Hvor meget skal hunden styre dit liv? {{forumTopicSubject}}
Afledt af flere indlæg som jeg undres over;)
Hvor meget lader du din/dine hunde styre din hverdag?
Bestemmer hunden om du skal gå den ene eller anden vej? Bestemmer hunden om du må kæle med en anden hund/ kat ?
Der er masser af "problemer" som jeg simpelthen ikke fatter;)
Jeg er til bløde metoder, klikkertræner og er generelt blød i omgangen med mine dyr;) men hos mig er det altså mig der bestemmer, jeg er enormt glad for mine hunde og katte, men det er mine dyr ikke mine børn;)
Hvis jeg vil kæle med naboens hund så gør jeg det altså og hvis min hund knurrer eller lign. Så får den altså at vide at den skal holde mund;)
Hos os er der både katte og høns, det er altså mine og mine hunde har bare at lade dem gå, jeg står ikke med klikker og godbidder, jeg står med min stemme og i starten en snor, at løbe efter andre husdyr er altså helt og aldeles forbudt!
Hvad siger du? Hvad lader du din hund bestemme?
feb 2007
Følger: 36 Følgere: 55 Hunde: 5 Emner: 78 Svar: 2.729
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 5.023
Forleden havde jeg veninder på besøg, den ene har ikke hund, men ønsker det brændende, den andens mor har hund og hunde siger hende ikke meget. Vi snakkede så lidt frem og tilbage ang. hunde, og en lang historie kort blev konklusionen at fordi Coco er forkælet er hun uopdragen
Jeg har dog mine principper: Hun skal ikke trække i snoren, når vi går fra A-B, så snuser vi ikke, ellers snuser vi alt det, hun gider. Står jeg og kæler med en anden hund, og Coco kommer over og er meget "Jeg er her også!" Så får hun kærligt at vid,e at den anden hund var her først, og der klappes videre. (hjælper det ikke bliver stemmen mere afvisende overfor hende). Hun må ikke gø af andre hunde/ting/børn etc. Det er trænet væk, da hun begyndte. Hun må gerne tigge, men ikke med lyd, så bliver hun lukket væk. Hun må gerne sove i min seng, men hvis hun forstyrrer min nattesøvn, bliver hun sendt i fodenden. Hun må ikke jage fugle, og hun må ikke løbe hen til fremmede mennesker og hunde. (Den sidste arbejder vi hårdt på med minimale fremskridt...)
Mht. at jage fugle/hunde har jeg klikkertrænet hende: Hun har været i snor, når hun har ignoreret har hun fået et klik og en godbid. Med fugle har det hjulpet meget, men med hunde er det sværere... Ofte kommer den anden hund jo farende i fjæset på os, så er øvelsen jo tabt...
Mht. fremmede mennesker har jeg bare kunnet sige "Nej", og så var det det, men fristelsen er ikke så stor som med fugle og hunde, så det var nemmere på den måde. (og hurtigere indlært...)
mar 2012
Følger: 16 Følgere: 104 Hunde: 3 Emner: 20 Svar: 2.078
dec 2013
Følger: 83 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 199 Svar: 8.868
Men jeg vil indrømme, nu her hvor jeg har fundet et hus jeg skal flytte til Har det taget noget tid, fordi da var det hundene jeg tog hensyn til Ang. størrelse på have og afstand til grønne områder Jeg vil måske også blive forhindret i at gå nogle steder, som jeg gerne vil gå Men er der løse hunde skal jeg ikke gå der
sep 2007
Følger: 10 Følgere: 20 Hunde: 2 Emner: 73 Svar: 7.061
dec 2012
Følgere: 21 Emner: 49 Svar: 3.654
Hvis det ikke er noget problem at hunden vil gå til venstre så er der jo ingen ko på isen;) problemet kommer for mig først når der oprettes et emne hvor der spørges om råd når hunden ikke vil gå til højre, ikke vil finde sig i ejer kæler med andre, ikke vil lade katten gå og så videre;)
Hvorfor lader man da hunden bestemme? Hvis ikke man syntes det er ok så stop det da, det er da dig der bestemmer;)
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 5.023
jun 2014
Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 22 Svar: 905
Vil min hund til højre og jeg til venstre, så går vi altså til venstre. Selvfølgelig er der ting hvor man ikke kan gøre det samme hvis ikke man havde hund. (Lufte, fodre osv.) Så der bestemmer den jo lidt. Men det er jo bare en del af det.
