1.075 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 16 Svar

Rasmus J
Rasmus J
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 4

Stamtavle og reklamtion? Stamtavle og reklamtion?

Nu har jeg endelig fundet mig en dejlig fransk bulldog, som jeg kan overtage i slutningen af juli. Den er med stamtavle og kommer fra en dejligt hjem

Hvordan er reglerne med stamtavle? Er det noget med, at man kan få penge retur, hvis den fejler noget inden for 2 år.. Eller hvordan er reglerne

Er der iøvrigt nogen der har erfaringer med en god dyrlæge nær århus, som er god til de franske bulldogs smiley ?

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afmontering og rens af ventilationskanal, vådrum. Lejlighed øverst. 390 kr.
  • Montering af væghængt skænk 700 kr.
  • Ophægning af maleri i beton væg 1.000 kr.
  • Tilstoppet afløb i bad. 500 kr.
  • Shower sink water trap 1.000 kr.
  • Put a large tv up on a wall mount 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Stamtavle og reklamtion?
  • #5   12. jun 2014 Hvis den er med DKK-tavle, så bruger opdrætter muligvis DKK´s standardkontrakt. Der står også en hel del om, hvornår/hvorfor/hvordan man er berettiget til at få noget af købsprisen retur (fx. hvis en hanhund bliver kryptorchid)

• #6   12. jun 2014 Når hunden har stambog, så falder salget altid under forbrugerkøb, så du har mulighed for at benytte forbrugerrådet i forbindelse med en evt. fremtidig reklamation.
    Er det stambog med DKK, kan du tilmed bruge dkks jurist hvis du og opdrætter ikke kan blive enige om en evt. kompensation i forhold til købeloven.

Du vil i så fald være berettiget til kompensation hvis det er arvelig sygdom, eller mangler som forringer hundens værdi som familiehund! Dvs hvis den er syg - ikke fordi den mangler en tand osv.
    Fejlen skal være arveligt da den skal forelægge på købstidspunktet - så skader og sygdom der rammer random osv, kan du ikke få noget på. Det er den slags man m forvente når man anskaffer et levende væsen.

Men når der nu er stambog på hunden, så er det netop du har den ALLER BEDSTE mulighed for at Undgå! den slags..
    Du bruger stambogen til at udvælge din hund!

Du spørg opdrætteren hvad hundene i linierne er undersøgt for, selvføglelig ud fra hvad racen normalt fejler!
    Er hundene ikke undersøgt, så vælger du fra!
    Er hundene undersøgt og fundet raske, på de punkter som racen normalt har problemer - så vælger du til!
    Det er et fantastisk værktøj både for opdrætter og for køber.

Men snak med opdrætteren om det. Hvad hundene er undersøgt for (gerne længere tilbage end mor og far, men er det ikke muligt at finde længere så dem som miimum), og se dokumentationen på det.

• #7   12. jun 2014 Jeg ved ikke rigtig noget om det med hvad du har ret til med stambog.

Men kan anbefale byens dyreklinik I viby j, det er et lille sted men dyrlægen er simpelthen så sød og dygtig og man kan virkelig mærke at hun brænder for det smiley

• #9   12. jun 2014 Uanset om den er med tavle eller ej, så gælder købeloven smiley

Fordelen ved at købe med tavle er dog, og det er seriøse opdrættere, som går op i at sundheden er i orden + du kan se hundens aner bagud smiley

• #10   12. jun 2014 Nu er tavlen et redskab INDEN køb, så tjek forfædre... Hvad er forældre tjekket for?

• #11   12. jun 2014 og tavle er ikke en garanti... og slet ikke på en race, som døjer med så meget sygdom.

• #12   12. jun 2014 Hvis det er en DKK stamtavle, og du ikke selv har forstand på at tjekke, kan du evt. få en her inde til at tjekke lidt op på den...

• Rasmus J
    Rasmus J Tilmeldt:
    jun 2014

#13   12. jun 2014 Hvor tjekker man op på tavlen??

Jeg fandt hvert fald en, hvor moren ikke gryntede, hendes snude var hvert fald ikke kort.. Hvalpen er kun 10 dage..

• #14   12. jun 2014 Du kan checke tavlen på Hundeweb - hvis det er en DKK-tavle.

• #15   12. jun 2014 Hvilken tavle er der på?

• #16   12. jun 2014 købeloven siger vidst at de første 6 måneder er det sælger der skal bevise at den ikke fejlede noget ved salg og efter 6 måneder er det køber..

2 år er ret lang tid.. Der kan komme mange sygdomme opdrætteren ikke har kontrol over, og som ikke kan give pengene tilbage

• #20   12. jun 2014 Jeg vil påstå, at de seriøse/gode avlere har solgt alle hvalpe længe inden parringen!

Har du set moderen løbe... og om den grynter der... Hvad med faderen?

• #21   12. jun 2014 Birgitta - det er forkert.
    Købeloven gælder altid undtagen køb af fast ejendom.
    Og forbruger køb handler ikke om at sælger er erhvervsdrivende - men at sælger fremstår med større viden og erfaring end dig og salget har et forbrugerkøbs lignende opstilling.
    Alle DKK hunde sælges som forbrugerkøb uanset hvem sælger er.

• #24   12. jun 2014 Birgitta -købeloven gælder for alle. Der er lidt forskelle mellem private handler og forbrugerkøb, bl.a. fordi man ved private handler godt kan lave aftaler der stiller køber ringere end købeloven, det kan man ikke i forbrugerkøb. Men hvis intet andet er aftalt, så gælder nøjagtigt samme regler uanset om du køber hund fra naboens hyggekuld eller fra et reg. opdrætter

Du kan jo selv tage et kig på købeloven, private handler er osse nævnt i den.

• Rasmus J
    Rasmus J Tilmeldt:
    jun 2014

#25   13. jun 2014 Må indrømme jeg ikke kan finde ud af hvor jeg skal tjekke på den stamtavle... Har ledt og ledt nu.. nogen der gider at hjælpe

• #27   13. jun 2014 Hvis det er en DKK tavle, så står der stamtavlenummer på. Jeg vil gerne tjekke det for dig, hvis du smider det i en PB til mig smiley

Kommentér på:
Stamtavle og reklamtion?

Annonce