{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.959 visninger | Oprettet:

nma124
nma124
Tilmeldt:
23. dec 2011
Følger: 1 Emner: 12 Svar: 66

Igen, igen, hvilken race? {{forumTopicSubject}}

Advarsel, langt indlæg forude! ;)

Jeg har i laaang tid gjort mig mange tanker omkring det at få hund, og især det, at få en hund, som passer til mine behov og min livsstil - og jeg er simpelthen så splittet. Jeg har kigget med på en hel masse forums herinde (og andre steder) samt oprettet en del forums med spørgsmål til forskellige hunderacer.
Bare lige for at gøre det klart, så bliver dette forum helt sikkert ikke det sidste af slagsen, og jeg synes at det er utrolig fantastisk at der findes steder som hundegalleri, hvor man kan få hjælp og gode råd fra nogle erfarne hunde-folk smiley

Jeg har lavet en liste over forskellige racer (delt op i mellem/store og små hunde) og jeg må indrømme at delen med de mellemstore og storeracer er den der vægter mest.

Om lidt mere end ½ år flytter jeg højst sandsynlig i en lille 1 værelses ungdomsbolig i Farum. Jeg har undersøgt reglerne, og det er tilladt at have 4 hunde/katte, desuden ligger Farum jo godt når det kommer til lufte-faciliteter, tæt på både skov og sø.

Jeg kan tilbyde hunden:

- ca. 2 timers motion dagligt (+- alt efter dagen)
-har planer om at gå til trænging, i hvertfald det første stykke tid (især også fordi at jeg er førstegangs hundeejer)
-Maaassere af kærlighed
-Ønsker mig en velopdragen hund, og jeg lægger gerne tid og energi i dette!
-lille lejlighed, men mange grønne områder i nær området
-alene hjemme i højest 8-9 timer på de lange dage, ellers 'kun' omkring 6 timer
-Lejlighedsvis vandreture i ferier

Som person er jeg, og har jeg altid været glad for dyr. Jeg har aldrig selv haft hund, har kun haft kæle-kanin ( smiley ) haha, men jeg har passet min kusines hund i nogle uger, desuden har jeg også gået et par ture med nogle store hvide schæfere med min veninde.
Jeg elsker at gå lange ture, både i byen (kbh) og i skoven, og det ville være fedt at have en følgesvend med sig. Jeg har en kæreste, som jeg har været sammen med i lidt over to år, og som jeg for det meste bruger weekenderne med. Han bor nær Roskilde, men han kommer for det meste ud til mig.
Jeg går godt nok i gymnasiet og jeg er 'kun' 19 år, når jeg engang flytter hjemmefra. Men jeg har aldrig været den store fest-abe, og jeg vil hellere bruge fredag aften i sofaen end at fulde mig til en fest.

(spørg endelig ind hvis jeg mangler noget!)

MEN der er jo selvfølgelig nogle ting, som jeg har været nødt til at tage med i mine hundetanker (følgende er en blanding af spørgsmål og konstateringer):

1. det er altså en ungdomsbolig, dvs at jeg jo kun kan bo der så længe jeg studere, så det er jo ikke ligefrem et hjem jeg skal have de næste 12-14 år af mit liv. - dog har jeg også den holdning, at får jeg en hund, så skal den altså med mig, hvis jeg flytter. Der er alt for mange som "hovsa-upsi" ikke lige kunne have hund alligevel pga flytning eller andet, og sådan en person kommer jeg under ingen omstændigheder til at blive, i følge min tankegang, så skal hunden med, hvor jeg skal hen! (bla. også en grund til at jeg søger hjælp til at finde den rigtige race herinde)

2. Jeg kunne godt tænke mig, at have en hund, som jeg kan have med mig rundt så vidt muligt, eksempelvis på små weekends-udflugter osv. Hvad er jeres erfaringer med at tage jeres hunde med i byen/skoven/andre sjove steder, samt rejse med offentlig transport? (især svar fra folk med mellemstore/store hunde ønskes, men med mindre racer også!)

