en schæfers måde ?? {{forumTopicSubject}}
Hej Hg
Bare lige et spørgsmål da jeg ikke rigtigt kender noget til schæfer hunde overhoved tænkte jeg ville spørge her inde
Sagen er den jeg møde en schæfer idag som var MEGET voldsom ved at løbe hen i hoved på Anton som bare lagde sig ned og hver gang Anton prøvede at rejse sig fik schæferne lagt ham ned igen enden ved at prøve og bide ned over nakken eller et orde lig dask med poten ..
Jeg blev sur og sagde gider du godt og få din hund væk hvor ejeren sagde bare rolig det er bare schæfernes måde og lege på og at hun kun var et år gammel ??
Men er det virkelig sådan schæfer leger på ??
Dette er ikke noget negativt mod schæfer overhoved var bare nysgerrig om det ville kan passe eller han bare ikke rigtigt havde styr på sin hund
feb 2014
Følger: 2 Følgere: 2 Hunde: 2 Emner: 18 Svar: 172
Men lyder underligt den blev ved når Anton lå ned, spørgsmålet er om den måske ikke var så godt til hundesprog? Eller hvad der lige får den til at blive ved..
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 136 Hunde: 9 Annoncer: 2 Emner: 162 Svar: 12.825
Vild brydeleg og leg med munden. Det kan se voldsomt ud, hvorfor man kun bør lade sin hund lege med andre racer, som leger på samme måde.
Der kan dog også være tale om en 'bøllehund', som ikke helt har styr på signalerne endnu, og derfor ikke får stoppet legen når den anden forsøger at dæmpe legen.
sep 2012
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 2 Emner: 29 Svar: 189
Eller som Christina skriver måske den bare ikke havde helt styr på hundesprog.
Men så har jeg jo også selv fundet ud af at Anton ikke bryder sig om den slags leg og det holder vi os fra
mar 2008
Følger: 4 Følgere: 3 Hunde: 4 Emner: 3 Svar: 249
Andre hunde leger på andre måder og kan ikke lide de voldsomme lege. Derfor er det ikke ligegyldigt hvem man vælger som hundens legepartner og ikke forvente at to hunde som ikke kender hinanden vil kunne lege fornuftigt sammen lige fra starten
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.983
feb 2014
Vores han skulle på nuværende tidspunkt heller ikke lege med mindre hunde/ hunde der ikke leger på samme måde, det er han for stor og voldsom til. Hvor imod min tæve er meget mere nede på jorden
sep 2012
Og som sagt undret det mig bare med den kommentar for kender virkelig intet til schæfer hunden overhoved og vil også gerne indrømme jeg tænkte det var da bare en dårlig undskyldning fordi han ikke havde styr på sin hund og tror også det er den første vi sådan er stødt i så ville bare hører inde jeg var for fordømmende ang manden og hans hund
aug 2006
sep 2012
aug 2006
Du skal nok bevæbne dig med tålmodighed, det tager tre trediveårskrige at lægge film op på det her sted
mar 2009
mar 2009
sep 2012
mar 2009
Når de har mere plads, leger de vildere. Og med lyd.
Men du kan jo også være rendt ind i en hund, hvor legen kammede lidt over.
Det sker ofte med unghunde.
feb 2013
Følger: 9 Følgere: 26 Hunde: 3 Emner: 89 Svar: 7.732
Men altså det er så ikke OK at lade en voldsom unghund lege på den måde med en mindre hund, der tydeligt viser at den synes det er ufedt. Min dober ville så gerne have lov at lege med alle de hunde vi møder, men de fleste andre hunde vil nok blive lidt overrumplede over hende så vi udvælger legekammi'er med omhu.
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 243 Svar: 15.314
Det er ikke dit problem. Han/hun skal få kontrol over sin hund pronto. Det er dit ansvar at din hunds grænser ikke overskrides unødigt i enhver sammenhæng.
Men alt efter alder så vil nogle racer lege voldsommere end andre indtil de får lært at man leger anderledes alt efter hvilken hund man leger med.
Meen jeg ville ikke ligge hund til det deres læringsperiode medmindre deres ejer havde helt styr på deres hund :o)
I hundeskoven er det sjovt at se at den samme hund leger meget meget forskelligt ud fra hvem af hans hundevenner han leger med. Race, størrelse, alder etc. er han supergod til at tage højde for og han er unghund så jeg synes det er ret imponerende. Han er ikke specielt stor (lidt større end en JRT) men han er robust i krop og sind så han kan være med over det hele :o)
Han er ligeglad om det er tumleleg eller tosse efter hinanden leg. Vil ingen hunde lege så kan han også aktivere sig selv. En allround-hund :o) Og bonus er at ejeren også har styr på ham :o)
Men det er selvf. noget der skal læres, hvis man ønsker sin hund kan det.
Jeg kan ikke huske at schæferleg skulle være så voldsom (udover at lyden kan være ekstrem) men det er også ved at være nogle år (omkring 5 år) siden Kia har leget med andre hunde, og hun legede med SBT'er og amstaffer fortrinsvist og dem skulle hun ikke just være blide overfor :o)
De andre schæfere der er vokset op i hundeskovs"flokken" med hunde af alle racer, størrelser og aldre synes jeg heller ikke er ret vilde medmindre de leger med hinanden indbyrdes ...
