{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.411 visninger | Oprettet:

import og stamtavler - lang {{forumTopicSubject}}

Jeg har i et par dage gået og tænkt om at spørge jer gængse hundeejere og avlere (eller hvad det hedder)

som nogle af jer har hørt gør, så i ikke så fjern en fremtid kunne jeg godt tænke mig at importere et avls par af racen Kai, men da min race er lidt sjælden og i en kritisk stand i mange lande pga indavl i fx fci grupperne da de ikke får friskt blod ind i deres klubber fordi at fci ikke godkender, ikke fci godkendte klubber, så dem de har er dem de bliver ved med at avle videre på.

Den største Kai klub er den der hedder KKA (Kai Ken Aigokai) og stammer fra japan bare for at give jer lidt tal at tygge på så i japan den klub der er fci godkendt hedder JKC der blev der kun født 144 hvalpe hvor imod KKA havde 800 registreret hvalpe sidste år (JKC hundene stammer alligevel fra KKA hunde) bare for at give en skala så blev der registret over 1900 labrador sidste år her hjemme!

men mit dilemma ligger i, at jeg har fundet den her fantastiske avler i usa men han er KKA avler (den første uden for Japan) og da hunde ikke rigtig bliver tjekket i Japan, vil der altid være en risiko ved et køb (andet land andre regler)
men hvis man importere en KKA hund godkender DKK ikke deres stamtavle så hvis jeg får mig 2 hunde der fra så vil mine hvalpe faktisk få en blank tavle kun med forældrenes navne på, men jeg er faktisk blevet tilbudt at kunne komme med i KKA klubben, men så er det at jeg tænker, at folk her hjemme nok vil tænke, at det er noget fusk og humbuk, det og så at de ikke kan udstille diverse steder hvis det er det de har lyst til, jeg vil da være mere en behjælpelig med at registrere hvalpen i DKK hvis køber ønsker dette har jeg tænkt, men mit dilemma er stadig lidt med om jeg skal registrere mine egne hunde (der ved får alle hvalpene dkk, men en blank tavle) eller om jeg skal blive KKA medlem og være del i en større enhed i at præservere racen.

er ikke et sekund i tvivl om at jeg vildt godt kunne tænke mig en hvalp fra Yamabushi kennel

men hvad er jeres meninger og holdninger til dette?

Er pt ikke særlig imponeret over FCI standarden i min race da den er pænt forkert -_- og nogle klubber tillader endda decideret fejl i racen, ak suk...

skal lige hilse og sige, at KKA er den oprindelig og første klub for Kai hundene smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  import og stamtavler - lang
  • #1   14. maj 2014 Jeg ville klart vælge KKA.. Og så bare selv sørger for at tjekke for hvad du selvfølgelig vil tjekke for.
    Og så gøre hvalpekøberne opmærksomme på at de kan komme i DKK, og hvad det så indebærer osv. Og selvfølgelig fortælle om udstillingsmulighederne osv.
    Fortælle meget om KKA og hvorfor du har valgt at være i det. smiley

    Held og lykke med det, det lyder vildt spændende!


  • #2   14. maj 2014 De er også det jeg mest helder til, men har også en rigtig god veninde i Norge som avler Kai og hun er NKK registreret, så hvis vi skulle indå i et samarbejde, så ville det klart være nemmest at de var i DKK smiley

    mange tusind ting at tage stilling til smiley men så det jo heldigt jeg har et par år at løbe på smiley


  • #3   14. maj 2014 Der er ingen fremtid i at opdrætte en FCI race uden FCI stambog i et land, der har en FCI medlemsklub

  • #4   14. maj 2014 hvis du vil have et samarbejde med din veninde i norge, bliver du jo lidt nød til at flytte dem til DKK.. Men så er spørgsmålet jo hvad der er vigtigst.

    Du kan også tage med i, hvad hvalpekøberne får mest ud af, at du sælger hvalpe af DKK forældre hvor tavlen er tom, eller KKA hvor de kan se hele tavlen.

    Men du kan jo også give dem DKK Tavle, og så have KKA tavlen så de kan se linjerne bag, selvom de ikke kan bruge det til så meget, og evt sende en kopi med dem, så de kan se hvilke linjer deres hvalp kommer fra, selvom de har en blank stamtavle.


