Kan folk ikke finde ud af at børste deres hunde? Kan folk ikke finde ud af at børste deres hunde?
Ja jeg undres simpelthen. I dag på min morgentur havde jeg fornøjelsen af at klappe på en langhåret hund (collie). Den så fin ud og dækpelsen var dejlig genembørstet. Men så snart jeg mærkede lidt dybere i dens pels var det helt tydeligt at underpelsen var filtret sammen, tæt og alt andet end luftig. Desuden var pelsen fedtet i underpelsen og lugtede.
Det er bestemt LANGT fra første gang jeg oplever langpelsede hunde hvor dækpelsen ser fin og ufiltret ud men hvor underpelsen er ekstrem tæt, filtret og på igen måde gennembørstet. Dette har jeg oplevet ved fx collier, new foundlændere, japanske spidser, OEBer, samojeder osv. Det er bestemt ikke kun et par få gange jeg har oplevet det, det er virkelig ofte. Og jeg undre mig altså meget over det. En ting er at man vælger at skabe hunde med en stor pels noget helt andet er at man ikke sørger for at passe pelsen så den er velplejet, luftig, filtfri osv.
Jeg ved egentlig ikke om jeg vil det helt vilde med indlægget andet end at udtrykke en undring over hvorfor nogle ejer ikke passer deres hundes pels ordenligt - gider de ikke, opdager de virkelig ikke selv at hundens pels ikke er børstet ordenligt igennem, er de ligeglade fordi hunden jo ser velplejet ud eller hvad går lige galt...?
feb 2014
Følger: 5 Følgere: 168 Hunde: 3 Emner: 683 Svar: 6.008
Man bliver heller ikke fedtet på fingrene når man klør hende
Først og fremmest handler det om ordentligt foder, dernæst skal man i bund med børsten, når hunden strigles
jun 2010
Følger: 42 Følgere: 61 Hunde: 11 Emner: 383 Svar: 3.514
feb 2014
aug 2008
Følger: 89 Følgere: 86 Hunde: 11 Emner: 50 Svar: 372
Er blot nysgerrig
aug 2012
Følger: 29 Følgere: 27 Hunde: 3 Emner: 86 Svar: 3.856
jun 2010
aug 2008
feb 2013
Følger: 8 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 84 Svar: 7.557
Men nej, folk kan ikke finde ud af børste deres hunde. Det finder man ud af når man engang imellem trimmer folks hunde
Det der oftest er galt er at man har forsømt at lære hvalpen at finde sig at blive børstet og pludselig er det faktisk ikke særlig sjovt at skulle børste en hund med et voksent tandsæt. Med en langhåret hund eller en trimmehund er det temmeligt vigtigt at den får lært at forholde sig roligt og finde sig i at blive børstet og pillet i pelsen i længere tid af gangen - også at det engang imellem kan være en lille smule ubehageligt.
jun 2010
okt 2006
Følger: 59 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.904
Man går ned i Brugsen og handler ind, og der hænger en kombibørste med en blød side og pinside. Og så sidder der en collie eller Golden uden på indpakningen. Den børster børnene så hunden med et par gange om året.
Opdrættere som ikke gå så meget op i det, giver ikke undervisning i pelsplejen.
Og det er så hunden der går med filter indtil den får hudproblemer.
aug 2008
Men vil så sige at man ofte også møder korthårede hunde med pels som en "staldhunds". Fedtede og lugtende!
Undre mig man ikke går mere op i sin hunds pelspleje!
jun 2010
ja nemlig. Og ordner også pels på en del hunde og hold da op der kommer nogle ind med meget uplejede pelse. En del har deciderede knuder og så mange langpelsede hunde har den her tykke uplejede underuld. Det er simpelthen så ofte jeg oplever det. Folk kan komme helt stole ting og fortælle som deres hund hvis pels er filt fri og selvrensende (og dæk/overpelsen ser fin ud) men så snart man kommer dybere er den her tykke, filtrede underuld, med tonsvis af døde hår og ofte en meget irriteret hud. Jeg har selv overtaget en Lhasa med en sådan pels (og med allergi i huden) og nej da hans pels blev ordnet og plejet ordenligt forsvandt hans hudlidelse/allergi sørme også pludselig - det var simpelthen "bare" hudirritation som følge af en uplejet pels.
sep 2014
Følger: 8 Følgere: 6 Hunde: 3 Emner: 19 Svar: 132
maj 2004
Følger: 13 Følgere: 28 Hunde: 6 Emner: 126 Svar: 5.042
Mine behøves heldigvis næsten aldrig at blive børstet
aug 2008
Følger: 28 Følgere: 33 Hunde: 3 Emner: 21 Svar: 1.082
Begge mine er kastrater, men det har ikke ændret deres pels.
aug 2008
Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 104 Svar: 5.000
Når det så er sagt, så har jeg en Maine Coon med fejlpels og det er sjældent at han er helt filtfri - på trods af at han bliver klippet (i det omfang han gider være med til det) og børstet dagligt. Så vi har lært at leve med filt. Vi er dog så meget over det at hans hud altid er tør og sund og han ikke er generet af det. Alternativet er at han kommer til dyrlæge, bliver bedøvet og barberet helt ned hver anden måned og det vil jeg simpelthen ikke byde ham.
Jeg ved at folk mener det godt når de kommenterer på hans filt, men vil så sige at når det er de samme mennesker som skal have det forklaret gang på gang, så bliver det en smule irriterende. Jeg er også ked af at han er filtret, ville da også meget hellere at hans pels var lige så fin som vores andre kattes og Lias, men vi bruger altså timevis på pelspleje hver uge og han er som sagt ikke generet af det.
jan 2006
Følger: 88 Følgere: 125 Hunde: 5 Emner: 395 Svar: 9.576
apr 2011
Følger: 32 Følgere: 53 Hunde: 8 Emner: 200 Svar: 12.247
Men jeg tror også det er uvidenhed, desværre - håber de af deres opdrætter har fået instruktion i, hvordan man ordner de langhårede hunde, men selvom de har, er det selvfølgelig ikke sikkert de følger instrukserne.
I vores specialklub er der iøvrigt jævnligt kurser i soignering, så jeg synes nu der er rig mulighed for at lære det ordentligt, der er også udgivet bøger om racen, hvor man kan læse sig til, hvordan man ordner deres pels, der er sågar videoer på nettet, hvor man kan se det trin for trin.
jan 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 77 Svar: 927
Hvad kommer det dog ved,at hundens/hunedens pels er filtret,altså undepelsen..
Så længe hunden/hundene ikke bliver slået,sultet,eller anden form for mishandling,så synes jeg du skal blande dig uden om pelsplejen.
Og,så nævner du o.e.b,altså,ligesom mopsens pels er der faktisk ikke megen pelspleje.
Af og til giver jeg Verner en omgang med en speciel "mopse" kam,bare sådan for hyggens skyld,og så lige checker,om han har især flåter.Og,så er det den pelspleje
vibeke
sep 2005
Følger: 1 Følgere: 98 Hunde: 2 Emner: 357 Svar: 6.124
Jeg er bare så svineheldig at hun trods 'parka-coat' stort set ikke filtrer. I ny og næ kan der dog dukke en op.. typisk i fimrehårene bag ørerne, sjældnere i faner på ben og mave. Og dem klipper jeg koldt og kynisk af med en saks.
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 4.941
Rigtig mange trimmehunde ender også med at blive klippet, når de bliver rigtig gamle, da pelsen ændrer sig; bliver blød eller holder op med at gå løs hver halve år (men jo stadig vokser..), der kommer mere underuld, etc.
Det er nok fordi, deres hormonbalance ændrer sig med alderen..:)
dec 2013
Følger: 83 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 199 Svar: 8.916
Jeg tror det er dovnskab, og særlig hvis hunden ikke vil stå stille
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 31 Svar: 5.537
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 31 Svar: 5.537
jun 2010
som skrevet skulle der stå OES.
