28. nov 2012 Følger: 94 Følgere: 214 Hunde: 4 Emner: 288 Svar: 8.360
hvilken race? igen igen {{forumTopicSubject}}
Jeg kan ikke sove, så nu får i den altså igen. Mine ønsker har ændret sig en smule, så måske der er racer der passer, som ikke før har passet, ellers må i selvfølgelig gerne sige de samme racer, hvis det er det i mener passer. Der er 100 år til jeg skal have ny hund (håber jeg) for Jeg har lovet Lucky at han ikke skal have en hundehvalp i huset, og han er lige blevet 13 år i december.
Men jeg vil gerne hører jeres bud på en hund der passer på dette:
- 3-10 kg ca.
- være en sund race - kæmpe plus hvis de generelt ikke har problemer med tænderne!
- Robust sind, altså ikke over sensitive hunde
- Trænbar/være glad for træning
- Pelspleje let-moderat (jeg kommer ikke til at vaske og klippe min hund månedligt, men lidt pelspleje er okay)
- Skal fungerer omkring andre hunde af begge køn og mennesker både børn og voksne. (Der behandler den ordentligt selvfølgelig)
- Hvis den vil putte på sofaen med mig er det et plus
- Skal fungere med at træne og gå lange ture udenfor året rundt, både når det sner og når det regner. Den må godt bruge dækken, men den skal ikke sige nej tak, bare fordi det er lidt koldt eller vådt
- plus hvis den ikke elsker sin egen stemme alt for meget
- kæmpe plus hvis den ikke fælder helt ekstremt
Mit hjem:
- Rækkehus i byen med egen have
- gåture på 3-8 km om dagen afhængig af hvad hunden gider (fritløb på indhegnet areal et par gange i ugen.)
jeg træner primært Nosework og Tricks, men tilpasser mig hunden
- Skal bo med Teemo intakt hanhund på 4 kg.
(Billede af Teemo bare fordi jeg kan
)
feb 2007
Følger: 36 Følgere: 58 Hunde: 5 Emner: 76 Svar: 2.760
Hvis hundene skal kunne med børn har jeg oplevet med mine racer, dem der kan bedst med børn (jeg har to damp drenge) hvis de kommer fra en opdrætter med børn. Falder det dem naturligt med børn i alle aldre.
feb 2013
Følger: 9 Følgere: 26 Hunde: 3 Emner: 90 Svar: 7.789
nov 2012
Følger: 94 Følgere: 214 Hunde: 4 Emner: 288 Svar: 8.360
Boston terrier kender jeg ikke, men tænker ikke jeg skal have en fladsnudet, men er de mere sunde end Bulldogs?
Og ja uanset hvilken race man vælger, handler det jo om at finde den rigtige opdrætter. Men at finde den rigtige opdrætter og dernæst hund, handler jo i første omgang, om at vide hvilken race der matcher en.
Mette dværg schnauzer står bestemt på listen, for Malenes nye lille Alma er en værre lille charmetrold
Det siges at de leger ret vildt og er nogle bulderbasser, så jeg skal lige se hvordan det passer ind med Teemo.
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 103 Hunde: 4 Emner: 968 Svar: 18.415
nov 2012
Skal måske lige skynde mig at nævne, at jeg gerne vil kunne udstille, og derfor skal min hund kunne holdes i udstillingspels/fuld pels, uden alt for stort besvær.
jan 2019
Følger: 1 Følgere: 78 Hunde: 3 Emner: 36 Svar: 2.386
Kleinspitz ville nok passe ret godt, der kan være. Larm på dem, men umiddelbart ikke noget som ikke kan arbejdes med
aug 2007
Følger: 50 Følgere: 84 Hunde: 9 Emner: 525 Svar: 12.799
nov 2012
Men nej pelspleje er ikke min favorit beskæftigelse, så skal ikke have racer der kræver meget af det.
Karina, jeg kender slet ikke racen. Kender godt navnet men det er også det. Den er lidt til den store side, men er alt andet perfekt, kan jeg da nok rykke mig lidt på størrelse, ville dog helst holde mig under 10 kg. Men den skal da helt sikkert undersøges. Kunne dog godt frygte om dens gøen bliver for meget, fordi den er lavet til at gø på jagt? og om den kan nøjes med det jeg kan tilbyde, for jeg kommer ikke til at gå på jagt nogensinde.
jun 2008
Følger: 1 Følgere: 9 Hunde: 1 Emner: 174 Svar: 1.944
Jeg har selv haft/ har meget de samme kriterier som, jeg fornemmer, du har og jeg synes det er svært at finde den "perfekte" race i den størrelse, nu skal jeg af flere årsager ikke ha ny hund, men det er lidt interessant at se hvad folk forslår, i forhold til mine tidligere overvejelser, håber du finder den perfekte race for dig og jeres familie.
okt 2010
Følger: 27 Følgere: 48 Hunde: 11 Emner: 78 Svar: 8.199
En af vore venner har en hanhund, der efterhånden er 13-14 år og vi går til ringtræning med nogle stykker og har gjort det gennem mange år.
En af dem vi har ringtrænet med, var den der i sin tid importerede de første til Danmark.
Ingen af dem bliver brugt til jagt, men træner rally, nosework mv. Den har lyd, men ikke mere end det kan trænes, de er ikke specielt gøende til træning og på udstillinger
nov 2012
og tak, der går jo forhåbentlig laaaaang tid, og både Papillon og chihuahua er begge stadig på listen over mulige kandidater, så det kan sagtens være jeg ender med det jeg kender, men det er jo altid spændende at se om der er noget der passer bedre. Chihuahua ligger jo f.eks. ikke lige til højrebenet til det jeg ønsker, selvom jeg elsker racen uendelig højt
Nu har jeg fået kørekort, og håber at få råd til en ekstra bil indenfor de kommende år, så jeg selv kan komme rundt, og jeg har derfor lidt lettere ved både at få en der er lidt større, og at have to der skal med mig rundt til træning osv. Før har jeg været afhængig af at andre kunne tage mig med, eller samle mig op ved toget, så det er fedt at opleve friheden til selv at komme rundt og alle de muligheder det åbner. jeg er så aldrig hjemme mere, men det er en mindre detalje
Kirsten det lyder ikke helt dumt, dem må jeg undersøge mere og måske være heldig at se på udstilling. og kun kæmpe bonus hvis de også bliver gamle
feb 2007
Boston er meget sunder end alle de andre. Men vil hente fra udlandet.. er ikke imponeret over det de har i Danmark pt. Dog kan de være terrier og selv om de gerne vil arbejde kan de være mega stædige.
Men tænker du at vil udstille, så der pelspleje til. Og hvis du ikke vil have noget der fælder meget eller kræver pelspleje, så der kun korthåret og ruhåret hunde tilbage
nov 2012
Men om hunden er korthåret, semi langhåret alla papillon eller ruhåret er egentligt ikke super vigtigt for mig, den skal bare ikke kræve bad og klip hver 1-2 måned for at kunne holdes pæn. Den render jo også rundt i skov og krat. Og den må gerne fælde, men jeg behøver ikke husky fæld. Derudover er det jo kun sat som et plus ikke et krav.
Boston lyder heller ikke som det bedste match, min makker skal gerne elske at arbejde med mig, og ikke have nej hatten på bare fordi.. Vi laver ikke 10 gentagelser, men den må gerne finde en glæde i at lave noget, og ikke skulle lokkes til det. Hvis det giver mening.
