3.330 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 38 Svar

Starte barf til hvalp Starte barf til hvalp

Hej! Jeg får en toller hvalp (tæve) på 8 uger meget snart. Jeg vil gerne barfe.

Hvordan starter jeg - skal jeg bare smide hende på barf fra dag 1?

Hvad er godt at give en hvalp der skal ende på 17-20 kg som voksen?

Jeg vil gerne rådføre mig i butikken (rigtig hundemad) men er lidt nervøs for at gøre noget forkert

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Udskiftning udendørsstik 750 kr.
  • 4 timers rengøring af 100 kvm kontor 1.000 kr.
  • Et kabel er gravet gravet over, der mangler ca 10 cm ledning 890 kr.
  • tilpasning af dør 1.500 kr.
  • Hjælp til at male og spartle 1.500 kr.
  • Samle kommoder 880 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Starte barf til hvalp
  • #1   16. okt 2014 Du skal i hvert fald ikke starte op på kallun, som rigtig mange forhandlere siger. Du skal starte op på kylling, og lam.

Det er meget vigtigt at en hvalp får masser af ben, og fedt. Mange hvalpe skal have imellem 6 og 10 % af deres egen kropsvægt, indtil de er 6 måneder. Men kig på din hund, og bliver den fed, eller mager. Så kan man skrue lidt ned for mængden, eller lidt op.

• #2   17. okt 2014 Jeg ville høre ad hos opdrætter om de har fået lidt forskelligt at spise. Og de første gange der gives ben, ville jeg vælge noget stort nok til at hunden lærer at findele portionen.
    Mine hvalpe fik råt fra 4-5 uge. Første rene benmåltid som 7 ugers.
    Enig i en hvalp ikke skal starte op på kallun! Jeg har set flere unghunde der fik kallun som primære føde i væksten, og kæft nogle skæve ben de har.. Det er ok i mindre mængder, men ideen i råt er det varieres mest muligt.

Der er delte meninger om vitaminer, olie osv. Men jeg ville tilsætte dette til en hvalp.

• #3   17. okt 2014 Åh nej nu bliver jeg næsten skræmt væk. Hos forhandleren af rigtighundemad fik de at vide i min familie at hundene skulle starte op på kallun. De er så voksne hunde, så det er måske noget andet? Skal voksne hunde starte på kallun?

Hvilken slags lam og kylling skal man give? De har også en hvalpemix. Ved dog ikke hvad den består af endnu.

Den må for alt i verden ikke vokse sig med skæve ben.

Måske jeg hellere skulle starte på almindeligt foder indtil den er voksen?

• #4   17. okt 2014 PS hvalpene har kun fået hundefoder så skal jeg gradvis vænne hende eller?

• #5   17. okt 2014 ingen hunde skal starte med kallun. Kallun indeholder stort set ingen nærring og det svare til hunden ikke får mad i den tid den er på kallun. Derfor bliver mange hunde syge af råt i starten. Fordi de ingen nærring får og de kaster op osv. af samme årsag. Fjerkræ og senere lam er vejen at starte på.

• #6   17. okt 2014 Hvis du skal konceptfodre (Rigtig hundemad) må du jo spørge hvad der er i produktet , men i min optik kunne du lige så godt købe tørfoder når du køber det "hakkelse" de laver i Rigtig hundemad.

• #7   17. okt 2014 Zarah - hvor skal jeg så købe barf??

• #8   17. okt 2014 der hvor du selv køber kød.

• #9   17. okt 2014 (link fjernet)

Hvad med dette? Jeg har ikke forstand på hvor meget af hvad hvalpen skal have (kød, ben, fedt, grøntsager), så vil helst finde noget hvor det hele er sammensat korrekt for mig.

• birgit n
    birgit n Online Tilmeldt:
    feb 2011

Følger: 34 Følgere: 7 Emner: 39 Svar: 1.478
    #10   17. okt 2014 Barf til en hvalp, skørt. smiley

• #11   17. okt 2014 Birgit - hvilket fuldfoder foreslår du istedet?

• #13   17. okt 2014 Birgit: ???

• #14   17. okt 2014 Zarah hvad synes du om det link jeg har skrevet lidt længere oppe?

• #15   17. okt 2014 styr uden om produkterne og fodr din hund med rigtig mad. Gå efter at den skal have "det hele dyr" dvs, f,ejs et kyllinge lår med ryg og en kyllinge lever og et hjerte, eller et æg, en slice okselever,oksekød og et ribben eller lign.

• #16   17. okt 2014 Zarah okay. Hvad med grøntsager? Ris? Fedt? Hvad vil du foreslå af sammensætning af de forskellige ting til en hvalp? Hun skal have 10% af sin kropsvægt indtil 6 mdr ikke?

• #17   17. okt 2014 Natasja: hvis du ikke med det blotte øje kan se hvad det er (altså kød) nej så ville jeg ikke give det til min hund.

