver 3 måned;) jeg har kræft, men det er ikke skanninger jeg har fået kræft af;) skanningerne er for at konstatere om der er en udvikling i min kræft;)
    Helt ærligt, jeg har aldrig nogen sinde hørt om nogen kræftrisiko ved skanninger;)
    Har heller aldrig hørt noget om at yngre ikke bør skannes;)

• #7   13. apr 2014 Har fået en ct scanning af hovedet, mener jeg var 17 år smiley
    Synes ikke du skal gå og være bange.. Bare du trækker vejret kan du få kræft smiley

• #8   13. apr 2014 er også blevet CT-scannet flere gange - man kan jo sige, der er en grund til at du skal have lavet den scanning, hvad er alternativet hvis ikke du bliver scannet. - jeg har for øvrigt aldrig hørt at det øger kræftrisikoen smiley

• #9   13. apr 2014 Jeg har fået et par stykker.. Alle sammen imens jeg var 21.. Og et utal af MR scanninger også.. Jeg ville ikke være bekymret..

• #10   13. apr 2014 Altså de studier jeg lige har skimmet siger:

1. Ja, 0,1% for yngre mennesker.

2. Det er bestemt ikke noget jeg ville bekymre mig om. Du har faktisk højere risiko for at få sclerose eller brystkræft, men det er jo forhåbentligt heller ikke noget du bekymrer dig om. Nogle gange hjælper det at "vende tallet om", dvs. der er en 99,9% sandsynlighed for at du IKKE får kræft af scanningen. Tænk også på at scanning udføres af en grund og at fordelene langt bør opveje ulemperne.

3. Har ikke fået udføret en CT-scanning, men har fået behandlinger hvor der er en vis risiko - igen et spørgsmål om at opveje fordele og ulemper.

Kommentér på:
Angst efter ct-scanning - andres erfaringer?

Annonce