Angst efter ct-scanning - andres erfaringer? Angst efter ct-scanning - andres erfaringer?
Hej Alle
Ved godt at det er rimelig udenfor alting, men håber I vil hjælpe mig.
Mit navn er Mette jeg er 29 år, jeg har fået lavet en ct-scanning af både hoved og mave/øvre mave.
Jeg har efterfølgende kunne læse mig frem til at det kan være yderst kræftfremkaldende at få lavet en ct-scanning af især maven, og at man helst ikke skal gøre det ved folk under 40 år, og jeg er jo kun 29 år! Jeg er så bange og har decideret angstanfald flere gange hver dag, på grund af frygten for alle de scanninger jeg har fået lavet.
Jeg har et par spørgsmål:
1. Min alder taget i betragtning - er risikoen så 1:1000 for at udvikle kræft senere i livet eller er den væsentligt højere?
2. Har jeg nogen reel grund til at være så bange som jeg er?
3. Har I fået foretaget ct scanning og hvor gamle var I?
På forhånd tak.
jan 2006
Følger: 16 Følgere: 15 Hunde: 2 Emner: 207 Svar: 4.293
jeg har fået lavet ct scanning af hode/nakke da jeg var 28 år , efter biluheld , men nej er ikke noget bekyrmet ... har taget mange mr scanning også efter det...
jeg har ikke ville bekymret meg ihverfald
maj 2007
Følger: 42 Følgere: 145 Hunde: 5 Emner: 1.145 Svar: 38.483
Vi har alle en risiko for at få kræft uanset hvad vi gør og hvordan vi lever. Livet er kort så hvorfor bruge tiden på at bekymre sig om noget som måske aldrig sker?
Masser og masser af unge mennesker bliver scannet og hvis risikoen var så stor, så gjorde man det nok ikke
apr 2014
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1
jun 2013
Svar: 478
jun 2008
Følger: 29 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 46 Svar: 2.921
Jeg lever stadig i bedste velgående og nærmer mig de 40
dec 2012
Følgere: 21 Emner: 49 Svar: 3.665
Helt ærligt, jeg har aldrig nogen sinde hørt om nogen kræftrisiko ved skanninger;)
Har heller aldrig hørt noget om at yngre ikke bør skannes;)
sep 2009
Følger: 12 Følgere: 10 Hunde: 1 Emner: 94 Svar: 380
Synes ikke du skal gå og være bange.. Bare du trækker vejret kan du få kræft
jan 2008
Følger: 20 Følgere: 18 Hunde: 3 Emner: 273 Svar: 7.099
jul 2007
Følger: 15 Følgere: 26 Hunde: 2 Emner: 13 Svar: 1.423
aug 2008
Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 104 Svar: 5.000
1. Ja, 0,1% for yngre mennesker.
2. Det er bestemt ikke noget jeg ville bekymre mig om. Du har faktisk højere risiko for at få sclerose eller brystkræft, men det er jo forhåbentligt heller ikke noget du bekymrer dig om. Nogle gange hjælper det at "vende tallet om", dvs. der er en 99,9% sandsynlighed for at du IKKE får kræft af scanningen. Tænk også på at scanning udføres af en grund og at fordelene langt bør opveje ulemperne.
3. Har ikke fået udføret en CT-scanning, men har fået behandlinger hvor der er en vis risiko - igen et spørgsmål om at opveje fordele og ulemper.
Angst efter ct-scanning - andres erfaringer?