{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.511 visninger | Oprettet:

Hvor meget skal man fortælle... {{forumTopicSubject}}

Nogle af jer har måske hørt om den terror-bølge som har ramt Israel gennem de sidste fjorten dage. Civile såvel som soldater og politimænd bliver stukket ned med knive, eller kørt ned med vilje. Voksne såvel som børn...

Angrebene har spredt sig gennem landets byer, og nu er der sket et angreb i vores by.

Mine børn på 7,5, 9 og 10,5 har hørt om det der sker, hist og her, fra venner og radioen i busser og lignende. De ser IKKE nyheder på tv. -Og nu begynder de at stille spørgsmål og blive nervøse.

Mine overvejelser går på hvor meget man skal involvere dem i situationen. Hvordan man griber det an, og hvor meget børn på den alder kan tåle at få at vide.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvor meget skal man fortælle...
  • #2   13. okt 2015 I et eller andet omfang bliver man jo nødt til at involvere dem - jeg selv ville antage deres udgangspunkt. Nemlig snakke om den konkrete uro, de føler hver især.
    Svare på de spørgsmål, som de stiller, men på en måde, der både er ærlig, men med udgangspunkt i deres individuelle begrebsverden.

    Svær svær situation. Føler med jer alle!


  • #3   13. okt 2015 Den uhyggelige terror, der er i Israel, er desværre en uundgåelig følge af de apartheidlignende tilstande, man har valgt at leve under. Skal man tro nyhedsmedierne, udføres terroren også af den israelske hær. Så kaldes den ganske vist noget andet, men alligevel.
    Kom I hjem til trygge Danmark! smiley


  • #5   13. okt 2015 Isabelle, det er Jerusalem, Tel Aviv, Raanana, Afula, Petah Tikva og nu Holon. Og grænseposter. Arabere, voksne kvinder og mænd. Og i forgårs en 13 dreng der overfaldt en jævnaldrende jødisk israeler.

    CH, det er rigtig svært at finde balancen. Også Ford i jeg ikke kan kontrollere hvad de hører fra andre.

    Søren, lad os ikke gå ind i den diskussion...


  • #6   13. okt 2015 Vær ærlig uden at gå for meget i deltaljer.

  • #8   13. okt 2015 Jeg har ikke hørt om den. Men min datter har lige fra hun gik i børnehave haft syriske flygtninge "inde på livet" da nogle af børnene startede i hendes børnehave. Hun virker ikke bekymret tror børnehaven har dækket det godt ind

  • #9   13. okt 2015 Virkeligheden er desværre ret grim, da det tilsyneladende går ud over helt almindelige mennesker i alle hverdagssituationer. Forældre med børn (læs OG børn) der går tur, dreng der går hjem fra skole, folk på indkøb i shoppingcenter, I busser, på stationer, folk der bliver ramt af biler hvorefter chaufføren stiger ud og fortsætter med en kniv. Det er alle der bliver ramt, og det foregår alle steder.

  • #11   13. okt 2015 @ Isabelle, der har nu været noget i nyhederne de sidste dage ... men selvfølgelig ikke helt med så entydig en vinkel .....

  • #12   13. okt 2015 Jeg er tilhænger af at være så ærlig som mulig overfor mine unger.
    Det kan være barsk, men verden ER barsk.
    Hellere høre hvordan det er fra min mund, end de skal gå og ruge med det i hovedet, fordi de hører det andre steder.
    Tal om det, lyt til dem.


