Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Diverse opgaver 4.060 kr.
  • Anthony Bok spisebord 1.275 kr.
  • rengøring 1.000 kr.
  • Montering af skab 1.560 kr.
  • Handyman: lampe og gardin opsætning 800 kr.
  • Fejlsøgning ovn - relæ slår fra 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvalp - Hvor længe tager I fri?
  • #1   12. nov 2014 Et par uger.

• #2   12. nov 2014 Dette har jeg faktisk også tænkt på. Jeg regner med først at få hvalp, når jeg er kommet ud på arbejdsmarkedet (eller over en sommerferie), men det er jo ikke altid, at man lige kan tage 2-3 ugers fri. Følger lige med i svarene smiley

• #5   12. nov 2014 MINIMUM 2 uger, men i reglen omkring 3 uger +/- . Hellere for længe end for kort.

• #6   12. nov 2014 Det gør jeg ikke. Mine har været alene fra dag 1 - men de har så også altid haft en voksen hund at være sammen med.

• #8   12. nov 2014 Minimum 3 uger før hvalpen kan være alene i max 4-5 timer! Kan man ikke tage fri eller sørge for pasning så lad være med at købe hund

• #9   12. nov 2014 Line: Næh, men det kan jeg. Sådan har det fungeret for mig og mine hunde og de har lært at stå på egne ben fra starten. Det er sådan jeg føler det er bedst smiley

• #12   12. nov 2014 Modbydeligt og ikke skulle have hund? Det var da en overreaktion der ville noget. Tror ikke 10 år gamle Lilly eller 6 år gamle Silas har lidt nogen overlast. De kæmper ikke med alene hjemmeproblemer, som flere af de jeg kender der holdt flere ugers ferie med deres hvalp.
    Dengang jeg fik hund første gang var der ikke sådan nogle fancy regler eller hundegalleri for den sags skyld, så det blev gjort efter hvordan man synes bedst. Og det fungerede, så hvorfor ændre på det?

Og hvis det så er modbydeligt, jamen så fred være med det smiley

• #15   12. nov 2014 3 ugers ferie og derefter en måneds tid, hvor jeg har været så heldig at kunne flexe på jobbet, så hvalpen ikke var alene så mange timer. Derefter kørte det derudaf i almindelig arbejdsdagsrutine.

• #16   12. nov 2014 Hvis hvalpen finder sig tilpas i "flokken" og dermed går med 2 andre hunde hele dagen, så kan jeg altså ikke se noget modbydeligt ved det. Mennesket kan selvfølgelig gribe ind hvis der sker uheld, men ellers kan jeg ikke se hvordan der skulle være så stor forskel på, at hvalpen er alene med mennesket eller med en anden hund. Så tror jeg man tillægger sig selv alt for meget værdi smiley

• #17   12. nov 2014 Interessant vinkel - Jeg ville kunne snuppe 2½ uges ferie (nok også 3 uger, hvis der var brug for det...) og den ville have voksen hund ved sig altid. Og det ville ikke blive fuldtidsdage den skulle være alene efterfølgende... Jeg studerer på reduceret tid.

Jer der ikke har holdt ferie... Er I bare smuttet en hel dag fra dem? Det lyder så voldsomt... Hvordan er det gået?

• #18   12. nov 2014 Med Lilly gik jeg en hel dag fra hende - 8 timer, dagen efter. Jeg havde en skole jeg skulle passe og jeg var uerfaren hundeejer, så der var mit hoved ikke fyldt af diverse regler, som internettet havde dikteret. Det var ikke noget jeg tænkte videre over. Hun havde min gamle hund (lånt hund) at gå sammen med og der var ingen problemer. Hun har aldrig hylet eller ødelagt ting eller været afhængig af mig.

Da Silas kom hjem, havde Lilly hvalpe der var 2 uger yngre end ham. Han passede direkte ind i flokken og blev endnu en af Lillys hvalpe. Der tog jeg afsted efter weekenden, men kun 3 timer om dagen. Heller ikke han har haft problemer med alene, selvom det ligger stærkt til racen.

Har altid set det som pyller at man holder fri, for sin hvalp, fordi det netop har fungeret anderledes for mig. Men kan godt se at det kan være nødvendigt hvis hvalpen skal være helt alene og ikke har en anden hund at støtte sig til. Der giver det god mening.

• #20   12. nov 2014 Da jeg fik hund var jeg hjemme i 3 uger og det var godt for både hende (hund) og mig... Det kan kun anbefaledes smiley

• #21   12. nov 2014 Jeg havde kun mulighed for at tage fri de første 9 dage, derefter skulle jeg på arbejde i 3 dage, og så havde vi igen en uges ferie.
    Han havde også vores store tæve til selskab, og der er ingen problemer med ham i dag. Han kan være alene hjemme uden problemer, også uden selskab fra den anden hund.

Min hvalp har ikke kunne holde sig mens jeg var på job nej, men så er der jo ikke andet for end at tørre op når man kommer hjem..

• #22   12. nov 2014 Har man kun hvalpen, så er tre ugers ferie og efterfølgende flextid et must. Ingen hvalpe kan/skal holde sig eller efterlades alene i 8 timer. Dette kan først forventes når den er et halvt år ca.
    Max alenetid er seks timer ifølge samtlige hundepsykologer.

• #23   12. nov 2014 Bliver folk virkelig hjemme ved hvalpen til den er renlig en hel arbejsdag?

• #24   12. nov 2014 Ja Line det gør folk!

• #25   12. nov 2014 Hvem der bare var så privilligeret. Vi andre skal arbejde for at hunden kan få noget mad smiley

• #26   12. nov 2014 Jeg havde et halvt år med Ludvig. Men jeg ville nok tage 3 uger hvis hunden skulle være alene efterfølgende. Havde jeg mulighed for at bringe med på arbejde, så ville jeg kun lige tage fri så hunden kunne nå at vænne sig til hjemmet smiley

• #27   12. nov 2014 Ja jeg tænker altså det samme som Ginger. Jeg kan altså ikke undværes på min arbejdsplads i 4-5 mdr, det tror jeg er de færreste der kan.

• #29   12. nov 2014 Line: og al respekt for dem der har muligheden for det! Hvis det var mig muligt, havde jeg gjort det samme. Men det var det desværre ikke, og det var der ikke så meget at gøre ved. Nu var det så held i uheld at jeg blev sygemeldt på deltid i mange måneder efter vi fik hvalpen, men det var ikke en del af den oprindelige plan - men så var det gudskelov korte dage det første meget lange stykke tid.

• #31   12. nov 2014 Fedt smiley det har jeg ikke, men det er gudskelov gået alligevel - de har da i hvert fald begge puls i skrivende stund smiley

• #32   12. nov 2014 Med Berta havde jeg 14 dage hjemme og derefter havde jeg kun få timers uddannelse om ugen. Med næste vovse vil jeg også være studerende, men dog ikke med SÅ meget fleksibilitet. Men regner med, at kæresten og jeg få fordelt vores undervisningstimer således, at der vil være en af os hjemme med hende omkring 8-10 dage. Derefter vil hun så være hjemme omkring 4-5 timer sammen med en voksen hund.

• Eva
    Eva Online Tilmeldt:
    jul 2012

Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 16 Svar: 2.054
    #33   12. nov 2014 Da Ingle flyttede ind, havde jeg først to ugers ferie, dernæst en uge, hvor jeg arbejdede på halv tid, så endnu en uges ferie og endelig endnu en uge på halv tid.

Med andre ord: Ingle var "alene hjemme" sammen med Gustav en halv arbejdsdag fra han var 10 uger og en hel arbejdsdag fra 13 uger uden problemer.

• #34   12. nov 2014 Lucky bliver 2 år til december, fik ham da han var 4 mdr, og jeg er endnu ikke taget afsted smiley Det er så ikke pga det, men alligevel...
    Jeg frygter for den dag jeg skal til at afsted, ikke for luckys skyld, for han har lært at være alene og kan godt være alene en hel dag, men for mig.. Jeg er blevet så skide afhængig af ham og vil helst ikke være væk fra ham i mere end de 5 minutter det tager at gå på toilet smiley

Heldigvis har jeg lige et år på fjernstudie nu, så har et helt år til at være hjemme ved min lille baby smiley Og så håber jeg på at kunne få en mere inden jeg skal til at afsted dagligt..

Det er fantastisk at kunne være hjemme ved sin hvalp længe, ikke fordi den ikke kan klare det før, men fordi man får så meget kvalitetstid og hygge sammen med dem og man kan nå så mange sjove ting.. Jeg ved slet ikke hvordan jeg skulle kunne nøjes med 1-2 uger.. Men hvis det er nødvendigt, er jeg da sikker på hunden nok skal klare det. Jeg trænede ikke alene hjemmetræning så intenst som mange gør, fordi jeg jo ikke havde en deadline, men han havde helt sikkert sagtens kunne.

• #35   13. nov 2014 Jeg har altid brugt mindst 2-3 uger, men kan da ikke lige huske hvordan jeg lige helt præcis greb det an...det er så mange år siden efterhånden ...Emma bliver 12 år næste gang smiley

Men nu er det jo ikke alle som har en voksen hund, som kan støtte hvalpen og det syntes jeg der er enorm forskel på, når man diskutere hvor længe man skal holde fri...ligesom der er forskel på hvordan den voksne hund er når den er alene. Den er ikke nødvendigvis altid en støtte for hvalpen .

• #36   13. nov 2014 En weekend.. smiley Vi har altid tilpasset så vi henter en fredag, tidligt, også har vi t.o.m. søndag med hunden. Joey der holdte Simon så ferie i 1½ uges tid med ham også havde jeg sommerferie, men med job. Men altså det har aldrig været et problem. Og sjovt nok har alle mine hunde altid været renlige efter en weekend. Hvis der sker uheld så er det fordi vi overser at de er trængende efter leg osv.
    Så jeg har det rimelig afslappet på det punkt.
    Menneske psykologer er også ret enige om at børn ikke bør komme i institutioner før efter 1½-2 års alderen, derfor sender de fleste junior afsted langt tidligere alligevel. Det er bare ikke altid det allermest optimale kan lade sig gøre. Og jeg synes ikke det gør nogen til en dårlig hundeejer af den grund.

• #38   13. nov 2014 Lørdag aften ser vi lige hvordan det går, søndag er den alene hjemme i et par timer, også mandag er den helt alene hjemme. Fx kan man se lørdag aften hvordan den har det med at sove i køkkenet mens vi andre sidder i stuen osv.

• #39   13. nov 2014 Min kæreste og jeg har hentet vores hvalp igår. Han får 12 dage med os, hvoraf han i to dage til sidst, skal være alene i én time.
    Jeg regner med det nok skal gå, han virker meget rolig og selvstændig allerede, og han er ligeglad når vi går i et andet rum smiley

• #41   13. nov 2014 Jeg begynder bedre at kunne forstå hvorfor så mange hunde har alene hjemme problemer smiley

• #43   13. nov 2014 Sådan blev der gjort med Felix, til Rasmes havde vi 2 ugers ferie, pga juleferien og til Joey havde jeg som sagt 8 ugers ferie pga sommerferie.
    Ingen af de tre hunde har haft alene hjemme problemer.
    Du dømmer hårdt Isabella. Du ved jo reelt ikke hvordan hundene har det, man kan jo ikke spørge dem. Det eneste jeg ser som primær hindring er vis de ikke er renlige, for ellers har hvalpene altid haft sikre aktiverings muligheder, og vand. Mit klare indtryk når jeg går hjemme med en ny hvalp, er at den udforsker lidt, og sover en hel del. Og hvis hvalpen er tryg ved at sove i kurven for sig selv, så plejer de er være pænt ligeglade med om jeg går i haven eller om døren er lukket fordi jeg er på arbejde..

• #45   13. nov 2014 Tilgengæld så er hundene altid med os når vi skal alt muligt andet, uanset om det så er familiefrokoster, eller sove. For når jeg/vi er hjemme skal hunden være med. Så jeg efterlader ikke min hund i bryggerset om natten, men sover sammen med hunden og ser tv sammen med hunden eller er i haven med hunden. Det er langt vigtigere for mig. Jeg synes skævvridningen kommer når man lader en hvalp være alene i 8 timer og sove alene i 8 timer. Så er det pludselig mange timer alene.

Og Isabella - pas lige på med at tage citat ud af kontekst, så misfortåes det temmelig nemt..

• #46   13. nov 2014 Vi fik faktisk endda vores hvalp passet dagen efter vi havde hentet ham. Ikke med min gode vilje, men vi stod i en situation hvor der ikke rigtig var så meget andet at gøre.

Kan godt se det er et emne der deler vandene, men jeg sover nu roligt om natten selvom jeg ikke kunne tage 4 mdr ferie da min hund var hvalp, eller selvom de ikke sover inde på mit soveværelse.

• #49   13. nov 2014 Enig Line P!
    Vi har også hvid schæfer hvalp på 8 uger. 2 timer ad gangen, det må være maks ind til videre. AArgh i nat, tog han lige 4 timer i træk, DET var dét!

