{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
760 visninger | Oprettet:

hurtigt ? om PL og attest {{forumTopicSubject}}

Godaften HG'ere
Jeg har lige 2 hurtige spørgsmål, som jeg håber nogen kan svare på.
Jeg skal jo sammen med kæresten have en chihuahua mere, og efter Lucky fik konstateret PL (patella Lux) 1/1 10-11 mdr gammel, selvom begge forældre var testet frie,går vi jo ekstra op i det, så vi forhåbentligt slipper udenom at få en mere med det, selvom Lucky ikke er mærket af det, men det er aldrig fedt at have en hund med sygdomme.

Spørgsmål 1: Er det nok at man kan se at forældre og alle 4 bedsteforældre er testet frie, eller SKAL man længere tilbage for at være sikker? Vi vil jo helst have 0/0 så langt tilbage som muligt, men tænker om man er bare nogenlunde sikker hvis de to led af frie? Ved godt PL kan komme af andre ting, men her tænker jeg på den arvelige del.

Spørgsmål 2: Jeg har ingen steder fra dyrlægen, heller ikke i sundhedsbogen hvor der står at Lucky har PL. Da jeg købte ham, købte jeg ham ikke direkte fra opdrætter. Jeg fik en attest fra DRU hvor faren har stamtavle, på at han var PL 0/0 osv.
Moren var uden stambog, var testet, men der var ingen papirer på det.
Planen er at vi skal have en tavle hvalp, netop fordi vi vil kunne se at der er testet længere tilbage end forældrene, og have "bevis" for det, da jeg simpelthen ikke tør andet. Men kan man få en attest på det, selvom hunden er uden tavle? eller er det kun hunde med tavle der kan få det lavet? jeg ved godt de ikke kan lave det igennem en klub, men tænker at man måske kan få et papir fra dyrlægen hvor det står at den er testet og hvordan det gik?

I luckys tilfælde, kunne jeg jo så senere, finde nogle tidligere hunde fra hans fars tavle, da jeg har en kopi, og fandt ud af at Luckys oldefar havde 0/1 og hans bedstefar (hvalpen efter den parring) ikke var tjekket, så selvom Luckys far var fri, lagde det jo tydeligvis i generne. smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hængt 3 lamper op 1.200 kr.
  • Ophængning af lampe 400 kr.
  • Hænge tre lamper op 800 kr.
  • Samle Ikea Pax to skabe 1.000 kr.
  • Hænge 2 billeder op 450 kr.
  • Udskift kontakter 800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  hurtigt ? om PL og attest
  • #1   3. jun 2014 Du går på feks. DRU´s hjemmeside printer en PL attest ud og hiver med til din dyrlæge :9 vupti så er der lavet en attest..

du kan aldrig vide dig sikker ang. PL du kan gøre forarbejdet og din hvalp er af gode PL frie gener, men der er andre ting end gener som kan gi PL smiley

• #2   3. jun 2014 Okay, også selvom det ikke er en DRU hund? smiley

Jeg ved godt at der er andre ting der spiller ind, men ja vil gerne gøre mit bedste for at den i det mindste har generne med sig. Lucky har generne mod sig, og fandt ud af bagefter at han har kalveknæer (tror jeg det hedder?) som også kan give det, så helt præcist hvorfor Lucky har det, kan jeg jo ikke sige, men vil i hvert fald gøre hvad jeg kan, for at næste ikke får det.

• #3   3. jun 2014 Ja, det er bare et parpir, jeg har printet DRU PL papire ud da jeg tjekkede min mors tæve dengang, det er jo kun et bevis til dig selv smiley

Det vigtigste er at finde en god opdrætter, en som vil vejlede dig og hjælpe dig med at tjekke disse ting, og hvordan generne er sat sammen, altså hvilken hun du skal regne med at få ud af den hvalp du vælger smiley
    En PL 0/1 feks, kan være en skade fra en klundet hvalp og ikke altid fordi hunen har arvet det eller gir det videre, jeg har selv kenskab til en tæve som havde pl 1/1 og det samme med hanhunden, de fik hvalpe, de blev testet 1år gamle, de var alle fri, 2/3 af de hvalpe fik selv hvalpe og de hvalpe de fik gik alle fri fra PL også, så man skal ikke male fanden på vægen altid smiley

• #4   3. jun 2014 Nej selvfølgelig, men jeg vælger hellere et hvalpekuld for meget fra end et for lidt. Netop derfor har vi også bestemt os for tavle. Det er så både godt og skidt synes jeg, for der findes også nogle vidunderlige tavleløse.
    Jeg kunne ikke ønske mig en bedre hund på alle andre punkter end lige hans PL, så det er kun for at vi kan tjekke sundheden at vi har valgt med tavle.
    For det er nok også desværre de færreste som har testet deres tavleløse flere generationer tilbage, og det er vidst en brøkdel der har papirer på det, desværre. Hvis de bare kunne vise mig PL attest så tog jeg ligeså gerne en tavleløs igen.

• #5   3. jun 2014 Forståeligt, nu har jeg både haft med og uden, og elsket dem alle uendeligt meget, jeg har bare på den hårde måde fundet ud af med tavle (i mit tilfælge DKK) at det giver så meget mere sikkerhed mange år frem i tiden, og ikke kun falde for en nuttet hvalp..
    Der er mange regler med tavlehunde, men jeg syntes at avle med tavle bare gir mere end uden smiley

• #6   3. jun 2014 Først vil jeg sige ro på med din nuværende hund, normalt tjekker man slet ikke PL på en hund før den er over 1 år, da knoglerne skal være færdige med at vokse og på hvalpe kan de stadig være lidt bløde, så jeg ville nok vælge at tjekke ham igen når han er omkring 1½ år, det kan sagtens have ændret sig, og så er det ikke alle dyrlæger der er lige gode til at tjekke det.

God ide med at købe med tavle, hvis i er medlem af DKK har i på hundeweb mulighed for at tjekke PL på linierne langt tilbage, på den hvalp i evt kigger på, hvis den selvfølgelig har DKK tavle, desværre har ingen andre klubber den mulighed, der må man bare stole på opdrætteren.

• #7   3. jun 2014 Tak for svarende begge to. smiley
    Vi vil klart have med tavle, og det har vi vidst længe, netop fordi vi føler der er mere sikkerhed, selvom man aldrig med 100% sikkerhed kan sige at hvalpen ikke kan fejle noget, men man kan bedre gøre et forarbejde når det er med tavle smiley

Lucky bliver 1½ år her d. 21 og det er ca det samme som det var da han blev tjekket. han blev tjekket fordi han træk benet op på turene, og det var på det tidspunkt hver dag og flere gange på en gå tur. Det er heldigvis blevet bedre i forhold til at det ikke sker nær så tit, men det sker, men han får så også tilskud. dyrlægen sagde dengang (har en rigtig dygtig dyrlæge, som jeg stoler 110% på ville sende mig videre hvis hun ikke havde kompitance til at vurdere det) at det var så lidt han havde, så det ville nok aldrig blive værre eller så slemt at han fik brug for opretion eller lign. Men tilskuddet skal hjælpe ham til at opbygge den brusk som bliver slidt når knæskallen smutter ud, så han netop ikke får smerter. regner med at få det tjekket igen når han skal til sundhedstjek engang i april næste år. smiley

• #9   4. jun 2014 Tak Pia. Troede ikke man kunne tjekke helt små hvalpe for den slags. smiley

Det med benene er jeg meget opmærksom på, da Luckys jo ikke sidder helt som de burde, hans er jo kohaset, det vidste jeg desværre intet om dengang jeg købte ham. Men det er dejligt med en så tydelig/god forklaring på hvad det præcist er jeg skal kigge efter. Har brugt en del tid på at kigge på billeder af andre, specielt hvalpe, for at vide lidt om hvordan de bør se ud i den alder smiley

Kommentér på:
hurtigt ? om PL og attest

Annonce