{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.835 visninger | Oprettet:

Store race varianter {{forumTopicSubject}}

I Gruppen med hunde fra DRU, DHL, DDH er oprettet en tråd omkring Store Hvide Schæfere, på grund af der til maj kommer 2 nye store langpelsede Hvide Schæfere her til landet, hvis race variant ikke før har været her i landet.

Da emnet for alle med interesse for hunde både i FCI, UCI og ACE organisationen, har jeg kopieret indlægene over på denne side, så medlemmerne her i gruppen også kan komme med synspunkter til de indlæg der har været.

God fornøjelse med dine overvejelser til debatten, og jeg håber der kommer mange indlæg til tråden, samtidig med jeg glæder mig til at se den nye variant.

Sjovt nok er samme debat jo kendt ved andre varianter af Schæfere, så det er et spørgsmål der bestemt er spændende at følge med i for flere racer og race varianter.

Mange hilsner Frank S

Skrevet: 07-03-2008 21:35:35

Ja jeg kan ikke lade være med at tage dette emne op efter at Frank nævnte disse i et andet indlæg:

Her kommer fra det andet indlæg:
Frank:
...Jeg har kontakt med en der har store Nordamerikanskse Hvide Schæfere ( 71 cm. store og pelsen er 38 cm., så de er rigtig langpelsede ), som kommer her til Danmark den 8. maj med to nye af de store hunde.

Hun har udstillet i både Illnois og Canada i fælles fælles udstillinger mellem UCI, ACI og FCI, hvor der er 3 dommere i hver ring en fra hver af de 3 hovedorganisationer, som så ved flertal og samtale afgør skæbnen. De udsteder triblo certifikater, og man kan jo håbe på at det samarbejde forhåbentlig er starten på en fussion mellem de store klubber, så erfaring, viden og arbejdet samles i en stærk organisation for alle racehunde.

Hvis et sådan samarbejde kommer, hvad jeg tror på, så vil vi være ude over de mange kampe der er her i "jantelovens land" omkring klubber og tilhørsforhold, da der så naturligt kun vil være en klub for hver race, og som så selvfølgelig er tilknyttet samme hovedforbund.

Inden hun ville tage hundene med til Danmark ville hun selvfølgelig have undersøgt hvad vi i danmark siger til de meget langpelsede hunde samt deres størrelse. Vi er nu så langt som at hun kommer til Danmark med både hundene og en Nordamerikansk standard, som bliver oversat, og så bliver det jo spændende hvornår hundene første gang bliver udstillet her i landet, men jeg vil tro det bliver lige efter sommerferien.

Det bliver spændende, at se de meget langpelsede hunde, så vi her i landet kan have kort-, semi- og langpelsede hvide Schæfere, så jeg glæder mig allerede til flyet lander og vi ser de nye hunde..

Vi ved selvfølgelig ikke om hvilke organisationer her i landet der vil anerkende hundene, men da de begge er med stambog udstedt af NACI (FCI kontor for den nordlige del af Nordamerica), har det naturligt afledt mange spørgsmål.

Nå men det var jo liodt udenfor tråden om Thyregod, men har jo samtidig noget at gøre med udstillinger og samarbejdé mellem klubberne, så jeg håber på delvis syndsforladelse for at det falder lidt udenfor.

Mange hilsner

Frank og Rolf


L N:
Frank S
jamen det lyder da spændende, men for mig at se (læse) - så er det en helt ny race der introduceres i danmark.
jeg har netop pga. standarten valgt en noget mindre han til min tæve denne gang - det kan jo ikke hjælpe noget at avle noget der på forhånd er dømt uden for standarten.

men spændende er det da med superlanghårede mega hvide schæfere - eller hva de nu kommer til at hedde. hehe


Frank:
I stamtavlen hedder de Hvid Schæfer, og det gør de også i standarden.

Størrelsen talte jeg med Bernd fra UCI Belgien om, da den ikke er noget problem, det er nemlig den oprindelige størrelse der er i de gamle standarder. Efterhånden ser vi et stigende antal Hvide Schæfere der ikke kan overholde standarden mere med max. højden, så derfor tror jeg man skal regne med der er flere der vil være enige om højden ændres til den oprindelige størrelse der var:

Han hunde 60 – 67,5cm. +/- 5 cm. I den nuværende standard er højden 60 – 66 cm.
Tæve hunde 60 – 65 cm. +/- 5 cm. I den nuværende standard er højden 55 – 61 cm.

Men det bliver jo også noget rod i starten, da nogle klubber så anerkender en højde og andre en anden.

