Dækken - underligt? Dækken - underligt?
Hej Alle
Jeg er lige blevet spurgt til julegaveønsker af noget også hundegal familie. Et af mine ønsker er et dækken til brug efter træning og ved ventetid ved fx konkurrencer. Hun venter i bilen, mens jeg drikker kaffe med de andre hundeførere efter træning, og ryster indimellem når jeg kommer ud i bilen - specielt i regnvejr (og ja hun bliver tørret bedst muligt med at håndklæde)
Det der skete var så at de nærmest grinede af mig for det er jo en hund jeg har og ikke et menneske.
Så mit spørgsmål til jer er:
Er det så underligt at bruge dækken til en border collie i/efter træningssituationer?
Menneskeliggør jeg min hund ved at ønske et dækken til hende?
jul 2011
Følger: 9 Følgere: 30 Hunde: 3 Emner: 243 Svar: 5.803
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.951
Gaia kan derimod godt blive kold, hvis hun skal ligge i bilen mens der drikkes kaffe e.l. Så hun har et dækken udelukkende til det formål
jun 2011
Følger: 4 Følgere: 5 Hunde: 3 Emner: 7 Svar: 80
Og jeg gider ikke våde hunde, så ja der får de regndækken på hvis det regner.
Jeg er fuldstændig ligeglad med folks holdninger omkring dækner, møder folk der ryster på hovedet og folk der griner, jeg syntes det er en forstokket holdning, at en hund ikke må have dækken på.
Jeg selv forstår ikke dem der klæder deres hunde ud som børn, men det er jo helt op til dem.
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.191
Nej, det er dælme ikke at menneskeliggøre dem - det er at passe på sin hund.
For os er en træningsaften ensbetydende med først træning i lydighed, hvor hunden går fra en kold bil og bliver varmet relativt hurtigt op og så træning med enkelte eksplosioner. Derefter kommer hunden atter i en kold bil og en time eller to senere kommer den ud igen - og skal stort set eksplodere fra starten.
Hvis man ikke passer godt på sådan nogle hunde og får dem varmet stille og roligt op og ned, passer på den kolde muskulatur, så laver man skader på dem.
Hvad det angår er menneskers og hundes fysiologi ikke så forskellig.
Man passer på sin hund, når man holder den varm, hvis den har tendens til at blive nedkølet.
apr 2006
Følger: 47 Følgere: 47 Hunde: 6 Emner: 203 Svar: 2.334
feb 2007
Følger: 36 Følgere: 54 Hunde: 4 Emner: 78 Svar: 2.733
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.951
Mine hunde har rigeligt pels til at holde varmen i vintervejret når det er aktive, og tror faktisk de fleste hunde (i hvert fald dem med underuld) kan undvære dækkenet så længe de holder sig igang...
Men skal de ligge i en kold bile 2 timer mellem klasser, 1 time efter træning e.l. så skader et dækken i hvert fald ikke... i værste fald får hunden det lidt varmt, men mon dog det bliver et problem om vinteren når hunden måske endda er våd efter endt træning
apr 2012
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 2 Emner: 10 Svar: 42
Så er det ikke bare mig der er underlig.
Jeg er sådan en der hurtigt kommer til at føle mig forkert, når nogle med mere erfaring som mig siger det modsatte af det jeg føler og tænker er rigtigt. Men efter at have læst jeres indlæg, så føler jeg at jeg gør det der passer bedst til mig og min hund
TAK
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1466 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 30 Svar: 30.005
Jeg skal også have fat i et Back on track dækken til min gamle Schæfertæve på 10 år.
mar 2012
Følger: 11 Følgere: 3 Hunde: 2 Emner: 3 Svar: 13
Dækken - underligt?