{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.798 visninger | Oprettet:

Realismen vs. idealismen ved hundevalg {{forumTopicSubject}}

Hej igen igen igen HG!

Ååh, jeg synes det er svært. Jeg har altid dømt om en border collie. De er fantastiske, smukke og dejlige, men jeg har hurtigt måtte erkende, at jeg ikke er aktiv nok. Derfor faldt snakken på collie og shetland sheepdog. Siden da, har jeg overvejet eurasier, berner sennen, labber og golden retriever.

Førstnævnte racer - collie og sheltie - er meget mere aktive end de 4 sidstnævnte racer. Idealt ville jeg jo gerne have en aktiv hund, en pleaser, med gå-på-mod, let trænbar og lignende.. Valget faldt derfor på at vi skulle have/lede efter en collie.
Siden da er jeg kommet i tvivl - overvurderer jeg, hvor aktiv jeg vil være med hunden? Hvor meget tid der er til pelspleje? Det tror jeg desværre, jeg har gjort.

Eurasieren er en hund, som nok ville passe bedre til mig, men så tvivler jeg: er den nu FOR selvstændig? Passer en pleasing hund ikke bedre?

Labben har et ry for at være allemandshund - man kan næsten ikke gå galt i byen, men jeg bryder mig ikke om pelsen, så den er lidt skåret af listen. Ellers en skøn hund (men her tror jeg også at labben skal have mere stimulering, end man sådan lige går og tror.. eller?)

Berner sennen - SKØN (!!) hunderace. Er vokset op med en berner sennen smiley Men det der savleri, det kan jeg ikke klare.. Og så er der pelsplejen (fældning), den er vidst ret slemt.

Shetland sheepdog - Må jeg nok opgive helt, den er endnu mere aktiv end collien og har større tendens til at gø.

Golden retriever - Tjah.. Sød hunderace, men ikke drømmehunden. Har ikke læst overdrevet meget op på denne race, men det ville nok stadig være en mulighed.

ÅH! Hvor synes jeg det er svært. Kæresten og jeg skal på søndag ud og møde nogle collies og snakke med Lapinette (opdrætter), men jeg kan godt se på det hele, at de nok er FOR aktive til mig/os.. Vi tager dog alligevel afsted smiley

Isabelle har jeg også taget kontakt til, så vi kan møde nogle eurasiere og få set, om dét måske kunne være en god hunderace for mig/os.

Hvordan valgte I, hvilken hund I skulle have? Hvordan gjorde I det klart overfor jer selv, hvilke krav der var realistiske mht. stimulation?

Jeg vil gerne gå til hundetræning - lydighed, rally og agility, men kun for sjov. Daglige gåture, det skal hunden have, men jeg har nok overvurderet hvor langt og hvor meget jeg egentlig kommer til at gå med hunden.

Jeg vil egentlig bare gerne finde min og min kærestes kommende bedste ven smiley

Vi skal ikke have hund før til næste år.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Realismen vs. idealismen ved hundevalg
  • #1   24. mar 2015 Jeg syntes det er så flot, at du gør dig så mange overvejelser ,inden du bestemmer dig for hvilken race du / i ønsker jer
    Mig skal du ikke høre efter Når jeg har valgt hund , er det bare gjort ved, at nåh hvor ser den / de søde ud Sådan Så må jeg bare indordne mig under hunden ,forstået på den måde, at hvis det fx er en Border ja så skal den ha det som en Border skal ha det , med stimoli osv smiley


  • #2   24. mar 2015 Jeg er ret klar på at det bliver en sheltie jeg skal have, når jeg anskaffer mig min egen hund. Men jeg har godt nok også nogle overvejelser omkring aktivitetsniveauet - og jeg har ikke været ude at se racen i aktion, hvilket jeg selvfølgelig skal gøre inden jeg beslutter mig. Men jeg tror det bedst du kan gøre er det, du allerede er i gang med; at kontakte nogle opdrættere for at høre deres idé om racen og se den på tæt hold. Jeg ville tage nogle gode snakke med et par opdrættere og kommunikere mine krav og ønsker meget tydeligt, for sådan rammer du nok det bedste match ift. racevalg smiley

  • #4   24. mar 2015 Jeg er lige så håbløs som Inger. Fik min første husky for snart 30år siden, fordi racen er SÅ smuk - og har igennem årene haft adskillige internathunde af ubestemt herkomst, så jeg ikke har anet det mindste om, hvad jeg ville stå med i hænderne.

