{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.423 visninger | Oprettet:

Starte på BARF {{forumTopicSubject}}

Hej med jer :o)
NU tror jeg vi er ved at være der, hvor vi "tør" starte på at barfe Sumo.......... Har jo efterhånden læst så mange gode fortællinger om det.
Sumos allergi er ikke slem, men alligevel synes vi at vi kan se en lille forværring, idet hans poter er meget røde og senest har der også været svampeangreb :o( og nu er han også begyndt at få lidt med ørene...... så - synes lissom det er på tide at gøre noget anderledes = forsøge med BARF.
Men hold da op hvor jeg synes det er forvirrende...... Har læst og læst og læst og forsøgt at lave en plan over hvordan og hvorledes. Men ingen er jo enige om hvordan... :o(
Nogle skriver man skal starte med at faste, andre siger spring ud i det, andre igen siger først 3 dage med kallun - hvor andre så advarer mod kallun i 3 dage fordi det giver tynd mave!

Nå, men vil helt klart starte med at gå op til Rigtig Hundemad (nyåbnet i Bagsværd juhuuuu) og få en plan der. De har selv hund (Boxer) som blir barfet - men jeg er jo meget mere interesseret i at høre om jer med franske, der barfer :o) for en buller ER jo altså anderledes hehehe

Kan/vil nogen af jer komme med erfaringer - opstartsidéer/-hjælp osv

Og så har jeg et KÆMPEproblem - Sumo sluger sin mad - altså ikke sådan at han kaster sig over det og foræder sig - men hvis han fx får en godbid som andre hunde ville tygge før de sluger den så sluger han den bare! Jeg har ikke tal på hvor mange gang den lille lort har været ved at blive kvalt :o( så alt hvad vi gir ham er i små stykker så han ikke blir kvalt - hvordan gør man lige det i barf-verdenen?
For jeg ser jo for mig at vi gir ham ben og han så får bidt et kæmpestykke af som han så sluger :o( øv

Ja ja jeg er og blir en pylremor :o)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Starte på BARF
  • #1   11. okt 2011 Fx har jeg læst Utikas vejledning og der står at man skal træne hundens mave op til kun at få mad 3-4 gange pr. uge, men til gengæld skal den så have 12-20% af kropsvægten.

    Og jeg tænker og tror at det er helt fint for nærmest alle store/større hunde, men synes simpelthen det lyder helt hen i vejret i forhold til min lille buller :o( jeg kan da lige se ham for mig i æsken når han ikke får mad i flere dage :o) hvorefter han så på 3. dagen får serveret et styk hel pattegris! ai det lyder altså ikke rigtigt i mine (uerfarne) barf-ører....

    Så igen - derfor vil jeg rigtig, rigtig gerne høre fra andre bullerejere, der barfer :o)


  • #2   11. okt 2011 Da jeg startede med at BARF'e min lille pige,
    den skulle hun have kallun 1-5 dage og så 6-8 dage , halv kallun og halv noget andet.
    Og så ellers bare der fra begynde med at BARF'e total smiley

    Min pige skal have 250 g om dagen + frysegrønt + olie ,
    og fordi hun er under ét år skal hun ikke have nogen fastedage,
    kun ben dage.

    Ang. hurtig spisning , så ÆD Berta også bare før ,
    men efter hun har fået det i 1½ månede nu , så spiser hun langsomt også fordi der er grøntsager i , der skal tygges , så det tager lidt ekstra tid smiley

    Men gå til din forhandler og få lavet en plan,
    det gjorde jeg og er super glad for at jeg begyndte at BARF'e smiley

    Held og lykke med det smiley


  • #3   11. okt 2011 ÅD *

  • #4   11. okt 2011 Tusind tak for svar - ja jeg håber også Sumo finder ud af det der med at man altså skal TYGGE maden :o) og du kan tro jeg går til forhandleren - håber hun kan give mig et "madskema" for dummies...

  • #5   11. okt 2011 Vores 2 bullere har været på barf i snart 2 mdr. og ja det er lidt indviklet i starten. De første 3-4 dage var de på kallun indtil maven var i orden. Derefter var det vist hver anden dag med kallun og de andre dage oksekød, strudsekød eller lammekød u/ben og blandet med fedt, indmad og frugt/grønt.
    Nu følger vi en 3-ugers plan, hvor vi skiftes mellem kallun, kød m/ben og kød u/ben samt fedt, indmad og frugt/grønt. Et par gange om ugen får de et okseben at gnave i og det kan de få lang tid til at gå med. Holder selvfølgelig øje med dem og snupper benet, inden det bli'r så småt at de kan sluge det.
    Når jeg køber kød med ben, så er det med meget små stk. ben og brusk i - netop for at de ikke skal få det galt i halsen.
    Så du kan trygt gå i gang - din hund vil elske det.