Jeg fik målt Rolf og ikke overraskende var hans højde, nøjagtige den samme som Nero´s, så han kan heller ikke holde sig indenfor grænsen på 66 cm., da han er 67 cm., og de udstillere fra Tyskland der var kunne også fortælle at man i Tyskland havde flere og flere Hvide han Schæfere der er over de 66 cm., men hvor højden passer til hundens bygning, så noget tyder på at Schæfer "moden" med nu igen er ved at gå den anden vej.

Jeg ved ikke om hvad de 3 varianter komme til at hedde, men mindstekravet til longhair hundene er at pelsen er minimum 15 inch (ca 38 cm) de holder begge 2 allerede 16 inch.

De to hunde er født den 18 og 29. juli 2007, og de forventes at vil ende med at have en størrelse der ligger imellem 25 inch (ca. 64 cm) og 28,5 inch (ca. 73 cm) og med med en kampvægt på omkring 65-75 kg.

Det er en han og en tæve der kommer til landet, den ene er fra Canada og den anden er købt i Illnois, så de er ikke i familie med hinanden.

Omkring samarbejde mellem klubberne, var det jo sjovt at Kaj Johansen fra DRU var den ene dommer lørdag i DDKC, og jeg er da også glad for at vi ikke har fået nej fra nogle til at være dommer på de kommende udstillinger i DHSK.

Så der et jo noget pjat det med ikke at anerkende hinandens certifikater, når det nu engang er de samme dommere klubberne bruger. Det er da galmatiat at hvis Kaj havde været dommer i DHL - og jeg havde udstillet Rolf - så anerkendes certifikatet, men når Kaj så er dommer hos eksempelvis DHSK, så er han lige pludselig ikke "god nok" som dommer.

Jeg mener virkelig alle let kunne løse det problem med certifikater og titler, hvis man lavede en "dommerforening med en fælles uddannelse", og når det så var en anerkendt dommer der har bedømt hunden, ja så anerkendes bedømmelsen selvfølgelig også.

Det var den model vi var enige om på generalforsamlingen i DHSK at foreslå alle at arbejde hen imod, for så ville det uforståelige problem være løst meget let.

Ingen kan tage det alvorligt at en dommer en lørdag kan stå og give en hund certifikat i en klub, og så dagen efter igen være dommer i en anden klub og bedømme hunden til certifikat, men så kommer man og siger man ikke vil anerkende det ene for det er for en "forkert klub", det er da virkelig for uklogt, og jeg kan ikke forstå alle ikke kan se, der her er en lille ting, som man kan løse uden de store problemer.

Iøvrigt kan jeg jo også konstatere at klubberne ikke alle sammen selv overholder reglerne om ikke at anerkende titler fra andre klubber, så en hund udstilles i klasser den egentlig ikke er berrettiget til hvis man fulgte reglerne.

Det er et af de eksempler som også vil være naturligt når der kommer et forslag om at se fremad fremfor bagud, og så må vi se om det ikke kan lykkedes.

Jeg tror at hvis vi ikke selv finder ud af et samarbejde, så får vi heller ingen indflydelse den dag de store vælger en fussion. Alene det at man nu holder fælles udstillinger i nogle lande, med en dommer fra hver klub, viser vel noget om at der i hovedforeningerne også er fokus på emnet.

Jeg håber på at DHSK ved at være medlem direkte i UCI Belgien kan være med i den proces fra starten, så vi kan prøve at få de ting igennem der sikrer de bedst mulige rammer for Hvid Schæfer, og så må vi jo se hvordan den "kamp slutter".

Nå men kan du nu have en god dag jeg vil ud i regnen med Rolf.

Fank


Betina:
...Jeg synes simpelthen det er for dumt at avle dem så store, så kan de jo ikke bruges som de brugshunde de jo egentlig er og det synes jeg virkelig er en skam.
Jeg synes det bliver mindre og mindre en schæfer når de skal være så store!
Jeg forstår slet ikke hvorfor folk ønsker dem så store?!


Frank:
Hej Betina
Den oprindelige standard for Hvid Schæfer var jo den store størrelse, og tidligere var andre Schæfere også samme størrelse.

De er nu blevet mindre, og man har set at problemerne med HD og andre lidelser er stigende hos Schæferne, så for at undgå samme udvikling hos Hvid Schæfer er der flere og flere der vælger igen at avle på racen op i størrelse igen.

Når store hunde bliver spinkle har de selvfølgelig nogle kvaliteteter som nogle ønsker, mens andre foretrækker de kvaliteter de oprindelige Hvide Schæfere har.