• #18   17. okt 2014 Zarah men hvilken slags grøntsager skal de have? De skal vel have en masse forskelligt

• #20   17. okt 2014 Hej maj britt tak for din super besked! Er det ikke anderledes med hvalpe - er der ikke noget bestemt man skal købe til dem?? Jeg vil virkelig ikke have hun vokser sig skæv eller bliver for lille

• #22   17. okt 2014 Maj britt ok så jeg skal bare ned til slagteren og købe indmad, ben og evt fiskehoveder hos fiskemanden??

• #23   17. okt 2014 Når man barfer er det klogt at tilsætte kalk til maden, da man ikke kan overdosere kalk indtaget via munden. Det er vigtigt at fosfor/kalk balancen er iorden. Derfor skal din hvalp have kød med ben og brusk i. Det er for tidligt at den kun skal have kødben 1 gang om ugen. Den skal have en portion barfmad ved siden af den dag. Du skal bruge hørfrøolie og hokamix i maden. Grøntsager og frugt kan bestå af gulerødder, ærter, blomkål, bønner eller rødbeder. Alt frugt kan bruges. Jeg får mit barfkød hos foderexpressen.dk . Du kan få det bragt lig til døren fra dag til dag og det er billigere end supermarkeds slagterens kød.

• #25   17. okt 2014 Pomtoy - er det de der nuggets du køber? Jeg har nemlig overvejet dem da de indeholder alt muligt blandet.

Maj britt - ok det ser også godt ud på den hjemmeside

• #27   17. okt 2014 Stine ok godt at vide! Jeg ville gerne købe en lammekasse, den er der også lidt grønt i

• #29   17. okt 2014 Inde på foderexpressen kan man købe en masse både lam og grønt osv fra original barf ... Måske det ville være godt? Også måske en pakke lammekødet så den kan få lidt mere fedt

• #30   17. okt 2014 Stine Arh okay...jeg må ned til slagteren og lave nogle gode deals så. Også kan jeg jo købe grøntsagerne hos foderexpressen

• #31   17. okt 2014 Er der naturligt glukosamin i brusk osv?

• #34   17. okt 2014 Maj britt ok men synes bare det er svært at vide hvor mange forskellige grøntsager man skal bruge. Hvad med glukosamin? Skal man give det som tilskud?

Lene ok tak lyder meget spændende med Anett

• #38   17. okt 2014 spørg din opdrætter. Han/hun har helt klart erfaring med hvad hundene vokser bedst på.
    Jeg ville personligt aldrig sælge hvalp til en der ønsker at råfodre. Jeg har desværre set for mange hunde der ikke vokser tilstrækkeligt pænt på råt.

• #39   17. okt 2014 S renee hvilket fodermærke anvender du?

• #40   17. okt 2014 Det variere alt afhængig af hvalpen og hvordan den vokser. Som regel vokser de op på eukanuba men min yngste er eks vokset op på RC german sheperd - et voksenfoder.
    Synes klart du skal spørge opdrætter hvad de anbefaler. Især med de meget aktive hunde er det enormt vigtigt at de vokser korrekt og det har opdrætter som regel rigelig erfaring med smiley

• #41   17. okt 2014 Ud fra hvad du skriver i tråden her skal du nok bare købe et tørfoder og holde dig til det.

• #42   17. okt 2014 Maj-britt: Jeg fodrer mest med hest pga allergi, er begyndt så småt med lam. Men jeg køber hesteben, indmad og rent kød. indmaden og kødet står jeg faktisk og skære i stykker men det kan jeg fornemme ikke er nødvendigt? smiley

Jeg bruger et tilskud fra Seagreens som skulle være godt? Nogen der kender det? smiley

• #44   17. okt 2014 Min hvalp fik barf fra dag et den flyttede ind. Hun er hverken vokset skævt eller lidt overlast på nogen måde.
    Tværtimod, så har hun en god energi og en dejlig blank pels, selv om jeg ikke tilsætter hverken vitaminer, grøntsager eller andet.
    Jo, der gives en rå gulerod engang imellem hun kan ligge og gnaske i samt at hun får lidt frugt hun tigger sig til hvis jeg spiser frugter.

Hvis du kender nogen, som fisker, så få nogle fisk fra vedkommende, måske du også kender en jæger hvor du kan få/købe billigt.

Hos de små slagtehuse rundt omkring kan man få forskellige ben til så godt som ingen penge. Man kan mange gange også købe billigt kød hos dem.

Ellers så se i supermarkederne, de sælger mange gange kød til billige penge når det er ved at være sidste salgsdato.

Og nej, der er ingen grund til at skære kødet ud. Min får sit kød i et helt stykke, det fik hun også mens hun stadig havde sine hvalpetænder.

