3.781 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 61 Svar

Kan folk ikke finde ud af at børste deres hunde? Kan folk ikke finde ud af at børste deres hunde?

Ja jeg undres simpelthen. I dag på min morgentur havde jeg fornøjelsen af at klappe på en langhåret hund (collie). Den så fin ud og dækpelsen var dejlig genembørstet. Men så snart jeg mærkede lidt dybere i dens pels var det helt tydeligt at underpelsen var filtret sammen, tæt og alt andet end luftig. Desuden var pelsen fedtet i underpelsen og lugtede.
Det er bestemt LANGT fra første gang jeg oplever langpelsede hunde hvor dækpelsen ser fin og ufiltret ud men hvor underpelsen er ekstrem tæt, filtret og på igen måde gennembørstet. Dette har jeg oplevet ved fx collier, new foundlændere, japanske spidser, OEBer, samojeder osv. Det er bestemt ikke kun et par få gange jeg har oplevet det, det er virkelig ofte. Og jeg undre mig altså meget over det. En ting er at man vælger at skabe hunde med en stor pels noget helt andet er at man ikke sørger for at passe pelsen så den er velplejet, luftig, filtfri osv.
Jeg ved egentlig ikke om jeg vil det helt vilde med indlægget andet end at udtrykke en undring over hvorfor nogle ejer ikke passer deres hundes pels ordenligt - gider de ikke, opdager de virkelig ikke selv at hundens pels ikke er børstet ordenligt igennem, er de ligeglade fordi hunden jo ser velplejet ud eller hvad går lige galt...?

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afmontering og rens af ventilationskanal, vådrum. Lejlighed øverst. 390 kr.
  • Hængsler på køleskab klikker/låser 700 kr.
  • Montering af væghængt skænk 700 kr.
  • Ophægning af maleri i beton væg 1.000 kr.
  • Fjernelse af buske incl rødder 1.000 kr.
  • Tilstoppet afløb i bad. 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kan folk ikke finde ud af at børste deres hunde?
  • #1   10. nov 2014 BanDana`s underuld er fint, og når man stikker næsen ned i hendes pels, dufter hun især af frisk luft fra haven smiley

Man bliver heller ikke fedtet på fingrene når man klør hende smiley

Først og fremmest handler det om ordentligt foder, dernæst skal man i bund med børsten, når hunden strigles smiley

• #2   10. nov 2014 ja jeg tror tit det handler om at folk simpelthen ikke får børstet hunden i bund. Den ser fin ud men pelsen i bunden er bare ikke blevet børstet ordenligt -hvilket resultere i den tæt pels som igen kan genere huden og resultere i en fedtet, lugtende, skælles og kløende pels.

• #3   10. nov 2014 Ja, for huden får slet ikke luft, og deraf får hunden faktisk en masse gener som kløe, eksem og lign smiley

• #4   10. nov 2014 Når du snakker om lang pels her - hvordan kan det være du nævner OEB?
    Er blot nysgerrig smiley

• #5   10. nov 2014 Jeg tror det er uvidenhed. Min hundefrisør har også oplevet det en del, at hundene ankommer helt tilfiltrede til en trimning..

• #6   10. nov 2014 sorry den tanketorsk mente selvfølgelig OES - fingrene er bare så van til at skrive det andet smiley

• #7   10. nov 2014 Haha - blev helt forvirret! smiley

• #8   10. nov 2014 Mon ikke det skulle have været OES smiley
    Men nej, folk kan ikke finde ud af børste deres hunde. Det finder man ud af når man engang imellem trimmer folks hunde smiley
    Det der oftest er galt er at man har forsømt at lære hvalpen at finde sig at blive børstet og pludselig er det faktisk ikke særlig sjovt at skulle børste en hund med et voksent tandsæt. Med en langhåret hund eller en trimmehund er det temmeligt vigtigt at den får lært at forholde sig roligt og finde sig i at blive børstet og pillet i pelsen i længere tid af gangen - også at det engang imellem kan være en lille smule ubehageligt.