    Jeg har hver gang taget det som en udfordring, og tilpasset aktiviteter, træning osv. til den enkelte hund.

    Det har ikke altid været nemt - har til gengæld været meget lærerigt - og er nok generelt ikke lige noget, jeg vil anbefale smiley


  • #5   24. mar 2015 I skal måske ind og kigge på selskabs racerne? http://www.dkk.dk/side.asp?ID=3058


  • #6   24. mar 2015 Ha ha Og må desværre sige, jeg er ikke blevet klogere med årene Jeg gør garenteret det samme igen, næste gang jeg skal ha hund smiley

  • #7   24. mar 2015 Jeg har mødt ekemplarer af racen, talt med ejeren, læst om dem.. - dem der ikke bare er dumpet ned fra himlen altså GGG smiley

  • #9   24. mar 2015 Jeg troede først jeg skulle have en fransk bulldog, men endte med at falde pladask for nogle af mine forældres venners hund, en dværgschnauzer smiley
    Da jeg læste op på den, overvejede jeg meget, om jeg nu også kunne tilfredsstille den fysisk og mentalt, men på samme tid havde jeg bare sådan en inderlig følelse af at det skulle være den.. smiley
    Og jeg må jo indrømme at jeg faktisk undervurderede mig selv. Jeg havde ikke tænkt videre over hvad jeg ville med hunden, men da hun blev 4-5mdr og hvalpetræning var slut, stod jeg lidt og var sådan.. Og hvad så nu-agtig, jeg ville jo bare gerne blive ved med at hygge med hende til træning smiley Så vi startede med rally og dét fangede! Idag går vi til rally, agility, hundesvømning og jeg har en drøm om noget spor engang, hvis det bliver muligt smiley

    Jeg nyder at have en hund, som slapper af i flere dage, hvis jeg ikke har lyst til noget, men jeg nyder faktisk også at hun så, efter de par dage, står og kigger på mig og siger: "Kom så! Vi skal lave noget!" For det er i den grad kvali-tid når vi er ude os to smiley
    Og nøj hvor ville jeg havde haft det anstrengt med en fransk bulldog smiley


  • #10   24. mar 2015 Hvordan jeg sådan rent konkret har gjort det klart over for mig selv mht. stimulering, at det altså er realistisk nok at jeg kan have en sheltie er, at det lige nu ikke er uoverkommeligt at gå en halv time med hunden om morgenen, middag og efter aftensmad - så er det heller ikke noget problem at lægge en halv time til (hvor jeg alligevel sidder foran computeren) om eftermiddagen, og det er ikke nogen sur pligt at skulle mentaltræne om det så er tricks eller problemløsning, så jeg stoler på mig selv, min dømmekraft og at jeg lægger en indsats i det jeg laver. Og så kommer der jo så også agility, rally eller andet udover det, men det er noget jeg i lang tid har synes lyder spændende (Nuværende hund er ikke super klar på alt det samarbejds-halløj smiley )
    Derudover kan jeg godt lide sheltiens sind, så jeg har simpelthen bare selvtillid til at det er det rette, hvis jeg nu også er vild med racen efter at have mødt og snakket med nogen smiley


  • #11   24. mar 2015 Ps. Jeg tror altså sagtens, I kan tage en collie, hvis I mener I kan tage en labrador. Der tror jeg ikke, der er den helt store forskel, udover at deres behov måske går i hver sin retning med en jagthund og en hyrdehund. Jeg tror dog ikke, den ene er mere krævende end den anden smiley

  • #12   24. mar 2015 Jeg vil gerne lægge mit liv om i henhold til hunden, men på grund af nogle problemer, er dette desværre ikke altid muligt.

    Jeg er egentlig også mest til hyrdehunde, men er alligevel lidt "in" for eurasieren. Aussie er også SÅ smukke og dejlige, igen en "drømmehund", men de kræver også en del, ikke?

    Jeg vil bare ikke ud i, ikke at kunne magte hunden, fordi jeg har gabt over for meget.

    Små hunde er slet ikke mig, overhovedet og alle selskabsracer er så vidt jeg ved, små hunde.. Så vil jeg hellere undvære hund eller vente. smiley


  • #13   24. mar 2015 Jeg vidste det skulle bære en hyrdehund igen min gamle hund var også en BC, var lidt omkring aussi og sheltie men faldt hurtigt tilbage til border collien smiley den har alt hvad jeg ønsker, elsker dens sind og arbejdsiver.

    For mig skal min hund ikke bare bære familiehund med også en træningsmakker, skal med på løbeture, og lave andet sport sammen som agility, rally, hyrde osv og jeg synes bare border collien falder lige ind i det jeg ønsker dejlig føreorienteret og trænbar..

    Så tag ud og mød de forskellige racer tal med ejere af de racer du er intra i, men gør op med dig selv sådan helt ærligt hvor aktiv er man og hvad passer til det aktivitets niveau smiley


  • #17   24. mar 2015 Jeg vil MEGET gerne gå til hundetræning - men mine tanker går på, at hundetræning vil måske være f.eks. 1-2 gange om ugen.. Hvad så med de resterende 5-6 dage? Dér skal jo også ske noget smiley

    Jeg vil meget gerne have en hund, der er på til træning - men som også kan slappe af, hvis min psyke VIRKELIG ikke er til, at lave det store. smiley


  • #18   24. mar 2015 Altså, du er jo selv utrolig godt på vej til at tage et fornuftigt og oplyst valg. Ved at læse, tænke og besøge opdrættere og snakke ærligt med dem kommer du nærmere på hvad du rationelt kan beslutte dig for - resten af beslutningen må du tage med hjertet.

    Selv satte jeg barren lavt - jeg gider personligt ikke at gå til hundetræning hver tirsdag og torsdag, men vil alligevel gerne have en adræt hund der kan gå langt og løbe med. En ting er at få en førstegangshund hvor man efter nogle år tænker "jeg ville egentlig gerne have en hund der egnede sig lidt bedre til...." en eller anden hundesport. Okay, så ved man det - så får man en mere aktiv hund næste gang, og det er vel ikke nogen katastrofe. En katastrofe er det derimod hvis man ikke formår at opfylde en aktiv hunds behov, og ender med problemer.

    Dog vil jeg også sige, at man vokser med sin hund og sin race. Jeg var (er) førstegangshundeejer og jeg er blevet SÅ meget klogere på både min race og hunde generelt i de 2½ år jeg efterhånden har haft ham, og trænet/opdraget igennem både hvalpe- og unghundeperiode. Jeg har stadig MEGET at lære.

    Jeg synes man skal gøre sig klart om man kan imødekomme drømmeracens særheder og tilbyde den et hjem, der passer til den - dette er du allerede godt i gang med. Og så skal man vælge en race der får hjertet til at banke i en. Jeg synes du skal vælge en collie, for det lyder til at det virkelig er den hund du gerne vil have smiley og jeg tror ikke den er urealistisk ift. hvad du kan tilbyde.

    Selv har jeg blot fået mere blod på tanden - næste gang skal jeg nok have en mynde med lidt mere drift og jagtinstinkt, så jeg kan komme ud og vise flaget på nogle LC baner...


  • #21   24. mar 2015 jeg kan ikke råde dig så godt simpelthen fordi du er ung og jeg (og Trunten) er gammel (gamle) Trunte kræver ikke så meget mere hun er snart 13 år gammel (og døv) så er nem at gøre tilpads.
    Men vil/skal ikke have nye store hunde kan ikke klare srtore ture mere......suuuk smiley


  • #22   24. mar 2015 Og så skal man jo huske at der indenfor alle racer (også de, der ikke er delte) er aktive og mindre aktive linjer, det er et spørgsmål om at søge, og man vil finde smiley

    I kunne jo lægge ud med en collie af mindre aktive linjer, men I skal gøre jer bevidst, at ofte følger der jo så også et mindre pleasende sind med smiley


  • #23   24. mar 2015 Og så er spidshunde , noget mere egenrådie end andre racer

  • #24   24. mar 2015 A-S: Ja.. Men så er det bare lige det der med at finde en opdrætter. Lapinette (som vi har kontakt til) laver de mest aktive collies man kan opstøve - så derfor skal vi nok kigge hos nogle andre.. Men jeg synes VIRKELIG det er svært, at hitte ud af, hvilke opdrættere der stadig er "aktive".. Vi er måske lidt for tidligt ude? Vi skal tidligst have hund i Januar 2016 og så langt er der ikke rigtig nogen der har planlagt kuld, af hvad vi kan se i hvert fald.. smiley

  • #26   24. mar 2015 Vi valgte huskien fordi vi ikke er til hunde, som adlyder mindste vink. Racen har karakter, men er samtidigt meget flokorienterede, og det kan vi lide. På trods af læsning havde vi ikke helt forventet mange af de oplevelser vi fik gennem de første år med første hund.
    Med slædehunde er det gerne sådan at enten er man til det, og ellers er man ikke. Der er ingen mellemvej. Vi gik all in, og omlægge livet efter hundens behov.


  • #28   24. mar 2015 Mht at finde de aktive opdrættere og sådan kan jeres racerepræsentant altid hjælpe, det er netop en af de opgaver de har, ift hvalpeanvisning og sådan smiley

  • #30   24. mar 2015 En collie og en sheltie er ikke mere aktive end goldens og labs. Goldens og labs er bare ret misforståede racer (:



  • #32   24. mar 2015 Nej det synes jeg ikke Divenzie - Uanset hvordan man vender og drejer det så er Labben en jagthund, og deraf en hund som sagtens kan være super aktiv.

    En sheltie kan desuden også sagtens leve ligesom den gennemsnitlige dansker holder labrador og golden i dag. Jeg har i hvert fald mødt mange shelties som levede fint sådan (:


  • #34   24. mar 2015 "Aktiv"/motion/stimulering betyder for mig hvad hunden skal og ikke hvad hunden kan smiley

  • #35   24. mar 2015 Finkaninus - Virkelig? Jeg har aldrig oplevet nogle af vores shelties blive stresset? Men måske er det bare mig? Hvordan stresset?

  • #37   24. mar 2015 Jeg synes, du gør dig mange fornuftige overvejelser m.h.p. valg af race. Da jeg skulle købe hund (er førstegangs hundeejer) sagde min veninde, at jeg skulle vælge hunderace, der passede til det jeg ville med en hund. Vær realistisk med hvor meget tid du har/vil bruge på hunden.
    Jeg valgte selv en golden retriever, fordi det er en lærenem hund, der gerne vil samarbejde. Den er aktiv og vil gerne lave noget, men kan også være rolig, hvis der en dag ikke sker det store.


  • #38   24. mar 2015 Jeg kender ingen collier med nogen former for drift? De jeg kender er mere eller mindre store selskbshunde... Men måske har jeg været uheldig, med de eksemplarer jeg kender...



  • #40   25. mar 2015 Det kan godt være jeg har fået det forkerte indtryk af collies så. Vi må ud og møde nogle flere!

  • #41   25. mar 2015 Må også tilslutte mig koret: Hvor er det rart at i overvejer det så grundigt smiley
    Mht til de racer i kredser om så er den eneste af racerne jeg ikke rigtigt kender godt Eurasierne. Den mindst krævende af de racer du nævner er collie. Der er INTET roligt over Retriverne de første 2-3 år af deres liv og man kan gå virkelig galt i byen med en retriever, hvis ikke man er klar på en hund der kræver en del aktviring i det mindste i de første år af sit liv. Sheltier og border collies har jeg kendt mange af gennem træning og i min optik minder en sheltie mere om en border collie end om en collie sådan rent aktiveringsmæssigt. En berner sennen er ikke bare en stor rolig bamsehund og dem jeg har kendt har været ret aktive og ikke helt lette at opdrage. Og i nogle af dem træder deres fortid som vogter altså temmelig meget frem. Jeg har pt en på mit konkurrence C hold og den giver altså sin fører kam til sit hår smiley
    Jeg har kendt en del collies gennem træning og svigerfamilie: jeg har endnu ikke mødt en der har drift. De kan lære meget og bliver let meget lydige fordi de er så pleasende, men drift har de ikke. Jeg opfatter collien som noget nær verdens nemmeste hund, men det er nok fordi jeg er vant til en lidt anden type hund smiley
    Jeg har Irsk Terrier og Dobermann: Irsk Terrier blev valgt med hjertet. Jeg er vokset op med Ruhårede Foxterriers. Jeg havde engang mødt en irer og totalt tabt mit hjerte til den, så da jeg selv som voksen stod og skulle vælge en afløser for min sidste foxterrier, så valgte jeg Irsk Terrier. En på mange måder rigtig vanskelig race at have og absolut ulogisk når man er bidt af hundetræning og har dyrket dette siden man var 14 år gammel. Men det er så meget 'min' race og jeg passer så godt sammen med dem. Så det valg mit hjerte tog for mit hoved var rigtigt smiley Selvom det betyder at jeg ikke kan fremvise den ene lydighedschampion efter den anden efter næsten 30 års hundetræning. For nogle rå siden besluttede jeg at supplere mine irere med en lidt mere brugspræget race. Valget faldt på Dobermann fordi jeg passer bedst sammen med en lidt selvstændig hund. Jeg kender mange schæfere og malinois (brugsmodeller) og ved at jeg ville få fniller af at bo sammen med sådan en. Så rottweiler, dobermann, riesenschnauzer eller beacheron var mine valgmuligheder. Valget faldt på doberen, da jeg kendte den fra min barndom (min mormors race). Jeg har fået det jeg ville have; en selvstændig brugshund, der giver mig nogle udfordringer rent træningsmæssigt, men som alligevel er lidt nemmere end mine terriers. Uden for træningsbanen har jeg fået jordens kærligste damptromle på speed - og jeg elsker hende for det smiley


  • #42   25. mar 2015 Der er forskel på collier.:)

    I Sverige er den brugshund - og der avles ( hos nogen ) efter brugsmeritter, ligesom de seriøse opdrættere ikke kunne drømme om at undlade at få deres hvalpe mentalbeskrevet. Mange brugskåres.

    Jeg avler på linier, hvor er der er flere hunde der er opflyttet til elit søk og spor. De har i høj grad drift smiley :D

    Der er KÆMPE forskel på collier.

    At sige RACEN ikke har drift, er at gøre den en bjørnetjeneste - fordi folk så får en helt anden hund end de havde forventet. Men der er mange, der ikke har - ja.


  • #43   25. mar 2015 hej t.s. kennel dyssegården er vist holdt op en dkk kennel på Sjælland der var Rico faren til Truntes hvalpe fra men der kunne jo være opdrættere rundt omkring......La koss hvor Trunte er fra den er lukket da Hilda Koss døde...men synes selv det er den dejligste store race (mellem stor) der findes


  • #45   25. mar 2015 Lapinette: Jeg kender godt til de svenske brugscollies smiley Når jeg snakker drift så tænker jeg på den form for meget kraftig drift (byttedrift, forsvarsdrift) man kan finde hos brugsmodeller af schæfere, maller, rottweilere og dobermann og ikke for at fornærme nogen, men den finder man altså ikke hos en collie. Og det skal man vel heller ikke for de er jo slet ikke lavet til samme slags arbejde smiley
    Jeg har trænet sammen med mange collies (DKK LP) og det jeg synes er superfedt ved brugsmodellerne er deres sind; de er meget mere robuste end de mere 'traditionelle' modeller smiley
    Jeg tænker stadig at en collie ville være et ret godt match til TS smiley


  • #46   25. mar 2015 Det er jo en slags drift..............

    Jagthunde har en anden - og hyrdehunde en tredje.

    Jeg vil gerne have min collie har hyrdedrift - så jeg kan tænde den. Den hyrdedrift kan jeg bruge, når jeg gerne vil belønne m. leg/bold m.m. - og så får jeg en meget mere hensigtsmæssig belønning til mange ting, der giver tempo og intensitet.

    Den drift vil nogen synes er super - andre vil synes den er et problem. Den unge tæve jeg har nu - og beholdte efter forrige kuld - måtte der sættes hårdt ind over for allerede 4 mdr gammel, da hun ville jage alt der bevæger sig. Cykler, biler osv.

    Der er så også collier, der ikke tænder - hvor det er omtalte pleasergen + godbidder der er motivationen.

    Jeg vil have dem drift til mig + egen træning - men kan godt se, det kan være et problem for dem, der gerne bare vil have en køn hund med lækker pels.

    Derfor er det vigtigt man sætter sig ind linierne!

    inden for alle racer er der brugs og udstillingsmodeller. Der er retrievere, som arbejder helt vidunderligt - og nogle der bare er sløve.

    En collie er ikke bare en collie............

    I Østtyskland træner og konkurrerer de i IPO med deres collier. Min svenske veninde har en hvalp efter en han med IPO1, IPO2 og IPO3 titler.



  • #48   26. mar 2015 Jeg tror generelt man kan sige, man ikke skal vælge en race pga et udseende.

    Det kan mange "modehunde" jo skrive under på.

    Alligevel er det ofte det som sker, når en fam./person beslutter de skal have hund. De støver hjernekisten af efter hvad de synes er smukt smiley

    Selvfølgelig skal man kunne lide, hvad man ser på - men man skal også give racens egenskaber mere end blot en tanke. Det er verdens bedste ven de næste måske 12-13 år man skal vælge.

    I "bogen om collier", står der at racen er født velopdragen. Jeg vil godt ( igen ) fremføre at det synes jeg er det værste vrøvl, og vildleder evt. kommende ejere helt enormt. De risikerer at få et chok.

    Der ER passive collier "derude" - med tendens til mere end reserverethed, ikke nysgerrige - og som synes verden er lidt uoverskuelig. Ja - de vil oplevelser velopdragne, da de altid vil holde sig i nærheden af ejer ( trygt ), og ikke har behov for at opsøge andre hunde eller mennesker ( eller ting ).

    Men sådan skal en collie jo ikke være - det er en hyrdehund!! Den skal kunne løse opgaver selvstændigt - også på afstand af føreren, og så stadig være obs på fører og samarbejde. Der vil mere selvstædige racer sige bye bye og futte af sted på egen hånd.

    En collie ved altid hvor flokken er - men den SKAL kunne arbejde uden støttepædagog 1 m væk.

    Man skal huske hvad de er avlet til oprindeligt - oprindeligt var de af samme race som border collie, hvor avlen så delte det op.

    Jeg var GLAD og lettet, da jeg erfarede der er opdrættere, der arbejder på at bevare/fremme glad, fri mentalitet og arbejdsevner. Ellers havde jeg ikke collie i dag.

    Men billedet af den velopdragne hund, der kan ligge i indkørslen hele dagen og bare kigge på hvad der passerer - kan jeg på ingen måde genkende.

    Men de kan helt sikkert godt findes i DK. Men så må man ud og kigge rundt.


  • #49   26. mar 2015 Jeg er mest til hyrdehunde og har altid været det. Jeg vil meget gerne have en hund, som jeg er sikker på, altid vil komme tilbage til mig - derfor helst ikke en jagthund (selvom labber og golden er overvejet)..

    Collie er den hyrdehund jeg umiddelbart har kunne finde, som passede os bedst. Jeg har aldrig oplevet, at jeg har følt mig tryg ved at gå løst med en hund - jeg vil rigtig gerne føle, at jeg ved, at min hund ALTID kommer tilbage (når den er voksen og forbi lømmelalderen)
    Ud over dette søger jeg jo en hund, som nemt kan med andre dyr og dyrearter - derfor tænker jeg også at en hyrdehund er et godt bud, eftersom de er lavet til at hyrde dyrene og ikke spise dem. smiley

    Og så vil jeg gerne have en hund, som syntes det kunne være sjovt med noget lydighed, agility og rally.. Jeg vil ikke noget seriøst med det, men jeg vil gerne prøve det, hygge mig med hunden og lave noget, som er sjovt for både mig og hunden, det synes jeg er vigtigt. smiley

    Gad vide, om man kan lære hunden at holde øje med, at rotterne bliver på sofaen. Det kunne være sjov (hvis altså ikke den spiser rotterne eller de bliver bange for hunden) smiley

    Hvor kan man læse mere om den omtalte udstilling? Det kunne godt være det var en god idé. Jeg glæder mig meget til at møde Lapinette's hunde (og andre collier) på søndag. smiley


  • #50   26. mar 2015 En typisk dag for os med hund ville nok se sådan her ud:

    Morgen:
    - Kæresten står op og går med hunden (20-30 minutter) (kæresten)
    - Forsøg i haven (mig)
    - Får foderbold/tyggeben/lignende til beskæftigelse mens vi er væk

    Eftermiddag
    - Har været alene hjemme i ca. 6-7 timer (måske mindre nogle dage, måske en smule mere andre dage.. Jeg går kun i skole 26 timer om ugen - det er ca. 5 timer om dagen, men oven i det kommer der transport)
    - Fodersøg i haven (mens den er hvalp - når den er voksen får den mad 1-2 gange dagligt)
    - Hundetræning hvis vi skal til det - ellers anden aktivering, f.eks. strandtur, tur i skoven, hundeskoven, ud og besøge nogen, hvor hunden kan snuse/lege med andre hunde eller lignende
    - Evt. lidt kommandotræning (det gør jeg sådan generelt lidt hele tiden når jeg er hjemme.. Bare 2-3 minutter af gangen smiley )

    Aften
    - Aftengåtur hvis det er nødvendigt? (Kommer vel an på eftermiddagsaktiviteten)
    - Hygge!
    - Fodersøg i haven
    - Igen, få intervaller med komandotræning, søgning efter godbidder og lignende.. Små, hyggelige aktiviteter, der ikke tager så lang tid

    Ville det kunne passe til en collie? Jeg tænker den primære aktivitet vil jo ligge om eftermiddagen - enten i form af hundetræning, strandture, leg med andre hunde eller lignende..

    Er det nok? Vi har omkring 800 m. til skoven og 1,7 km. til stranden. Vi vil primært gå derhen, dvs. der er en god gåtur, før vi kommer derhen, men det er også muligt at tage bussen (f.eks. mens hunden er hvalp) smiley
    Gåturen til stranden går gennem skoven, så der er en masse spændende lugte og lignende dér. smiley


  • #51   26. mar 2015 Nåja, og skulle det ske at jeg en dag er væk (skole) f.eks. 8-9 timer pga. et eller andet, så har vi en rigtig sød overbo, som også har hunde, der går hjemme.. Og jeg er sikker på, at vi godt kunne få ham til at lukke hundi ud i haven smiley
    Evt. lege med hans hunde, hvis de kan sammen.


  • #53   26. mar 2015 Enig med Finkaninus smiley

  • #54   26. mar 2015 Jeg vil egentlig sige det samme som de andre ,det har med tæning at gøre .
    Men jeg har egentlig aldrig trænet Linka til at blive hjemme ,komme når jeg kalder osv ,det er bare noget hun altid bare har gjort .Nu er hun også en hund, som følger mig over alt
    Hun kan gå ind i en hønse /ande gård, uden at gøre dem noget, hun har aldrig gjort andre dyr vilde som tamme dyr noget ,Det eneste hun ikke finder sig i, er hvis en anden hund vil tage hendes pind