Det er bestemt ikke ligegyldigt om en hund har en sammenfiltret pels - det genrer ofte hunden - især om sommeren og fører til en række skindproblemer. Om det kommer mig ved eller ej har jeg bestemt ikke udtalt mig om - jeg skrev sådan set tydeligt at det var en undring hvorfor folk ikke sørgede for at deres hunds pels ikke var til gene for hunden - for det har pelsen på nogle de hunde jeg har mødt (og skulle ordne) bestemt været. og det undre mig at man som ejer vil lade sin hund gå sådan....
jun 2012
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 95
aug 2008
Er selv gammel hundefrisør, og har set mange ting på en hund, på grund af dårlig pasning.
feb 2014
jun 2010
nej det er jeg ikke - ikke professionel. Har en del kurser i pelspleje af forskellige racer osv. og klipper, børster osv. en del hunde for andre
jun 2012
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 95
jun 2010
maj 2008
Følger: 28 Følgere: 26 Hunde: 6 Emner: 374 Svar: 2.882
Siger opdrætteren af bergamascoer hvor pelsen bliver til dreadlocks med tiden
aug 2012
Følger: 17 Følgere: 18 Hunde: 10 Emner: 15 Svar: 301
Hun er altid velplejet og nu hvor pelsen er lang nok til det har hunde fineste sløjfer i pandenhåret. Hun er ikke udstillings hund men det er tydeligt at der bliver brugt tid ikke bare på hendes pels, men hende generelt
jun 2006
Følger: 4 Følgere: 68 Hunde: 5 Emner: 907 Svar: 17.422
En stor del af det tror jeg faktisk ligger hos opdrætteren.
Hvis hvalpen er vant til at blive stillet på et trimmebord og blive børstet, klippet klør, børstet tænder, renset ører og øjne, blowet mv, så er det rigtig meget nemmere for de nye ejere at fortsætte med det.
Sælger / opdrætter skal naturligvis også vejlede i både pleje af den voksne hunds pels og tilvænningen imens den stadig er hvalp.
Jeg synes min hunds pels er krævende ( langhåret collie ).
Til gengæld er Zantos super nem at have med at gøre
Det tilskriver jeg opdrætteren af ham en stor del af æren for
feb 2013
Mht om hunden har det fint med filterkager eller ej. Der er givetvis nogen det ikke vil genere og heldigt for dem. Men jeg har nu altså mødt nogle stykker der ikke havde det fint med en underuld der var filtet sammen til store 'plader'. Det hæmmede deres bevægelser (nogen bevægelser var smertefulde fordi det trak i huden) og under filterne har de allesammen haft mere eller mindre irriteret hud. Og ja, er man førstegangshundeejer så er det opdrætteren der har et ansvar for at formidle videre hvordan man passer sin hund korrekt. Og det behøves da bestemt ikke være en sur pligt at pleje hunden. Mine hunde og jeg har en hyggestund når de skal børstes - og den ene trimmes. De får børstet tænder jævnligt og jeg renser selv det tandsten der evt måtte komme af. De er nemme at håndtere for de har lært fra de var små af at det faktisk bare et hyggeligt at blive pillet ved. Det gør SÅ mange ting lettere og det er dælme da rart at man ikke skal betale dyrlægen for at rense deres tænder eller klippe deres negle. Derudover bliver dyrlægeregninger ofte billigere fordi de er så nemme at håndtere at man ikke behøves fx at give dem beroligende for at tage et røngtenbilled eller en blodprøve eller sådan noget
maj 2008
Følger: 28 Følgere: 26 Hunde: 6 Emner: 374 Svar: 2.882
Det er også helt rigtigt... det er kontrolleret men i overgangen fra hvalp til voksen er det kun filtet indtil man deler pelse på bergamascoeren ... dog er der meget forskel på en puli og bergamasco
jan 2008
som jeg skrev,synes jeg stadig,at så længe hunden,ikke "ellers bliver mishandlet",ja,finder ejeren nok,ud af,at nu er det på tide at,sorginerer hundens pels.
Har selv,haft en chow-chow,.
Hvis nogen pelshund skal sorgineres,ja så er det sådan en.
Af og til tog jeg mig gevaldig sammen,og den fik den hele store tur,der kunne stå på i 2 dage,med lange pauser.Og,var der "knuder",ja så blev de klippet af
Jeg havde ikke chowen,for pelsens eller udseendet skyld,og hun VAR flot,men fordi jeg elskede hendes sind og væremåde.
Den var yderst velholdt,både fodringmæssigt,i krop,og "sjæl".
MEN ingen skulle blande sig i hvor tit og hvornår,jeg "rengjorde" pelsen ,Og,der var heller ingen,der med løftet pegefinger,der spurgte til Olgas(det hed hun)pels,eller så "skævt",til at,den krævede pleje nu.
Man kan også være for "emsig",på andre hunde ejers vegne.
Det var det jeg mente med dit indlæg
vibeke
aug 2008
jun 2011
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.125
jun 2006
Har du nogensinde haft en rigtig langhåret hund ?
Når min collie er i fæld så ordner jeg ikke alt på en dag.
3 timer på trimmebordet er for meget for os begge.
Når jeg har min i bad så bliver han vasket.. Det tager ca 45 minutter.
Herefter skal han tørres og børstes.
Det tager mindst 2 timer.
Så mangler jeg at fjerne hår i ørerne og mellem trædepuderne og klippe fanerne til.
På det her tidspunkt gider ingen af os mere og vi tager resten en anden dag... Hvor vi også børster hele kroppen.
Jeg bruger sjældent mindre end en time ad gangen på pelspleje.
aug 2008
jun 2010
Jeg er fuldstændig ligeglad med om hundens pels er flot eller ej bare den ikke er til gene for hunden - det kan man som ejer ikke være bekendt. Jeg har selv 3 meget krævende hunde pelsmæssigt og jeg har bestemt mødt mange af sammen race med knuder under benene, ørene fyldt op af hår, hår som stikker direkte ind i øjnene, masser af knuder som trækker i pelsen osv. Det kan man simpelthen ikke være bekendt.
Da jeg have min new foundlænder tog vi tit til traf med ham og mødre andre newfer og hold da op nogle af dem havde det varmt med en tyk sammenfiltret underuld hvor døde hår ikke kunne fældes normalt. Og jo det undre mig at man ikke gider bruge den tid sådan en pels kræver. Jeg børstede Rasmus i bund en gang om ugen - det tog omkring 30 minutter på den måde og han var altid flot og filtfri. Hellere det end 4-6 timer i stræk på et bord med ryk i pelsen og frustrationer fordi vovsen nu skal være flot til udstillingen i morgen (for jo det har jeg også ofte oplevet ejere og opdrættere som bød deres hund)
jun 2006
Ja det er en anden situation.
men uanset tidspunkt tager det mindst en times tid at børste min hund ordentligt igennem og min hund står meget pænt på bordet så der er ingen spildtid overhoved med at overtale ham til at det er børstetid.
Jeg kan godt afse tid i min kalender til at ordne hund 2 dage i træk.. Der bliver også ordnet alt muligt andet, men bordet og "striglekassen" står fremme så vi kan tage det ½ time ad gangen
aug 2008
jun 2006
JA!!!!
Men at sige at hunden ikke er velplejet fordi man vælger at dele pelsplejen op over 2 dage for at nå hele hunden igennem... DET er jeg ikke enig i
aug 2008
jun 2006
aug 2008
jun 2006
Nå pyt med det... det skal ikke skille os ad.
Folk med korthårede hund skal bare ikke fortælle mig hvor lang tid det må tage at ordne en langhåret for at hunden kan betegnes som velplejet..
aug 2008
Jeg har da haft en hund, som udenfor fældetiden kunne klare sig med et hårdt opvredet vaskeskind, og en let børstning.
jun 2011
Mht. dit spørgsmål: Nej, det har jeg ikke, og det får jeg aldrig, kan ikke udstå hunde, der fælder. Men jeg har en trimmehund, som nemt kan stå 5-6 timer på et bord, når hun skal trimmes i bund hver halve år. Derudover er det ca. 1-2 timer 1 gang om ugen, afhængigt af om jeg også skal pynte udover at børste og fjerne uld.
jun 2006
jan 2008
Derfor delte jeg børstningen over 2 dage med lange pauser,og klippede så de værste "knolde af.0m hun så så fin og "fjong" ud bagefter var jeg bedøvende ligeglad med.
Nøjagtig,det sammevar det, med min dejlige sorte amerikanske cooker,som da jeg fik ham i oktober mdr("genbrugshund på 1.år, med fin fin stamtavle,and so what,skulle ikke bruge ham til noget,udover han bare var min bedste ven,og,vi ellskede hinanden.
Men jeg fik ham,med en helt bedårende sort pels meeeget lang,der "flød",hen af jorden,i oktober mdr.Og,han elskede at,rulle sig i det værste mudder
.
Derfor,fik jeg en "hjemmeklipper" til at klippe ham hver 3.mdr.Han blev helt og holdent,ikke klippet,eller trimmet, efter div.forskrifter .Og,han elskede den klipning,den gjorde ham "fri"og så kunne han ellers rulle sig i al det mudder han lystede.UDEN skældud.
Så,jeg har ALDRIG gået efter en hunds udseende eller pels.Pelsen,skal være "prakrtisk".bare hund og jeg matcher sammen.Så,"skid hul" i udseendet,vovsen skal bare have det godt.
Så,nu er jeg heldig med mopsen,lidt kan sorinering,er blot " hygge".og se efter de frygtede tæger.Som han gudskelov,aldrig har haft.
Slut herfra med pelspleje
m.v.h
vibeke
jun 2011
Ib: Jeg er helt enig med dig i, at er man nød til at bruge 5-6 timer hver dag på pelsen, så må man gøre noget andet. Min pointe er netop, at hvis man børster hunden dagligt, vil man ikke komme derud, hvor man er nødsaget til at bruge så lang tid.
Verner M: Jeg syntes i den grad, det er at overdrive at kalde det dyremishandling, når en hund skal stå på et trimmebord i 3timer eller mere en gang ugentligt. Det har jo noget med tilgangen til det hele at gøre. Hunden skal naturligvis være vant til fra hvalp af at stå på bordet, og så skal den ikke opleve ubehag, imens det varer. Men at sige det er synd, at man får pelsen ordnet, er decideret forkert.
Og husk nu lige hvad du selv argumenterer for; nemlig at man ikke skal blande sig, så.. Hvad blander du dig egentlig for
aug 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 4 Emner: 26 Svar: 481
Den ene har stofskifteproblemer som har påvirket pelsen. Den anden har en fejlpels og er aldrig blevet ruhåret. Han er blød og har nærmest fehår.
Har taget konsekvensen og får dem begge maskinklippet i bund hver 3 måned. Og ja, det er fy at klippe en ruhåret hund - jeg ved det. Men det fungerer for os. Og ja, noglegange har de hårboller når klipning nærmer sig. Som nu. Dog er de rene og lugter aldrig. Klørene er klippet, ørerne renset og hår i ørerne fjerner jeg.
Jeg er endda opvokset med pudler, og min mor har ind imellem udstillet. Så ingen uvidenhed her. Jeg skal så aldrig have pelsplejekrævende hunde igen, har erkendt at jeg ikke formår at holde dem.
feb 2005
Følger: 90 Følgere: 89 Hunde: 4 Emner: 387 Svar: 2.140
3 børstninger om ugen kan holde hans pels rigtig fin
jan 2008
blander mig fordi,jeg havde lyst til at lufte min mening vedr.klipning/trimming.
Det tog 3 timer på bordet,at klippe min cooker HELT ned.Han var dødtræt bagefter,men glad og lettet,når vi efter klipningen,gik en ekstra tur.og han fik lov til at rulle sig i al det mudder han havde lyst.til
længere er historien ikke.
Man er vel her på h.g.,for at få lov til at,lufte sin mening,om div.emner.Uanset om man er enig eller ej ;;;;
nu ikke mere pels pjat fra min side
vibeke
feb 2013
apr 2011
Følger: 32 Følgere: 53 Hunde: 8 Emner: 200 Svar: 12.247
aug 2008
Kan folk ikke finde ud af at børste deres hunde?