{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.174 visninger | Oprettet:

Mørke og luftetur {{forumTopicSubject}}

Vi plejer om aftenen, når det er mørkt, mest at gå tur ved oplyste steder og derfor kun korte distancer i hel mørke. Her forleden aften prøvede jeg at gå ind i skoven, som jo ligger i fuldkommen mørke, men hunden satte sig på røven og ville - forståeligt nok - ikke gå videre. Jeg gik en anden vej, men besluttede mig i dag for at prøve at vandre derind med en pandelampe. Og den var effektiv - jeg kunne se, og hunde fulgte med - men hold op, det føltes som at gå i en levende gyserfilm smiley

Hvad gør i? Bevæger i jer bare ud på tur i fuldkommen mørke, tager i lys med, eller holder i jer til oplyste gader og stier? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Mørke og luftetur
  • #1   8. nov 2014 Mine hunde, og jeg er ligeglade. Vi kan gå igennem skoven, i fuldkommen mørke. Øjnene skal bare lige vænnes til det smiley


  • #2   8. nov 2014 det er forskelligt men vi går tit rundt i fuldstændig mørke. enten i skoven eller på marken..

    jeg lægger også spor til hende i mørke osv.. hun virker fuldstændig upåvirket af det. men det har også været sådan siden jeg fik hende


  • #4   8. nov 2014 Det har måske også noget at gøre med, at jeg har nedsat syn, så hvis jeg skal navigere i skoven i mørke kan jeg intet se, og det foregår derfor næsten kun efter ruten i mit hoved smiley
    Vores hund er upåvirket af at gå i mørke i måske 100 meter, men så snart det er et stort område i fuldkommen mørke som skoven, så vil hun ikke. Det hænger nok bare sammen med, at vi måske ikke har fået det trænet nok smiley


  • #5   8. nov 2014 Jeg har gået i årevis i fuldstændig mørke enten småveje på landet eller skov, som Natasha siger, øjnene vænner sig til det, men her for et par måneder siden fik jeg en pandelampe, og den er jeg alligevel blevet enormt glad for.

    Hundene har aldrig haft nogen problemer med mørke.


  • #7   8. nov 2014 Vi holder os til stier med lys og min hund har også lygte på når det er mørkt

  • Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

    Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 16 Svar: 2.009
    #8   8. nov 2014 Jeg går gerne i skoven i mørke, men da jeg efterhånden er blevet noget natteblind, har jeg en lommelygte med.

    Hundene har altid lys på, når det mørkt, så andre kan se dem.


  • #9   8. nov 2014 Både jeg og hundene er ligeglade. Vi lufter altid i et mørkt område om vinteren, så vi er alle vant til det smiley
    Hundene skal nok sige til, hvis der er noget i mørket - mennesker, harer, ræve eller lign.
    Begge mine hunde har lys på - jeg har ikke smiley Men da jeg er begyndt at gå spor med yngste-hunden, så må jeg anskaffe mig en pandelampe, så jeg kan lægge spor også i mørke smiley


  • #10   8. nov 2014 Jeg er altså også en pivskid vedr. Gå hvor der er helt mørkt. Hundene har været ligeglad, men jeg er sikker på at der står en bøhmand bag hver busk/ træ:(

    Husker dog en lidt sjov episode for nogle år siden hvor jeg lige skal op af en grusvej hvor der ikke var lys, mark på den ene side, skoven forud og hvis man drejede til højre forsat grusvejen rundt og der var gadelys igen. Imens vi går på det mørke stykke, står der pludselig en stor tyr, helt tæt på hegnet mellem lidt træer der er på marken og brøler som vi passere den. Hold kæft jeg var ved at skide i bukserne og hunden gav også et helt hop sidelæns.

    Sjovt et stykke tid bagefter, men ikke lige i sekundet det skete smiley


  • #12   8. nov 2014 Vi går også i skoven.. Men om efter mørkets frembrud løber de ikke løs da rådyrene kommer op i hundeskoven der fordi der er varmere tættere på husene.

    Ellers går vi langs vejen og da vi bor på bøh-landet er der heller længere stykker uden lys.


  • #13   8. nov 2014 Zarah.. siger du at der er varmere jo tættere på huse man kommer??


  • #14   8. nov 2014 Hmm, det handler nok bare om tilvænning - og at overvinde sin skræk smiley Det var jo dejligt at kunne bruge skoven selvom der var mørkt, og er da også sikker på at det var langt dejligere for hunden. Jeg var heldigvis også sikker på, at Freja nok skulle give lyd eller vise, hvis der kom nogle; det er jo trods alt også begrænset hvad man kan se med en lille pandelampe.

    Vibeke: Haha, puuha, jeg tør ikke tænke på hvor meget jeg ville være gået i panik! smiley


  • #15   8. nov 2014 Pandelampe her smiley Jeg ligner en idiot når vi går tur om vinteren.
    Jeg går aldrig i skoven om aftenen. Mine hunde vogter ikke en skid, så der er alt for stor risiko for at blive rullet smiley


  • #16   8. nov 2014 Freja løb godt nok heller ikke løs inde i skoven da jeg ellers ikke ANER hvor hun er, og hun er ikke den skarpeste til indkald - så det må være tilstrækkeligt med snor på smiley

  • #17   8. nov 2014 Steffen: jeg siger at der er varmerør lagt i jorden her oppe ved husene (det kan vi se på sneen om vinteren) og derfor er jorden varmere her end længere ind i skoven.

    Det må de jo kunne mærke ellers giver det da ingen mening at de søger helt op til husene om natten og ikke er i nærheden om dagen.


  • #18   8. nov 2014 det bliver jeg nok nød til at sige at jeg ikke tror på.. fjernvarme rør er ret isoleret. hvis de afgav så meget varme at du rent faktisk kan se det på sneen ville der jo være et kæmpe kæmpe varmetab.

    altså jeg har boet på landet de sidste mange år og der er det ihvertfald ikke så usædvanligt at dyrene kommer tættere på om aftenen og i de tidlige morgentimer hvor der normalt ikke er så meget aktivitet smiley


  • #20   8. nov 2014 Hehe, Ida, ja jeg vovede mig også kun ud i skoven (i et mislykket forsøg) uden lys, fordi jeg nogenlunde kan navigere rundt i skoven i hovedet, men jeg må sige at det hjalp gevaldigt med en pandelampe smiley

  • #21   8. nov 2014 jeg ved ikke en skid om det jeg gentager bare hvad jægeren nede på hjørnet siger .. Han er skytte på det lokale gods så tænker han ved hvad han taler om.. men i know nothing..

  • #23   8. nov 2014 Jeg bor på landet og jeg går ikke tur efter mørkets frembrud. Der er INTET lys herude og folk kører af og til som idioter herude på de små veje. Nu er det Schæferhunde jeg har og de skal om nogen nok passe på mig, så jeg personligt er ikke bange, MEN der er langt til alting og hjælp herude så derfor bliver vi inde på grunden når det er mørkt. Vi går de ture vi skal om dagen.
    Hundene bliver natluftet i haven og af og til får de lov at være ude i noget længere tid da haven er hegnet ind.


  • #25   8. nov 2014 Jeg gør ikke nar af nogen, jeg dømmer ikke nogen, jeg ser ikke ned på nogen!!!

    Men hvad er det i er bange for ude i skoven?


  • #26   8. nov 2014 Hmm, hvis vi snakker uden lygter i skoven, så er det fordi jeg egentlig bare generelt er meget bange for alt, der er "uhyggeligt" - jeg har hele tiden følelsen af, at der står én bag ved mig, eller at der er nogen der holder øje med mig, eller at der er en, der springer i hovedet på mig om et øjeblik. Jeg tror bare det er fordi, at jeg rigtig let bliver skræmt smiley

  • #28   8. nov 2014 hvis der ikke er andre mennesker er der jo heller ingen til at slå dig ned smiley det er sgu ret langtid siden jg har hørt om nogen som helst blive overfaldet i en skov.. jeg vil da være mere nervøs for at blive slået ned i en oplyst by smiley

  • #29   8. nov 2014 For mig er det ikke mørket. For mig handler det om skrækken for at blive kørt ned. Der er jo hverken fortov eller cykelsti, gadelys eller andet herude på landet. Kan slet ikke se hvad jeg skal rende rundt ude på vejen for efter mørkets frembrud.

    Og så er det helt klart skrækken for de idioter man kan risikere at møde. Jeg går med Schæferhunde ja, men kommer der en bil med 4-5 unge fyre i, så vil jeg føle mig MEGET udsat alene ude på Lars Tyndskids mark. Omgivet af Schæferhunde eller ej. Man hører om så meget vold og tilfældige folk der bliver slået ned.


  • #31   8. nov 2014 Jeg holder mig til ruter, der er oplyst af gadelygter, for Fellas skyld.
    Hun er så mega bange og paranoid i mørket, efter et grimt overfald for 3 uger siden i mørket. Hun render og trykker halen ind og springer af helvedes til, hvis der er en lyd og hun ikke kan se hvorfra pga mørket.


  • #32   8. nov 2014 Enig med Steffen smiley

  • #33   9. nov 2014 jeg tænker også at man som random øksemorder nok ikke gemmer sig i en mørk skov .. det giver lidt mere mening at "gå mod lyset" (hvis i forstod sådan en lille en smiley )


  • #35   9. nov 2014 Jeg går også kun der, hvor der er oplyst
    Men har gået i skoven i mørke, med mine samojeder ,det var kun fordi, mine hunde var hvide ,at jeg kunne se noget Så nej tak til mørke smiley


  • #36   9. nov 2014 Jeg tror en bynær skov eller park er en større risiko end en mere øde liggende skov, simpelthen fordi chancen for at møde en bøhmand er større nær byer. Set fra bøhmandens synspunkt, hvis man har planer om at overfalde nogen, så er chancen for at finde et offer forsvindende lille i en øde skov. smiley

    Jeg føler mig så også godt beskyttet med en flok pyreneerhunde ved min side, selv om jeg jo aner præcis hvordan de ville reagere, da det aldrig er blevet testet.


  • #37   9. nov 2014 Uha. Her er vi begge mørkeræd! Men ud, det skal vi altså. Så vi går oftest der hvor der er lys, eller de ruter vi kender. smiley
    Baby reagere ret voldsomt på fremmede, ude i mørket. Men jeg bliver også nemt nervøs, så reagere han selvfølgelig på!

    Vi holder den på maks 20 min. om aftenen. Og så er vi godt trætte bagefter smiley


  • #38   9. nov 2014 Går kun på oplyste gader. Desværre tror kommunen de kan spare ved at slukke hver anden lygtepæl, så selv om man kun går i vores lille by er her godt nok mørkt smiley

    Indtil for nylig havde jeg intet imod at gå når det er mørkt. Nu er der desværre lige åbnet et bofællesskab for psykisk syge på vores gamle plejehjem lidt længere nede af gaden og jeg kan godt sige jer, der går nogle suspekte folk rundt her i byen. Jeg er faktisk blevet direkte bange for at bo i vores egen by smiley

    Beskrivelsen af de beboer der bor der er : " Målgruppen er de dårligst fungerende psykiatriske borgere, hvor flere har dobbeltdiagnoser

    Og de går frit rundt i vores lille samfund morgen, middag og aften smiley


  • #39   9. nov 2014 Jeg ved heldigvis at min frygt for den mørkelagte skov er helt igennem irrationel - der er nok ingen i det her kvarter der gider at slæbe deres hund med i skoven sådan en aften, og de "bad guys" der så kommer fra ghettoen 1-2 km herfra gider nok heller ikke gå ind i en mørk, tom skov og vente på at nogen kommer forbi smiley

  • #40   9. nov 2014 Vi nappede en tur i skoven i mørke i sidste uge. Det tror jeg ikke lige, vi gør igen. Det var alligevel for skummelt. Hundene var dog komplet ligeglade.

  • #41   9. nov 2014 Og jeg er fuldt ud klar over, at det er irrationelt smiley

  • Corell
    Corell Tilmeldt:
    apr 2009

    Følger: 1 Hunde: 1 Svar: 9
    #42   9. nov 2014 Jeg er en meget stor pivskid når det kommer til at gå i mørket, jeg sørger så vidt så muligt at passe alle 3 gåture ind imens der stadig er lyst, men jeg må erkende at jeg nogle gange er nødt til at gå ud når det er mørkt, og der går vi også i belyste områder. For selvom jeg er mørkeræd som en 4 årig, så skal Kenzo jo stadig have sine gåture smiley

  • #43   9. nov 2014 Jeg er absolut ikke fan af mørke.

    Heldigvis bor jeg i byen og de fleste områder er oplyste, også parken smiley


  • #44   9. nov 2014 R.I.P Pletpølse.
    Jeg bliver noget stødt over din kommentar "Og de går frit rundt i vores lille samfund morgen, middag og aften". Må de kun opholde sig indendøre eller...


  • #45   9. nov 2014 Jeg går gerne langs skoven, men ikke i skoven når det er mørkt... Medmindre manden er med.
    Øver mig dog i at gå der når det er halvmørkt, for vil gerne over min mørkeangst...

    Hvad jeg er bange for? Zombier. Samt den der kæmpe-parasit orm der var med i et X-files afsnit engang...
    Mere irrationelt kan det vist ikke blive smiley


  • #46   9. nov 2014 Nej, selvfølgelig må de ikke kun det smiley

    Men da der allerede har været 2 overfald på personale dernede på 1 mdr syntes jeg det er en smule bekymrende at så ustabile " bare" kan forlade stedet uden ledsager. Desuden har villavejen bag bofællesskabet haft ringet flere gange til politiet pga larm, højt musik og truende adfærd..... Så syntes jeg ikke det er sjovt mere smiley

    Jeg har snakket med flere forældre på vores skole, som ikke lader deres børn gå hjem alene efter mørkes frembrud fra sportsaktiviteter i hallen, klubben eller spejder. Det har aldrig været et problem før i vores lille samfund.

    Vi er vant til psykisk syge i byen, da vi også har et stort psykiatrisk hospital. Det har aldrig været noget problem.


  • #48   11. nov 2014 Hvor jeg bor er der kun privatejede skove, og her er adgang forbudt efter solnedgang (jfr. Naturbeskyttelseslovens paragraf 23, stk 5) - så det giver ligesom sig selv...

  • #51   11. nov 2014 Holder mig altid på gaden, hvor der er "oplyst" af gadelamperne, men så meget er vi jo heller ikke synlige for bilisterne - man tror man er meget synlig når man går på fortovet, men sidder man i en bil kan folk være rigtig svære at få øje på, hvis de har sort tøj eller intet lys på! smiley har reflekssele på min hund, også har jeg også planer om at jeg skal have noget refleksdims og måske en rød lygte på hundens sele smiley

    Går aldrig i skoven når det er mørkt - det er jeg simpelthen for bange til smiley


  • #52   11. nov 2014 Holder mig på stier hvor der er gade lys, så sikre jeg mig at jeg ikke træder i en lort smiley

  • #53   12. nov 2014 Har samme issue som Tyttebøvs: Privatejede skove som det eneste = ingen adgang efter mørkets frembrud. Det er faktisk lidt øv, da det jo begrænser vores muligheder for gode lange ture temmelig meget om vinteren. Det er begrænset sjovt at traske afsted 5-6 km langs landevejene smiley Men altså det er den mulighed vi har så vi er iført sådan nogle vejarbejderjakker (dem er der nemlig massere af reflekser på). Hunden har refleksveste/refleksdækkener og lys på. Så det ser meget festligt ud smiley Jeg ville elske at kunne gå i skoven også i mørket. Mørke genere ikke mig og sansynligheden for at møde en 'bøh-mand' er da langt mindre i en skov ude på landet end i fx en af byerne på Kbh's vestegn smiley
    Vores sommerhus i sverige ligger i et naturområde langt fra byers lys. Her går vi ture i skoven også om vinteren i mørke. Og det er jo altså slet ikke så mørkt som man går og tror og man ser naturen fra en helt anden vinkel og møder dyr man ikke møder om dagen.


Kommentér på:
Mørke og luftetur

Annonce