Jeg synes desværre det virker til at være en general ting, at de danske opdrættere ikke heeeelt kan være med på de udenlandske pt. hvilket er ærgerligt, for jeg vil langt hellere have en dansk 8 ugers hvalp, end vente på rabies vaccine. Men jeg går efter den bedste hund og ikke det nemmeste, så om det bliver dansk må tiden vise.
feb 2025
Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 49
jun 2007
Følger: 11 Følgere: 25 Hunde: 5 Emner: 107 Svar: 6.501
dec 2012
Følger: 34 Følgere: 261 Hunde: 2 Emner: 35 Svar: 3.578
Jeg har ingen anelse om de passer til dine generelle krav søde Solvej
nov 2012
jeg vil dog rigtig gerne lærer mere om den, hvis nogen kender racen indgående
Louise jeg tror jeg får svært ved at få en hund uden lyd i den størrelse, men ja har godt hørt at de kan være meget vokale.
Jeg ved endnu ikke om næste hund bliver i Teemos levetid. Han er desværre meget reaktiv. Han elsker hunde han kender, og har meget glæde af at have en anden hund i hjemmet, men jeg er bekymret for om han får påvirket en evt. hvalp til også at blive reaktiv, og det ville blive et kæmpe arbejde at skulle ud med dem hver for sig altid.
Men det er bestemt noget jeg skal have med i tankerne, at Teemo jo ikke er lydløs, og at vi pt. desværre har en nabohund der gøer dag ud og dag ind inde ved siden af
Man må gerne herhjemme sige vov når der kommer nogen til døren, man må også gerne larme i leg og sådan, men jeg gider ikke overdrevet gøen, gøen af ingenting osv. Jeg ved man kan opdrage/træne til meget, men man behøver jo ikke starte i minus
nov 2012
nov 2024
Følger: 16 Følgere: 57 Hunde: 1 Annoncer: 1 Emner: 33 Svar: 800
feb 2007
Har du været til konkurrence hvor der sheltier i??
Mange sheltier gider ikke fremmede mennesker men elsker deres flok.
Hvad med den lille aussie.. hvad er det den hedder ???
feb 2013
Et andet bud kunne være en Prazky Kryzarik. Vi har en i familien og hold op hvor er det bare en dejlig hund. Supernem at opdrage og omgås, altid jublende glad og vil bare virkelig gerne lave noget. Han nærmer sig 15 år og vil stadig gerne lege sprintelege med Penny. Han har aldrig rigtigt fejlet noget og har sine tænder endnu selvom han aldrig har fået dem børstet.
Og nå ja, han kan godt gø men stopper igen når han får besked på det.
sep 2017
Følgere: 561 Emner: 172 Svar: 11.508
Du elsker alt ved racen, men har en, der er reaktiv, og derfor afskriver du racen?
Jeg kender en opdrætter her i Århus-området, hvor jeg efterhånden har fornøjelsen af at se mange af de hvalp hun har lavet. Og de lever op til alle dine krav.
aug 2007
Men de kan også være ret svære at finde indenfor den ønskede vægtklasse. Mine drenge vejer henholdsvis 14 og 19, og Evita på 7mdr vejer 11,5.
nov 2012
Det skulle vel ikke være Helle med hemias joy du tænker på ? Der har jeg kendt en enkelt fra, han var en sød hund.
Jeg er en aktiv del af Papillon klubben, så jeg "kender" de fleste af dem der er der
Mette prazsky har jeg også kigget på nogle gange, jeg kunne godt blive bekymret for om de blev for små og spinkle, for de er vel ikke meget større end en chihuahua, bare med længere ben, eller er det måske den russiske toy Terrier jeg tænker på, jeg synes de ligner hinanden
Ansofie, det har været i trænings sammenhæng jeg har set sheltierne, hvor jeg har stået og snakket med deres ejere. Jeg snakkede slet ikke med hundene.
Cavalier er alt andet end sund, og de eksemplarer jeg har kendt har heller ikke ligefrem virket som dem med flest brikker at flytte rundt med. Super søde og nemme, og de ville da også godt noget, men om de ville på det niveau jeg vil ved jeg ikke.
Det er det chihuahua lidt falder på, at man aldrig rigtig ved, om man får en der bare elsker at træne eller om man får en der siger nej tak gør det selv.
Jeg tror miniature aussien er alt for stor.
Griffon har manden i huset nedlagt veto mod for mange år siden.
feb 2013
Cavalier er en race med seriøst mange skavanker. MEN man kan godt finde opdrættere, der laver gode hunde (jeg kender en, hvor fokus ikke er udstillingskritiker, men sundhed). Det er en ret god træningshunderace, hvis man vil have en træningsegnet lille hund
aug 2007
Ift. Norbottenspidsen så har jeg trænet sammen med et par stykker, hvor jeg virkelig har været overrasket over deres samarbejdsvilje og indlæringsevner
sep 2017
Følgere: 561 Emner: 172 Svar: 11.508
nov 2012
Cocker er en skøn lille hund, men jeg tror måske den bliver for meget jagthund. Dem jeg har mødt til træning har virket virkelig skønne, men også som nogen der havde brug for at få lov til at arbejde og ikke blot træne.
Anne Jamen jeg kender skam godt Helles opdræt, jeg har også snakket med hende ved flere lejligheder.
Det er heller ikke fordi jeg ikke ved hvor jeg skal kigge efter en god Papillon. Julia der har Teemos lille søster, har en virkelig lækker hanhund fra en anden dansk opdrætter.
Man kan også altid kigge mod Tyskland, de laver også gode hunde.
nov 2024
Vi elsker vores Konrad men han er meget efter spidsen med gøen
Hvad med en dværgpincher? Jeg ved ikke så meget om dem men de virker som nogle friske små nogle
nov 2012
Det er ikke ofte at hundene er sammen med børn, men det sker og børnene elsker dem, så det skal jo gerne være gensidigt. Jeg ved dog ikke hvorfor en pomeranian ikke skulle kunne det? Ikke at jeg skal have sådan en, for jeg tror ikke den matcher mig.
Dværg pincher er også en mulighed ja
nov 2024
Ja vi har aldrig forventet andet end at han godt kan lide at høre sig selv - heldigvis ved han godt at han ikke må så når han se op holder han op og snakker i stedet
jun 2008
Følger: 1 Følgere: 9 Hunde: 1 Emner: 174 Svar: 1.944
Jeg har været ret lun på dem, tror dog også de kan gø noget.
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 5.060
Gø-mæssigt kan man vidst ikke påstå at dværgschnauzeren er værre en papillon, så du kender jo typen af hunde.
Og nu får du fuld mulighed med Malenes nye til at se hvorfor alle burde have sådan en lille lakrids
mar 2008
Følger: 16 Følgere: 18 Hunde: 5 Emner: 38 Svar: 1.459
Jeg følger en finsk opdrætter og de hunde virker virkeligt skønne
nov 2012
Det er gerne ungerne der stopfodre hundene med godbidder, laver tricks med dem, går tur med dem eller sidder og aer dem.
Børnene bliver jo også ældre på et tidspunkt
Lancashire heeler kender jeg ikke, men ud fra hvad jeg lige hurtigt kunne læse om dem, har de en del corgi i sig, er meget selvstændige og nogle stride børster. Men det er jo ikke sikkert dkk har skrevet den bedste beskrivelse af dem.
A-S det gør jeg nemlig, og jeg har truet med at stjæle hende flere gange. Jeg følger hende meget tæt og elsker det , det er næsten som at få en hvalp, bare uden alt det trælse
Jeg er spændt på om hende og Teemo bliver bedste venner eller om hun bliver for vild og voldsom til den lille pivskid jeg har
Hun viser i hvert fald allerede potentiale til at blive en rigtig god lille allround hund. Jeg er ikke så vild med helt sorte hunde, men hun er en charmetrold uden lige.
