Dobermann Kennel i Europa Dobermann Kennel i Europa
Hej alle sammen.
Nogle der kan anbefale Dobermann Kennel i Europa?
Har kontakt til Altobello Kennel i Serbien, men at de bare vil sælge mig hvalpen uden at "godkende" mig, gør mig lidt skeptisk. At de vil sælge til hvem som helst hvor som helst, indikerer i min optik at de primært tænker på pengene frem for hundens fremtid.
Nogle der har nogle forslag? Gerne taget i betragtning af at det ikke skal være ALT for langt væk. Jeg kører gerne til et sted i Europa for selv at hente hvalpen. Altobello har tilbudt mig at kører hvalpen til grænsen ved Tyskland, men hvordan kan jeg være sikker på at de vælger den rette hvalp for mig?
Vh
Henrik
mar 2011
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 7 Svar: 325
Så har du også mulighed for besøge hvalpene og opdrætter kan hjælpe med hvilken hvalp der ville passe til dig
Held og lykke med hvalpe jagten.
aug 2013
Følger: 11 Følgere: 74 Hunde: 3 Emner: 263 Svar: 7.795
jan 2013
Følger: 21 Følgere: 31 Hunde: 1 Emner: 370 Svar: 3.546
Black Ballerin
jan 2006
Følger: 19 Følgere: 57 Hunde: 2 Emner: 1.742 Svar: 21.736
http://www.hundegalleri.dk/marked/Hund/97055-dobermann-royal-danish-c-kuld
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 134 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 158 Svar: 12.766
En mangelfuldt eller forkert præget hvalp kan give store problemer.
Ikke alle østlande eller opdrættere har samme prægningsstandard, så køb kun hvalp et sted hvor du har set forældredyrenes leveforhold, set hvordan hvalpene bor, set hvordan de prægerhvalpene osv.
jun 2012
Følger: 39 Følgere: 87 Hunde: 6 Emner: 265 Svar: 5.420
maj 2008
Følgere: 65 Hunde: 2 Emner: 124 Svar: 6.618
Går ud fra, at de, der foreslår køb i dk. også selv vælger at købe dansk. Altså ingen tv fra panasonic, samsung, sony eller lign - man kan jo købe b&o. Læs dog mandens spørgsmål!
maj 2009
Følger: 3 Følgere: 31 Emner: 186 Svar: 10.556
De laver i mine øjne super hunde, hunde, som er virkelig smukke, men som samtidig kan arbejde og dem er der langt imellem.
Jeg kender flere Altobello hunde og de er alle super dejlige med et godt væsen.
Men nu kommer det jo også an på, om det bare skal være til familiehund eller om det også skal være en brugshund.
maj 2009
http://www.blitzkrieger.com/
maj 2008
Følger: 10 Følgere: 8 Hunde: 2 Emner: 5 Svar: 189
dec 2010
Følger: 7 Følgere: 2 Hunde: 2 Emner: 32 Svar: 266
dec 2010
maj 2009
Der er flere Altobello hunde i både Danmark og Tyskland som ikke er kuperet.
Og ja, du er rigtig på den, man kan ikke udstille en kuperet hund.
maj 2014
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 9
Den primære grund til jeg ønsker en hund fra Altobello, er at jeg syntes de er utrolige smukke men jeg skal da ikke lægge skjul på at det i den grad også er pga. jeg ønsker en kuperet dobie.
Jeg vil også være ærlig og sige at det er min første hund. Jeg ved godt der er mange af jer der nu vil tænke at det er hul i hovedet at købe sådan en hund som førstegangsejer. Men jeg har læst godt op på lektien, så jeg føler jeg er forberedt.
maj 2014
feb 2013
Følger: 8 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 84 Svar: 7.488
Du skal huske at tænke over at en kuperet hund, når man ikke ret langt med, da man ikke kan gå til prøver med den (dansk lov, så der er altså ingen undtagelser!). Dvs. man er dømt til at blive på begynderstadiet ligemeget hvad man vælger at dyrke med den og Dobermann er altså en hund der trives bedst med at man dyrker en eller anden form for hundesport med den. Jeg har mødt mange der har skaffet sig en kuperet hund fra fx Serbien og så bagefter har opdaget at de ikke rigtigt kunne komme til at træne med den fordi klubberne typisk ikke har rescourcer til også at tilbyde dem der bare skal træne for hyggens og aktiveringens skyld den rigtig sjove træning.
Der er lige pt 4 dobermann kuld på Dansk Dobermann klubs hvalpeliste (det ene er brugsmodel og dem skal du nok holde dig fra
Mht Altobello, så har de fokus udelukkende på ekstriør og de er villige til at sælge en hund til en førstegangskøber i udlandet uden nogensinde at komme til at møde køberen af deres hund (jeg har kendt andre før dig
... og sidder jeg ellers på mine hænder.