  • #7   11. okt 2011 Tusind tak for flere svar :o)

    Jeg ville også købe det der med små stykker brusk, ben og knogle som jeg kan se man kan få - og mht ben er jeg spændt på at se hvad Sumo vil gøre - for vi har prøvet at købe et ben hos slagteren et par gange - han SLIKKER sgu bare på det! :o)

    Men når nu vi går over til at det skal være hans mad - så ændrer det sig måske :o)


  • #8   11. okt 2011 Hej Mijanne
    Vi startede simpelthen op med Barf fra den ene dag til den anden. 2% af hundens vægt pr. dag. Wilma vejer ca. 10 kg, så hun skal have ca. 200g.
    De første 3 dage fik hun kallun, og det gik fint. Efter 4 dage blev hendes pels allerede fin, og hun lugtede ikke længere.
    Efter de første 3 dage fik hun en lille smule mad og senere på dagen ben (det var oksehale). Første gang slikkede hun også bare på det, men allerede ugen efter blev hun rigtig god til at spise af det. Efter bendagen får hun mad i 2 eller 3 dage, og så holder vi en fastedag (dvs. der ryger nok en tørret kalkunfod eller et tørret stk. kød ned alligevel - synes jo hun skal have et eller andet).
    Vi veksler mellem en pakke med kallun, så f.eks.oksekød med brusk, kallun igen, f.eks. laks, kallun igen, f.eks. indmadsmiks, kallun igen osv. således at pakken bliver brugt over ca. 2 dage (af hensyn til holdbarhed i køleskab).
    Jeg handler også hos den nye barfforretning i Bagsværd, efter den er startet, men har også været i Virum og i Herlev tidligere.
    Har du spørgsmål, så skriv en privat besked og du kan få mit tlf. nr.
    Vi kan jo evt. mødes i forretningen på et tidspunkt:-)


  • #9   11. okt 2011 Hej Neel :o)
    Aii det lyder bare super - og det ku være rigtig hyggeligt at mødes ved forretningen med bullerne - Sumo ELSKER buller-piger ;o)

    Skal lige være helt sikker på jeg har forstået det korrekt - altså dvs du åbner fx en 500-grams pakke lam som hun så spiser op over et par dage, hvorefter du så åbner en ny pakke med fx kylling?
    Har nemlig også læst at det er komplet ligegyldigt hvad de får fra dag til dag - udover fastedagen og dagen med kallun - hvis bare man sørger for at de kommer hele vejen rundt på 1 måned.
    Dvs man fylder fryseren op til 1 måned og så er det bare om at spise løs/op :o)


  • #10   12. okt 2011 Mijanne, der er lige så mange måder at fodre med barf som der er folk der fordre på den måde smiley Så du vil sikkert i starten finde ud af at der kommer mange forskellige meninger op. Mit råd til dig er derfor ikke hvordan vi selv kom igen men hvad vi gjorde;
    1; find en god forhandler
    2; find en eller to som i modtager råd fra, det skal være nogle i stoler på og som er villige til at give dig den hjælp du har brug for. (det kan evt. være forhandleren

    Du vil nemlig opdage at der er mange måder at fodre på, og det kan nemt forvirre mere end det gavner i starten. Men netop de mange måder at fodre på er jo også fordelen, fordi maden kan tilpasse lige din hund.

    Skal jeg anbefale dig nogle du evt kan søge råd ved så er det Marianne ved Utika eller Jeanne fra Sydsjælland rigtig hundemad. Jeg har begge benyttet mig meget af begge i starten


  • #11   12. okt 2011 Tina - Tak :o)
    Ja der er nemlig mange måder og derfor er vi nærmest på forhånd forvirrede :o)
    Men vi nupper RigtigHundemad i Bagsværd og får en god startplan der, men jeg var også sårn lidt ude efter at få gode råd fra andre bullerejere fordi jeg er af den overbevisning at en fransk bulldog bare er SÅ meget anderledes end andre hunderacer :o) og derfor vil jeg ikke bare hoppe ud i at gøre det som hende i butikken for hun har en boxer - og "bare fordi" hendes boxer fx startede op med 24 timers faste (hvilket vi helt klart også vil gøre sæføli) og derefter fx 3 dage på kallun - så er det ikke nødvendigvis det en lille fransk bulldog har brug for/kan klare - den skal måske nøjes med 1 dag på kallun før man går videre i programmet - tror du ikke?
    KH M


  • #12   12. okt 2011 Jeanne som jeg nævte har selv to franske og den ene har været meget hårdt ramt at allergi. Jeg tror faktisk også hun kommer forbi herinden engang imellem. Ellers kan du finde hende på facebook hvor hun har en gruppe.
    Grunden til vi barfer er at Ohio bare ikke ville spise. Hun var tynd og vi var næsten ved dyrlægen med hende hver måned. Fra hun fik barf og til nu har hun (bortset fra den årlige vacciantion) været der tre gange, 1 gang med en skåret pote, en gang med at hvepsebi ved munden og 1 gang for at blive stereliseret. De to andre vi har er også på barf og Isha har været det fra vi hentede hende ved opdrætteren. Og alle tre trives med det og elsker deres mad. Vi har barfet i 3,5 år nu og har aldrig fortrudt.
    Rigtig hundemad mener jeg bruger Mariannes madlister og så er det ikke vildt indviklet. Men hold dig i starten til gode råd fra enkeltet når der så er gået et par måneder og du begynder at komme bedre ind i det, så kan du begynde at danne dig egne erfaringer.
    Jeg kan også anbefale Mariannes bog om barf.


  • #13   12. okt 2011 Overså lige dit sidste spørgsmål smiley Vores var på kallun i 3 dage før vi gik over til andre kødtyper, simpelthen fordi maven skal vende sig til den rå mad

  • #14   12. okt 2011 Aiiii jeg ved jo godt hvem Jeanne er - det jo hende med Lulu og Elvis ikk ? Hende har vi været i skoven med :o)
    Og Marianne (Utika) er præcis hendes madlister jeg har skrevet ud smiley så jeg er da godt på vej :o)
    Tusind tak - vi tager op til RigtigHundemad i Bagsværd i morgen - i dag har vi fået hentet og installeret fryser :o)
    KH M


  • #15   12. okt 2011 Ja det er den Jeanne smiley så er jeg sikker på du er i rigtig gode hænder smiley

    Held og lykke med det


  • #16   12. okt 2011 Ja det fylder godt op i fryseren - vi måtte også investere i en fryser mere til hundemaden. Gi' os gerne en tilbagemelding, når I er kommet godt igang. Håber Sumo bli'r rigtig glad for det. Held & Lykke med det.

  • #17   12. okt 2011 Jeg lover at give tilbagemelding - er selv meget spændt :o)

  • #18   13. okt 2011 Hej Mijanne, ja du har forstået det rigtigt. Jeg bruger en pakke op, før jeg starter på en ny, og hver anden pakke er altid kallun. Det lugter skrækkeligt, men Wilma elsker det:-)
    Held og lykke med projektet!


  • #19   13. okt 2011 Tak smiley

    Jeg er meget spændt - vi skal derop om lidt - håber vi hurtigt kan se forbedring på Sumos poter - de er så røde i øjeblikket :o(


  • #20   13. okt 2011 Så har Sumo allerede fået sit første BARF måltid :o)
    Han har fastet siden i går og her til aften fik han så kallun for første gang.

    ER I DA SINDSSYGE HVOR HAN ELSKER DET!

    Aldrig har jeg set ham ÆDE med en sådan begejstring :o) og fra vi klippede hul på posen til han fik lov at spise gøede han for at skynde på os! Det er ALDRIG sket før :o)

    Bare lige så I ved det :o)

    ps min mand synes allerede han kan se Sumos pels er blevet finere hahahaha ;o)


  • #21   14. okt 2011 Bare vent om et par dage vil du (formentlig) kunne se hvordan pels og øje skinner smiley

    Det er bare så skønt at fodre sin hund når den har de på den måde, og vores danser stadig rundt når de skal ha mad, selvom de har været på barf længe smiley


  • #22   14. okt 2011 Ja det var virkelig en oplevelse :o) han slikkede skålen i flere miutter - hele stativet fik en omgang - ja selv gulvet for at sikre at intet gik til spilde hahahaha

    Glæder mig helt til i aften når han skal have mad igen.

    Go weekend


  • #23   14. okt 2011 Dejligt at høre, Sumo kan li' det. Vores slikker også skål og stativ bagefter - de skal lige sikre sig, de får det hele med. Jeg glæder mig også til at give mine 2 mad hver dag - kan næsten se at de tænker: Hvad mon vi skal ha' i dag?

  • #24   14. okt 2011 hej mijanne, du ringer bare hvis du skal have en snak. du bor lidt for langt væk til at komme forbi, men et opkald er du altid velkommen til smiley

    jeg har jo 2 af slagsen som du har set smiley


  • #25   14. okt 2011 Dejligt at høre, hvor glad han er for det, så ved man, at man er på rette spor. Uanset hvad jeg har fodret Wilma med tidligere, har hun aldrig været så begejstret for noget.

    God barf-weekend!


  • #26   14. okt 2011 Tak allesammen :o)
    Og det kan du tro Jeanne :o) mere tak.

    KH M


Kommentér på:
Starte på BARF

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce