705 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 10 Svar

Dækken - underligt? Dækken - underligt?

Hej Alle

Jeg er lige blevet spurgt til julegaveønsker af noget også hundegal familie. Et af mine ønsker er et dækken til brug efter træning og ved ventetid ved fx konkurrencer. Hun venter i bilen, mens jeg drikker kaffe med de andre hundeførere efter træning, og ryster indimellem når jeg kommer ud i bilen - specielt i regnvejr (og ja hun bliver tørret bedst muligt med at håndklæde)
Det der skete var så at de nærmest grinede af mig for det er jo en hund jeg har og ikke et menneske.
Så mit spørgsmål til jer er:

Er det så underligt at bruge dækken til en border collie i/efter træningssituationer?
Menneskeliggør jeg min hund ved at ønske et dækken til hende?

Politi stopper motorcyklist med hund spændt fast på brystet
00:00
/
00:33
LIVE

NOW PLAYING

Belugahval forskrækker lille dreng

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vandhane der drypper AKUT 1.000 kr.
  • Hjælp til at sætte Gardinskinner og væg ramme op 800 kr.
  • Vinduespudsning 1.000 kr.
  • Ophængning af udendørs lampe 595 kr.
  • Rengør altan for alger 500 kr.
  • Hækklipning 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Dækken - underligt?
  • #1   16. nov 2014 Nej det gør du ikke!

• #2   16. nov 2014 Det afhænger vel af hunden -Reiki har aldrig haft behov for dækken, heller ikke når han ligger i bilen om vinteren (han ligger så ikke i flere timer). Lidt tæpper er alt rigeligt.

Gaia kan derimod godt blive kold, hvis hun skal ligge i bilen mens der drikkes kaffe e.l. Så hun har et dækken udelukkende til det formål

• #3   16. nov 2014 Jeg er heste menneske, så for mig er det naturligt mine hunde har dækken på, jeg passer på deres muskler, så de ikke bliver kolde.
    Og jeg gider ikke våde hunde, så ja der får de regndækken på hvis det regner.
    Jeg er fuldstændig ligeglad med folks holdninger omkring dækner, møder folk der ryster på hovedet og folk der griner, jeg syntes det er en forstokket holdning, at en hund ikke må have dækken på.
    Jeg selv forstår ikke dem der klæder deres hunde ud som børn, men det er jo helt op til dem.

• #4   16. nov 2014 Vi har også dækken til vores schæfere med mængder af underuld..

Nej, det er dælme ikke at menneskeliggøre dem - det er at passe på sin hund.

For os er en træningsaften ensbetydende med først træning i lydighed, hvor hunden går fra en kold bil og bliver varmet relativt hurtigt op og så træning med enkelte eksplosioner. Derefter kommer hunden atter i en kold bil og en time eller to senere kommer den ud igen - og skal stort set eksplodere fra starten.

Hvis man ikke passer godt på sådan nogle hunde og får dem varmet stille og roligt op og ned, passer på den kolde muskulatur, så laver man skader på dem.

Hvad det angår er menneskers og hundes fysiologi ikke så forskellig.

Man passer på sin hund, når man holder den varm, hvis den har tendens til at blive nedkølet.

• #5   16. nov 2014 Jeg har også dækkener til mine bordere. De bliver brugt netop til, når de skal ligge i bilen om vinteren. Og til stævner imellem løbene, for at holde musklerne varme. Det forebygger skader. Jeg tror egentlig ikke at de fryser uden.

• #6   16. nov 2014 kender mange Agility hunde BC der har dækner på i det kolde vejr.. jagt folk bruger også dækner, da hunde (lige som mennesker) ikke kan tåle at køle for hurtig ned efter brug.. min tibbe have dækken på om vinter for at kunne holde til at være inde for. plus alle min hunde får dækken på når de er våde. for deres muskler ikke køles for hurtige ned.. så synes du har en fornuftig tanken om at holde den hund sund og rask..

• #7   16. nov 2014 Tror da uanset hvilken art man er, så giver det stive, ømme muskler, hvis man får lov at blive godt gennemkold efter en gang motion.

Mine hunde har rigeligt pels til at holde varmen i vintervejret når det er aktive, og tror faktisk de fleste hunde (i hvert fald dem med underuld) kan undvære dækkenet så længe de holder sig igang...

Men skal de ligge i en kold bile 2 timer mellem klasser, 1 time efter træning e.l. så skader et dækken i hvert fald ikke... i værste fald får hunden det lidt varmt, men mon dog det bliver et problem om vinteren når hunden måske endda er våd efter endt træning

• #8   16. nov 2014 Hvor er jeg glad for at læse hvad I skriver smiley

Så er det ikke bare mig der er underlig.

Jeg er sådan en der hurtigt kommer til at føle mig forkert, når nogle med mere erfaring som mig siger det modsatte af det jeg føler og tænker er rigtigt. Men efter at have læst jeres indlæg, så føler jeg at jeg gør det der passer bedst til mig og min hund smiley

TAK

• #9   16. nov 2014 Nej du er ikke underlig.

Jeg skal også have fat i et Back on track dækken til min gamle Schæfertæve på 10 år.

• #10   4. jan 2015 Det er slet ikke underligt! Min border collie for altid BOT(back on track) dækken på både før og efter træning. Og jeg kan se en tydelig forskel på agilitybanen, hvis hun en dag ikke har haft dækken på før vi går på banen. smiley

Kommentér på:
Dækken - underligt?

Annonce