• #9   10. nov 2014 kan jeg godt forstå - for det står da godt nok skidt til hvis OEBens "underpels" er helt filtret sammen så er der i sandhed en hundeejere som har sovet i timen smiley

• #10   10. nov 2014 Jeg tror også det er uvidenhed.
    Man går ned i Brugsen og handler ind, og der hænger en kombibørste med en blød side og pinside. Og så sidder der en collie eller Golden uden på indpakningen. Den børster børnene så hunden med et par gange om året.
    Opdrættere som ikke gå så meget op i det, giver ikke undervisning i pelsplejen.
    Og det er så hunden der går med filter indtil den får hudproblemer.

• #11   10. nov 2014 Det er jo det smiley
    Men vil så sige at man ofte også møder korthårede hunde med pels som en "staldhunds". Fedtede og lugtende!
    Undre mig man ikke går mere op i sin hunds pelspleje! smiley

• #13   10. nov 2014 Mette Marie A
    ja nemlig. Og ordner også pels på en del hunde og hold da op der kommer nogle ind med meget uplejede pelse. En del har deciderede knuder og så mange langpelsede hunde har den her tykke uplejede underuld. Det er simpelthen så ofte jeg oplever det. Folk kan komme helt stole ting og fortælle som deres hund hvis pels er filt fri og selvrensende (og dæk/overpelsen ser fin ud) men så snart man kommer dybere er den her tykke, filtrede underuld, med tonsvis af døde hår og ofte en meget irriteret hud. Jeg har selv overtaget en Lhasa med en sådan pels (og med allergi i huden) og nej da hans pels blev ordnet og plejet ordenligt forsvandt hans hudlidelse/allergi sørme også pludselig - det var simpelthen "bare" hudirritation som følge af en uplejet pels.

• #14   10. nov 2014 Min kæreste er heller ikke god til at børste sin rottweiler . Faktisk gør han det kun hvis jeg ber ham om det når jeg er der i weekenden . Så jeg står og skal rette det op hver weekend . Og nøj hvor kan det tage lang tid at ordne .

• #17   10. nov 2014 Jeg tror helt bestemt det er uvidenhed.

Mine behøves heldigvis næsten aldrig at blive børstet smiley

• #18   10. nov 2014 Mine små langhårshunde, har begge været vant til at komme på bordet fra de var helt små, jeg tror mange ikke mener det er nødvendigt at børste, så længe det er en lille hvalp. Det gør at man så står med en langhårshund, som aldrig har prøvet at "møde" en børste, når den bliver halvstor, og så har man virkelig et (selvskabt) problem. Jeg vil have, at når der kommer vind i pelsen, så kan man se bunden. Og det er så nemt, når de bliver redt i bund fra starten.

Begge mine er kastrater, men det har ikke ændret deres pels.

• #19   10. nov 2014 Nu har jeg belgier og de er som regel filtfrie. Lia bliver kun børstet under fældning og hun har aldrig filt.

Når det så er sagt, så har jeg en Maine Coon med fejlpels og det er sjældent at han er helt filtfri - på trods af at han bliver klippet (i det omfang han gider være med til det) og børstet dagligt. Så vi har lært at leve med filt. Vi er dog så meget over det at hans hud altid er tør og sund og han ikke er generet af det. Alternativet er at han kommer til dyrlæge, bliver bedøvet og barberet helt ned hver anden måned og det vil jeg simpelthen ikke byde ham.

Jeg ved at folk mener det godt når de kommenterer på hans filt, men vil så sige at når det er de samme mennesker som skal have det forklaret gang på gang, så bliver det en smule irriterende. Jeg er også ked af at han er filtret, ville da også meget hellere at hans pels var lige så fin som vores andre kattes og Lias, men vi bruger altså timevis på pelspleje hver uge og han er som sagt ikke generet af det.

• #20   10. nov 2014 Jeg har en langhåret race med masser af underuld og mine hunde opholder sig meget ude og deres pels bliver hurtigt filtret med det er med til at beskytte dem mod overgreb/bid så jeg er en af de hundeejere der ikke går så højt op i om mine hunde er gennemredt og badet og mine hunde stortrives da alligevel...

• #21   10. nov 2014 Det er sørgeligt, hvis folk ikke holder deres hunde ordneligt, om det så gælder pels, aktivering, træning mm.

Men jeg tror også det er uvidenhed, desværre - håber de af deres opdrætter har fået instruktion i, hvordan man ordner de langhårede hunde, men selvom de har, er det selvfølgelig ikke sikkert de følger instrukserne.

I vores specialklub er der iøvrigt jævnligt kurser i soignering, så jeg synes nu der er rig mulighed for at lære det ordentligt, der er også udgivet bøger om racen, hvor man kan læse sig til, hvordan man ordner deres pels, der er sågar videoer på nettet, hvor man kan se det trin for trin.

• #24   10. nov 2014 cmp

Hvad kommer det dog ved,at hundens/hunedens pels er filtret,altså undepelsen..

Så længe hunden/hundene ikke bliver slået,sultet,eller anden form for mishandling,så synes jeg du skal blande dig uden om pelsplejen.

Og,så nævner du o.e.b,altså,ligesom mopsens pels er der faktisk ikke megen pelspleje.

Af og til giver jeg Verner en omgang med en speciel "mopse" kam,bare sådan for hyggens skyld,og så lige checker,om han har især flåter.Og,så er det den pelspleje

vibeke

• #26   10. nov 2014 jeg skal blankt indrømme at der kan gå laaaaang tid imellem at pixels pels ser en børste - på trods af at hun er pekingeser/papillon.
    Jeg er bare så svineheldig at hun trods 'parka-coat' stort set ikke filtrer. I ny og næ kan der dog dukke en op.. typisk i fimrehårene bag ørerne, sjældnere i faner på ben og mave. Og dem klipper jeg koldt og kynisk af med en saks.

• #27   10. nov 2014 Isbelle: Jeg tror, det er almindeligt, at pelsen ændrer sig markant, og bliver "sværere" (kræver mere) med alderen.
    Rigtig mange trimmehunde ender også med at blive klippet, når de bliver rigtig gamle, da pelsen ændrer sig; bliver blød eller holder op med at gå løs hver halve år (men jo stadig vokser..), der kommer mere underuld, etc.
    Det er nok fordi, deres hormonbalance ændrer sig med alderen..:)

• #28   10. nov 2014 Mine bliver børstet i bund ca 1 gang om ugen Det kan ske at Misja får en hårknude bag øret ,som jeg ikke kan børste ud Nej men så klipper jeg det bare af .Linka kan ikke li at blive børstet bagtil, der har hun jo nogle rigtig lange hår langs benene Men det skal hun, for eller filter det
    Jeg tror det er dovnskab, og særlig hvis hunden ikke vil stå stille

• #29   10. nov 2014 Verner filterknuder kan være rigtig ubehageligt for en hund, så det er ikke ok bare at lade stå til.

• #30   10. nov 2014 Pelsen kan blive mere besværlig på en gammel hund, og jeg synes også, det er almindeligt at hundene bliver mere ømskinnede som gamle, så man ikke kan tage så kraftig fat med børsten, som man har kunne tidligere.

• #32   10. nov 2014 Verner M
    som skrevet skulle der stå OES.
    Det er bestemt ikke ligegyldigt om en hund har en sammenfiltret pels - det genrer ofte hunden - især om sommeren og fører til en række skindproblemer. Om det kommer mig ved eller ej har jeg bestemt ikke udtalt mig om - jeg skrev sådan set tydeligt at det var en undring hvorfor folk ikke sørgede for at deres hunds pels ikke var til gene for hunden - for det har pelsen på nogle de hunde jeg har mødt (og skulle ordne) bestemt været. og det undre mig at man som ejer vil lade sin hund gå sådan....