Min mand har i en del år sagt at han gerne ville have en Dværg schnauzer, fordi han synes de er så søde og sjove med skæg. Men jeg vil altså klippe det af, jeg kan simpelthen ikke med det der klip
Randi jeg tror jeg vil blive ked af en ikke fci race, når jeg gerne vil udstille (og muligvis bruge i avl, hvis jeg kan .. ) ellers var ideen fin.
I mit næste liv vil jeg gerne have en silken windhound. Jeg har aldrig mødt en, kun set dem på nettet, og jeg aner ikke hvorfor jeg er faldet for dem, men det er jeg bare.
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 39 Emner: 193 Svar: 10.624
den er r4t gøende, men ikke værre end at det kan trænes, og så er de ret lærenem og meget alsidig samt at de elsker at træne-
>Jeg gik jo sweiss med min og hun gik altid til førstepræmier.
i Sverige går mange f dem weiss - vildspor som det hedder der.
den opfylder alle dine krav bortset fra et.
De er ret kuldeskær og du skal være heldig, hvis du får dem med ud hvis det regner lidt eller er meget koldt,
Hvis du kommer på besøg i et Dværg Pinscher hjem, så må du aldrig sætte dig på et tæppe eller en pude som ligger på sofaen, for det er der Dværg Pinscheren ligger under.
De er også ret sunde, men jeg ville sldrig købe en her i Landet, for her avles der ikke på
noget godt.
I Sverige findes der nogle super opdrættere, det samme i Polen.
nov 2012
Lucky ligger også altid under dyner og tæpper, og han er så lille at man slet ikke kan se det, så jeg er vant til lige at tjekke inden jeg sætter mig
jun 2007
Skæg er bestemt en smagssag. Jeg elsker hunde med skæg. Synes det er super charmerende
nov 2012
lidt skæg er ok, men ikke så meget som udstillingshundene har. kan også forestille mig at det bliver snasket godt til.
jeg kan godt lide pjuskede hunde. så dværgschnauzer i hvalpepels er helt perfekt
jun 2007
Udstillingshund ene HAR meget skæg. Mindre kan absolut gøre det, synes jeg. De ser bare helt forkerte og uharmoniske ud uden skæg. Det er jo en utrolig kompakt hund, og så bliver den helt spidssnudet uden skæg. Den ligesom tipper bagover. Nogle hunde har altid surt og kedeligt skæg og andre har stort set altid lækkert tørt skæg, så det er virkelig individuelt. Vores gamle Airedale lever i vandskålen. Hun dypper altid skægget, og det er virkelig klamt haha. De 2 andre har altid tørt skæg. Sealyerne er sådan en mellemting. Selvfølgelig altid tørrest i sommerhalvåret.
nov 2012
Det er så også til dels pga. Malenes hunde at jeg gerne vil lidt op i størrelse, for vi er meget sammen, tager på ture med hunde, træner sammen og passer hinandens hunde, og der er det bare nemmere hvis flokken bare kan sammen, så vi ikke skal holde dem adskilt. Teemo kan godt gå i flok med Malenes, men Lucky er bare lidt for lille.
dec 2012
Følger: 34 Følgere: 261 Hunde: 2 Emner: 35 Svar: 3.578
nov 2012
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 5.060
Da Coco var hvalp brugte jeg anti-spild skåle, så var skægget markant tørrere.
Men fx min fars hund drikker med en lidt skæv vinkel, så hun får ikke skægget ned i vandet.
Skæg skal der altså til på en schnauzer
feb 2025
Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 49
okt 2010
Følger: 27 Følgere: 48 Hunde: 11 Emner: 78 Svar: 8.199
Min Akka har været brugt som "lokkedue" et par gange, for et par hanhunde af racen, der skulle have tappet sæd. Begge hanner var meget forsigtige og Akka blev brugt fordi hun er en meget, meget mild tæve. Selv om hun var aldeles højløbsk, var de ekstremt forsigtige med at nærme sig hende, jeg kunne slet ikke få lov til at røre nogen af dem.
hvilken race? igen igen