1.298 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 12 Svar

Susanne K
Susanne K
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3

Engelsk springer eller FT. Tæve eller han hun. Engelsk springer eller FT. Tæve eller han hun.

Vi søger en ny hund. vi har tidligere haft en tæve. Engelsk spaniel.
Vil i komme med jeres input til om det skal være en springer igen eller en FT. Fordele/ ulemper samt fordele / ulemper ved tæve / han hund.

Vi bor på landet med 10 tdr. jord. Er en familie på 2 voksne og 1 barn. Den skal bruges som familie hund og til jagt.

På forhånd tak

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Græsslåning (højt græs) og fjerne ukrudt imellem fliser 1.200 kr.
  • Opsætning af savsmuldstapet og male ca 300 m2 205 kr.
  • Køkkenskabe og skabe til mødelokaler 1.800 kr.
  • Samling af havemøbler 300 kr.
  • Kør fliser/sten på genbrugspladsen 500 kr.
  • Slå græs 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Engelsk springer eller FT. Tæve eller han hun.
  • #1   12. aug 2014 Et alternativ kunne være en gl. dansk hønsehund. Rolig og kærlig som familiehund og meget robust ift især drenges vilde lege. Jeg ved godt, du spurgte om spaniels. De er alt for meget rundt på gulvet til mig smiley .
    Folk er jo forskellige.

• Susanne K
    Susanne K Tilmeldt:
    aug 2014

#2   12. aug 2014 Da det er springer vi tidligere havde. Er vi forelsket i denne slags. Både str og sind passer os rigtig godt. Men der er jo forskel på FT og springer. Så håber nogle vil dele deres erfaringer

• #3   12. aug 2014 Jeg er ikke helt sikker på, at jeg forstår spørgsmålet?
    En FT er da også en springer?
    Bare af specielle brugslinier?
    Så det afgørende er vel, hvor meget I skal bruge jagt-egenskaberne?

• #4   12. aug 2014 Jeg har haft både de engelske og ft'er i pensionen, hvis jagt er en vigtig parometer, så er ft'er et godt valg, glad og meget meget livlig hund;) men der er gang i den og det skal man være klar på;)
    En engelsk kender i jo og den er meget, meget mere rolig smiley nogle af dem vil jeg ikke tro kan gå en hel dag på jegt;) men som familiehunde og med lidt jagt en weekend eller to, så er den nok et godt valg;)
    Ft er en hund på speed der er meget gang i den;)

• #5   12. aug 2014 Der er meget meget forskel på Ft og engelsk springer Karina smiley man skulle faktisk ikke tro det var samme race, både udseende og temperament er der stor forskel på

• #6   12. aug 2014 Ja... der er også meget stor forskel på brugs- og showlinerne i min egen race. Men det er da stadig samme race smiley

• Susanne K
    Susanne K Tilmeldt:
    aug 2014

#7   12. aug 2014 En FT og springer er slet ikke det samme. Hverken eksteriør eller sind.
    Min opfattelse er, at der er meget mere gang i en FT, mere energi. Den er avlet direkte til jagt brug, hvor en engelsk springer spaniel er avlet både til jagt, udstilling og familie brug.
    Jeg prøver blot, at finde ud af om en FT vil være egnet til os eller vi skal holde os til en engelsk springer

• #8   12. aug 2014 Hvis den engelske har passet jer i sind indtil nu, så tror jeg i skal blive ved den, ft er altså meget mere gang i den, hvis man skal have den så er det træning dagligt;) de er super gode arbejdshunde og fine familiehunde men de kræver meget, meget mere end den engelske;)

• #9   12. aug 2014 Engelsk springer

profilbillede
  • #10   12. aug 2014 Ft springer

profilbillede
  • #11   12. aug 2014 Hvis i har mod på en hund med RIGTIG meget energi, er en FTer et godt valg. Men I skal bare være klar over, at det er en hun der skal bruges dagligt, og ikke kun i jagtsæsonen smiley Men helt sikkert en skøn og arbejdsivrig race.
    (Jeg har FT-cockere)

• Susanne K
    Susanne K Tilmeldt:
    aug 2014

#12   12. aug 2014 Jeg har i dag talt med en meget erfaren avler af engelsk springer. Med over 30 år i branchen. Jeg må nok indse, at det er en engelsk springer vi skal ha. Den har nok de egenskaber vi søger ved en hund. både til familien og til jagt. Ft er opdrættet til jagt og kræver meget mere træning mm.
    Men tak for svar og input

Kommentér på:
Engelsk springer eller FT. Tæve eller han hun.

Annonce