3. Jeg har tidligere fået svar på, at en stor hund sagtens kan klare sig i en lille lejlighed, så længe dens behov for motion og aktivering bliver udfyldt, så hundens størrelse ser jeg ikke som en hindring i henhold til lejlighedens størrelse - men jeg kunne dog godt tænke mig at høre erfaringer omkring dette.

4. Jeg studere og er bekymret for, om hvorvidt jeg har overskuddet til at have helt lille hvalp. Jeg overvejer derfor en unghund/voksenhund (ca. mlm 1-3 år) - jeg er klar over at der kan være andre problemer forbundet med dette, blandt andet at man ikke er 100% bekendt med hundes fortid, og at den måske kan have tillært uønsket adfærd, som derfor også kræver tid og tålmodighed (men det gør alle hunde jo!) - desuden er jeg godt klar over at de fleste unghunde har en hel del krudt i røven smiley er der nogle som har nogen erfaring med adoption af ung- voksenhund? Er der nogle som har erfaring med adoption fra kennel? (DB ell. DV?)

I kan lige til sidst se min hundeliste, er der nogle racer i synes ville være et godt valg, og er der nogle der er helt udelukket? - kom gerne med forslag til andre hunderacer hvis der er nogle som umiddelbart falder jer ind

Små hunde

Kromfohrländer glatpels
norrbottenspids
field trial springer spaniel
Amerikansk eskimohund
(cavalier)


Store/mellem hunde

Lagotto
Collie
Appenzeller Sennenhund
Labrador
Hvid schæfer
Border collie

Jeg ønsker en hund, som gerne vil please og arbejde med sin ejer. Den må gerne kunne lære nogle lidt sjove triks. Den skal helst kunne sammen med de fleste dyr og hunde. Den må gerne kunne klare nogle lange gåture, men den skal helst også kunne klare sig uden den længste gåtur en gang i mellem, hvis tiden ikke er der (uden at den så løber på væggene) - optimalt fælder den ikke sådan meeega meget, men det er ikke et krav.

(spørg hvis der er mere)

Til sidst ville jeg gerne lige tilføje, at jeg heeeelt klart hælder mest til den hvide schæfer. Jeg har kendt et par stykker af slagsen, og det er simpelthen en super skøn (men stor) race. -Selvom det godt kan lyde som om, at jeg ligesom har 'besluttet' mig, spørg jeg altså herinde, fordi at jeg aldrig ville anskaffe mig sådan en hund, uden at være sikker på at det ville være 'forsvarligt', som sagt er jeg jo førstegangs hundeejer osv. Men hvad synes i om min tanke omkring denne race?

Puha, undskyld et alt for lange indlæg, jeg håber i vil tage jer tid til at læse det og komme med nogle konstruktive svar. Jeg kan godt tåle kritik, men jeg ser helst at der er 'brugbar' kritik. Desuden har jeg sikkert glemt at nævne en hel del ting, så endelig spørg, det er jo svært at holde styr på sådan en roman, af et indlæg smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Igen, igen, hvilken race?
  • #1   4. dec 2014 Jeg er sikker på at der er en masse erfarne hundeejere herinde, der kan give dig bedre gode råd, end jeg kan smiley Men umiddelbart tænker jeg bare lige hurtigt - du er studerende, så regner du med at få hvalpen i en sommerferie (hvis det bliver en hvalp og ikke en omplaceringshund) ? For jeg tænker, at det nok ikke helt er nok at få den i en efterårsferie eller lignende. Bare et input, hvis ikke du lige har medregnet dette smiley

  • nma124
    nma124 Tilmeldt:
    dec 2011

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 66
    #2   4. dec 2014 Ja, Fünke, det har jeg også selv tænk. Det er heller ikke min tanke, at få hund som det første når jeg flytter hjemmefra. Det er hverken praktisk for mig selv eller hunden smiley Men jeg vil også gerne have den rette tid til hunden/hvalpen når det så er, så en sommer-hund er helt klart det bedste! smiley

  • #4   4. dec 2014 Det var nemlig lige præcis også det jeg tænkte - at man i hvert fald har tid til renlighedstræning, alene-hjemme-træning mm. over en sommerferie smiley

  • nma124
    nma124 Tilmeldt:
    dec 2011

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 66
    #5   4. dec 2014 Isabelle: Ja, det har du nok ret i. Men de har så utrolig meget pels (jeg ved godt at der også findes korthårede collier, men der er vist også en smule forskel på korthårede og langhårede??) -En collie er også en super skøn race, den er vist meget trofast, hvilket er et stort plus!