• #33   10. nov 2014 Har du da hundesalon CMP?

• #34   10. nov 2014 CMP. Du har helt ret, en langhåret hund, og en korthåret også, for den sags skyld, med dårlig passet pels, har det ikke godt. Huden bliver ødelagt, og der kan komme eksemer, og meget andet skidt, og huden er et meget vigtigt organ, for at hunden trives.
    Er selv gammel hundefrisør, og har set mange ting på en hund, på grund af dårlig pasning.

• #35   10. nov 2014 Birgitta : Hvor tit børster du tænder på Silke ? smiley

• #36   10. nov 2014 off-road
    nej det er jeg ikke - ikke professionel. Har en del kurser i pelspleje af forskellige racer osv. og klipper, børster osv. en del hunde for andre

• #38   10. nov 2014 Ok, hvor er det i Nordjylland, min mor bor nemlig i Vadum og har en bomuldshund som hun ikke kan frisere

• #39   10. nov 2014 jeg bor i Aalborg smiley

• #40   11. nov 2014 Hvis du spørg mig er filteret pels tegn på noget godt smiley

Siger opdrætteren af bergamascoer hvor pelsen bliver til dreadlocks med tiden smiley

• #41   11. nov 2014 Jeg nyder jævnligt at se den sødeste lille pelsbold af en Shitz tzu på gåturene.
    Hun er altid velplejet og nu hvor pelsen er lang nok til det har hunde fineste sløjfer i pandenhåret. Hun er ikke udstillings hund men det er tydeligt at der bliver brugt tid ikke bare på hendes pels, men hende generelt smiley

• #42   11. nov 2014 Der er altså også rigtig mange der er gode til at holde deres dyrs pels pæn og filtfri.

En stor del af det tror jeg faktisk ligger hos opdrætteren.
    Hvis hvalpen er vant til at blive stillet på et trimmebord og blive børstet, klippet klør, børstet tænder, renset ører og øjne, blowet mv, så er det rigtig meget nemmere for de nye ejere at fortsætte med det.
    Sælger / opdrætter skal naturligvis også vejlede i både pleje af den voksne hunds pels og tilvænningen imens den stadig er hvalp.

Jeg synes min hunds pels er krævende ( langhåret collie ).
    Til gengæld er Zantos super nem at have med at gøre smiley

Det tilskriver jeg opdrætteren af ham en stor del af æren for

• #43   11. nov 2014 Bergamascolover: Meeen nu styre man da så vidt jeg ved dannelsen af dreadlocks så ikke de fx kommer til at sidde og trække i huden eller danne store filtplamagaer istedet for snore smiley Den puliopdrætter jeg kender lidt perifert lader da ikke bare selv pelsen filte som den vil.
    Mht om hunden har det fint med filterkager eller ej. Der er givetvis nogen det ikke vil genere og heldigt for dem. Men jeg har nu altså mødt nogle stykker der ikke havde det fint med en underuld der var filtet sammen til store 'plader'. Det hæmmede deres bevægelser (nogen bevægelser var smertefulde fordi det trak i huden) og under filterne har de allesammen haft mere eller mindre irriteret hud. Og ja, er man førstegangshundeejer så er det opdrætteren der har et ansvar for at formidle videre hvordan man passer sin hund korrekt. Og det behøves da bestemt ikke være en sur pligt at pleje hunden. Mine hunde og jeg har en hyggestund når de skal børstes - og den ene trimmes. De får børstet tænder jævnligt og jeg renser selv det tandsten der evt måtte komme af. De er nemme at håndtere for de har lært fra de var små af at det faktisk bare et hyggeligt at blive pillet ved. Det gør SÅ mange ting lettere og det er dælme da rart at man ikke skal betale dyrlægen for at rense deres tænder eller klippe deres negle. Derudover bliver dyrlægeregninger ofte billigere fordi de er så nemme at håndtere at man ikke behøves fx at give dem beroligende for at tage et røngtenbilled eller en blodprøve eller sådan noget smiley

• #44   11. nov 2014 Mette Marie A

Det er også helt rigtigt... det er kontrolleret men i overgangen fra hvalp til voksen er det kun filtet indtil man deler pelse på bergamascoeren ... dog er der meget forskel på en puli og bergamasco

• #45   12. nov 2014 cpm

som jeg skrev,synes jeg stadig,at så længe hunden,ikke "ellers bliver mishandlet",ja,finder ejeren nok,ud af,at nu er det på tide at,sorginerer hundens pels.

Har selv,haft en chow-chow,.

Hvis nogen pelshund skal sorgineres,ja så er det sådan en.

Af og til tog jeg mig gevaldig sammen,og den fik den hele store tur,der kunne stå på i 2 dage,med lange pauser.Og,var der "knuder",ja så blev de klippet af

Jeg havde ikke chowen,for pelsens eller udseendet skyld,og hun VAR flot,men fordi jeg elskede hendes sind og væremåde.

Den var yderst velholdt,både fodringmæssigt,i krop,og "sjæl".

MEN ingen skulle blande sig i hvor tit og hvornår,jeg "rengjorde" pelsen ,Og,der var heller ingen,der med løftet pegefinger,der spurgte til Olgas(det hed hun)pels,eller så "skævt",til at,den krævede pleje nu.

Man kan også være for "emsig",på andre hunde ejers vegne.

Det var det jeg mente med dit indlæg
    vibeke

• #46   12. nov 2014 Verner, nej, ingen skal blande sig, men man bader da også både sig selv og sine børn, fordi det hører ind under "daglig vedligeholdelse", og nøjagtig det samme for en hund, den skal også børstes og ind imellem vaskes, for at undgå at lugte. Hvor mange synes en hund der lugter er rar, og så skubber man den væk, og det er knagme synd for hunden, Jeg har i min tid på en Københavnsk hundesalon oplevet mange hunde, hvor man mest i øjeblikket havde lyst til at vende sig væk, men det er jo ikke hundens skyld, så jeg havde mest lyst til at forklare de mennesker, hvordan de skulle passe deres hund.

• #47   12. nov 2014 Hvis man skal bruge to dage på at børste sin hund igennem, så er hundens pels ikke "pæn og velholdt", Verner M. Det viser jo tydeligt, at hunden trænger til at blive børstet oftere netop for at pelsen er velholdt.

• #48   12. nov 2014 Jeg synes egentlig heller ikke man skal vende det blinde øje til, når dyr ikke bliver passet ordenligt.....

• #49   13. nov 2014 A-S
    Har du nogensinde haft en rigtig langhåret hund ?
    Når min collie er i fæld så ordner jeg ikke alt på en dag.
    3 timer på trimmebordet er for meget for os begge.

Når jeg har min i bad så bliver han vasket.. Det tager ca 45 minutter.
    Herefter skal han tørres og børstes.
    Det tager mindst 2 timer.
    Så mangler jeg at fjerne hår i ørerne og mellem trædepuderne og klippe fanerne til.
    På det her tidspunkt gider ingen af os mere og vi tager resten en anden dag... Hvor vi også børster hele kroppen.
    Jeg bruger sjældent mindre end en time ad gangen på pelspleje.

• #50   13. nov 2014 Du beskriver også en lidt anden situation. Når mine to er i fæld, tager det selvfølgelig også længere til end i hverdagen. Men når hundene ikke bliver børstet, fordi nogen ikke anser det for "nødvendigt" i hverdagen, er det jo en ganske anden situation. Jeg ser pelsplejen, som nogen man forpligter sig til, og interesseret i, når man køber hunden/hvalpen.