Det var noget af det samme man brugte meget tid på da de langpelsede kom, at nogle ikke kunne forstå hvorfor de skulle anerkendes. Derfor er det ikke overraskende at der nu er flere lande der anerkender den meget langpelsede og store Hvide Schæfer, og om det så betyder vi får en kort-, semi- og langpelset Hvid Schæfer må man se på når vi til maj ser hundene og standarden på race varianten.
















L N



Skrevet: 07-03-2008 21:42:43

betina
hahaha ....der er vel L A N G vej endnu inden denne "nye race" bliver annerkendt ??
og der kan vel stadig annerkendes nye racer.



Betina V
Skrevet: 07-03-2008 21:43:54

Frank:
Du skriver at man nu kan se problemer med HD efter man har valgt at avle racen mindre...
Dette har vel ligeså meget at gøre med dårlig avl igennem tiden? Jeg kan ikke tror at dette kun er fordi racen er blevet avlet mindre...
Jeg synes det virker mere logisk at jo større hundene er jo mere belaster de deres hofter og vil derfor have større tendens til HD?!

Jeg mener bare stadigvæk at de er de mindre schæfere, som dem vi har nu der er bedst, da disse jo er brugshund... En hund ret meget tungere end de schæfere vi har idag bliver godt nok tung af arbejde fx forsvars arbejde med...
Jeg synes det ødelægger mere end det gavner at vælge at avle dem så store...
Ligesom jeg synes det er super ærgerligt at der er nogle der har valgt at avle den farvet schæfer kæmpe stor igen...

Jeg kan ikke se hvad man ville bruge så store schæfere til?
Vi skal jo ikke kun tænke på udseende, men bestemt oz på hvad det egentig gør ved hunden at det pludselig skal avles så store...

At de så har valgt at avle pelslængden endnu længere ser jeg ikke det stopre problem i, hvis folk synes det er pænt - fint så længe det ikke ødelægger vores super skønne race!

Men endnu engang og dette kan jeg ikke sige nok gange - jeg synes virkelig det er super synd at der er nogle som vælger at avle både den hvide og det farvet schæfer så kæmpe store!!



Betina V
L N:
Ja selvfølgelig kan der anerkendes nye race, men jeg forstod bare sådan på det Frank skrev at han ønsker at kæmpe for at den hvide schæfers standard skulle føres op til størrelse på disse store hunde han snakker om...

Ja det er sikkert ikke noget man lige gør altså det der med at en ny race skal anerkendes ;o)




L N
Skrevet: 07-03-2008 21:48:37

Betina V
Sankt bernhardshund og Newfoundlænder er også store hunde..



L N



Skrevet: 07-03-2008 21:50:05

betina
nu kan frank vel ikke sådan lige helt alene få lavet den standart om ??!!



Betina V
Skrevet: 07-03-2008 21:51:40

L N: Ja men disse hunde er heller ikke avlet som brugshunde ligesom schæferen er...

Nej det kan han sikkert ikke, men bare det at man ønsker at kæmpe for at ændre vores skønne race væk fra hvad den er idag og så til noget som i mine øjne forringer race synes jeg jo er super ærgerligt...



L N
Skrevet: 07-03-2008 21:55:06
Betina V
du har ret - osgå derfor jeg denne gang har valgt en han til ditte der ikke har så store forfædre og mødre

når nu standarten siger noget så må man rette sig efter den...smil



Betina V
Skrevet: 07-03-2008 21:55:57

L N:
synes jeg er super fornuftigt smiley
ihh glæder mig til at se de små vapser;o)



L N
Skrevet: 07-03-2008 21:58:19

kan jeg godt forstå - har også selv meget store forventninger til dem ...smiler

Anton S
Skrevet: 07-03-2008 22:06:12

Betina.
Det Frank mener er at højden måske skal op på det den var før, ikke som dem med den mega lange pelds.

Betina V
Skrevet: 07-03-2008 22:10:27

Anton:
Ja men med højden vil vi også få nogle tungere hunde, hvilket jeg netop synes er en skam af de årsager som jeg allerede har skrevet...
Mange af vores hanner er i forvejen store i forhold til at skulle træne forsvars arbejde (har jeg i hvert fald hør hi hi) og så at skulle avle dem større ville jo ligesom ødelægge det...



Frank S
Skrevet: 08-03-2008 11:36:53

Mange Hvide Schæfere er jo fortrinlige familiehunde, og når man tænker på hvor mange Hvide Schæfere der er så er det jo kun et fåtal der bruges som brugshunde, langt de fleste er familiehunde, og her er der nogle der gerne vil have den ene kvalitet på hunden, mens andre vægter andre dele af hundes kvalitet som mest vigtigt.