  • #55   26. mar 2015 Okay.. Hvordan skal jeg så vælge en racegruppe, hvis det alligvel kommer an på de enkelte racer? smiley

    Tror I en collie ville passe ind i vores hverdag, som beskrevet overfor? Hvis ikke - hvad ville passe bedre ind? smiley


  • #56   26. mar 2015 Og selvfølgelig skal indkaldes trænes, men f.eks. mine forældres hund vil aldrig få et sikkert indkald, uanset træning.. smiley

  • #57   26. mar 2015 Nu spammer jeg min egen tråd smiley

    Jeg vil bare lige sige: Jeg vil KUN hunden det bedste - det er derfor jeg prøver at finde den helt rigtige race.

    Jeg vil SÅ gerne have en collie - og er villig til at ofre nogle ønsker eller indsætte mere arbejde i forhold til f.eks. indkald, hvis collien kan passe ind i vores hverdag. smiley

    Tusind tak til jer alle - især Lapinette som har svaret på MANGE spørgsmål efterhånden. Jeg vil bare ikke begå samme fejl som så mange andre gør smiley


  • #59   26. mar 2015 Jinx: Hvor har du købt dine collies? smiley

  • #62   26. mar 2015 Altså nu har jeg sheltie, og han kommer bestemt ikke altid når der bliver kaldt, men det er 100% MIN skyld, fordi jeg simpelthen har været for sløset med træningen af lige den del. Han har sikkert indkald når der ikke er andre eller noget men ligeså snart der er andre mennesker eller dyr i farevandet så har han hø i ørene xD

    Men det er jo et træningsspørgsmål. Min første sheltie som også havde DKK tavle, havde 100% sikkert indkald altid. Ham havde jeg os brugt meeget tid på at træne.

    Jeg skal i øvrigt udstille Meeko til Roskilde, så hvis du vil hilse på en sheltie må du sige til smiley

    Det ellers sjovt at hører hvad folk har at sige om Collien her, for det billede Lappinette tegner er slet ikke et jeg genkender fra de Collies jeg møder, men måske de er show collies? De har i hvert fald dobbelt pels af min bette Sheltie smiley


  • #64   26. mar 2015 En af mine hunde.......nu 15 mdr.

    "Collier hader vand og bliver aldrig beskidte - er altid i nærheden af fører og er stille og rolige"

    yeah - right smiley


    profilbillede
  • #65   26. mar 2015 Her er hun 6 mdr - på får første gang. Masser af drift og tændt.

    profilbillede
  • #66   26. mar 2015 En anden af mine hunde - faster til hende herover...........

    Der ER forskellige typer collies. Der er mange med kæmpe pels og ikke meget pep. Så er der andre med masser af pep og ikke så meget pels smiley

    Har ikke så meget med udstilling at gøre. Der er dommere til alle typer.

    Jeg træner med mine hunde - tror de har 32 arbejdstitler tilsammen, og derfor vil have pep. Så meget som muligt, uden det bliver stress.


    profilbillede
  • #67   26. mar 2015 Og her er Pers collie - en svensk hundeven. Han træner IPO med sin hund. På den ene side er det familie til mine - på den anden ligger det østtyske linier, som træner IPO.

    Fordi "man" ikke ser dem i det daglige - så findes de nu alligevel smiley Men ja - det er ikke kriterier mange i DK opdrætter efter.


    profilbillede
  • #68   26. mar 2015 Det vil jo være virkelig "not good" et ældre pænt ægtepar, som har billeder af grøn græsplæne og 200 m. daglig luftetur fik sådan en str her. Det ville blive kilde til frustrationer hos både ejere og hund.

    Omvendt vil en fører med agilityambitioner bliver frygtelig frustreret, hvis de står med en hund der ikke tænder på hverken det ene eller andet og synes løb/spring er opreklameret.

    Der er collier i mange "nuancer" og derfor bør man sætte sig ind i, hvad man vil have. En collie er ikke bare en collie.


Kommentér på:
Realismen vs. idealismen ved hundevalg

Annonce