• #51   13. nov 2014 at du siger hundeejere selv finder ud af hvornår det er tid til at børste deres hunde - den køber jeg bestemt ikke altid. Jeg var for nylig ude at gå tur med en af mine bekendte og hendes hund. Hun har tidligere ofte talt om hvordan hendes samojeds pels ALDRIG filtre og derfor ikke behøver blive børstet. Da jeg så rent faktisk mødte hunden og mærkede ¨på den kunne jeg ikke engang rører dens hud, underpelsen var for sammenfiltret og sad mange steder i store kager. Hundene kløede sig desuden konstant og svedte så meget at vi faktisk ikke kunne gå en ordentlig tur - det mener jeg bestemt ikke er rimeligt overfor hunden. Men ja fred være med det hvis du ikke er enig heri.
    Jeg er fuldstændig ligeglad med om hundens pels er flot eller ej bare den ikke er til gene for hunden - det kan man som ejer ikke være bekendt. Jeg har selv 3 meget krævende hunde pelsmæssigt og jeg har bestemt mødt mange af sammen race med knuder under benene, ørene fyldt op af hår, hår som stikker direkte ind i øjnene, masser af knuder som trækker i pelsen osv. Det kan man simpelthen ikke være bekendt.
    Da jeg have min new foundlænder tog vi tit til traf med ham og mødre andre newfer og hold da op nogle af dem havde det varmt med en tyk sammenfiltret underuld hvor døde hår ikke kunne fældes normalt. Og jo det undre mig at man ikke gider bruge den tid sådan en pels kræver. Jeg børstede Rasmus i bund en gang om ugen - det tog omkring 30 minutter på den måde og han var altid flot og filtfri. Hellere det end 4-6 timer i stræk på et bord med ryk i pelsen og frustrationer fordi vovsen nu skal være flot til udstillingen i morgen (for jo det har jeg også ofte oplevet ejere og opdrættere som bød deres hund)

• #52   13. nov 2014 Lillian.
    Ja det er en anden situation.
    men uanset tidspunkt tager det mindst en times tid at børste min hund ordentligt igennem og min hund står meget pænt på bordet så der er ingen spildtid overhoved med at overtale ham til at det er børstetid.

Jeg kan godt afse tid i min kalender til at ordne hund 2 dage i træk.. Der bliver også ordnet alt muligt andet, men bordet og "striglekassen" står fremme så vi kan tage det ½ time ad gangen

• #53   13. nov 2014 Ib, min den lille, som er en pomserbl. har også rigtig meget hår, og han er en loppe på bordet, for han vil hellere lege, Han tager også ca. en time, men vi bruger så også lidt tid til hygge. Paw tager kun ½ time, men stadig med hyggetid indlagt. Hvordan folk gør det, og indretter sig, er jeg egentlig ligeglad med, en hund skal bare være børstet, så pelsen ikke danner knuder og generer hunden.

• #54   13. nov 2014 Lillian " en hund skal bare være børstet, så pelsen ikke danner knuder og generer hunden."

JA!!!! smiley

Men at sige at hunden ikke er velplejet fordi man vælger at dele pelsplejen op over 2 dage for at nå hele hunden igennem... DET er jeg ikke enig i

• #56   13. nov 2014 Ib, nu kan jeg ikke se, at jeg mener, at hunden ikke er velplejet, fordi børstningen bliver delt over to dage??????? Jeg sagde netop, at hvordan folk indretter sig, er jeg ligeglad med, hundens pels skal bare være passet!

• #57   13. nov 2014 Lillian: det er fordi mit svar med de 2 dage var rettet til A-S i #47 smiley

• #58   13. nov 2014 Okay smiley Det var bare ikke lige så nemt at se.

• #59   13. nov 2014 Lillian: det kan godt være det er fordi jeg selv ved hvad jeg mener, men det fremgår af mit svar til A-S i # 49... Som du svarede på i #50

Nå pyt med det... det skal ikke skille os ad.

Folk med korthårede hund skal bare ikke fortælle mig hvor lang tid det må tage at ordne en langhåret for at hunden kan betegnes som velplejet..

• #60   13. nov 2014 Der er jo helt klart forskel på hundepelse.
    Jeg har da haft en hund, som udenfor fældetiden kunne klare sig med et hårdt opvredet vaskeskind, og en let børstning.

• #61   13. nov 2014 Nu er der jo også forskel på at vælge at dele pelsplejen op over to dage og at være tvunget til det smiley

Mht. dit spørgsmål: Nej, det har jeg ikke, og det får jeg aldrig, kan ikke udstå hunde, der fælder. Men jeg har en trimmehund, som nemt kan stå 5-6 timer på et bord, når hun skal trimmes i bund hver halve år. Derudover er det ca. 1-2 timer 1 gang om ugen, afhængigt af om jeg også skal pynte udover at børste og fjerne uld.

• #62   13. nov 2014 A-S Jeg tror mange ville føle sig tvunget til at dele pelsplejen op over 2 dage når det tager 5-6 timer....

• #63   13. nov 2014 as som andre skriver,så ville det tangerer til mishandling,hvis hunden f.eks.blev sorgineret, en gang om ugen,i måske 3 timer

Derfor delte jeg børstningen over 2 dage med lange pauser,og klippede så de værste "knolde af.0m hun så så fin og "fjong" ud bagefter var jeg bedøvende ligeglad med.

Nøjagtig,det sammevar det, med min dejlige sorte amerikanske cooker,som da jeg fik ham i oktober mdr("genbrugshund på 1.år, med fin fin stamtavle,and so what,skulle ikke bruge ham til noget,udover han bare var min bedste ven,og,vi ellskede hinanden.

Men jeg fik ham,med en helt bedårende sort pels meeeget lang,der "flød",hen af jorden,i oktober mdr.Og,han elskede at,rulle sig i det værste mudder

.
    Derfor,fik jeg en "hjemmeklipper" til at klippe ham hver 3.mdr.Han blev helt og holdent,ikke klippet,eller trimmet, efter div.forskrifter .Og,han elskede den klipning,den gjorde ham "fri"og så kunne han ellers rulle sig i al det mudder han lystede.UDEN skældud.

Så,jeg har ALDRIG gået efter en hunds udseende eller pels.Pelsen,skal være "prakrtisk".bare hund og jeg matcher sammen.Så,"skid hul" i udseendet,vovsen skal bare have det godt.

Så,nu er jeg heldig med mopsen,lidt kan sorinering,er blot " hygge".og se efter de frygtede tæger.Som han gudskelov,aldrig har haft.

Slut herfra med pelspleje

m.v.h
    vibeke

• #65   13. nov 2014 Det er rimeligt standard for trimmehunde, når de skal trimmes i bund at det tager omkring de 4-5, 6 hvis hunden netop ikke er velsoigneret, timer, når den skal trimmes ned. Sådan er det bare, og dejligt er det da, at det så kun er hver 6.måned. Det er jo netop den trimning, der gør deres pels nem og praktisk i hverdagen, så det laver man nok ikke lige om på smiley Og at dele det op over flere dage kan man jo kun gøre, hvis man selv kan trimme, det er de færreste, der kan det. Og derfor kan man jo netop heller ikke rigtig sammenligne langhårshunde med trimmehunde. Førstnævnte kræver en del pelspleje ofte, den anden kræver meget pelspleje hver halve år, og er jo ellers utrolig nem at holde. smiley

Ib: Jeg er helt enig med dig i, at er man nød til at bruge 5-6 timer hver dag på pelsen, så må man gøre noget andet. Min pointe er netop, at hvis man børster hunden dagligt, vil man ikke komme derud, hvor man er nødsaget til at bruge så lang tid. smiley

