{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.539 visninger | Oprettet:

Hanhvalp humper tæve {{forumTopicSubject}}

Hej

Min hvalp på 6,5 mdr humper ofte min fuldvoksne tæve. Det er tydeligvis generende for min tæve, og hun ser ud til at være meget træt af ham. Da han begyndte på det stoppede han i sekundet hun knurrede af ham, men det er han fuldstændigt ligeglad med nu. Han kan nærmest kaste sig over hende i bogstaveligste forstand, og jeg er bekymret for hendes ryg..

Vi afbryder ham naturligvis, men jeg gad godt at han lod fuldstændigt vær.. Har sgu lidt ondt af min tæve..

Er der nogen der ligger inde med nogle gode råd til at stoppe sådan en hormonforstyrret teenager?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hanhvalp humper tæve
  • #1   8. okt 2014 Konsekvens, hver gang! Gandalf her har også lavet det nummer. Han er 14 dage ældre end din. Svensker-tosse smiley


  • #2   8. okt 2014 Når du siger konsekvens hver gang, hvad mener du så?
    Synes nemlig jeg har prøvet alt fra at fjerne ham med et enkelt 'Nej', til at lyde meget mere sur, til at "timeoute" ham som en anden moderne pædagog smiley men intet virker som om det virker.. Det er mest i situationer hvor han bliver glad, såsom til/fra haven og når de leger. Når der er ro på dem opstår situationen aldrig


  • #3   8. okt 2014 Han er jo midt i kønsmodningen, lg aå skal der ikke ret meget oprørthed til, dor at sætte sådan en adfærd i gang. Der burde ikke få ret lang tid før din tæve siger helt alvorligt nej. Han burde nemlig ikke køre på hvalpelicens længere.
    Indtil da må du konsekvent fjerne ham fysisk, indtil han fatter budskabet.
    Er tæven på vej i løb, så det kan have udløst det?


  • #4   8. okt 2014 Han skal helst slet ikke have lov til at hoppe på.
    Hvis du hører din tæve knurre af ham, så støt hende i hendes afstandssøgende signal, ved at sikre at han retter sig efter hendes advarsel.
    Knurren er jo slet ikke det første signal. Det første er at gå væk, og det har han jo ikke respekteret, siden hun er eskaleret til at knurre.
    Han SKAL respektere det .. på trods af lømmelalder. For når hvalpepasset for alvor ryger så vil sådan en adfærd få konsekvens i form af HAPS!!
    Det er her din voksne hund har virkelig brug for dig. Hvis den "lille" er holdt op med at respektere din tæve, så er det fordi hun har givet op, i forhold til de afstandssøgende signaler, i denne forbindelse. Den dag hun får nok, eller det gør for ondt, så sidder hun i ham, i et af de såkaldte, umotiverede bid (de milde afstandssøgende signaler springes over og hun går direkte til bid).
    Det er i hvert fald hvad jeg ser ske i mange tilfælde.

    Så det er supergodt I er obs. på at få rettet den adfærd allerede nu :o)

    Et NEJ !! når han begynder at gøre anlæg til at ville hoppe på og afled med noget andet.

    Derudover er jeg ret konsekvent men også totalt upædagogisk.
    Er hunden hoppet på, på trods af et NEJ!!, så tager jeg fat i hundens nakkeskind (så forsigtigt som muligt men fast nok til at han guides ned) og trækker ham af med et NEJ !!

    Det er totalt uacceptabelt adfærd for mig (uanset hvor naturlig den så end er) at lade hanhunde chikanere tæverne med humperi.

    Nu har jeg så også en tæve med en begyndende stiv hofte som det er mit ansvar at skåne.

    De hunde i hundeskoven der i de sidste år, og oftere og oftere inden for det sidste, er blevet bidt, har været pga. af hanhunde der fik lov at humpe, fordi ejerne er totalt blanke og mener at hundene selv skal finde ud af det ... Det er altid nemt at sige, når ikke man selv gider lære sin hund det.
    I sidste mdr. var det en hanhund der måtte have lappet sit øre og sin læbe. Men ejeren af den hund er så også den mest blanke og uansvarlige hundeejer man kan støde på. Stakkels hund :o( Og stakkels tæve der måtte tvinges til at bide, ejeren af tæven burde også have en dummeflad for ikke at stoppe situationen når hanhundeejeren ikke gad at gøre det.

