livmoder betændelse/anden infektion livmoder betændelse/anden infektion
jeg lavede denne tråd igår:
http://www.hundegalleri.dk/forum/Generel-diskussion/571152-akut_allergisk_reaktion__erfaringer
Nu er vi lige kommet fra dyrlægen igen.
der blev taget blodprøver og der var et meget forhøjet tal af hvide blodlegmer og et andet som jeg ikke kan huske hvad hed, men som tyder på infektion.
så hun har fået antibiotika og så skal vi afvente til i morgen.
Hun nævnte livmoder betændelse fordi det er maven/lænnen/ryggen hun tager sig til.Men hun sagde også at livmoderbetændelse ofte kun kommer kort efter løbetid, og det er 6 måneder siden hun sidst var i løb, og hun går 8 måneder mellem hendes løb
Men jeg vil lige høre om der er nogen som ved om livmoderbetændelse kan opstå så langt fra en løbetid?
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 94 Hunde: 4 Emner: 956 Svar: 17.896
maj 2004
Følger: 10 Følgere: 15 Hunde: 5 Emner: 78 Svar: 2.555
Så vidt jeg kan forstå, har dyrlægen bare sagt at det ofte opstår lige efter løb, men det betyder jo ikke, at det ikke kan opstå på andre tidspunkter. :o)
Da Luna fik livmoderbetændelse, mener jeg det var kort efter hendes løbetid. Men hun bløder så lidt, at man faktisk ikke kan se det, og vores hvalp havde lige haft første løbetid, så det er ikke til at vide, om Luna også var i løb der. Men det passer med hvornår hun sidst var i løb.
feb 2005
Følger: 80 Følgere: 75 Hunde: 4 Emner: 366 Svar: 11.335
feb 2009
Følger: 11 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 31 Svar: 1.180
jan 2010
Følger: 47 Følgere: 46 Hunde: 6 Emner: 511 Svar: 4.063
jan 2010
maj 2004
Det opstod også meget akut om aftenen og blev værre i løbet af morgenen. Vi troede at hun nok var på vej i løb, fordi Chessie var i løb for første gang. Man plejer ellers ikke at kunne mærke når hun er i løb, men vi tænkte om Chessies løbetid kunne påvirke hende, som det kan med mennesker. Hun skrabte i gulvet, møflede rundt med dyner og tæpper, rejste sig og lagde sig igen og igen, begyndte at lægge sig mærkelige steder, og kunne bare ikke finde ro. Vendte sig også hele tiden mod bagenden. Hun var lidt rød på maven, en smule hævet og meget øm.
jan 2010
igår var det også lige efter maden at hun blev rigtig dårlig
feb 2011
Vores nabo´s hund gik en uge og synes "bare" at have ondt i ryggen ... var hvad han fortalte mig da jeg efter den uge mødte dem ude på vejen, den gik og krummede sig sammen, han spurgte mig hvad jeg troede den fejlede, og de 2 ting der faldt mig ind var diskusprolaps eller underlivet, sagde om ikke den skulle til dyrlæge, "joe" det mente han da egentlig nok .... næste dag fik den underlivet fjernet grundet underlivsbetændelse, heldigt for dem det ikke havde udviklet sig eksplosivt ... der var intet udflåd ...
Dette skriver jeg ikke for at skræmme, blot for at sige at der ikke altid er udflåd ...
jan 2010
jeg har ringet til dyrlægen igen. hun mente stadig vi skulle se an til i morgen.
jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal stille op.
jeg har ikke sovet i går og kommer heller ikke til at sove i nat.
maj 2004
feb 2011
Tænker lidt at det da er noget at hun overhovedet har appetit ....
Mon ikke du kan få sovet hvis du ligger dig tæt ved hende og så ser tiden an til i morgen ...
Det er svært at sige hvad man selv ville gøre når ikke man har set/fulgt hunden, det er jo ejeren der kender hunden til dagligt der er bedst til at bedømme hvor meget anderledes den er ....