Det er ikke sådan at der skal laves en ny standard på de nye Hvide Schæfere, der er en standard på race varianten, og hundene har en stambog udstedt af NACI (FCI kontor i Nordamerika ).

Ejeren ønsker at avle på hundene her i landet, og da pelslængden er længere end hvad de langpelsede har her i landet, er det vigtigt at den nye racevariant også anerkendes her i landet.

Hidtil har der kun været en standard + et tillæg til standarden for de langhårede. Det nye vil være at de nuværende langpelsede stadig er en del af den nuværende standard, mens de nye har en selvstændig standard for langpelsede hvide Schæfere, og så har kort-, og "semipelsede" en fælles standard som nu.

Så selve standarden bør ikke blive noget problem. Det næste spørgsmål bliver så omkring avl, om man kan parre langpelsede og "semipelsede", men den debat har jo før været omkring de to nuværende racevarianter, men den vil nok "pelse frem igen".

Der bliver spurgt om jeg syntes vi skal have en ny standard for Hvid Schæfer, det syntes jeg ikke, jeg mener kun man skal bruge den oprindelige standard og de mål og vægte der er i den standard.

Tidligere så vi ofte dommerne måle vore hunde, for at sikre de ikke var "for høje", idag er det sjældent dommerne måler hunden, da man istedet bedømmer ud fra at hundens propitioner passer til størrelsen, og derfor ser vi også flere og flere hunde der svarer til den oprindelige standard både hos tæver og han hunde.

Mange han hunde er jo idag over de 66 cm., og mange tæver er også større end hvad den reviderede standard siger.

Samme tendens så jeg da jeg var i Holland og Tyskland sidste år, og jeg tror såmænd ikke der i hverken UCI, eller andre hovedklubber vil være det store problem at få den oprindelige standard, til at være den gældende.

I DHSK vil det være naturligt at dette spørgsmål rejses i eV UCI Belgien, når den racevariant´s standard skal drøftes, så der på en gang ses på de 3 varianter af Hvid Schæfer´s standard.

Vi har selvfølgelig haft de første drøftelser med UCI om det spørgsmål, og jeg vil da tro at en godkendelse af, at tage den oprindelige standard i brug igen vil kunne vedtages allerede i år.

Så vi størrelserne være:
Han hunde: 55 - 72,5 cm.
Tæve hunde: 55 - 70 cm.

Det vil betyde at de der gerne vil have "mini Hvide Schæfere" kan bruge både han hunde og tæver ned til 55 cm. i højden, altså 5 cm. mindre end mindstemålet er i dag.

For tæverne vil det være muligt at bruge hunde der er 5 cm. højere end max. højden er i dag, og for han hundene vil det være en stigning på 7,5 cm.

Hvis den model vælges vil man fortsat kunne have en standard for Hvid Schæfer, blot med en tillæg for hunde med "semipels" og for "langpelsede", og vil selvfølgelig gøre det lettere, end hvis der er 2 standarder.

Jeg ved ikke hvad man vil vælge, og vi har i DHSK ikke drøftet om vi vil anbefale en fælles standard, eller at der bliver 2 ved at den nye race variant har en selvstændig standard, men vi er enige om at den nye race variant selvfølgelig skal anerkendes, og hvordan det så teknisk løses lettest må vi vurdere når vi har oversættelsen af standarden fra Canada og Illonis.

I den forbindelse vil det også være en overvejelse værd at indføre at hunde undersøges for albueleds-dysplasi (AD) der er en unormal udvikling af albue leddet, samt at hunde undersøges for osteochondritis dissecans (OCD), der kan medføre halthed og slidgigt i leddet.

Ved et krav om undersøgelse for AD - HD og OCD, vil der være muligt at få et væsentlig bedre overblik over udviklingen hos vores race, og når man alligevel skal drøfte størrelse på Hvid Schæfer, vil det være oplagt at tage denne overvejelse med samtidig.

Men jeg syntes det er godt der er kommet en tråd om dette emne, og jeg syntes måske også man skal huske at ved at lave en større tilladt forskel i højde / vægt, har den enkelte opdrætter jo mulighed for at tilpasse sit avlsarbejde til den udvikling man ønsker i forhold til hvad man ønsker at fremme af egenskaber ved vore hunde.

Desværre bliver den proces ikke koordineret imellem de stambogførende klubber, og hovedforbundene i udlandet, så i en periode må vi nok regne med forskellige regler, indtil der kommer en harmonisering mellem hovedklubberne.

Det er selvfølgelig ærgeligt, men som klub for Hvide Schæfere, vil det være oplagt at DHSK går til eV UCI Belgien med en indstilling, og så kan man håbe at andre klubber efterfølgende også får samme regler.