  • #5   14. maj 2014 nå ja det havde jeg da så også tænkt mig at gøre, altså sende en kopi af KKA tavlen hvis jeg valgte at registrere dem som DKK

  • #6   14. maj 2014 KKA er i Japan eller evt. en enkelt i USA, som jeg forstår det?
    Hvis du gerne vil avle og være i KKA gør du det jo virkelig svært for dig selv ift. avlhannernes lokation.. Det gør prisen på dine hvalpe stiger, men kan du finde købere i Dk eller omkringlæggende lande til hvalpe til skyhøje priser, som så "ikke engang" har en FCI tavle? For hvis der fødes ca. 800 hvalpe i KKA i Japan, hvorfor skulle asiatere, som nok vil have den største interesse i dine hvalpe, vælge dine? Når udbudet er større tættere på dem selv, vil de nok vælge din kennel fra.

    Jeg ville nok vælge at overføre til DKK, så du kan lave et samarbejde med en i din nærhed smiley Du kan jo forklare interesserede købere, hvorfor stamtavlen er, som den er. Og den er vel også kun blank i første generation smiley Hvis du skal avle de næste 20-30 år bliver de vel fyldt ud smiley


  • #7   14. maj 2014 Jeg tror du har misforstået noget.
    Du kan ikke registrere en hund uden fci anerkendt stambog i DKK.
    De kan dispensere, men med en sjælden race tror jeg, det er udelukket


  • #8   14. maj 2014 jo, for tæven til min hanhund var ikke fci, hun var fra AKC og derfor er tavlen på hendes side blank i DKK på min hunds side, hanhunden var fra JKC og er derfor opgivet... så det kan man godt..

    ellers så skal det da være fordi at tæven er den første importret af sin race, men så forstår jeg ikke hvorfor avler ville vælge at importere fra samme AKC avler, hvis hun så ikke kunne få godkendt denne hund i DKK -_-


  • #9   14. maj 2014 AKC er ikke medlem af FCI men FCI anerkendt og anerkendes som en FCI stambog (med aner). Jeg har elv AKC hunde
    Men er racen AKC anerkendt?


  • #10   15. maj 2014 Ja den er AKC anerkendt og FCI og nej DKK godkendte ikke hendes aner...har en kopi ag hendes AKC stamtavle

  • #11   15. maj 2014 men min DKK tavle er blank med kun tævens navn på

  • #12   15. maj 2014 Hvad hedder din race i AKC?

  • #13   15. maj 2014 Kai eller Kai ken

  • #14   15. maj 2014 OK den er så som du kan læse ikke AKC anerkendt.
    Tag fat i DKK for at høre om en US hund automatisk kan overføres eller om det er en dispensations sag.
    http://www.akc.org/breeds/kai_ken/index.cfm


  • #15   15. maj 2014 Hvad er en dispensations sag? og har kontaktet dem, men de har ikke svaret endnu -_-

  • #16   15. maj 2014 Tror nok at hendes stamtavle ikke er godkendt er fordi, at hendes forældre er UKC.. som sagt meget svær race da den ikke er så udbredt.. så et eller andet sted skal man jo starte

  • #17   15. maj 2014 Jeg tror du skal vente på svar fra DKK, for problematikken om import af FCI racer fra USA, hvor de ikke er AKC racer er komplekse, og jeg ville ikke stole på et svar herinde fra, som noget der skal gælde i alle tilfælde

  • #18   15. maj 2014 Snak med DKK.
    Jeg tror dine købere og du selv vil få mest ud af at være i en klub med nogle tilbud herhjemme.
    Hvis du på nogen måde kan får DKK på de amerikanske hunde, blank eller ej så havde det været mit valg.
    Kan du det kan man vel også i realiteten købe fra den japanske raceklub, overfører til anerikansk og så købe til dk med registrering i DKK til sidst? Så du fik en åbning til de hunde og linier du gerne vil have?
    Vælger du raceklubben så tror jeg du risikerer europæiske ildsjæle som dig selv må vælge fra da de så ikke kan komme videre i avlsarbejdet.

    Er der stadig åben registrering i Japan i den japanske fci?


  • #19   15. maj 2014 Men får de ikke avlsforbud hvis de overflyttes og får blanke tavler ?

  • #20   15. maj 2014 Ditte - ikke nødvendigvis. Det kommer an på racen.

  • #21   15. maj 2014 som jeg hele tiden har skrevet, men som ingen åbenbart rigtig bider mærke i... så er moderen til min Kai en importeret AKC hund med UKC aner, så på stamtavlen på min hund der er hele moderens side blank, kun hendes navn står der, så det skal da kunne lade sig gøre! man kan da ikke forskelsbehandle i klubben på folk.. ellers så melder jeg mig da blankt ud af DKK for det vil fanmer være for stupidt! og hun er avls godkendt for ellers ville jeg jo nok ikke stå med en DKK stamtavle i hånden (teknisk set ½ stamtavle)

Kommentér på:
import og stamtavler - lang

Annonce