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 134 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 158 Svar: 12.851
jan 2010
jan 2010
feb 2011
jan 2010
hun er i ro når vi sidder med hende og nusser over ryggen, så lige nu skriftes mig og min kæreste til at sidde med hende.
åhh min smukke dejlige prinsesse altså.
feb 2005
feb 2011
Håber I får en god natte søvn og det hele ser bedre ud i morgen !
jan 2010
jan 2012
Følger: 3 Følgere: 3 Hunde: 3 Emner: 142 Svar: 832
jan 2010
jan 2012
jan 2010
Vi skal til dyrlægen her kl 11.
okt 2006
Følger: 59 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.904
God bedring.
jul 2010
Følger: 59 Følgere: 53 Emner: 215 Svar: 12.872
feb 2011
jan 2010
jul 2010
Følger: 59 Følgere: 53 Emner: 215 Svar: 12.872
maj 2004
Luna havde 'blæner' i hele livmoderen - vil man kunne se det på en scanning?
Dyrlægen gættede kun på livmoderbetændelse, fordi livmoderen/underlivet var hævet. Hun var ikke i scanning.
Håber på det bedst for dit lille pus, og håber at det bare er noget med afføringen. :o)
jan 2010
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 242 Svar: 15.314
Nu skal I have fundet den.
Betyder det at I må åbne hende så må det vel være sådan?
Jeg håber selvf. det ikke bliver nødvendigt. Men hunde dør af ubehandlet indkapslet livmoderbetændelse ...
Du har dog gjort alt hvad du kunne ved at søge dyrlæge hver gang det har været nødvendigt. Jeg krydser fingre for at de finder ud af det i morgen uden at hun behøver at blive åbnet ...
feb 2005
feb 2011
mar 2011
Følger: 2 Følgere: 2 Emner: 32 Svar: 1.373
Hvordan reagerer hun ved berøring på bugen?
jan 2010
Så kryds alt hvad i kan for hende.
jan 2012
jan 2012
jan 2010
Der blev taget et blodprøve der viste betændelse i bugspytkirtlen. Det kan jeg dog ikke få til at hænge sammen med nogle dejlige hendes symptomer?:-(
vi skal derned igen kl 14.40.
jan 2012
feb 2011
Håber da godt nok der kommer styr på det lille pus ....
dec 2007
Følger: 16 Følgere: 40 Hunde: 4 Emner: 81 Svar: 5.576
Jeg går ud fra at du har hende hjemme nu, men for guds skyld, så hold øje med om hun evt.begynder at stille sig i "lege-stilling" med forbenene nede og rumpen i vejret og også hvis hun stopper med at æde og eller drikke, så er det AKUT afsted igen.
Jeg kan self.ikke sidde og "lege dr.dyr her gennem skærmen, men jeg har fundet et stykke om emnet til dig, :
Hvordan kan betændelse i bugspytkirtlen behandles?
Akut pankreatitis er en meget alvorlig sygdom, som kræver indlæggelse og intensiv terapi. Det vigtigste er væskebehandling og indgivelse af korrekt foder i afmålte, kontrollerede mængder. Derudover vil brug af smertestillende medicin være aktuel. Der er en række andre typer medicin, som kan bruges, alt efter sværhedsgraden af tilstanden. Selvom det er sjældent, så kan det også komme på tale at bruge antibiotika ved bakterieangreb og insulin ved sukkersyge.
Kronisk pankreatitis kræver en livslang behandling. Behandlingen består i en nøje sammensat diæt, som aftales i samråd med din dyrlæge. Derudover skal hunden have tilført fordøjelsesenzymer i pille- eller pulverform. Der findes en lang række af disse produkter med navne som pancreatin og pancrease.
Bare så du forstår HVOR VIGTIGT der er at hun kommer afsted hvis der sker en forværring i hendes tilstand, nu hvor der er nævnt en betændt bugspytkirtel.
Jeg håber som sagt at de tager fejl, og ellers at hun kun er "meget mildt ramt" hvis man kan sige det i forbindelse med en sygdom.
Jeg krydser alt for jer, og sørger for at alle mine 3 vapser også får krydset alt det de kan krydse..
Jeg ønsker jer også AL mulig Held og Lykke og god bedring.
jan 2010
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 242 Svar: 15.314
dec 2007
Om ikke andet så kan alle blive lidt klogere omk. sygdommen.
Jeg undskylder at den er "LIDT-LÆS: LANG",
Men jeg syntes at det hele skulle med da man ikke får meget ud af det udklip jeg satte ind tidligere. ::::::::::::::::::::::::::::::::::::
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Hvad er betændelse i bugspytkirtlen hos hunde?
Bugspytkirtlen, som er en aflang kirtel, der sidder mellem maven og tolvfinger-
tarmen, forrest i bughulen, har to meget vigtige funktioner:
•Den danner insulin, som regulerer blodsukkeret. Hvis dannelsen af insulin forstyrres, kan man enten få for højt blodsukker (sukkersyge) eller for lavt blodsukker.
•Den danner fordøjelsesenzymer, som udskilles til tarmen og nedbryder sukker, æggehvidestoffer og fedt, således at organismen kan optage dette.
Man kan dele betændelse i bugspytkirtlen (pankreatitis) op i to grader:
Akut og kronisk.
Ved begge tilstande er det sjældent, at der er tale om en betændelse på grund af bakterier eller virus.
I de akutte tilfælde sker der en aktivering af de dannede fordøjelsesenzymer inde i selve kirtlen, således at disse begynder at nedbryde ("æde") bugspytkirtlen. Dette medfører en betændelsesreaktion, som kan udvikle sig til bughindebetændelse, og i mange tilfælde vil hunden gå i chok og dø. Det er en selvsagt en meget alvorlig og livstruende tilstand, som man som hundeejer skal reagere hurtigt på.
Hvis hunden overlever denne tilstand, kan der være sket så store forandringer i bugspytkirtlen, at den ikke danner enzymer nok. Dette kaldes en kronisk pankreatitis.
Hvad er symptomerne på betændelse i bugspytkirtlen?
I de akutte tilfælde ser man følgende symptomer:
•Fra mavetarmkanalen ses at hunden kaster op og kan have diarré.
•Der er også tegn på smerter fra bughulen; mange hunde stiller sig i "bedestilling" med forpoterne strakt frem og overkroppen helt nede ved jorden, mens bagbenene står normalt.
•De er sløve og vil ikke spise.
•Hunden vil sandsynligvis have feber, og i mere alvorlige tilfælde vil den gå i chok.
Hvordan kan din dyrlæge stille diagnosen?
Symptomerne med opkast og diarré kan opstå i forbindelse med mange sygdom-
me, men der vil være skærpet mistanke til bughulen, og især mavetarmkanalen. Der vil meget hyppigt være en forhistorie med, at hunden har fået et fedt- og proteinrigt foder, måske gennem nogle dage. "Man ville gerne lige være lidt god ved hunden, nu er det jo jul/weekend/fødselsdag/påske osv."
Ved at mærke på (palpere) bughulen vil der være smerter og eventuelt hævelse i forreste del af denne. Røntgenundersøgelse, ultralydsscanning samt en laboratorie-
undersøgelse, hvor man måler forskellige enzymers aktivitet i blodet, vil oftest give den helt sikre diagnose.
Hvordan kan betændelse i bugspytkirtlen behandles?
Akut pankreatitis er en meget alvorlig sygdom, som kræver indlæggelse og intensiv terapi. Det vigtigste er væskebehandling og indgivelse af korrekt foder i afmålte, kontrollerede mængder. Derudover vil brug af smertestillende medicin være aktuel. Der er en række andre typer medicin, som kan bruges, alt efter sværhedsgraden af tilstanden. Selvom det er sjældent, så kan det også komme på tale at bruge antibiotika ved bakterieangreb og insulin ved sukkersyge.
Kronisk pankreatitis kræver en livslang behandling. Behandlingen består i en nøje sammensat diæt, som aftales i samråd med din dyrlæge. Derudover skal hunden have tilført fordøjelsesenzymer i pille- eller pulverform. Der findes en lang række af disse produkter med navne som pancreatin og pancrease.
Hvordan er fremtiden for din hund, hvis den har betændelse i bugspytkirtlen?
Hvis hunden overlever et akut tilfælde, vil den sandsynligvis komme sig fuldstæn-
digt. For at undgå en genopblussen af sygdommen, skal man dog tale med sin dyrlæge om den fremtidige fodring. Nogle hunde vil, trods korrekt fodring, alligevel få tilbagevendende tilfælde, og enten dø eller blive aflivet på grund af komplika-
tioner, som f.eks. bughindebetændelse.
I en del tilfælde vil det akutte tilfælde have medført så store skader i bugspyt-
kirtlen, at der udvikles en kronisk pankreatitis. Dette medfører nedsat produktion af enzymer, og dermed en dårligere fordøjelse. Fremtiden ser dog god ud for disse hunde, forudsat at man iværksætter en behandling efter dyrlægens anvisninger.
Hvorfor får hunde betændelse i bugspytkirtlen?
Den hyppigste årsag til akut pankreatitis er fodringen. Et fedtrigt foder er den absolut største enkeltfaktor. Hvis hunden så oven i købet er overvægtig, stiger risikoen markant. Man vil måske gerne være lidt god ved sin hund og giver den flæskesteg med sovs og kartofler. Dette er misforstået godhed, og kort tid efter står man med en dødssyg hund.
Derudover er der en række mere sjældne faktorer, som kan udvikle akut pankreatitis: Fodring efter en længerevarende faste, trauma (biluheld/fald/slag) på bughulen, visse typer medicin, virus, bakterier og parasitter.
Kronisk pankreatitis kan opstå som følgesygdom efter et akut anfald. Derudover kan der opstå en langsom nedbrydning af bugspytkirtelvævet på grund af kroppens immunsystem. Kroppen nedbryder faktisk langsomt selv bugspytkirtlen. Dette kaldes en autoimmun tilstand.
Dårlig ernæring og forkert fodring kan også udvikle kronisk pankreatitis.
Hvad er risikoen for, at min hund får betændelse i bugspytkirtlen?
Hvis din hund ikke er overvægtig, og du fodrer den fornuftigt efter din dyrlæges
vejledning, er der en meget lille risiko for udvikling af pankreatitis. De store risiko-
faktorer er fedme og fedtholdigt foder, - typisk fed menneskemad. Derfor ses også flest tilfælde af betændelse i bugspytkirtlen efter højtiderne, og specielt efter julen.
Man gør sin hund en kæmpetjeneste ved at fodre den normalt i juledagene - ja, på alle tidspunkter - og så hellere give den godbidder, som er beregnet til hunde. Dette kan din dyrlæge vejlede dig grundigt om.
Hvilke racer er særligt udsatte for betændelse i bugspytkirtlen?
Der er ingen racer, som er mere disponeret for akut pankreatitis end andre, men da mange små hunde typisk bliver "forkælet" lidt mere med fedtholdig mad, og også tit er overvægtige, er det meget hyppigt disse hunde, vi i klinikken ser med symptomerne. Ældre tævehunde er mere disponeret end gennemsnittet.
Kronisk pankreatitis ses ligeledes hos de ovenfor nævnte hunde, og dette hænger selvfølgelig sammen med, at kronisk pankreatitis som regel er en følge af akut pankreatitis.
Schæferhunde kan udvikle en kronisk pankreatitis, som kræver livslang behandling.
Hvad kan jeg selv gøre for at nedbringe risikoen for betændelse i bugspytkirtlen?
•Det er vigtigt, at du i samarbejde med din dyrlæge fodrer din hund optimalt gennem hele dens liv. Hos dyrlægen kan du i dag få foder, der er sammensat således, at det altid indeholder lige præcis de næringsstoffer, din hund har behov for.
•Du må ikke fodre med meget fedtholdigt foder. Der kan være sjældne situation-
er i hundens liv, hvor det er nødvendigt at gøre det, f.eks. ved ekstreme fysiske belastninger. Her taler vi fortrinsvis om hunde, der bruges til slædekonkurrencer eller arbejde i meget kolde eller varme situationer, som kræver ekstreme energitilførsler. En sådan ekstra energitilførsel vil være usandsynlig i forbindelse med en normal familiehund.
•Du skal holde din hund slank og i god form. Hvis din hund er overvægtig, bør du kontakte din dyrlæge for at aftale et slankeprogram. Din hund vil blive vejet, og der vil blive vurderet, over hvor lang en periode, og hvor hurtigt, din hund skal tabe sig. Husk, at et pludseligt vægttab, eller stort vægttab over en meget kort periode, også kan medføre pankreatitis.
jan 2010
feb 2011
dec 2007
Jeg håber som sagt at dr.dyr kan gøre noget der virker , og helsst lidt "kvikt" for det er da ikke til at holde ud.
Trøstekrammer.
feb 2011
jan 2010
Hun er mere frisk i dag, dog MEGET træt, men var glad og nysgerrig hos dyrlægen.
Så nu skal jeg ha fundet ud af hvordan man takler en hund med bugspytkirtelbetændelse frem over. det er heldigvis opdaget så tidligt, hun har max haft det en uges tid, så vi regner med hun kommer sig helt.
Dog skal man åbenbart altid være opmærksom på foder fremover.
så nu må vi se hvordan det går.
dec 2007
Ej, nerverne er ski lidt på højkant må jeg indrømme, selv om jeg slet ikke kender vapsen, men det føles så`n.
dec 2007
feb 2011
jan 2010
Nej det er ikke slemt med foder, men jeg har altid fodret med Barf og sværger til kornfrie produkter osv. det er slut. og så er jeg jo bange for at hun skal få fat i noget de andre spiser.
Og så er der lige det med at jeg træner vildt meget, så det bliver lidt svært at finde godbidder osv. det er alle de der praktiske ting. det er ingenting i forhold til at hun er rask, men jeg er af person ikke så god til det der med ikke at have styr på alle de praktiske ting.
feb 2011
feb 2005
jan 2010
Tak Nadja, jeg glæder mig så meget til at få min lille glade hund frem igen
apr 2011
Følger: 32 Følgere: 53 Hunde: 8 Emner: 200 Svar: 12.247
Om din hund ville trives på det aner jeg jo ikke, der er nok også forskel på de enkelte hunde, men her kan du se det foder hun brugte med godt resultat:
http://www.cultus.dk/magnusson-hundefoder/krav/
jan 2010
min dyrlæge sagde at der er to tilstande af sygdommen, der er dem som går med sygdomme så længen uden behandling at de får svært ved at kunne spise noget som helst, og så er der dem hvor hvis det bliver opdaget i tide, så kan de leve på et næsten normalt foder.
han fortalte også at de havde haft ret mange med den sygdom, og kun 1 de havde måtte aflive fordi den ikke kunne komme sig. og fordi de ved at Nova er købt med henblik på avl fortalte han også at han havde haft en kunde som lavede et kuld på en tæve der havde haft det, og det var gået fint, dog med stor forsigtighed med foder.
så jeg er heldigvis ved godt mod og sikker på jeg nok skal få en rask hund igen, vi må tage det hele som det kommer.
feb 2005
Hvordan går det med hende nu?
jan 2010
jeg har en mistanke om at dyrlægens test ikke var rigtig, da hun faktisk hurtigt blev frisk efter at hendes forstoppelse var væk
hun skal have lavet en blodprøve igen om 1 uges tid og se om hendes tal er normale igen.
feb 2005
livmoder betændelse/anden infektion