    I stedet for at være konsekvent over for sin hund og lære ham acceptabel adfærd (hvis de insisterer på at skulle bruge hundeskoven i forbindelse med fri leg) så er det jo nemmere at andre hunde skal tvinges til at bide, for at slippe for så voldsom grænseoverskridende adfærd, (hanhunde i den alder er selvf. i hormonernes vold og skal lige have lært det, men som minimum skal ejer gå ind og irettesætte den adfærd konsevent, ellers er ejer en uansvarlig belastning) :o)

    Sorry. Røg lidt af sporet. Men det er virkelig en pet peeve af mine ...


  • #5   8. okt 2014 Som de andre skriver, fjern ham bestemt hver gang. Du kan godt skrue bissen lidt på.
    Er det et mønster han er inde i, ved bestemte situationer, så kan du aflede ham inden han begynder. Når du nu ved at han højst sandsynligt begynder.


  • #6   8. okt 2014 Det er fuldstændigt korrekt at han slet ikke skal have lov at hoppe på hende – men det er desværre lettere sagt end gjort.. smiley

    Jeg gør mit allerbedste for at støtte tæven, ved at hjælpe hende med at få ham væk når hun vil have ham på afstand.
    Hun er heldigvis en hund der er skide god til hundesprog, og han har også altid respekteret hendes signaler. Det gør han bare ikke længere. Det er først når hun bliver rigtig gal at han holder afstand, men det optimale er, at han lærer aldrig at køre hende derud. Men du har fuldstændigt ret, Sanne, i at det virker som om hun giver op. Hvis jeg er i nærheden siger hun nærmest aldrig noget til ham, men kigger bare ynkeligt op på mig og forventer at jeg fjerner ham, hvilket jeg gør. Hvis hun ikke ved at vi kan se dem, så siger hun ordenligt fra overfor ham og så forstår han det (i et stykke tid..).

    Jeg ved godt at det er en kæmpe uskik at sige sådan noget højt på et forum som dette, men en lille del af mig ville ønske at hun en dag gav ham et hak så han forhåbentlig fattede at der lå alvor bag hendes trusler… x) Men nej, det ønsker jeg selvfølgelig ikke, for min tæve skulle VIRKELIG være presset hvis hun skulle nå dertil, og det ønsker jeg ikke for hende.

    Og ganske korrekt, så er knurren ikke altid hendes første signal – nogle gange løber hun decideret fra ham, hvor han styrter efter hende og i bogstaveligste forstand kaster sig over hende. Det er særligt i dé situationer jeg frygter for hendes ryg. I sådanne situationer forsøger jeg at aflede hvalpen ved indkald, og på den måde få det vendt til positiv ros i stedet for skældud når ”skaden er sket”.

    Når jeg tager ham i at gøre det fjerner jeg ham fra hende og siger bestemt den der rømmende ”a-a” lyd (som jeg ikke lige ved hvordan man skal stave sig frem til). Som regel stopper han dér, men når han går på hende igen straks efter hiver jeg ham væk igen og skælder ud, og ”tvinger” ham til at falde til ro hvor han er, selvom hun går (han vil meget gerne styrte efter hende). Det gør jeg ved at stille mig ved ham og mere eller mindre ignorere ham, men hvis han forsøger at gå forbi mig blokerer jeg ham med en enkelt ”a-a”-lyd og bakker ham uden ord. Når han står stille får han lov at blive stående, men for hver gang han forsøger at komme forbi mig bakker jeg ham uden ord. Til sidst ligger han sig og falder til ro, og når han har været rolig i et stykke tid belønner jeg ved at nulre ham lidt på maven og tale MEGET roligt og positivt til ham. Når han så får lov at gå igen er han som regel rolig, men hvis han farer direkte hen til hende igen gentager jeg det hele.

    Jeg har én gang i afmagt decideret råbt ”ØV! DET VIL JEG BARE IKKE HAVE!” af ham, med det resultat at både ham og tæven kiggede dybt skræmte på mig, og det var bestemt ikke et blik jeg var stolt af at få.. Derfor bryder jeg mig klart mere om metoden som beskrevet lige før, da jeg ikke behøver at blive gal, og hvalpen kommer ikke til at opfatte mig truende.

    Jeg synes bare det er skide svært at vide, hvornår man skal gribe ind. For de leger MEGET sammen, med engagement fra begge parter, og de er gode til både at lege vildt og roligt. I bund og grund kunne jeg forsøge at afbryde alt andet end helt rolig leg, og på den måde undgå at han humper hende, men det synes jeg også er synd – for de har virkelig meget glæde af hinanden, og de NYDER at lege sammen og brænde krudt af sammen.

    Tæven er ikke ved at gå i løb – hun er kun i løb én gang årligt, og det er marts (hvilket leder mig til et helt nyt dilemma om, hvorvidt hun skal steriliseres eller ej..).

    I øvrigt skal det nævnes at vi er i færd med at burtræne hvalpen, og lære ham at forbinde det med ro. Vi går MEGET stille og roligt frem, da jeg ikke vil risikere at det går den anden vej og han forbinder buret med en straf. Men det er mit håb, at vi i fremtiden kan bruge buret til meget klart og hurtigt at få ro på ham i opstemte situationer. Indtil videre går det godt.


    Jeg føler virkelig at jeg/vi har været hele paletten rundt og prøvet alt af, og vigtigst af alt – så er vi konsekvente og korrigerer ham HVER gang. Men jeg har simpelthen så ondt af min tæve, og jeg hader at skulle blive sur på hvalpen, for han gør det jo ikke i ond mening.. Han er generelt ekstremt sød og mild i hans omgang med andre hunde, men det er bare som om at respekten for min tæve er gået fløjten. Når hun bliver rigtig sur på ham kan han godt finde på at trække sig, men virker mest af alt som om han bare synes det bliver ekstra sjov og spændende at gøre hende gal, for så står han og springer frem og tilbage i en vis radius omkring hende mens han snakker og skaber sig.

    Jeg knuselsker den hund, og synes at jeg på alle punkter har noget nær jordens nemmeste hvalp. Men lige dét med at han humper min tæve, det synes jeg sgu er problematisk. For han kan virkelig være voldsom, og jeg frygter oprigtigt for om han kan lave skader på hendes ryg, samt det faktisk at hun selvfølgelig ikke skal presses i den grad som hun bliver for tiden..

    Det skal siges, at det ikke sker i løbet af dagen når vi er på arbejde, det har vi i hvert fald konkluderet efter at have observeret dem indimellem gange. Det sker faktisk kun i situationer, hvor hvalpen bliver lidt rigeligt glad.


    Er nok bare lidt rigeligt frustreret på min tæves vegne…


  • #7   8. okt 2014 Jeg kan ikke fortælle dig hvad du skal gøre, jeg kan fortælle hvad jeg gør;) jeg stopper hvalpe/unghunde hver gang, jeg er meget bestemt, jeg fjerner med et fast tag i halsbåndet, jeg adskiller når jeg ikke kan være obs på unghunden;)
    Mine hunde skal ikke selv finde ud af noget, mine tæver skal ikke lære at bide fra sig smiley her bestemmer jeg og jeg gider ikke se på det og da slet ikke høre på knurreri m.m
    Unghunde skal lære det, jo flere gange de får lov jo mere ihærdige bliver de! Derfor skal de slet ikke have muligheden;)
    Og jeg ville da aldrig lade en unghund med den opførsel alene med tæven!!


  • #9   8. okt 2014 Vi gør egentlig allerede det samme som I alle skriver - altså fjerner ham konsekvent hver gang det ikke er os muligt at tage det i opløbet.
    Bodil: de kommer ikke til at blive skilt ad, der er i øvrigt heller ikke et problem når der er ro på, så det ser jeg ikke som en nødvendighed.

    Pia: tror jeg nu næppe eftersom han også humper vores hankat hvis han kan slippe afsted med det smiley


  • #11   8. okt 2014 Det lyder ellers til at det er en rigtig fornuftig håndtering du har af situationen. Hvor længe har det stået på?
    Gandalf forsøgte sig også med den ene af kattene, det gør han aldrig mere smiley


  • #13   8. okt 2014 Pia: will do smiley og tak for tippet, det var jeg ikke klar over. Faktisk vakler jeg imellem om hun skal steriliseres eller han kastreres.. Vores hus gør det noget nær umuligt at adskille hundene over en længere periode, og de skal bare IKKE have hvalpe.. Jeg overvejer lidt, at give hende en P-sprøjte ved næste løbetid - så har vi et år til at beslutte om hun skal steriliseres eller om han skal kastreres.

    MLA : han startede med at humpe da han var 10 uger, men det var i stressende situationer, så det undgik vi, og så har vi ikke rigtigt set mere til det siden. Men i løbet af den sidste måneds tid er der begyndt at eskalere til nu, hvor han ligefrem jagter hende hvis han kan slippe afsted med det. Han er dybt lalleglad og ligner bare en der leger. Det er som om han slet ikke registrerer at tæven absolut ikke er med på legen


  • #14   8. okt 2014 Synes faktisk det kun er nu her, at den store ulv begynder at sige fra så der ikke er tvivl om budskabet, samme med den lille tæve. Det famøse hvalpepas er vist udløbet her - eller tæt på..
    Jeg så det også overfor hans søster omkring 12 ugers og igen ved 5-6 mdr. Men han har nu været til at forstå, at det ikke er noget ønskeligt.

    Bliv ved som du gør, vær vågen og prøv at fang ham inden han kører af sporet.


  • #16   8. okt 2014 Pia: ja, ved godt det med P-sprøjter, men har fået at vide at det er ok at gøre brug af det én gang.. Tror også det ender med at hun bliver steriliseret, min eneste betænkelighed er bare, at jeg ikke vil risikere at hun får et skrøbeligt sind, som jeg har hørt at en sterilisation kan forårsage. Hvalpen er ikke købt til avl, men han er begyndt at tegne lidt lovende, så beslutningen om hvorvidt han skal kastreres eller ej kan jeg slet ikke tage endnu.

    MLA: hans hvalpepas er også udløbet for LÆNGST - han fatter det bare ikke selv smiley


  • #18   8. okt 2014 Jeg har nu heller aldrig hørt, at tæver skulle blive påvirket af sterilisation. Og jeg har da også selv fået adskillige tæver steriliserede, og bortset fra lige pelsen, har jeg aldrig oplevet andre ændringer.

  • #19   8. okt 2014 Selv efter kun en p sprøjte kan det gå galt, kender en hund der blev meget syg af livmoderbetændelse efter en sprøjte

  • #20   9. okt 2014 Pis, lort og pis en gang til..!

    I havde sgu ret.. Vores tæve er i dag gået i løbetid smiley I løbet af de sidste 3 timer er kun begyndt at bløde. Hun er knap 5 år gammel, og er hele sit liv gået i løb i marts måned...

    Vi skal være kreative med hvordan fanden vi adskiller de to, men jeg har virkelig brug for lidt akut vejledning til hvad jeg gør her og nu - så vidt jeg forstår, behøver jeg ikke adskille dem den første uge. Er det korrekt? Jeg vil gerne være 200% sikker på ikke at få hvalpe!


  • #22   9. okt 2014 Få en af hundene passet, nej du må ikke lade dem være alene sammen! De kan lave skade på hinanden ved forsøg på parring og en ung han ved ikke at tæven ikke er højløbsk! Så de skal skilles ad nu!

  • #23   9. okt 2014 Ingen af dem kan blive passet i pension. Tævens sind egner sig ABSOLUT ikke til pension, og jeg sender ikke en hvalp i pension.

    Jeg kan heller ikke få tæven passet ved familie/bekendte. Ingen jeg kender, gider bakse med svineriet (for hun er virkelig et kæmpe svin). Og jeg kan heller ikke (eller har lyst til) at få passet en lømmelhvalp over så lang en periode.


    Lige nu og her har jeg behov for at vide hvornår hundene skal skilles ad - så vidt jeg kan læse mig frem til, kan de med 100% sikkerhed gå sammen de første 7 dage. Er det korrekt? Så har vi da i det mindste en uge til at udtænke en plan.


  • #24   9. okt 2014 Nej! De kan ikke gå alene sammen! De kan være sammen når du er der og kan stoppe ham! Ikke alene, det kan gå helt galt og give alvorlige skader både på han og tæve!

  • #25   9. okt 2014 Bodil: Tusind tak for hjælpen! Så vil de blive skilt af fra og med i nat.
    Så må vi lige prøve at udtænke en idé til hvordan.. Det eneste andet rum vi har og kan bruge er kun et lille et på 2x2,5 m., synes det er lidt rigeligt småt, men det må være de odds hun har lige nu.

    Dvs. den første uge kan de være sammen under observation. Hvornår er der risiko for at hun kan blive drægtig? For så snart muligheden er der, vil jeg slet ikke have at de er sammen med mindre det er på en gåtur e. lign. hvor de er 110% observeret.


  • #26   9. okt 2014 Man kan ikke sige noget om hvornår tæven kan blive drægtig, nogle tæver er klar til parring efter få dag, nogle efter en uge, nogle efter 10-12 dag;) der findes ingen regler, du kan risikere at tæven kan blive drægtig nu

  • #27   9. okt 2014 Seriøst...? Jeg har da alle dage lært forstået at de ikke kan blive drægtige på første blødningsdag, men først fra en uge og frem?


    Og så et andet spørgsmål - kan man på nogen måde graviditetsteste en hund efter endt løbetid? Når det er overstået vil jeg bare gerne være 110% sikker på at hun ikke er drægtig.