Jeg undres også, ligesom dig Bodil, at nogle vil lade deres liv og beslutninger styres så meget af dyr. Jeg tror jeg ville gå ned med stress.
jun 2006
Følger: 4 Følgere: 67 Hunde: 5 Emner: 907 Svar: 17.377
Jeg forstår godt din pointe og er som sådan også ret enig med dig, men behøver du kaste op hver evig eneste gang muligheden byder sig ?
Til spørgsmålet:
Selvfølgelig sætter det nogle begrænsninger når man vælger at holde dyr.
Jeg kan ikke tage en dobbeltvagt på arbejdet uden at sikre at der er nogen til at tage sig af hunden.
Jeg kan ikke tage på ferie / weekend uden at planlægge det enten så hunden kan komme med eller blive passet.
Jeg kan ikke tage på shopping en hel dag og slutte af med at spise på restaurent til aften, for hunden kan ikke blive hjemme en hel dag og den kan heller ikke komme med i butikkerne.
Når det så er sagt.... Jeg vil hellere have hund
Alle tilvalg medfører fravalg.
Min hund får ikke lov at bestemme hvem eller hvad jeg snakker med og bestemmer heller ikke hvilken tur eller hvor langt vi går.
dec 2012
Det kræver en klikker for det er ganske korte sek det drejer sig om.
Ved egne katte bruger jeg ikke belønning, her er det snor på og kraftig nej! Jeg mener det alvorligt og mine hunde oplever sjældent at jeg virkelig siger nej! Det forstår de, jeg har aldrig måttet gentage det ret mange gange;)
Jeg har forøvrigt aldrig indlært et nej! Stemmen alene fortæller hunden hvad der menes, når ikke det bliver brugt ret tit virker det fint;)
aug 2012
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 142 Svar: 1.547
Vi har indlært "det min" med vores hund. Dvs. stikker hun efter et eller andet, kan vi sige "nej.. Det min" og efterhånde har vi uden at tænke over det indlært "lad den være"
aug 2012
Hvis hun fx finder en bold, og mener vi skal lege med den, og jeg siger "nix det skal vi ikke, vi skal hjem!".. Så har jeg en hund der slår røven i jorden og siger "ja god tur hjem du!"
Jeg kan så sige "éen gang!" og jeg sparker til bolden 1 gang og hunden følger frivilligt med hjem
Jo jeg kunne da godt gå hen og hage fat i hunden og slæbe hende med hjem og på et tidspunkt ville hun da så nok også være knapt så stædig, men jeg kan godt leve med at vi indgår nogle aftaler og når det kan redde hendes dag at jeg sparker 1 gang til en bold, så fred da være med det.. Jeg synes det er fedt at hun er selvtænkende
mar 2008
Følger: 33 Følgere: 940 Hunde: 8 Emner: 354 Svar: 8.061
Jeg har selv valgt, at lade Baby være en af de vigtigste i mit liv, og derfor retter jeg ofte min hverdag ind, efter ham og hans behov.
Han gøer af andre hunde, det træner vi.. Og så er vi stadig igang med at træne alene hjemme, så de begrænser også lidt mine muligheder..
Men! Når det så er sagt, så skal Baby på ingen måde bestemme, om jeg vil nusse med en kat, kramme en veninde, eller snakke med en anden hund...
Og det prøver han som oftest heller ikke på.
Når vi snakker med andre hunde, så bliver han lidt klæbende og vil gerne sidde tæt på mig. Men det holder hurtigt op, når han finder ud af, at der ikke kommer nus og kæl til ham...
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 31 Svar: 5.520
Jeg indretter på mange måder mit liv efter mine hunde, lige hjem fra arbejde, med hundetræning som eneste undtagelse ingen aftaler om aftenen efter en lang arbejdsdag, hvor hundene har været alene. Ferie m.m. skal planlægges, så jeg kan få pasning til hundene. Men det er et valg, jeg har taget, og det har jeg det fint med.
Der er selvfølgelig regler for opførsel her i huset, og det er mig, der bestemmer dem, men jeg er ret tolerant. Enkelte ting er dog ikke til diskussion som f.eks. tiggeri ved bordet.
dec 2013
Følger: 83 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 199 Svar: 8.868
okt 2010
Følger: 27 Følgere: 48 Hunde: 11 Emner: 79 Svar: 8.156
I det daglige styrer hundene ikke mere end familien kan acceptere. I manges øjne er mine hunde uopdragne, de tigger, de springer op, de kan finde på at gå på bordene og så kan de hverken sitte eller dække
Til gengæld accepterer jeg ikke jagt af familiens øvrige husdyr eller fugle, harer mv., som vi møder på vores ture, men jeg er ikke naiv.