  • #16   13. okt 2015 Birgitta, de BOR i det fremmede land. smiley

  • #18   13. okt 2015 Lyt til dem og tal med dem, man behøver ikke gå ned i mindste detalje. Lad dem tegne, hvordan er det at bo i vores by fx. Og tag udgangspunkt i tegningerne. Den 10 årige opfatter helt sikkert andre ting end den 5 årige. Mød dem, hver i sær hvor de er.
    På senge kanten er også tit der, hvor de bedste snakke finder sted. Og hvor meget man skal fortælle handler også om barnet, der er mange måder, at sige tingene på. Lyt til, hvad de har hørt og svar på deres spørgsmål.
    Lad dem vide de kan komme med alt, i kan også lave andre kreative ting plakater om, hvordan at det er, at bo jeres land. Det vigtigste er, at de kommer ud med deres tanker og følelser.
    Tænker på jer og ønsker jer det bedste smiley Og ønsker der vil blive fred smiley


  • #19   13. okt 2015 Dem der er blevet ramt ved grænsen har været soldater. Der er både værnepligt for mænd og kvinder, og det var en 19 årig kvindelig soldat der blev kørt ned og efterfølgende stukket.
    I byerne er angrebene mod civile kvinder mænd og børn.
    Jeg ved ikke hvorfor den danske presse ikke har dækket det, men det gør de sjældent før Israel svarer igen med tungt skyts. Men der er masser af engelsksprogede sites man kan læse med på: Israel hayom, Jerusalem post, ynet News.

    Jeg har skrevet indlægget i en entydig vinkel, fordi der er den vinkel som børnene forholder sig til. Og jeg vil selvfølgelig oplyse dem om begge sider af sagen...

    Ja, det er sur røv når ens regering sørger for uro og usikkerhed. Det er en holdning som mange jødiske israelere og arabiske israelere og palæstinensere har tilfælles...


  • #22   13. okt 2015 Se det er jo et klassisk eks. hvorfor der aldrig bliver fred der, eller hvorfor så mange ikke uanset de gerne vil ikke kan finde ud af hvad der er op og ned i hele miséren ..mig selv inkl.... det er helt sikkert efterhånden mere et holdnings spørgsmål end det er an sag man kan finde en mening om baseret på fakta ....

    der bliver aldrig fred før nogen kompetente magtfulde mennesker på begge sider bliver enig om at lade fortiden hvile, for fremtidens skyld .... så vidt jeg ved skyldes det der sker lige nu noget med at den ene part begrænser den anden parts adgang til et helligt sted, som begge sætter pris på ... imo en lidt "fordi vi kan " demonstration ....


  • #24   13. okt 2015 @ Isabelle det er ikke fordi jeg er uenig, men det er bare ikke vejen frem at blive ved at hænge i fortiden, eller "da vi gjorde det, gjorde I det og derfor gør vi nu dette osv.." det var bare det jeg ville sige med mit indlæg.... smiley

  • #29   13. okt 2015 Nu er det ikke kun er her og tig jeg skriver det ud fra ....men hvis ikke nogen som helst når frem til at trække den streg, hvordan ser du så nogensinde enden på det ...som sagt er jeg bestemt ikke uenig med dig ... men at blive i det der sker nu, for lidt siden og for lang tiden siden osv er da bestemt ikke vejen ud af problemerne ....

  • #31   13. okt 2015 Der boede og jøder i Palæstina, før staten Israel blev oprettet. Og disse jøder blev forsøgt udryddet af den arabiske befolkning, gang på gang. Mange flygtede til Europa og andre steder i Mellemøsten og Afrika, men nogle blev og kæmpede mod overmagten og vandt, så jøderne(israelerne) har ikke stjålet eller fået noget forærende. De har vundet krige, og flere og flere jøder er vendt tilbage til Israel efter generationer i de lande deres forfædre valgte at flygte til, for så at flygte fra igen.

    Israel er flere gange blevet angrebet af deres nabolande (alle på , én gang) har vundet alle krigene.
    Hvorfor er det at palæstinenserne har mere ret til landet end israelerne har?
    Hvorfor er det forkert, at når man vinder en krig efter at være blevet angrebet, at man efterfølgende er militært tilstede i området, og sikrer sig mod nye angreb?



  • #32   13. okt 2015 Hvorfor er der ikke bare plads til dem alle !