  • #28   9. okt 2014 Ghini blev parret på 19-20 dagen af sin seneste løbetid og er absolut meget drægtig nu.

    Fik taget progesterontest hos dyrlægen, så tidspunktet var det absolut optimale.

    Hun fortalte at hun havde haft en tæve, der fik taget test på 5. dagen af sin løbetid og der var parringstidspunktet forpasset og i den anden ende af skalaen en rottweiler tæve, der efter test blev parret på 37. dagen og fik et kuld sunde og fine hvalpe.


  • #29   10. okt 2014 Helt ærligt! Du skal forhindre parring! Hundene må ikke være alene sammen, det er ikke kun pga risikoen for drægtighed, men meget ofte bliver tæver urolige i parringen og forsøger at flygte, det kan skade både han og tæve rigtig alvorligt! Det er ikke noget at spøge med;(
    Havde du ikke en hundegård? Så må den ene jo i hundegård og den anden være inde, hvis ikke du kan adskilde dem, så er en pension den eneste mulighed! Parring må ikke ske!


  • #30   10. okt 2014 Bodil: jeg vil egentlig gerne frabede mig din tone! Du skriver "helt ærligt, du skal forhindre en parring". Det er satme da også min plan!!! Hvilket jeg mener står rimelig klart i det skrevne. Jeg takker dig endda for dit råd som jeg fulgte med det samme, idet hundene blev adskilt. Så hvil du bare din løftede pegefinger igen du...

  • #31   10. okt 2014 En hund bliver ikke drægtig hvis ikke den bliver parret;) det vil sige dit spørgsmål omkring test efter løbetid burde ikke være relevant med mindre du ikke holder øje med hundene konstant og adskiller dem hvis ikke du ser på dem konstant!
    Derfor syntes jeg det blev nødvendigt at præcisere at det IKKE kun er evnt drægtighed der er problemet! Skader på han og tæve er et mindst lige så alvorligt problem smiley det er vigtigt af flere årsager at holde hundene adskildt smiley


  • #32   10. okt 2014 Du skriver også tidligere oppe at hun kan blive drægtig fra dag 1, og vi var væk fra dem i 3 timer i går aftes - da vi kom hjem blødte hun. I følge dine egne ord er der derfor en risiko for at hun er blevet drægtig, og det vil jeg gerne helgardere mig i mod.

    Selvfølgelig vil vi holde hundene adskilt så parring ikke sker. Men et kuld hvalpe ville værre mit værste mareridt, det MÅ bare ikke ske. Og derfor vil jeg gerne være 110% sikker når løbetiden er overstået


  • #34   10. okt 2014 Pia: jeg opfattede dig absolut ikke som negativ smiley pension er desværre bare ikke en mulighed. Tæven har slet ikke psyke til det, og en hvalp på 6mdr som fortsat kræver meget aktivering og træning, kan jeg ikke sætte i pension.

    Der er to døre mellem hundene, men kun den ene kan låses.


  • #36   10. okt 2014 Men er det 4 uger de skal være adskilt? Er det ikke kun 3?

  • #38   10. okt 2014 Maj-Britt: egentlig ikke nej, det var planen at de aldrig skulle adskilles da hun enten skulle steriliseres eller han kastreres. Men som du nok kan høre, så har hun taget fusen på mig ved at gå i løbetid allerede nu.

  • #41   10. okt 2014 Pia: så bliver det 4 uger , for du har fuldstændigt ret. Better safe than sorry smiley den sidste uge hvor hun ikke bløder, kan jeg formentlig få hende passet.

    Isabelle: tak for konkret svar smiley


  • #42   10. okt 2014 Åh, jo Isabelle, det kan man. Det har jeg fået gjort mange gange. Det kan gøres fra tæven er ca. 30 dage inde i drægtigheden. Man får selvf. ikke at vide, hvor mange hvalpe der kommer, kun drægtig eller ikke drægtig.

  • #44   10. okt 2014 Jeg fik taget blodprøve også ved en enehvalp, men lidt senere i drægtigheden, og den viste drægtighed, men ikke ret tydeligt. Så dyrlægen kunne udlede, at hun var eller havde været drægtig, og det kunne jo ikke bruges til så meget.

    Men de fleste gange jeg har brugt det, har det været tydeligt og brugbart. I dag ville jeg da vælge scanning, men min dyrlæge har først fået scanner for få år siden. Og heller ikke scanning er jo 100 % sikkert.


Kommentér på:
Hanhvalp humper tæve

Annonce