Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Sætte 2 lamper op 500 kr.
  • Fallen dryer blocking entrance into bathroom 2.000 kr.
  • Reparation af sage espessomaskine 1.000 kr.
  • Flydespartel 1.500 kr.
  • Montering af låge på intregreret opvaskemaskine / Siemens 1.540 kr.
  • Ukrudt fjernes 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Collie vs. Sheltie
  • #1   6. nov 2014 En sheltie er IKKE en "miniature collie" ! smiley

Shetland sheepdog er udviklet helt uafhængigt af collie'en på Shetlandsøerne. Sheltie'n har et helt andet sæt af standarder, og en helt anden personlighed.

De siger lidt om det i denne video: https://www.youtube.com/watch?v=oDCvYUpzonk

• #3   6. nov 2014 Der er også en MASSE emner hvis du bare søger løs på Google smiley

• #4   6. nov 2014 Nej vi ved godt, at det er to forskellige racer. Men når vi læser om hver især, synes vi bare, at det lyder til, at de har meget de samme egenskaber smiley

• #5   6. nov 2014 Selvfølgelig er der det. De er 2 selvstændige racer.

Collien er tungere bygget og ofte mere rolig, gør også mindre.
    Sheltien er mere adræt, lettere bygget, bedre til agility og den gør mere

Udfra dem jeg kender så kræver sheltien mere motion end collien, men noget man skal være obs på ved begge racer er sind. Der er desværre en del collies og shelties der er ALT for nervøse, sky, reserverede.

Fælles for dem udover er at der i begge racer er at der er 2 linjer; engelske og amerikanske - også er der self dem som blander (:
    - Indenfor sheltien er den amerikanske type meget tungere og mere robust end den engelske. Jeg ved dog ikke om det er samme princip for collies.

• #6   6. nov 2014 Jeg synes også det kan være svært at finde den præcise forskel. Men ud fra hvad jeg har læst, så tror jeg at Sheltien kræver mere aktivering og er mere energifyldt end Collien. Collien er lidt mere "laid-back" og kræver måske ikke helt så stor en mængde aktivering som Sheltien. Men det er ikke noget, jeg er sikker på smiley

• #7   6. nov 2014 Nå, jamen så var det måske rigtigt det jeg skrev alligevel smiley

• #9   6. nov 2014 Jeg hader når folk spørger "nææh, er det en mini collie?" Som om man har taget en normal collie og mixet den med en chi, hehe smiley Sheltien som race er jo omtrent 100 år gammel.

• #10   6. nov 2014 Jeg har collie og indenfor bare den race er der stor forskel i udseende, temperament og aktivitetsniveau.

Der er forskellige linjer så de findes i størresler fra 19 kg og op til over 30 kg, der er nogen med meget, meget stor pels og andre med almindelig lang pels, hovederne er også vidt forskellige.

Til UHM har jeg set de mest lade collier der knap gad gå med rundt, og så har jeg set dem smæk fyldt med energi der suser rundt og har en fest.
    Nogle collier gøer som sindsyge andre gør næsten ikke ... så det hele handler om linjer og det tror jeg også det gør indenfor sheltie.

Indenfor collie er der flere og flere der bruger dem til forskellig hundesport så som rally, lydighed og agility, også redningshunde har jeg set nogle stykker af, så det er en alsidig race, og vælger man ud fra linjer med lidt energi, så er det en skøn race at træne med. Nogle kører højt på tærsklen af stress når de træner, andre gør ikke.

Jeg kender ikke indgående til sheltien, men der er collieopdrættere der også opdrætter lidt sheltie, så I kan jo høre dem ad, hvad de ser som de største forskelle. Jeg kan bare sige, at en collie ikke bare er en collie, det er virkelig en race hvor der er meget store individuelle forskelle individerne imellem.

• #11   6. nov 2014 Tak for svar.. jeg kan godt se nu, at der er nogle forskelle på dem smiley Hvor meget motion skal en sheltie have om dagen? smiley

• #13   6. nov 2014 Jeg tænker om 30 minutters morgentur, gåtur med aktivitet på 1 time om eftermiddagen, og så igen 30 minutter om aftenen er tilstrækkelig? Og så agility eller lydighed en gang om ugen (og selvfølgelig aktivering derhjemme). Hvis jeg engang får en Sheltie, vil jeg skyde på at det er den aktivering jeg vil give den. Håber i hvert fald det er tilstrækkeligt smiley

• #14   6. nov 2014 Det er tilstrækkelig, det kommer jo også an på, hvad man vænner dem til. Jeg kender da folk med sheltie der ikke går til noget som helst med dem, men bare går almindelige ture og har lidt fodersøg i haven. Jeg går også til agility med en sheltie, der da lige så gerne går udenom forhindringerne som springer over dem, den er meget laid back agtig, den synes det er sjovt men den er da ikke sprængfyldt med energi..

• #15   6. nov 2014 Der er også kæmpestor individforskel hos sheltierne. Jeg har to, de er som nat og dag. Min gamle på snart 7 år har altid været en livlig hund, men har også kunnet slappe af, og hun hviler fuldstændig i sig selv. Hun er født artig og lydig.
    Den lille... hun er en sand hvirvelvind. Der er gang i hende fra morgen til aften, og sådan har det været fra hun var helt lille hvalp. Hun har krudt i røven for at sige det rent ud. Hun kræver rigtig meget aktivering, hvis hun ikke skal løbe på væggene. Hun er ikke det fjerneste reserveret, mener alle mennesker er sat på jorden for hendes skyld.. Hun er en udfordring, men hold nu op, hvor er hun sjov og underholdende smiley Kedelig er ikke et prædikat, man kan sætte på hende smiley

• #16   6. nov 2014 Alle hunde er selvfølgelig forskellige, og i vil også finde linjer der er til den ene eller anden side i begge racer, som folk er inde på, men den grundlæggende, og meget generaliserede, forskel på de to racer er at sheltien drikker mere kaffe end collien.

Der er ofte mere smæk og leg i en sheltie, hvor collien bærer sig selv med mere værdighed. Sheltien har mere spidshund, og muligvis også terrier, i sine aner, og det gør at de kan være lidt "skarpere". De er ikke som sådan skarpe hunde, men de er gerne meget OBS og lette at tænde - og det er både godt og skidt. Hvor collien er konge/dronning af huset, så er sheltien nok nærmere hofnar. smiley

• #17   6. nov 2014 Ha ha Søster, det er da til at forstå den sammenligning smiley

• #18   6. nov 2014 Puha, det bliver da et værre rod at finde ud af, fra hvilke linjer man skal købe smiley

• #19   6. nov 2014 Så er vi mange herinde, der er klar til at hjælpe smiley

• #20   6. nov 2014 Det lyder godt smiley
    Jeg har faktisk et enkelt spørgsmål, og jeg håber ikke det gør noget, at jeg kidnapper din tråd lidt, TS - men kan en Sheltie med tilstrækkelig stimulation være en "hyggehund" om aftenen? Ment på den måde, om den kan ligge i ro og sove en hel aften (eller om dagen, når den er alene hjemme), hvis den vel at mærke er blevet aktiveret gennem dagen? Selvom jeg selvfølgelig godt ved, at hunde skal have meget søvn, har jeg stadig super svært ved at bedømme det, men det er nok endnu en ting, der kommer an på linjerne smiley

• #21   6. nov 2014 Ja, det kan den sagtens smiley Selv min den lille krudtrøv kan køres træt smiley Men hun er altså også noget usædvanlig mht energiniveau. Og hun laver aldrig og har aldrig lavet ulykker, når hun har været alene hjemme.

• #22   6. nov 2014 Jeg oplever min sheltie stille inde, han får gå tur morgen, til middag ca 1 time ved skov eller strand, gå tur igen sidst på eftermiddag mellem 3 til 4 km og så tis tur til natten. Træner lydighed og agility 1 gang om ugen.

• #23   6. nov 2014 Jamen så kan det jo lade sig gøre smiley

• #24   10. nov 2014 Det kan de bestemt. Watson er pt bevidsløs ovenpå en dag på marken, hvor vi har sat hegn op, og det har han været siden vi kom hjem kl 18. Generelt er han rigtig god til at geare ned når det bliver mørkt, og det har han altid været. Jeg kan godt lide at bruge ham som eksempel, da han er blandt de mere turboladet for racen. Især munden står sjældent stille på ham (og jeg har også hørt på ham en hel dag ude i marken, mens jeg har sat hegn op - først kedede han sig, så var jeg gået for langt væk, og han ville ikke med den vej, så var underlaget for vådt, så var der noget fjerde galt... Han er en brokrøv), men han er dejlig om aftenen herhjemme.

Så jo, de er fine til hygge hvis de får lidt at lave i hverdagen. Men det er ikke dem alle der gider putte (det var ikke det du spurgte om, men jeg vil godt supplere lidt). Ud fra hvad jeg ser i diverse race-fora, så er det kun omkring halvdelen der nyder at ligge på eller endda op af deres mennesker. Min egen kan godt lide at ligge i sengen, men sjældent så han rører mig. Jeg tror muligvis at de er for følsomme - om det så er varme, lugt eller lyd, eller noget helt fjerde, ved jeg ikke.

• #25   10. nov 2014 Hmm, ja vores nuværende hund gider også kun til tider at putte. Sofaen er forbudt, men hun kan godt at putte i sengene hvis ikke vi er der smiley Men jeg har nok fundet ud af, at jeg godt kan lide en hund, der gider at putte.
    Åh, hvorfor er der ikke én race der matcher alle ens ønsker perfekt, det ville jo være meget nemmere smiley

• #26   10. nov 2014 Mine kan ikke komme tæt nok på mig - de klistrer sig også op af mig i sengen om nattten smiley

• #27   10. nov 2014 Fünke, dine ønsker passer da rigtig godt til en collie, og det du kan tilbyde den af motion og aktivitet passer også rigtig fint smiley

• #28   10. nov 2014 Åh, Kennelmor, nu har jeg jo lige set mig lun på Sheltien smiley

• #29   10. nov 2014 De er også vildt seje.... smiley

Kommentér på:
Collie vs. Sheltie

Annonce