    Er der nogle med lidt kendskab til racen, som kan komme med nogle førstehånds erfaringer? smiley


  • nma124
    nma124 Tilmeldt:
    dec 2011

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 66
    #7   4. dec 2014 Jeg ved det, jeg ved det.. Jeg kan bare ikke så godt stave til 'schweizisk' så jeg greb den nemme løsning, beklager smiley Men har du evt andre, lidt mere konstruktive i forhold til emnet, kommentarer? smiley

  • #8   4. dec 2014 Hvad er jeres erfaringer med at tage jeres hunde med i byen/skoven/andre sjove steder, samt rejse med offentlig transport?

    Jeg bor midt inde i Kbh med en mellemstor hund (eurasier) og har kun gode erfaringer med at tage offentlig transport.

    Ca. to gange om ugen tager jeg min hund med ud i en af de nærliggende skove. Både Hareskoven, Bernstorffsparken, Charlottenlund, Geelskov er alle hundeskove og meget nemme at komme til med s-tog. Derudover kan du også tage metroen til Amager Strand eller Amagerfælled. Min hund trives fint med at tage toget smiley

    Busser i Kbh har jeg ikke de store erfaringer med. Dem har jeg indtilvidere undgået, da jeg synes virker besværligt, når man har en hund, der ikke lige kan bæres eller puttes i en taske..

    Jeg synes også en Collie lyder som et fornuftigt valg, men Lagotto´en ville jeg heller ikke udelukke!

    Held og lykke med din søgning smiley



  • nma124
    nma124 Tilmeldt:
    dec 2011

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 66
    #10   4. dec 2014 Louise S: Ja, jeg har også indtrykket af at s-tog er nemmere end bus, men der er heldligvis mange gode s-togslinjer, så man kan jo komme stortset alle steder med s-tog. Er der et eller andet med, at man KUN må have hunde i taskestørrelse med i bus?? smiley - Jeg er også heelt forelsket i Lagottoen må jeg indrømme, men det er jeg jo næsten i alle de racer på min liste, haha, det forvirrer næsten mere end det gavner, at læse om alle de vidunderlige racer :')

    Isabelle: Det er en god idé! Jeg føler bare lidt, at det med at skrive til opdrættere er noget jeg skal gøre, når det rent faktisk er aktuelt at jeg skal have en hund.. Men det er nok bare mig, det skader vel ikke at skrive.. Det er jo ikke fordi jeg binder mig til noget smiley
    Har du nogle forslag til de mest væsentlige pointer at få med, når jeg skal skrive til oprdættere? vil helst ikke fremstå useriøs smiley



  • #11   4. dec 2014 Jeg aner ikke hvad for en stor race der vil passe til dig med en 1 værelses lejlighed Jeg har selv 98 m 2 med en stor hund ,som jeg syntes er for lille ,nogen gange Jeg ville anbefale dig en lille hund

  • #15   4. dec 2014 Lagotto´en ville elske at bo deroppe i Farum-område med alle de store søer i nærheden:-)

    Mht busserne er reglerne følgende:

    Det er tilladt at medtage større hunde, forudsat at hunden er i snor og under kundens kontrol. Ved større hunde forstås hunde, som ikke kan transporteres i en taske, et bur eller lignende. For større hunde betales børnepris.

    Hunde kan ikke medbringes i A-busser (gælder hele døgnet), bortset fra A-busser i Køge, Roskilde, Næstved, Holbæk og Helsingør, hvor hunde kan medtages.

    Større hunde må desuden ikke medbringes i andre busser i Storkøbenhavn i zonerne 1 - 4, 30 - 33 og 40 - 44) på hverdage mellem kl. 7.00 – 9.00 og mellem kl. 15.30 – 17.30.





  • #16   4. dec 2014 Jeg lægger mærke til, at du har Amerikansk Eskimo på din liste.

    Jeg tror, at du får svært ved at finde en "ægte" Amerikansk Eskimo i Danmark og omegn. Der er 0 registreret i DKK - og efter hvad jeg ved, er det en ikke FCI anerkendt race.

    En Amerikansk Eskimo er rent faktisk Tyske spidser, som i tiderne omkring Hitler blev importeret til Amerika. Idet Tyskland ikke var særligt populær - heller ikke på de breddegradder, blev racen døbt om til A.E.

    I Europa går Amerikansk Eskimo under racens oprindelige navne - i Danmark kleinspitz og mittelspitz - i andre Nordiske lande som Tysk spids, og derefter opdelt i de forskellige kategorier...

    Både sind og sundhed på de Europæiske racer er meget sundere, end den Amerikanske, som har fået blandet alt for mange forskellige racer ind i den i løbet af årene, der er gået. Derfor er den disponibel for stort set hvilken sygdom, som alle de forskellige racer er disponible for, bla.a. HD, øjensygdomme, epilepsi, black skin dis., voldsom allergi over for lopper - og i tilgift ofte et dårligt sind.

    Hvis det er den type hund, som du "overvejer", bør du gøre dig selv den tjeneste at kigge efter det oprindelige materiale, ellers er jeg bange for, at du bliver taget ved næsen, at nogle som sælger en "unik" race - eller du rejser langt efter en dårlig kopi, af en original race som findes i en langt sundere udgave her i Norden.





  • nma124
    nma124 Tilmeldt:
    dec 2011

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 66
    #17   4. dec 2014 Tusind tak for de mange svar! Jeg kan godt se, at en schæfer ikke er det optimale valg af hund i min situation, hvilket jeg vel nok også godt selv kan se smiley

    Inger og Bugsy: Ja, en lille hunder heeelt klart mere praktisk, og sådan er det jo som oftest. Men jeg har nu bare lettere ved at se mig selv med i hvertfald en mellem-hund, dog vil jeg ikke udelukke de små racer, så er det i hverfald bare vigtigt for mig at finde en som tiltaler mig. kan godt lide de lidt mere robuste hunde, og ikke for skrøbelige - en chi står i hverfald ikke særligt højt på listen, haha smiley Men du er en meget, meeget god pointe i det med, at det er nemmere at finde ny bolig, hvis man har en lille hund, Bugsy. Helt klart en stor vægt i mine overvejelser! smiley

    Louise: Åhh ja, det har jeg også tæænkt, og det er også sådan en dejlig race, men der er ikke særlig mange opdrættere i Danmark, der er vist én på Bornholm også er der Kennel Ydus Blue smiley Men den har været høøøjt på min liste læænge.. haha

    Tina A: Ja, jeg har godt læst at de ikke er til at finde i danmark, og alle de der små spidshunde har været til stor forvirring for mig længe, da mange af dem minder om hinanden i udseende. Blandt andet ligner en japansk spids jo til forveksling, men der er vist ret stor forskel på racerne? Men jeg ved ikke rigtig så meget om dem og de vægter heller ikke så højt på min liste. Jeg kan se du selv har en mittelspiz, kunne du evt fortælle lidt mere om din erfaring med racen?

    Isabelle: Ja, når du siger det sådan, kan jeg da tydeligt tænke mig frem til, at det er mere seriøst at spørge en gang for meget end en gang for lidt smiley Til det andet spørgsmål, så er det er ungdomslejlighederne i Farum Midtpunkt smiley


  • #18   4. dec 2014 En norbottenspids vil jeg ikke kalde en pleasende race. Har haft en fantastisk dreng, han var lærenem og sjov at træne med, når han altså gad. En dejlig lille hund, men hvis det er en pleasende race du ønsker er det nok ikke den rigtige for dig.

    Hvad med kromien, den er ikke så stor og passer til dine krav?


  • #19   5. dec 2014 nma124

    Her får du lidt kort info omkring mittelspitz.

    - Altid glad og de fleste elsker børn.

    - En del aktiv indtil 1,5 års alderen ca. her falder aktivitetsniveauet som regel en del.

    - Falder ind i familiens hverdag,

    - 1 times gåtur om dagen er nok, mere er altid velkommen, men ikke nødvendigt.

    - Er nem at gå uden snor på - elsker det, den skal nok følge med ejer.

    - Knytter sig meget til sin ejer - er meget trofast.

    - Er alarmhund, og kan godt blive en "larmehund", hvis ikke det arbejdes med i opvæksten. Men normalt gør den når der sker noget uforudset... gæster m.v. og bliver hurtigt rolig igen. Hvis man bor i lejlighed bør det trænes godt. Kender flere, som bor i lejlighed uden problemer.

    - Er en all round hund - meget kvik. Er super til at lære tricks, og kan bruges til agility, dressur, dogdancing m.m. Skulle være rigtig god til at gå spor (har ikke selv prøvet det, men set flere svenske har taget sporprøverne i løbet af ingen tid..).

    - Trods den store pels, er pelsplejen minimal. 2x5 minutter om ugen er nok, undtagen i fældningsperionder - her er det hver dag. Hunden fælder 2 gange årligt, og det er den bløde underuld, som den taber... Det bliver ligesom nullermænd. Hunden har selvplejende pels. Jo mere man vasker og børster, jo mere ødelægger man. Hvis den bliver mudret, drysser det af, når hunden er tør.

    - Der er pt. 31 registreret i DKK - der er flere i Sverige, Norge og Finland, hvor hunden er meget populær, da den kan tåle mange frostgrader.

    - Hunderacen er en generel sund race, der ikke har nogle specifikke racerelaterede sygdomme. Dog skal man altid bruge sin sunde fornuft, når man køber hvalp, hvor forældre bør være tjekket for pl og øjenlyst.

    Hunden er åben, enkelte kan være lidt mistroiske over for andre mennesker i starten af bekendtskabet. Men det er nok et spørgsmål omkring vaner, da jeg har 4, og ingen af dem er det.

    Hvis du beslutter dig for at kigge nærmere på racen, er vi nogle stykker, som en 3-5 gange årligt mødes i Bernstorffsparken eller i Hareskoven og går en tur sammen. Her har du måske en mulighed for at spørge ind til racen og se den "in live".

    Jeg er pt. den eneste avler i Danmark af racen. Jeg er samtidig racerepræsentant og har før - og gør det gerne igen - hjulpet andre med at finde en god opdrætter i et af vores nabolande.

    Du er velkommen, såfremt du har flere spørgsmål.


  • nma124
    nma124 Tilmeldt:
    dec 2011

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 66
    #21   5. dec 2014 Teletubbies: Nej, det har jeg vist også læst, tager lige et kig på kromien smiley

    Tina A: Åhh, det lyder også som en dejlig race - jeg har godt læst at de er alarmhunde, og man derfor skal træne dem til ikke at gø alt for meget. Men tak for en dejlig gennemgang af dine oplevelser osv. Jeg tror faktisk at det er en meget passende race til mine behov. Jeg vil lige vende tilbage, hvis der dukker flere spørgsmål op smiley

    Linda L: Jeg er godt klar over den store forskel på racerne, jeg har undersøgt og kigget på alle racernes temperament, og kan selvfølgelig ikke udelukke at jeg også har taget udseende i betragtning, det gør man vel altid. Men som udgangs punkt har jeg dannet mig et billede af alle racerne (nogle mere i dybden end andre) - Det er vigtigt for mig at sige, at listen skal ses lidt som en 'grov-skitse', fordi jeg nettop har været så forvirret over, hvad jeg ønsker og hvad jeg kan tilbyde. Men som jeg får skrevet med jer herinde er jeg helt klart blevet meget mere afklaret!

    Indtil videre er jeg specielt interresseret i:

    Collie
    Lagotto
    Mittelspitz


  • nma124
    nma124 Tilmeldt:
    dec 2011

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 66
    #24   5. dec 2014 Birgitta L: Ja, puha, jeg er godt klar over de høje priser. Men selve købsprisen på hunden ser jeg ikke som det største problem, da jeg glædeligt betaler lidt "ekstra" for en race, der passer til mine behov - det er jo hunden i det lange løb, som er dyrt (jeg læste engang herinde om en person, som sparede op til sin hund, ved at lægge det beløb han/hun regnede med at bruge på hunden til side, hver måned. Hvilket jeg synes er en super god idé, da man samtidig får et lille indblik i, hvor 'hårdt' det er for økonomien smiley ) - Jeg har også godt læst, at de store racer er dyre, hvilket jo lidt giver sig selv.

    Men hvor mange penge bruger du ca. om måneden på hund? Jeg kan se at du har en flot retriever smiley Jeg har en idé om at folk bruger mellem 500-1000kr om måneden på hunde i mellemstørrelse/store hunde (uden uforudset dyrelægeregning mv beregnet ind i det)


  • #25   5. dec 2014 Husk sygeforsikring smiley

  • nma124
    nma124 Tilmeldt:
    dec 2011

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 66
    #26   5. dec 2014 Maj-Britt: Årh, det er også en dejlig race, den skulle være rigtig god til Førstegangsejere som mig selv, og jeg har derfor også kigget længe efter den. Men jeg må sige, at jeg ikke er så hooked, med mindre jeg kan få fat i en glathåret, da jeg altså også synes at udseendet er vigtigt. Men hvis jeg ikke kan finde en ordentlig opdrætter her, kan jeg jo altid søge til sverige eller tyskland, tænker jeg? Selvom det andet selvfølgelig ville være nemmest smiley

    - Heldigvis skal jeg ikke have hund lige med det samme, så jeg har stadig massere af tid til at gøre mig tanker omkring race og størrelse. Men det er virkelig rart at få lidt råd og vejledning med på vejen herinde fra. Haha, når dagen engang kommer, kan man da ikke sige, at jeg bare spontant hopper ud i at købe hund, haha smiley


  • nma124
    nma124 Tilmeldt:
    dec 2011

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 66
    #27   5. dec 2014 Inger N: Er det ikke ca. 2000 kr om året, eller har jeg hørt forkert? smiley

  • #28   5. dec 2014 Det er forskelligt mellen de forskellige forsikringer Jeg giver ca 1400 kr med ansvarsforsikring pr.år smiley

  • #29   5. dec 2014 Der skulle stå forsikringsselskaber

  • nma124
    nma124 Tilmeldt:
    dec 2011

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 66
    #31   5. dec 2014 Birgitta L: Ja det kan nemt blive en dyr omgang med sådan en hund, så tak for svar!
    Jeg kigger lige lidt på kooikerhondje den ser nemlig også super dejlig ud!


  • #32   6. dec 2014 Du spørger til collien smiley

    Det er en skøn race i mine øjne, den er glad og pleasende, nem at opdrage, knytter sig stærkt til familien/ejer, elsker motion og træning men kan også slappe af.
    Nogle gøer mere end andre, jeg har en de sjældent gøer, kun hvis der er nogen der kommer og banker på, så har jeg mødt andre der gøer af alt og alle.

    Pelsplejen er nemmere end man lige tror, hvis man holder pelsen ved lige, så er det ikke slem, men at skulle i gang med en misligholdt collie er et stort arbejde.
    Collien fælder, jeg synes ikek det er værre end eks en lab, men når den smider pelsen de to gange om året, så er det en god idé at børste den dagligt for ikek at få alt det uld i huset.

    Ønsker du collie, så køb igennem DKK, tag ud og besøg nogle opdrættere og se deres avlshunde og køb kun efter hunde med godt temperament, nogle collier er nervøse, hold dig fra dem.


Kommentér på:
Igen, igen, hvilken race?

Annonce