Som de fleste andre siger, så bare komme i gang. Jeg er sikker på, at din hund vil elske dig for det. smiley

• #46   17. okt 2014 Jeg har opfostres hvalpekuld og voksne hunde på barf fra bl.a. Rigtig Hundemad flere gange - alle mine hvalpe er vokset flot op og mine hunbde lever i bedste velgående og har ikke lidt tab/mangler på nogle områder.
    Nu har alle jo deres egen mening om hvad der er rigtigt eller forkert ang. barf. Jo mere man læser om emner på sider som dette, jo mere forvirret bliver man.
    Jeg har startet 3 uger gamle hvalpe op på RHM hvalpemix og langsomt kørt dem over på løsfrossent kød (varierede kødtyper med og uden brusk/ben).
    Voksne hunde har jeg startet op med 3-5 dage kallun - fordi maven skal vænnes til anden kost end tørfoderet.Når en hund kun får tørfoder, ligger mavensækkens PH værdi på 4-5 (= op mod det basiske). Når hunde råfodres skal mavensyren ned på en PH-værdi på1-2 (= syreholdigt) for at kunne fordøje brusk og ben korrekt. Kallun er skånsom mod maven, så derfor anbefales det oftest at starte med kallun for voksne hunde - og derefter går man stille og roligt i gang med mere varierede kødsorter med og uden brusk/ben.

• #48   17. okt 2014 Maj britt hvilket tørfoder bruger du når du ikke bruger råt? Lyder godt at man kan skifte mellem

• #51   18. okt 2014 Så jeg skal bare skære kødet ud i "klumper" der svarer til de gram hun skal ha? smiley Hvordan gir jeg så tilskud? Jeg skærer det jo netop ud for at kunne blande tilskud i smiley

• #52   18. okt 2014 Nårh ja og når du skriver "hele dyret", hvad er det så helt præcist? smiley

• #53   18. okt 2014 Udover den latterlige kallunmyte (som kun kommer forhandlerne til gode) så er jeg ved at være godt træt af den med at hundens mavesyre pH på BARF er nede på 1-3.

Det passer IKKE. Medmindre hunden er ekstremt sulten ... og så kaster den alligevel mavesyren op.

Det er et forhandlertrick.

CH herinde har givet nogle saglige kilder for hvordan det reelt hænger sammen i tidl. tråde.

Men derudover så svinger jeg også imellem at give tørt, hjemmelavet og rådt uden problemer. Jeg giver dog letfordøjeligt kød såsom kylling og lam i de perioder hvor hun har fået andet end rådt op til.

Kia er blevet råfordret sporadisk siden hun var 5 mdr. (hun er nu 7+år)
    Det har reddet hendes liv (hun er foderallergiker).
    Hun har lige fået taget et hel panel blodprøver og alt er super.
    Hendes tænder er rene.

Jeg meldte mig ud af RigtigHundeMad-gruppen på FB for 2 dage siden fordi de sidder og fylder medlemmerne med lort, der potentielt kan skade deres hunde, alt sammen for at sælge deres produkter.

Dermed ikke sagt at nogle af deres produkter ikke er fine, hvis man er millionær, men at blive fanatisk inden for råfordring er farligt for hunden.

Så usikker som du er, ville jeg nok vælge et BARK (tørfoder inspireret af BARF-principperne) indtil jeg fik lagt en ordentlig foderplan. Du kan sikkert få hjælp til dette af en i råfordringsgrupperne. Det var dem derinde der i sin tid lavede Kias opstartsplan.

Jeg kan godt huske hvor rodet det hele syntes, da jeg startede. Der fandtes der ikke ret mange alternativer til alm. tørfoder dengang og der var 2 retninger (forhandlere) inden for BARF som var lige fanatiske.

Det er vigtigt at være kildekritisk når det kommer til fodring af vores hunde. Der sker ikke noget ved at få hjælp til at lægge en foderplan i starten (drop dog kallunen) og så efterhånden som du kommer bedre ind i stoffet, så kan du begynde at eksperimentere med kostplan og forhandlere etc.

• Lisbeth J
    Lisbeth J Tilmeldt:
    aug 2014

Følger: 1 Svar: 4
    #56   19. okt 2014 Jeg Barfer alle mine hunde også de hvalpe jeg beholder!! jeg køber noget som hedder Krageborg barf og det er løsfrossen kød bløde ben til hvalpe, kyllinge halse-vinger osv. det er jo netop ideen at de skal tygge flæse osv. såde får brugt deres tænder og ikke får tandsten så let, og jeg har fået lavet en ugeplan på alle mine hunde der hvor jeg køber det, og samtidig fået en god indsigt i det, de har Dogue de bordeaux og har barfet i 10 år så jeg er helt tryg!! hun keder både til store og små hunde mht. barf!! så find kragborg og se om der ikke er en forhandler i nærheden af dig!! god fornøjelse

Kommentér på:
Starte barf til hvalp

Annonce