  • #33   13. okt 2015 og nu siger jeg noget der helt sikkert demonstrerer hvor lidt jeg ved ....men nogle ting handler vist også om at alle vil have adgang hvorfra de nu en gang bor, til nogle hellige steder .. imo endnu en gang noget der viser at dybeste set er overdreven religiøsitet roden til ballade ...

  • #34   13. okt 2015 Det siger jeg heller ikke at der ikke skal være!

    Israel er på størrelse med Jylland, og huser en befolkning større end Danmarks. Måske 1 million mennesk er mere. Ud af denne befolkning ere der ca 1 million israelske arabere. (Og jeg har ikke talt befolkningen på Vestbredden og Gaza med)
    Lad os sige at området på størrelse med Jylland bliver delt 50/50. Hvilken det skal de israelske arabere bo i? Alle de statsløse palæstinensere flytter til deres nye hjemland, er der plads? Hvordan deler man lige et land? Og en hovedstad?

    Og hvorfor er det muligt for 1 million arabere at leve godt og arbejde i Israel uden nogen problemer, mens det er rigtig svært for jødiske israelere at bo og leve i arabisk kontrollerede områder, for ikke at sige umuligt at leve på Vestbredden eller Gaza?


  • #35   13. okt 2015 Det er tempelbjeget du mener Hanne M.

    Templet er det allerhelligste sted for jøder, og det blev revet ned/ødelagt hele to gange og er aldrig blevet genopbygget, da der nu ligger en moské oven på ruinerne og ligger i den arabiske bydel. Denne moské er så vidt jeg ved muslimernes tredje helligste sted.


  • #36   13. okt 2015 Hørt bare forleden om et sted både Israelere og Palæstinensere gerne ville besøge ...og at det gav problemer pt fordi Palæstinenserne ikke kunne få lov af en eller anden grund ..... jeg lukker af og til lidt ned når de religiøse grunde nævnes, da jeg ikke forstår at religion kan betyde så meget ...

  • #39   13. okt 2015 Israel, Birgitta. Israel.

  • #40   13. okt 2015 Isabelle, Jeg skriver jo netop at det er umuligt for jøder at leve på Vestbredden og Gaza .... Men det omvendte fint kan lade sig gøre.

    Hvis jeg er fejlinformeret, hvordan forklarer du at der har boet store jødiske befolkninger i Europa, Sovjet staterne, Nordafrika, Mellemøsten og Indien. ?? Er de bare dukket op fra ingenting? Eller er det muligt at at udlede at de har samme oprindelsesland, men er blevet spredt pga krig og undertrykkelse af deres arabiske naboer fra selvsamme oprindelsesland. Og af romere og korsriddere og andet.


  • #41   13. okt 2015 Jeg befinder mig i Holon, Israel. Jeg oprettede profilen da jeg stadig boede i Danmark, men hundegalleris profilvalgmuligheder er ikke omfattende nok til at jeg kan ændre det til de korrekte oplysninger.

  • #42   13. okt 2015 Historien er ligegyldig for de børn, der går med uro over en situation de ikke kan kontrollere. ..

  • #43   13. okt 2015 Ja CH. Det var den udvikling af tråden Jeg prøvede at undgå, men faldt selv i med et plask.....

    Jeg takker for alle de gode råd der er blevet givet, og jeg tager en god snak med pigerne efter lektier og aftensmad.


  • #46   13. okt 2015 @ Nicole .... jeg troede også Ts boede i Kbhvn ..... jeg læste det som om Ts er jøde, og vores by som en by Ts og børnene har tilknytning til fx i form af familie ...der gik en tid i tråden inden det gik op for mig at det ikke forholdt sig sådan ....

  • #48   13. okt 2015 Kristne stammer ikke fra jøder! Men kristendommen har udspring i jødedommen.

    Danskere(Det kristne flertal) stammer mere eller mindre fra det folk der boede i Danmark dengang kristendommen kom til landet, og lidt blandet svensk, tysk, og engelsk blod. Men De stammer ikke fra jøder...
    Men jøder stammer fra jøder, så de jøder deres findes rundt om i verden stammer fra de jøder der oprindeligt boede i Palæstina.

    De kristne der findes rundt om i verden er kristne fordi deres forfædre fra et tidspunkt efter år 0 har konverteret til kristendommen.

    Jo, romerne og korsridderne har bestemt også en del af skylden.


  • #49   13. okt 2015 Og tak Isabelle. smiley Vi tog begge et sidespring

  • #51   13. okt 2015 Jesus var jøde. Jeg ved ikke hvilken religion hans disciple havde. Men jeg mener at vide at det var Peter der rejste til Rom og kickstartede kristendommen.

  • #53   13. okt 2015 Nej, det er selvfølgelig ikke palæstinensernes skyld Hvad der skete i Europa, og hvad der skete med jøderne i deres arabiske broderlande.

    Og der var vist nok en lang og fredelig periode (under britisk mandat) indtil nebi Musa balladen.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #56   14. okt 2015 Prøv at tage kalot på og gå en tur i København en lørdag nat. Så får man sikkert en smagsprøve på hvordan de har det. Held og lykke.

    Er en hån at vi ikke engang her hjemme,kan sikre at folk kan være i fred. Selv hvor der er fred,forsætter man sine konflikter.


  • #59   14. okt 2015 Sorte Slyngel: Vi er åbenbart lidt langsomme her i Danmark, men nu har det også ramt de danske medier:

    http://nyhederne.tv2.dk/udland/2015-10-14-kamera-fangede-blodigt-angreb-med-machete


  • #60   14. okt 2015 smiley

  • #70   16. okt 2015 Folk, der er apartheidbenægtere, er heldigvis en uddøende race. Vi vil selvfølgelig i ny og næ høre en lidt skinger bjæffen fra et enligt forvildet eksemplar. De er lige så vanskelige at kommunikere fornuftigt med, som holocaustbenægtere. Faktisk er der flere ligheder, end nogen af de to små syge fraktioner bryder sig om at erkende.

  • #72   16. okt 2015 Du er vist lidt af en charmetrold smiley

  • #81   16. okt 2015 Lige i det område er loven lig med de bedste våben. Noget der godt kan give en våd plet eller to i bukserne på de mest fascistoide fjolser.
    Bertrand Russell sagde det så smukt: "War doesn't determine who's right - only who's left."


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #91   16. okt 2015 Og ikke et ord om at der fra anden side bliver udøvet overfald på uskyldige. Lige nu er det så knivoverfald der er på mode. At man så lige brænder en hellig grav af,er også uden betydning.

    Israel opfordre til dialog. Den anden side opfordre alle til at rette deres brede imod jøder. Nu er der tidligere nævnt nazisme. At se jøder som undermennesker, der skal fjernes, lyder eller bekendt.

    Med de naboer de har,forstår jeg godt at man vælger at bygge en mur. Du glemmer at nævne alle de selvmordsbomber de var plaget af. Måden det er gjort på,er jeg ikke enig i.

    Det vi ser nu,er ingenting i forhold til hvad vi ville se,såfremt det var modparten der have magten.


  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

    Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.321
    #93   16. okt 2015 Hvis du læste hvad jeg skrev, er jeg jo netop ikke enig i måden det er blevet gjort på.

    Man har brug for jøderne. På den måde har man nogen befolkningen kan hade og give skylden. Det flytter fokus på at man i mange muslimske lande,ikke gør noget godt for egen befolkning.


  • #94   16. okt 2015 Hvis man lige adskilte semitter og zionister, så var debatten også mere overskuelig. Den danske højrefløj støtter Israel, hvorimod mange danske jøder har et mere anstrengt forhold til selvsamme højrefløj, som de anser for racistiske.
    Men underholdningsværdien er god nok, bevares.


Kommentér på:
Hvor meget skal man fortælle...

Annonce