Men uanset hvad så kan det godt være det er normalt for racen at lege vildt, men derfor behøver du ikke ligge hund til :o)
aug 2006
Men så ved jeg da, at jeg skal have fanget et ordentligt klip af deres leg så snart det byder sig
Som andre har nævnt - omend det er ret naturligt for schæfere at lege meget voldsomt, så er det klart, at det ikke nødvendvis er hensigtsmæssigt med sådan en leg.
Lige børn leger bedst - hvis en hund ikke bryder sig om legen, så skal den naturligvis skånes for den.
Det sker også herhjemme indbyrdes mellem vores to hunde - det er ikke alt, vores hanhund synes er hamrende sjovt og så hjælper vi ham naturligvis.
sep 2012
maj 2008
Følgere: 64 Hunde: 2 Emner: 124 Svar: 6.583
apr 2007
Følger: 37 Følgere: 43 Hunde: 4 Emner: 150 Svar: 9.040
Nu har vi lige fået lille ny hvalp... Og hvis man ikke kender Athos, kunne man sagtens tro, at han var ved at æde hende flere gange dagligt....
Men det er hans hygge/brumme lyde.... han ELSKER det lille kræ, og kigger man nærmere, er han SÅ forsigtig når han "muler" hende....
Men kan godt forstå at folk, der ikke kender racen, bliver utrygge ved dem... Lydene er ret overvældende en gang imellem
jul 2011
Følger: 9 Følgere: 9 Hunde: 2 Emner: 7 Svar: 270
Jeg har hørt at mallen og boxeren skulle lege på samme vilde måde og dem vi har mødt, har det passet meget godt på. Om det er forkert, sådan generelt set, ved jeg ikke.
Kender man ikke til schæfere og gider man ikke sætte sig ind i racen, kan man jo bare skyde skylden på deres ejere, som burde opdrage deres hunde.
maj 2008
jul 2011
Ejere må træde til og stoppe uønsket adfærd, også når det kun er den ene ejer som synes det er for voldsomt.
Man ønsker jo hverken at hverken få, eller give en dårlig oplevelse.
De åndsvage hundeejere som ikke kan se deres hund er i gang med at påføre en anden hund en dårlig oplevelse, dem ville jeg holde mig langt fra og gå den modsatte vej. Så kan de sgu tænke hvad de vil, bare min hund har det godt.
Men jeg synes man må acceptere hundens genetiske adfærd og håndtere hunden derefter. At de leger voldsomt og gør meget, kan man ikke bare lige opdrage sig ud af. Det har vi i hvert fald ikke haft evner til herhjemme og vi prøver stadig at dæmpe dem, hver gang de leger.
Vi har ikke løbegård til vores, de går sammen i hele huset + haven, dagen lang. Når vi kører på marken 2 minutter herfra, er de ved at æde hinanden når vi slipper dem ud. De første minutter de er fri kan jeg sagtens forestille mig at folk tænker de er ved at overfalde hinanden, men de er altså bedste venner og skal bare af med energien.
maj 2008
At acceptere hundens genetik er kun ok, sålænge andre hundeejere ikke generes deraf, som fx ts. Du har givetvis styr på dine hunde, men der er nok et generelt problem med schæferejere.
jul 2011
Der vælges måske kun efter udseende og ikke på om hundens behov passer til det nye hjems forventninger om hvad de kan give til deres nye kæledyr.
Men det tror jeg nu sker for alle racer
aug 2008
Følger: 31 Følgere: 1466 Hunde: 9 Annoncer: 2 Emner: 30 Svar: 30.211
maj 2008
aug 2008
maj 2008
feb 2014
- Men der bliver spurgt til schæferens måde at være på, og der er rigtig mange der har været inde og svare på dette, folk der ved og kender til schæferens væsen.. Og det er tråden handler om, at du er ude i noget med at generalisere og at der er en undskyldning for at de er uopdragen, er hvis ikke det denne tråd omhandler.
Men det der er beskrevet i starttråden er meget schæfer agtigt, at ts så bagefter tilføjer noget truende adfærd er ikke normalt.
aug 2008
sep 2012
men er så helt enig med dig i at så skal man jo vælge sige hunde lege venner med omhu og ikke bare lade den komme til en fremmede hund for havde det nu været en anden hund som måske ikke fandt sig så meget i det som min hund bare gør så tror jeg bestemt de var kommet op og toppes
og ville bare gerne blive klogere på en schæfers adfærd for som sagt kender jeg virkelig intet til den overhoved og synes bare tit hvis man går ind og læser racebeskrivelse så står der jo ikke lige noget om hvordan de leger på så derfor startet jeg dette opslag
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 243 Svar: 15.314
aug 2008
Schæferen leger voldsomt
aug 2008
dec 2011
Følger: 1 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 35 Svar: 397
aug 2006
Der er ikke legetvang. ...