• #50   13. nov 2014 Sjovt. Mine har altid sovet igennem en hel nat, også som hvalpe.
    At folk ikke vil sælge hvalp til mig fordi jeg gør som jeg gør er deres valg. Er sikker på at der er andre der vil smiley

• #53   13. nov 2014 jeg er af den holdning, og det er også det jeg forventer af hvalpekøbere, at de første 3-4 dage skal bruges på at skabe tryghed og relation til hvalpen. Der skal være tid til omstilling fra opdrættet og det nye hjem, at hvalpen lærer de nye ejere at kende og omvendt. Det handler og ro, tryghed, tillid m.m.
    Herefter kan alene-hjemme træning langsomt påbegyndes.
    Dvs at efter ca. 2 uger er hvalpen klar til at være alene hjemme i lidt længere tid.
    De fleste jeg kender får det ordnet sådan, at parret skiftes til at holde fri fra arbejde, og ehnter man hvalpen op til en weekend giver dette også mulighed for mindre feriedage, og nogle har også mulighed for at lave aftaler med aller nærmeste venner, familie eller naboer, hvor man så også har brugt dagene inden alene-træningen på at hvalpen lærer denne ene person at kende, og så kan denne person hjælpe så hvalpen ikke er så længe alene hjemme, og til sidst kan nogle have hvalpen med på arbejde efter dagene hvor der er helt ro på og hvalpen langsomt bliver introduceret til arbejdspladsen.

Men i hvert fald: hvalpen skal gerne have ca 2 uger inden den er klar til en længere periode hvor den kan være selv.

• #61   13. nov 2014 Isabelle: refererede nu mere til de i tråden, der mener man bør tage fri indtil hunden er 100% renlig smiley

• #62   13. nov 2014 Det er jo ikke renligheden men trygheden og det at være efterladt af flokken.

• #64   13. nov 2014 C.E.: Spurgte bare længere oppe om folk virkelig tager fri indtil hunden er 100% renlig, og fik da et klart og tydeligt ja retur.
    Men det gjorde vi altså ikke - for han var først 100% renlig som 6 mdrs. Ikke at han havde uheld hver dag, men han var ikke helt og aldeles renlig før da. Og jeg holder altså stadig på at det er de færreste der har mulighed for at tage fri så længe smiley

• #66   13. nov 2014 Det er jo fuldstændig absurd, at tro at folk kan tage fri i 6 mdr, bare fordi man får hvalp...
    Og det er da desuden også ret urealistisk, at forvente a hunden aldrig er alene i mere end 6 timer.... Det er da de færreste der har muligheden for det....

• #68   13. nov 2014 Hvem siger at de skal tage fri i 6 mdr. ?

Nogle af os har været så priviligerede at kunne gøre det, men det er da også kun en kæmpe bonus og da ikke et krav på nogen måde.

• #70   13. nov 2014 Helt sikkert Isabelle... Man kan planlægge sin ferie, så den ligger, når puppy kommer hjem ..
    Det gjorde vi også...
    Men i hverdagen, er der ingen af os, der kan overbevise vores arbejdsgiver om, at det er en supergod ide, at vi kun arbejder 30 timer, men får løn for 37 smiley

• #71   13. nov 2014 Ida- jeg må nu holde med Isabelle i, at det ikke er verdens bedste ide, at hente hvalp fredag, og skride på job i 8 timer mandag.....
    vil man virkelig gerne have hund, kan de planlægges bedre....

Når jeg en gang skal til, at sende hvalpe hjemmefra, ville jeg heller ikke sende en hvalp ud til den start på sit nye liv....

• #75   13. nov 2014 Isabelle - ha ha smiley Ja lidt...
    Det ville da ikke være en dårlig deal ellers smiley

• #78   13. nov 2014 Jeg tog faktisk fra Chandler den første dag jeg havde ham. Hentede ham kl 7 om morgenen, var hjemme kl 9. Kl 18 blev jeg ringet op, at min farbror var død, kl 19 kørte jeg far ham, og kom først hjem kl 23.30.

Lige der blev han faktisk sat bagerst, for jeg havde brug for at se min farbror, og min familie.

Han klarede det super godt, og har ikke fået traumer af det.

• #80   13. nov 2014 Det er så et fåtal af mennesker der rent faktisk gør det Ida smiley

• #81   13. nov 2014 Jeg er bare ikke enig Isabelle smiley Mener ikke hunde er så sarte og skrøbelige som vi har en tendens til at gør dem.
    Og nej jeg forventer ikke at de sover 8 timer igen, de må for min skyld gerne være vågne når jeg er væk. De har altid haft hinanden.