Hvis den eneste grund til at købe fra Serbien er at du kan få en kuperet så skal du overveje ikke at få en Dobermann. Den er SÅ meget mere end sine øre og det at have sådan en hund er en livsstil i sig selv ikke et tilbehør til en livsstil!
jan 2006
Følger: 1 Følgere: 73 Hunde: 5 Annoncer: 1 Emner: 359 Svar: 14.466
maj 2014
Jeg er semi-proff bokser, så jeg løber en del ture. (den længste rute er på 6 km, hvis det skulle ha'en betydning for hunden mht. overbelastning af denne)
Udover dette vil jeg også træne dens næse.
Og så ønsker jeg egentlig bare en dejlig familiehund.
Hvordan sikre jeg mig at Altobello ikke anbefaler mig en SUPER brugshund, der kræver ALT for meget?
mht. til mit behov så skal jeg højst sandsynligt have en udstillingsmodel/brugshund-blanding. Den skal bruges til i forbindelse med løbetræning og også være en familiehund. Med andre ors så skal det være min faste motionspartner samt en loyal makker.
feb 2013
maj 2008
Følgere: 65 Hunde: 2 Emner: 124 Svar: 6.618
feb 2013
Du skal bare huske at inden du når til at have en loyal løbemakker og dejlig familiehund, der ligger altså et par års arbejde med en teen-age dobermann. Det er sådan en hyperaktiv turboting, der nogen gange har liiiidt svært ved at høre hvad man siger. Det er en damptromle på speed.
Men du kan være sikker på at Altobello ikke sælger dig en brugshund - de laver udstillingsmodellen
feb 2013
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.948
Du finder osse udstillingslabber der gør det rimeligt på markprøver eller højavlsschæfere med rimelige ipo-resultater. Det bliver de ikke brugslinier af.
Så hvis det er udstillingslinier de laver, så er det jo sådan det er, uanset om der osse er nogen imellem der kan/vil arbejde....
-og uden at have den store forstand på dobere, så kan jeg da se ved at kigge på et bredt spektrum af racer, at det generelt er sådan at de udstillingslinier der "kan arbejde", arbejder godt i forhold til udstillingsliniernes generelle niveau, men alligevel ikke er på niveau med brugsmodellerne indenfor racen.
- det er jo egentligt ligegyldigt for TS, for som du selv siger er der jo ikke store ambitioner. Men nu bragte du det jo selv på banen med "de laver osse nogen med drifter"
I forhold til at der ikke er planer om ipo 3 så te behøver ikke en brugsmodel - næh, men nu gav te jo selv udtryk for at være bange for de gav ham sådan en. Så er det vel meget godt at Mette Marie lige understreger at det gør de ikke, for det er ikke den type de avler
Personligt havde jeg valgt en god opdrætter herhjemme. Når ambitionerne blot er "aktiv hyggehund" skulle det være til at finde uden at skulle hente udenlands, når nu man føler sig usikker på det.
Jeg synes osse en kuperet dober er smuk, men udseende vænner man sig jo til
jan 2006
Følger: 1 Følgere: 73 Hunde: 5 Annoncer: 1 Emner: 359 Svar: 14.466
Helt enig iøvrigt i det her :
Mike - du kan vel dårligt konkludere at fordi kennelen laver enkelte hunde der kan /vil arbejde (på middel niveau om ikke andet) så laver de osse brugsmodeller.
Du finder osse udstillingslabber der gør det rimeligt på markprøver eller højavlsschæfere med rimelige ipo-resultater. Det bliver de ikke brugslinier af.
dec 2010
Forventer dog af en kennel, at det er gjort ordentligt.
jan 2007
Sp jeg er sådan set ligeglad hvor ts køber sin hund, men er man utryg ved sælger, så synes jeg da det er en god plan at lede et andet sted.
jan 2007
Det skal ikke opfattes som noget negativt fra min side, men det er altså nemmest hvis man er ærlig og erkender hvad man har/hvad stedet laver.
Jeg tror da det er meget få dobere der slet ikke kan arbejde, ligesom stort set alle labber elsker at bære på ting. Men der er immervæk forskel på udstillingslabben der KAN hente en and, og på jagtlabben der er avlet med netop det for øje i generationer.
Mon ikke det samme gælder doberen
feb 2013
Jeg kender skam godt Altobellohunde (både gode og dårlige), så det er ikke bare andenhåndsviden og rygter osv. De ER altså bare ikke brugshunde de laver. Det er selvfølgelig ikke sådan at det slet ikke kan bruges til træning og de kan da også sagtens bestå nogle prøver osv. Det er trods alt en forholdsvis let trænbar race. En brugslinie har altså bare lidt flere gear, et meget højere drive og sådan helt basalt et højere aktivitetsniveau. Udstillingslinie betyder ikke at der aldrig kan dukke en ganske udmærket brugshund op. Det betyder at sansynligheden er ret lille for at det sker, da det ikke er noget der er avlet systematisk imod.
Og hvis drømmen er en kuperet hund fra Altobello. Jamen så er det da nok det TS skal anskaffe sig. Jeg vil dog tillade mig at påpege det lille faktum at kupering lukker af for rigtig mange sjove ting man kan lave med sin hund og jeg kender altså til mennesker, der har købt en kuperet fra østeuropa uden at have opdaget den lille detalje. Hold op hvor blev de skuffede og ærgelige, da det gik op for dem at de aldrig ville komme videre end diverse begynderhold.
Og så må jeg altså tilstå at jeg synes det trækker ned at en kennel er villige til at sælge en hvalp pr postordre til en førstegangshundeejer uden nogen sinde at møde hvalpekøberen (det kender jeg til fra andre end TS !).
feb 2013
jan 2007
Det gælder i øvrigt osse for flere DCH'er hvor de har et hygge/begynderhold og så kpnkurrenceholdene. Og fordi pladserne på konkurrencehold er begrænsede, er det naturligvis dem der vil konkurrere der får førsteprioritet.
feb 2013
Den er hurtig ja, meeeen helt 60 km/t tror jeg så altså ikke engang min gesvindte lette brugsmodel i god form kan nå op på når hun rigtigt strækker ud
Der findes altså også dobere af udstillingslinier der har et ganske udmærket liv uden at man går til en masse hundetræning med dem når de er ude over de første par år med 'fluer i hovedet'.
maj 2004
Følger: 13 Følgere: 28 Hunde: 6 Emner: 126 Svar: 5.042
feb 2013
feb 2013
Ja, der er greyhound i men der er også så meget andet i
Men ja, jeg elsker min race, og selvfølgelig deler jeg din bekymring for at TS udelukkende er faldet for udseendet og sætter indholdet i hunden i anden række, hvilket er en meget fatal fejl at begå med en ikke helt nem race.
jan 2007
jan 2007
Jeg kan ikke finde et eneste indlæg hvor der står at udstillingshundene ikke kan trænes, er helt uden drifter e.l.
Blot at det altså er udstillingshunde de laver... Og det er da korrekt, uanset om der er nogen imellem der er mere driftige end gennemsnittet for udstillingshunde...
jan 2007
Derfor går jeg udfra det er rigtigt. Laver de i virkeligheden brugslinier, så skal jeg da gerne tage det skrevne i mig igen.
Men det jeg reagerede på, var sådan set blot at du fra start skrev at de laver brugshunde, ikke kun udstillingshunde, og det er jo så ikke korrekt, når det er udstillingslinier der avles på.
Alle dobere kan forhåbentligt arbejde i et eller andet omfang, men indenfor en brugsrace må brugshundene vel være dem af brugslinier.
Her til slut fremlægger du det så godt understreget af ironi, som om folk har sagt at udstillingsdobere ikke ejer drift... Det er der så ikke nogen der har skrevet.
Jeg har ingen hemmelig viden om altobello, ej heller den store viden om racen. Hvilket jeg faktisk osse skrev fra start. Men uanset om vi taler schæfer, labbe, aussie eller dober, så er det altså ikke brugshund blot fordi man tager en udstillingshund og får lidt resultater på tavlen. Omvendt er udstillingshunden sjælden helt ude af stand til at arbejde....
maj 2014
Har hvalpen godt af at være med moderen i længere tid end de 8 uger, hvilket normalt er dér man henter fjerner hvalpen fra den moder?
Ville der være noget i vejen med at få en dobermann hvalp der er 3-4 måneder gammel? Eller hvad vil I mene er optimalt?
feb 2013
maj 2014
Hvalpen kommer til desuden til at koste 2200 Euro, knap 16-17k.
Lyder det fair?
Beklager jeg stiller så mange spørgsmål ang købet. better be safe than sorry.
jan 2007
Og så skal du huske at hvalpen skal have eksportstamtavle for at den kan overføres til DKK.
maj 2014
Det ser vel ganske fornuftigt ud?
Den eneste skepsis jeg har nu, er at jeg føler hvalpen er ret gammel når jeg får den?
maj 2009
Vil du have hvalpen når den er 8 uger, så må du købe en her hjemme.
jan 2007
Men hvis opdrætteren gør sit arbejde godt nok, ville jeg ikke være så bekymre for om hvalpen var knapt 4 mdr -så her handler det nok om at undersøge opdrætter. Hvordan lever hunden hos opdrætter og hvad foretager de sig med den indtil du får den hjem osv.
jul 2014
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 19
Jeg har læst denne tråd igennem, da jeg selv er blevet ret forelsket i Dobbermann, men samtidig har titlen førstegangs hundeejer tilgode. Jeg overvejer stadig hvilken race der er rigtig for mig, så jeg håber det er okay at jeg spørger lidt ind til dine erfaringer?
Hvordan gik det hele?
Har set, at du i en anden tråd spørger ind til fodrplan til ung Dobbermann
Dobermann Kennel i Europa