Verner M: Jeg syntes i den grad, det er at overdrive at kalde det dyremishandling, når en hund skal stå på et trimmebord i 3timer eller mere en gang ugentligt. Det har jo noget med tilgangen til det hele at gøre. Hunden skal naturligvis være vant til fra hvalp af at stå på bordet, og så skal den ikke opleve ubehag, imens det varer. Men at sige det er synd, at man får pelsen ordnet, er decideret forkert.
    Og husk nu lige hvad du selv argumenterer for; nemlig at man ikke skal blande sig, så.. Hvad blander du dig egentlig for smiley

• #66   13. nov 2014 Jeg må så være en af de skrækkelige hundeejere med mishandlede hunde, for mine petit'ers pels har jeg opgivet at holde filtfri.

Den ene har stofskifteproblemer som har påvirket pelsen. Den anden har en fejlpels og er aldrig blevet ruhåret. Han er blød og har nærmest fehår.

Har taget konsekvensen og får dem begge maskinklippet i bund hver 3 måned. Og ja, det er fy at klippe en ruhåret hund - jeg ved det. Men det fungerer for os. Og ja, noglegange har de hårboller når klipning nærmer sig. Som nu. Dog er de rene og lugter aldrig. Klørene er klippet, ørerne renset og hår i ørerne fjerner jeg.

Jeg er endda opvokset med pudler, og min mor har ind imellem udstillet. Så ingen uvidenhed her. Jeg skal så aldrig have pelsplejekrævende hunde igen, har erkendt at jeg ikke formår at holde dem.

• #67   14. nov 2014 Jeg bor sammen med en rengøringfreak som helst ser at vores collie ikke fælder smiley Det gør den selvfølgelig- det er en hund, men jeg kan godt lide han er velsoigneret og lækker så jeg børster en 3 gange i ugen - han har ret lidt pels af en collie, så hans pels er ret nem at holde - heldigvis smiley
    3 børstninger om ugen kan holde hans pels rigtig fin smiley

• #68   14. nov 2014 a s

blander mig fordi,jeg havde lyst til at lufte min mening vedr.klipning/trimming.

Det tog 3 timer på bordet,at klippe min cooker HELT ned.Han var dødtræt bagefter,men glad og lettet,når vi efter klipningen,gik en ekstra tur.og han fik lov til at rulle sig i al det mudder han havde lyst.til

længere er historien ikke.

Man er vel her på h.g.,for at få lov til at,lufte sin mening,om div.emner.Uanset om man er enig eller ej ;;;;

nu ikke mere pels pjat fra min side

vibeke

• #69   14. nov 2014 Altså hvis hunden kan lide at blive soigneret så er 3 timer på et trimmebord bestemt ikke mishandling smiley Det tager 6 timer at trimme min trimmehund. Jeg deler ham over to dage - for mine håndleds skyld. Han virker ikke somom han synes det er totur og meget at tiden ligger han og sover eller sidder og slapper af. Han er faktisk kun nødt til at stå op når måsen og benene skal trimmes. Vi hygger os med det og han får mange guffere undervejs. Min dobermann ville også elske at det tog rigtig lang tid at soignere hendes pels, men jeg kan uanset hvor meget jeg anstrenger mig ikke bruge ret mange minutter på hendes pels smiley Hun kommer pænt og står 'i kø' ved trimme bordet når jeg børste eller trimmer min irer og når han er løftet ned så sætter hun forpoterne op og skal have løftet måsen op på bordet. Så får hun en gang med gummistriglen og bliver salig.

• #71   14. nov 2014 Jeg har også langhåret collie, min børstet igennem hver 2.-3. uge, lidt oftere i fældeperioden. Den ene er steriliseret og har altid en trist pels, men de to andre behøver ikke at blive børstet hele tiden for at se pæne ud.

• #72   14. nov 2014 Mine to, har faste dage. De bliver børstet tirsdag og fredag, og så er de lige til at hive børsten igennem. Så man behøver slet ikke at stå og knokle en hel dag med det.

Kommentér på:
Kan folk ikke finde ud af at børste deres hunde?

Annonce