Lilly var det lidt ekstreme tilfælde med de 8 timer fra starten fordi jeg ikke anede noget om alene hjemme træning og købte hende ret spontant. Men det fungerede.
    Med Silas var det jo kun 3 timer, fordi jeg havde deltidsarbejde og lige havde brugt alt min ferie på mine egne hvalpe - synes det var vigtigere at holde fri til nyfødte hvalpe. Han sov sikkert ikke, han legede nok med sine nye "kuldsøskende"

Hvis opdrætter kræver at jeg holder ferie en uge eller to næste gang jeg skal have hvalp, så gør jeg det da også - men heller ikke mere og tiden vil nok blive brugt mere på hygge end alene hjemme træning smiley

• #82   14. nov 2014 Chico kom hjem en onsdag aften, min bror gik hjemme ved ham torsdag, og jeg havde selv fri fredag, lørdag og søndag.
    Min bror blev så tilbudt at starte på nyt job om mandagen. Det var der ingen grund til at takke nej til, og eftersom jeg havde min skole at passe var 8 uger gamle Chico alene 8 timer på 5.-dagen - og jeg havde super dårlig samvittighed.. Men han klarede det helt super og har ikke haft problemer med at være alene hjemme...

• #83   16. nov 2014 Hvalpekøberne forventer at der er brugt masser af tid på hvalpene hos opdrætteren, og hos os bruger vi ferie og afspadsering på at de aldrig skal være alene. Jeg har samme forventninger til hvalpekøberne. Min. 1-2 uger fri når hvalpen hentes, ellers får man ikke lov til at købe hvalp her. Synes det er utroligt man forventer en voksen hund bare skal tage sig af den. Det kan faktisk godt gå galt. Hunde skal også lære hinanden at kende inden de lades alene. At lade en 8 ugers hvalp være alene i mange timer er for mig dyrplageri.

• #84   16. nov 2014 Hvad med de hvalpe hvor man først henter dem som 9 ugers. Eller de hvalpe hvor man først henter dem som 12 ugers? Er det samme 'regler' der?
    Jeg kunne så heller ikke lige finde på at lade en hvalp og en voksen være alene sammen fra starten, måske hvalpen i et bur og den voksne fri.
    Det handler ikke kun om hvor moden hvalpen er i uger, men hvilken hvalp man står med.
    Jeg kan sagtens forstå at man bør være tilstede for at en hund falder til. Jeg tror så ikke på at en hund er faldet ordentlig til efter 1 uge alligevel, uanset alderen på hunden.
    De gange hvor vi har haft fri til at få en hvalp hjem, så har det ikke handlet om alene hjemme træning, men alt muligt andet, som lær os at kende, ikke bide i ledninger, renlighed, lufte ture, ro, træning mv. Så lige i forhold til alene hjemme træningen tror jeg ikke forskellen er særlig.
    Det er fint at en opdrætter kræver at man har en uges ferie, men kræver I så også at de fodrer med et bestemt type foder, at de ikke har arbejdsdage på over 10 timer eller et godkendt sted til pasning i ferier (eller de skal have hund med på ferien)? For mig er det at have hund en livsstil og ikke kun lige de første par uger, men gennemgribende, hvilket jeg tror er stilen for langt de fleste der er herinde. Vi bruger oceaner af tid på at sørge for at hunden ikke efterlades lange arbejdsdage alene, at han for sine gåture dagligt, at han kan være med os på ferierne, at han spiser sundt og at han kender sine pasningsteder.
    Nogle sælger og kræver at man holder fri til den lille hvalp, jeg ville nok vægte hvordan hundens liv generelt kommer til at forme sig - bliver det et fedt hundeliv?

• #85   16. nov 2014 For mig er det ligemeget om hvalpen er 8, 9 eller 10 uger eller om det for den sags skyld er en voksen hund til omplacering. Man er nødt til at bruge tid til en indkøring for hunden der skal føle sig tryg ved omgivelserne inden den lades alene. Selvfølgelig betyder resten af hundens liv alt, men hvis ikke et hvalpekøb er en hovsa beslutning kan man også finde tid til at holde fri når den skifter hjem. Derfor kommer ingen på min hvalpeliste før de har været på besøg, og det skal være før hvalpene bliver født. Og nej, jeg ville ikke sælge en hvalp til en familie hvor den skal være alene mere end 10 timer.

• #86   16. nov 2014 Vibeke.... Nu lyder din grænse på 10 timer også meget mere realistisk, end de tidligere nævnte 6 timer smiley

• #87   16. nov 2014 Det var fordi Line i indlægget over mit skriver 10 timer.

Kommentér på:
Hvalp - Hvor længe tager I fri?

Annonce