Jeg har valgt en race som er skabt til at jage og nedlægge harer og kaniner, så jeg udfordrer ikke skæbnen.
Whipperne går ikke alene sammen med vores kat eller marsvin, jeg kan kontrollere deres jagtinstinkt, når de er sammen med mig, men når jeg vender ryggen til stoler jeg ikke på dem og heldigvis
Jeg elsker jo racen for dens evne til at tænde på et splitsekund og samtidig evne at falde hurtigt til ro igen, en whippet uden et heftigt jagtinstinkt er ikke en rigtig whippet.
De kan det, som jeg finder nødvendigt: Tage kontakt, sikkert indkald, går pænt i snor, fjerndirigeres højre/venstre/frem/tilbage, ignorere andre hunde og placerer sig på tæppe, når de bliver bedt om det.
Sidstnævnte er praktisk, når vi rejser, de kan være med stort set alle steder uden at være til gene, men om de står sidder eller ligger på tæppet er mig underordnet, bare de bliver på det.
jul 2012
Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 16 Svar: 2.051
Her i huset har vi ikke ret mange regler ud over de mest indlysende (det er forbudt at gumle i inventaret, tisse på gulvet osv.), men jeg forventer til gengæld, at de få regler, vi har, bliver overholdt.
Nu har jeg to relativt unge hunde, så jeg er ikke i mål med dem begge på alle punkter, men vi arbejder på sagen. Det er da det mindste jeg kan gøre - både for mine omgivelser, for hundene og for mig selv.
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.983
Men det er jo så ikke helt på den måde, du beskriver, TS
På den måde du beskriver...
Jooo... I går lå min mand og døsede i sengen med vapperne. Jeg kommer ind og vil egentlig gerne døse med.
Min ankomst gør Coffey begejstret, han vil gerne hilse hjerteligt... Bellen ser det som en chance for at få lidt gang i gaden og hun begynder at nappe ham i haserne - hvilket han reagerer på ved at skælde ud..
Et øjeblik efter skælder de to ud på hinanden og min mand og jeg står begge op og får dem ud af køjen så de kan skændes et andet sted...
Resultatet to minutter efter....
Jeg ligger alene i køjen, manden er i køkkenet, hundene finder mad i haven....
Lad os sige, at det nu er defineret som et indsatsområde, for det er ikke første gang
Så jo - der er ting, som hundene kontrollerer fuldstændig, men ikke rigtig til nogens fordel...
dec 2012
Altså at undlade noget man gerne vil fordi hunden ikke er opdraget til at finde sig i det;)
aug 2012
mar 2008
Følger: 33 Følgere: 940 Hunde: 8 Emner: 354 Svar: 8.061
Herhjemme bliver der taget hensyn til at hunden er her, og som KD er højt musik bandlyst herhjemme, for hundens skyld.
Men gæster med og uden hund, skal have lov at være her..
Så som sådan begrænser han på ingen måde mit liv i hjemmet
apr 2011
Følger: 32 Følgere: 53 Hunde: 8 Emner: 200 Svar: 12.224
Der SKAL gåes tur flere gange om dagen, ferierne ville være helt anderledes uden hunde, men nu har vi dem og så indretter vi os efter dem, husholdningen er helt anderledes, jeg støvsuger og gør rent hver dag, det havde jeg ikke behøvet uden hund osv osv.
Så på det store plan styrer de rigtig meget - men ned i detaljerne er det ikke dem der bestemmer, det gør vi.
nov 2012
Følger: 94 Følgere: 214 Hunde: 4 Emner: 289 Svar: 8.282
F.eks. må han gerne bestemme hvilken vej vi skal gå på gåturen, for det er primært for hans skyld vi går, jeg kan godt li at gå tur det er slet ikke det, elsker vores daglige gå tur, men det er jo lucky der skal ud og røre sig og opleve noget når vi gør det, så for at han får så meget ud af det som muligt, lader jeg ham bestemme i det omfang det er muligt, hvilken vej vi går. Jeg har jo så valgt området, men hvilken rute vi tager igennem er op til lucky.
Men når det kommer til samvær med andre mennesker eller dyr, eller at det er noget der kan ødelægge husfreden, jamen så bestemmer jeg, og så må han altså rette sig efter det.
f.eks. Lucky må gerne gø når der er nogen ved døren eller der kommer nogen ind. Men han skal ikke stå og gø i haven dag ud og dag ind.
aug 2008
Følger: 31 Følgere: 1466 Hunde: 9 Annoncer: 2 Emner: 30 Svar: 29.904
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 7 Emner: 39 Svar: 1.483
Hvor meget skal hunden styre dit liv?