Hidtil har alle været enige om at bruge FCI standarden, så derfor bør det ikke være noget problem, at alle klubber hurtigt anerkende den nye race variant, der hvor dialogen kan forventes er om man vælger at skrive det sammen i en standard, eller det er to selvstændige.

Og så selvfølgelig lige omkring regler for avl, som nok ikke bliver let at få harmoniseret i "jantelovens lille land".


mikael miehs .
Skrevet: 08-03-2008 16:09:29

Kan man få et link til den hund, så man kan se den???



Frank S
Skrevet: 08-03-2008 19:56:16

Hej Mikael
Hun har ikke nogen hjemmeside, men når vi mødes den 8. maj 2008, skal vi nok få masser af billeder, og der kommer også video fra udstillinger i Canada + Illoni.

Sidste udstilling varede en uge, så der er optaget ikke mindre end 2 døgn med hunde fra mega udstillingen.

Grundet de store afstande er det normalt udstillingerne foregår over 3 - 7 dage, så det bliver spændende at se hvordan man afvikler udstillingerne "der ovre".


mikael miehs .
Skrevet: 09-03-2008 00:26:59

Det var ærgeligt, ville gerne ha set hvordan den ser ud, med alt den pels...

Et spørgsmål mere. Hvormange af dem er der her i norden eller europa?

Spørger bare, for ellers er der jo ingen der vil købe hvalpe af dem, hvis man vil avle på dem, medmindre man begynder at avle på søstrene imellem..

Og at ta til USA eller Canada for at få en hanhund. DÈT vil faneme være dyrt, hvis du forstår mit spørgsmål...



Frank S
Skrevet: 09-03-2008 09:43:16

Vi ved faktisk ikke hvor mange der er af den store variant i Norden eller Europa, da race varianten hidtil kun har været kendt i Canada og i Amerika.

Vi har fået 2 henvendelser fra ejere af langpelsede her i landet, der har spurgt om deres nuværende langpelsede tæve kan parres med en handhund af de "meget" langpelsede.

Det vil nok være med de langpelsede som det har været med kort- og de nuværende langpelsede, at der går nogle år før der er et bæredygtigt avlsmateriale, og da racegruppen ikke før har været i vores del af verdenen, er det noget der vil tage nogen tid.

Også derfor kan det blive nødvendigt at se på avl mellem semi pelsede og de langpelsede, så der i begge varianter er flere hunde med forskelligt "blod".

Det er rigtigt det er dyrt at hente hunde i USA, men hvis man kommer med hunden fra Canada og har det af EU anerkendte canadiske dyre pas og alle vacinationer Rabies,para osv og ormekur så er der heller ikke karantæne. Da der er fri pasage med dyr imelem USA og canada så kan det være en fordel af have hunden på den Canadiske side i 3 uger inden afrejsen, så er de nemlig registreret som kommende fra canada, så på den måde kan man udnytte et lille hul i loven.

Så overvejer nogle en hund fra USA / Canada, så er der penge at spare hvis man får kontakt med to opdrættere i de to lande.

Prisen på hunde er i forvejen lidt større i de 2 lande, en langpelset i Illinois koster med en FCI stambog ca. 2000 USD, ham fra Illinois og en fra Alaska koster omkring 2100 USD, men da dollar kursen er langt nede, så er det jo ikke en pris der er meget anderledes end hvad andre hunde "langvejs fra" koster.

At opbygge en ny racevarinat sker som regel hos nogle få der et "bidt af varianten", og det tager både tid og er en dyr hobby, men alligevel ser vi jo at der sker ofte blandt mange racer, så derfor tror jeg såmænd også nok der vil være interesse for en 3 variant af Hvide Schæfere, og hvem ved om nogle år er der sikkert en 4 eller 5 variant med en eller anden kvalitet som der er interesse for at arbejde med.

Avl er jo ikke noget statisk, og derfor vil vi også hele tiden se nye "varianter" komme frem, med nye - og anderlede - kvaliteter.

Men så længe det sker med samme gode sundhed, så bør klubberne også, sammen, kunne finde ud af det med "papirgangen", så der er standarder der tager hensyn til forskellighederne i de forskellige racevarianter.

Her har en raceklub så afgjort en spændende og ansvarsfuld opgave, som ikke alene er et stort arbejde men også en proces der tager meget tid, og hvor det er vigtigt med samarbejde på tværs af landene, og ikke kun i en "lokal tilknyttet afdeling" i et land.






Spar penge på din forsikring



  • Der er endnu ikke skrevet kommentarer

Kommentér på:
Store race varianter

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce