{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.953 visninger | Oprettet:

Bodil Dalsgaard
Bodil Dalsgaard
Følgere: 21 Emner: 49 Svar: 3.654

Hvor meget skal hunden styre dit liv? {{forumTopicSubject}}

Afledt af flere indlæg som jeg undres over;)
Hvor meget lader du din/dine hunde styre din hverdag?
Bestemmer hunden om du skal gå den ene eller anden vej? Bestemmer hunden om du må kæle med en anden hund/ kat ?
Der er masser af "problemer" som jeg simpelthen ikke fatter;)
Jeg er til bløde metoder, klikkertræner og er generelt blød i omgangen med mine dyr;) men hos mig er det altså mig der bestemmer, jeg er enormt glad for mine hunde og katte, men det er mine dyr ikke mine børn;)
Hvis jeg vil kæle med naboens hund så gør jeg det altså og hvis min hund knurrer eller lign. Så får den altså at vide at den skal holde mund;)
Hos os er der både katte og høns, det er altså mine og mine hunde har bare at lade dem gå, jeg står ikke med klikker og godbidder, jeg står med min stemme og i starten en snor, at løbe efter andre husdyr er altså helt og aldeles forbudt!
Hvad siger du? Hvad lader du din hund bestemme?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardinstang 250 kr.
  • Montere en kattelem i en dør 1.000 kr.
  • El løbehjul - skift af bremseklodser - kugoo g2 600 kr.
  • Flytterengøring 2.500 kr.
  • Samling af 2 garderober fra jysk 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvor meget skal hunden styre dit liv?
  • #1   6. jul 2014 Her hjemme hedder det: hunden må være i VORES hjem, og det gør der regler for hvad den må. Men selvfølgelig skal den også være hund. Og så det mig der lufter hunden og ikke omvendt. Træner selv med klinikker.. men det er også sådan, at hvis du ikke aktivere din hund, så skal du ikke forlange den opføre sig ordenligt.

• #3   6. jul 2014 Det er faktisk et rigtig sjovt indlæg Bodil smiley
    Forleden havde jeg veninder på besøg, den ene har ikke hund, men ønsker det brændende, den andens mor har hund og hunde siger hende ikke meget. Vi snakkede så lidt frem og tilbage ang. hunde, og en lang historie kort blev konklusionen at fordi Coco er forkælet er hun uopdragen smiley

Jeg har dog mine principper: Hun skal ikke trække i snoren, når vi går fra A-B, så snuser vi ikke, ellers snuser vi alt det, hun gider. Står jeg og kæler med en anden hund, og Coco kommer over og er meget "Jeg er her også!" Så får hun kærligt at vid,e at den anden hund var her først, og der klappes videre. (hjælper det ikke bliver stemmen mere afvisende overfor hende). Hun må ikke gø af andre hunde/ting/børn etc. Det er trænet væk, da hun begyndte. Hun må gerne tigge, men ikke med lyd, så bliver hun lukket væk. Hun må gerne sove i min seng, men hvis hun forstyrrer min nattesøvn, bliver hun sendt i fodenden. Hun må ikke jage fugle, og hun må ikke løbe hen til fremmede mennesker og hunde. (Den sidste arbejder vi hårdt på med minimale fremskridt...)
    Mht. at jage fugle/hunde har jeg klikkertrænet hende: Hun har været i snor, når hun har ignoreret har hun fået et klik og en godbid. Med fugle har det hjulpet meget, men med hunde er det sværere... Ofte kommer den anden hund jo farende i fjæset på os, så er øvelsen jo tabt...

Mht. fremmede mennesker har jeg bare kunnet sige "Nej", og så var det det, men fristelsen er ikke så stor som med fugle og hunde, så det var nemmere på den måde. (og hurtigere indlært...)

• #4   6. jul 2014 Det eneste vi har måtte tage ekstrem hensyn til var at Lobo havde udviklet separationsangst så det måtte vi jo tage hensyn til indtil at han var helt tryg ved at være alene hjemme. smiley

• #6   6. jul 2014 Her er det mig der bestemmer Jeg vil også ha lov til at kæle for andre dyr Og det skal mine hunde akseptere Men samtidig skal andre der kommer her også akseptere at Linka altså ikke gider lege (Hun går som regel selv væk )
    Men jeg vil indrømme, nu her hvor jeg har fundet et hus jeg skal flytte til Har det taget noget tid, fordi da var det hundene jeg tog hensyn til Ang. størrelse på have og afstand til grønne områder Jeg vil måske også blive forhindret i at gå nogle steder, som jeg gerne vil gå Men er der løse hunde skal jeg ikke gå der

• #7   6. jul 2014 Mine hunde styrer kun mit liv i det omfang, at jeg jo ikke kan forlade hjemmet i ubegrænset tid, uden enten at tage dem med eller sørge for pasning

• #8   6. jul 2014 Ja men de ting mine hunde gør som ikke er et problem for mig kommer jo ikke andre ved;) mine hunde tigger, de trækker, de vil kæles og fælder;) det er jo ikke noget problem for mig og kommer ikke andre ved:)
    Hvis det ikke er noget problem at hunden vil gå til venstre så er der jo ingen ko på isen;) problemet kommer for mig først når der oprettes et emne hvor der spørges om råd når hunden ikke vil gå til højre, ikke vil finde sig i ejer kæler med andre, ikke vil lade katten gå og så videre;)
    Hvorfor lader man da hunden bestemme? Hvis ikke man syntes det er ok så stop det da, det er da dig der bestemmer;)

• #9   6. jul 2014 Jeg vil super gerne høre jer, som skriver, fx.: "Kanin, heste, katte samt hare og fugleunger er ikke jagtemner her på matrikelen. Mus og rotter værsgo" Hvordan lærer I hunden det? Råber I ad den, når det er hønen, men ikke når det er en rotte? Eller hvordan? Det er ikke fordømmende! Jeg vil SÅ gerne have Coco fatter ikke at jage fugle, og hun gør det ikke, hvis jeg er der og siger "Nej" men ligeså snart hun ser fuglen før mig (og vi er tæt på), så er hun efter den..(a.k.a. hænger sig selv i snoren og det sys jeg er synd..) Det kræver meget opmærksomhed, at jeg skal spotte hver en spurv på turen, så kunne virkelig godt tænke mig at høre om jeres metoder? smiley

• #10   6. jul 2014 Nu er min utrolig nem at have med at gøre. Men uanset hvad er det mig der bestemmer og sådan vil det altid være.

Vil min hund til højre og jeg til venstre, så går vi altså til venstre. Selvfølgelig er der ting hvor man ikke kan gøre det samme hvis ikke man havde hund. (Lufte, fodre osv.) Så der bestemmer den jo lidt. Men det er jo bare en del af det.

Jeg undres også, ligesom dig Bodil, at nogle vil lade deres liv og beslutninger styres så meget af dyr. Jeg tror jeg ville gå ned med stress.

• #11   6. jul 2014 Åhh Maiken T...
    Jeg forstår godt din pointe og er som sådan også ret enig med dig, men behøver du kaste op hver evig eneste gang muligheden byder sig ?

Til spørgsmålet:
    Selvfølgelig sætter det nogle begrænsninger når man vælger at holde dyr.
    Jeg kan ikke tage en dobbeltvagt på arbejdet uden at sikre at der er nogen til at tage sig af hunden.
    Jeg kan ikke tage på ferie / weekend uden at planlægge det enten så hunden kan komme med eller blive passet.
    Jeg kan ikke tage på shopping en hel dag og slutte af med at spise på restaurent til aften, for hunden kan ikke blive hjemme en hel dag og den kan heller ikke komme med i butikkerne.

Når det så er sagt.... Jeg vil hellere have hund smiley
    Alle tilvalg medfører fravalg.

Min hund får ikke lov at bestemme hvem eller hvad jeg snakker med og bestemmer heller ikke hvilken tur eller hvor langt vi går.

• #12   6. jul 2014 Snor på, et bestemt nej, hvis hunden starter jagten, klik og beløn hunden for at se rolig på fuglen, dvs beløn ikke for at hunden står i strakt Line og dirrer, men beløn lige når hunden ser fuglen før den bliver ophidset.
    Det kræver en klikker for det er ganske korte sek det drejer sig om.
    Ved egne katte bruger jeg ikke belønning, her er det snor på og kraftig nej! Jeg mener det alvorligt og mine hunde oplever sjældent at jeg virkelig siger nej! Det forstår de, jeg har aldrig måttet gentage det ret mange gange;)
    Jeg har forøvrigt aldrig indlært et nej! Stemmen alene fortæller hunden hvad der menes, når ikke det bliver brugt ret tit virker det fint;)

• #14   6. jul 2014 A-S

Vi har indlært "det min" med vores hund. Dvs. stikker hun efter et eller andet, kan vi sige "nej.. Det min" og efterhånde har vi uden at tænke over det indlært "lad den være" smiley Pointen er den samme smiley

• #15   6. jul 2014 Mht. hvor meget hunde bestemmer, tror jeg at folk der ikke har hund kan se det som at man bliver enormt begrænset, men som du også er inde på Bodil, så former man jo selv hvad man vil finde sig i.. Når det så er sagt så har jeg en hund som jeg af og til må indgå "aftaler" med..

Hvis hun fx finder en bold, og mener vi skal lege med den, og jeg siger "nix det skal vi ikke, vi skal hjem!".. Så har jeg en hund der slår røven i jorden og siger "ja god tur hjem du!" smiley
    Jeg kan så sige "éen gang!" og jeg sparker til bolden 1 gang og hunden følger frivilligt med hjem smiley

Jo jeg kunne da godt gå hen og hage fat i hunden og slæbe hende med hjem og på et tidspunkt ville hun da så nok også være knapt så stædig, men jeg kan godt leve med at vi indgår nogle aftaler og når det kan redde hendes dag at jeg sparker 1 gang til en bold, så fred da være med det.. Jeg synes det er fedt at hun er selvtænkende smiley

• #16   6. jul 2014 Styre og styre mit liv er vel så meget sagt..
    Jeg har selv valgt, at lade Baby være en af de vigtigste i mit liv, og derfor retter jeg ofte min hverdag ind, efter ham og hans behov.
    Han gøer af andre hunde, det træner vi.. Og så er vi stadig igang med at træne alene hjemme, så de begrænser også lidt mine muligheder..

Men! Når det så er sagt, så skal Baby på ingen måde bestemme, om jeg vil nusse med en kat, kramme en veninde, eller snakke med en anden hund...
    Og det prøver han som oftest heller ikke på.
    Når vi snakker med andre hunde, så bliver han lidt klæbende og vil gerne sidde tæt på mig. Men det holder hurtigt op, når han finder ud af, at der ikke kommer nus og kæl til ham...

• #18   6. jul 2014 Mine hunde må så gerne indikere, at de hellere vil til venstre end til højre. Så vurderer jeg, om vi skal vælge den vej eller den jeg først havde tænkt mig. I sidste ende er det mig, der bestemmer hvilken vej, vi går, men jeg går i høj grad tur for hundenes skyld, så hvis der ikke som sådan er et problem ved deres valg, så kan de da godt få deres vilje.

Jeg indretter på mange måder mit liv efter mine hunde, lige hjem fra arbejde, med hundetræning som eneste undtagelse ingen aftaler om aftenen efter en lang arbejdsdag, hvor hundene har været alene. Ferie m.m. skal planlægges, så jeg kan få pasning til hundene. Men det er et valg, jeg har taget, og det har jeg det fint med.

Der er selvfølgelig regler for opførsel her i huset, og det er mig, der bestemmer dem, men jeg er ret tolerant. Enkelte ting er dog ikke til diskussion som f.eks. tiggeri ved bordet.

• #19   6. jul 2014 Annette Jeg vil sige som dig Linka jager ikke fuge /unger høns ænder Jeg tror ikke en gang hun ville ta en mus Men Misja løber og gør efter fugle Hvis hun har fået fat i en fugleunge siger jeg meget bestemt DET ER MORS så slepper hun Jeg bruger ordet Nej og Det er mors

• #20   6. jul 2014 Når man vælger at have dyr, er det klart, at man bliver mere bundet og ting kræver ofte lidt mere planlægning.

I det daglige styrer hundene ikke mere end familien kan acceptere. I manges øjne er mine hunde uopdragne, de tigger, de springer op, de kan finde på at gå på bordene og så kan de hverken sitte eller dække smiley

Til gengæld accepterer jeg ikke jagt af familiens øvrige husdyr eller fugle, harer mv., som vi møder på vores ture, men jeg er ikke naiv.
    Jeg har valgt en race som er skabt til at jage og nedlægge harer og kaniner, så jeg udfordrer ikke skæbnen.

Whipperne går ikke alene sammen med vores kat eller marsvin, jeg kan kontrollere deres jagtinstinkt, når de er sammen med mig, men når jeg vender ryggen til stoler jeg ikke på dem og heldigvis smiley

Jeg elsker jo racen for dens evne til at tænde på et splitsekund og samtidig evne at falde hurtigt til ro igen, en whippet uden et heftigt jagtinstinkt er ikke en rigtig whippet.

De kan det, som jeg finder nødvendigt: Tage kontakt, sikkert indkald, går pænt i snor, fjerndirigeres højre/venstre/frem/tilbage, ignorere andre hunde og placerer sig på tæppe, når de bliver bedt om det.
    Sidstnævnte er praktisk, når vi rejser, de kan være med stort set alle steder uden at være til gene, men om de står sidder eller ligger på tæppet er mig underordnet, bare de bliver på det.

• Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 16 Svar: 2.051
    #21   6. jul 2014 Tjah... Jeg indretter min hverdag efter hundenes behov, så i en vis forstand styrer de da mit liv, men der er dæleme også grænser.

Her i huset har vi ikke ret mange regler ud over de mest indlysende (det er forbudt at gumle i inventaret, tisse på gulvet osv.), men jeg forventer til gengæld, at de få regler, vi har, bliver overholdt.

Nu har jeg to relativt unge hunde, så jeg er ikke i mål med dem begge på alle punkter, men vi arbejder på sagen. Det er da det mindste jeg kan gøre - både for mine omgivelser, for hundene og for mig selv.

• #22   6. jul 2014 Mit liv er styret nærmest 80% efter mine dyr. Mest af alt hundene og så lidt kattene..

Men det er jo så ikke helt på den måde, du beskriver, TS smiley

På den måde du beskriver...

Jooo... I går lå min mand og døsede i sengen med vapperne. Jeg kommer ind og vil egentlig gerne døse med.
    Min ankomst gør Coffey begejstret, han vil gerne hilse hjerteligt... Bellen ser det som en chance for at få lidt gang i gaden og hun begynder at nappe ham i haserne - hvilket han reagerer på ved at skælde ud..

Et øjeblik efter skælder de to ud på hinanden og min mand og jeg står begge op og får dem ud af køjen så de kan skændes et andet sted...
    Resultatet to minutter efter....
    Jeg ligger alene i køjen, manden er i køkkenet, hundene finder mad i haven....

Lad os sige, at det nu er defineret som et indsatsområde, for det er ikke første gang smiley

Så jo - der er ting, som hundene kontrollerer fuldstændig, men ikke rigtig til nogens fordel...

• #23   6. jul 2014 Nåh ja vi er da også "gået helt i hundene" det handler jo ikke om de ting vi frivilligt giver afkald på, eller nærmere lader være med fordi vi hellere vil være sammen med vore hunde;) det handler om ikke at gøre noget man rigtig gerne vil, fordi "det vil hunden ikke have" fx ikke få kat selv om man gerne vil, for hunden gider ikke katte, ikke have gæster for hunden larmer, ikke gå tur hvor der er rådyr for hunden hidser sig op, m.m
    Altså at undlade noget man gerne vil fordi hunden ikke er opdraget til at finde sig i det;)

• #24   6. jul 2014 Hmm herhjemme spiller vi ikke høj musik selvom vi gerne vil.. Men jeg er nok også bare pylret smiley

• #25   6. jul 2014 Jamen lige nu, her i sommeren, går vi ikke vores sædvanlige tur,fordi den er proppet med fremmede hunde, med og uden snor,og når Baby stadig gør, stresser og køre i højt gear, når han kommer for tæt på andre hunde, må det være sådan...

Herhjemme bliver der taget hensyn til at hunden er her, og som KD er højt musik bandlyst herhjemme, for hundens skyld.
    Men gæster med og uden hund, skal have lov at være her..

Så som sådan begrænser han på ingen måde mit liv i hjemmet smiley

• #26   6. jul 2014 Vores liv er da anderledes med hunde, end hvis vi ikke havde dem. Man begrænses meget når man har hunde, især når man har flere - så på den måde styrer de da vores hverdag.
    Der SKAL gåes tur flere gange om dagen, ferierne ville være helt anderledes uden hunde, men nu har vi dem og så indretter vi os efter dem, husholdningen er helt anderledes, jeg støvsuger og gør rent hver dag, det havde jeg ikke behøvet uden hund osv osv.
    Så på det store plan styrer de rigtig meget - men ned i detaljerne er det ikke dem der bestemmer, det gør vi.

• #27   6. jul 2014 Lucky må bestemme små ting, som ikke er til gene for andre, eller som ikke har en betydning for at vores liv fungere sammen.
    F.eks. må han gerne bestemme hvilken vej vi skal gå på gåturen, for det er primært for hans skyld vi går, jeg kan godt li at gå tur det er slet ikke det, elsker vores daglige gå tur, men det er jo lucky der skal ud og røre sig og opleve noget når vi gør det, så for at han får så meget ud af det som muligt, lader jeg ham bestemme i det omfang det er muligt, hvilken vej vi går. Jeg har jo så valgt området, men hvilken rute vi tager igennem er op til lucky.

Men når det kommer til samvær med andre mennesker eller dyr, eller at det er noget der kan ødelægge husfreden, jamen så bestemmer jeg, og så må han altså rette sig efter det.
    f.eks. Lucky må gerne gø når der er nogen ved døren eller der kommer nogen ind. Men han skal ikke stå og gø i haven dag ud og dag ind. smiley

• #30   6. jul 2014 Mine hunde er mit liv og MEGET i hverdagen drejer sig om dem. Men de bestemmer altså ikke eller styre tingene herhjemme. Det gør jeg.

• #31   6. jul 2014 Hunden skal ikke styre ens liv. smiley

Kommentér på:
Hvor meget skal hunden styre dit liv?

Annonce