3.124 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 39 Svar

Slugt batteri....? Salt Slugt batteri....? Salt

Min hvalp er lige kommet løbende med en pakke batterier til mit høreapperart. Hvordan i alverden hun har fået fat i den er mig en gåde....

Hun fik selvfølgelig en skefuld salt og brækkede sig fire gange. Kan i hvert fald "genkende" hendes aftensmad og de seneste par timers guf.

Men kan jeg være sikker på at evt batterier er kommet med op? Eller skal jeg give hende en skefuld til, så hun brækker sig indtil der kommer galde?

Jeg vil jo umiddelbart mene at evt batterier ville komme med op i første omgang. De har samme str som hendes foderpiller.

Har ringet til dyrlægen, men han tager ikke telefonen lige nu.

Politi stopper motorcyklist med hund spændt fast på brystet
00:00
/
00:33
LIVE

NOW PLAYING

Belugahval forskrækker lille dreng

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vandhane der drypper AKUT 1.000 kr.
  • Hjælp til at sætte Gardinskinner og væg ramme op 800 kr.
  • Vinduespudsning 1.000 kr.
  • Ophængning af udendørs lampe 595 kr.
  • Rengør altan for alger 500 kr.
  • Hækklipning 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Slugt batteri....? Salt
  • #3   12. dec 2014 Ja jeg sidder også og venter på at dyrlægen ringer tilbage.

Orker næsten ikke mere. Har live brugt 2300kr på den store i dag fordi hun pludselig stod med akut tandkødsbetændelse. Pokkers at jeg ikke kan huske om der var 2, 3 eller 4 i den pakke.

Men umiddelbart skulle jeg da mene at de skulle komme op i første omgang.

• #5   12. dec 2014 har du rodet i opkastet? ja, det er nok ikke jordens lækreste opgave, men så kan du have en ide om at der er kommet batterier op.

• #6   12. dec 2014 Ja der har jeg og der var så vidt jeg kunne se ikke batterier i blandt. Problemet er at jeg simpelthen ikke kan huske om der var flere end 2 i.

• #7   12. dec 2014 Min veninde havde en hund, der åd et batteri dvs tyggede i det. Hundens tunge blev ætset i stykker samt tænder og gane blev slemt skadet. Det er IKKE for sjov, da hunden kan dø af det. Der var et yngre par, hvis barn (baby) på 1½ år, der havde haft mavesmerter og skreget i 14 dage...dagen før barnet døde, fandt de et batteri i maven på ham...men da var skaden sket. Du skal afsted og det kan kun gå for langsomt.

• #9   12. dec 2014 Har du ikke tjekket dens opkast for at se om batteriet er kommet med op ?

Det er ikke sikkert at det kommer op fordi hunden kaster op.

Havde for nogle år siden en som havde spist et stykke af en tennisboldt. Hun kastede op rigtig mange gange i løbet af 2 dage og måtte opereres akut.

En af mine venners Rottweiler er blevet opereret for et par uger siden. Den havde spist en kastanje. På trods af mange opkastninger kom den ikke op, men måtte opereres.

Og med lige netop et batteri ville jeg ikke tage chancen, det er noget af det farligste den kan få nede i maven.

• #10   12. dec 2014 Jeg har tjekket det og synes ikke jeg kunne finde et batteri. Dyrlægen har vagten hos samtlige dyrlæger jeg har ringet til/stoler på.

Tror jeg giver hende en skefuld salt mere.

• #11   12. dec 2014 Det rr noget møg for jeg ved at der varctaget hul på pakken - men jeg kan ikke huske om der var flere end 2 batterier tilbage.

• #13   12. dec 2014 Et røntgenbillede er nok den eneste måde at blive helt sikker på om der er noget eller ej.

• #14   12. dec 2014 Så ringede dylle tilbage. Han siger ro på. Batterier af den størrelse bør komme op sammen med første portion mad.
    Så hold øje med hende og ellers tage det med ro. Så det gør hønemoren.

• #15   12. dec 2014 Og ellers så er den i maven i 2-3 timer og der når den ikke at gå i opløsning. Så når den havde samme form som en foderpille til hvalp så ville han ikke være bange.

• #16   12. dec 2014 Hmmm .... JEG turde ikke tage den chance at vente ..... det var også sådan et lille fladt batteri ... den 1½ år gamle baby døde af ..... smiley

• #18   12. dec 2014 Og jeg er på ingen måde sikker på at hun overhovedet har spist et batteri. Hun kan også bare have gnasket på pakken.
    Der er 6 batterier i en pakke og lige nu er der 2 tilbage i pakken. Jeg kan regne ud at jeg selv har brugt mindst 2. Men om jeg så selv har brugt nr 3 og 4 eller om Kenya har ædt dem ved jeg ikke.
    Men når de har samme form og størrelse som hendes foderpille synes dyrlægen det ville være meget mærkeligt hvis de ikle fulgte op med foderet.

• #20   12. dec 2014 Han sagde at det ikke var super godt at for salt. Det er så det jeg altid har hørt man skal give dem når det er akut.

• #21   12. dec 2014 DKK: ikke helt rigtig med babyen desværre - de fandt først ud af det da de vågnede om natten ved at babyen blev kvalt i fråde og blod fordi batteriet havde ætset hul på spiserøret smiley simpelthen så forfærdeligt!!

• #22   12. dec 2014 smiley
    Åh nej...så har jeg blandet to historier sammen. Stadig lige frygteligt

• #23   12. dec 2014 Jeg må indrømme at jeg ikke ville turde løbe an på at dyrlægen "mener det burde komme op"
    Jeg ville kræve at min hund blev undersøgt, og fik foretaget en røntgen, bare for en sikkerheds skyld!

Tanken om hvor smertefuldt det er HVIS hun har fået fat i et batteri.. Det ville jeg simpelthen ikke kunne overse.
    Kan godt være at det er mange penge, HVIS der nu ikke er noget..
    Men ja, hvad nu hvis......

• #24   12. dec 2014 Og m.h.t Christian som babyen hed, så døde han grundet hul på spiserør og hovedpulsåre, som det lillebitte batteri havde ætset hul i smiley

Men lægerne blev vedmed at sige at han umuligt kunne ha slugt det, så de fik forældrene til at tvivle og dermed ikke kræve røntgen smiley

• #25   12. dec 2014 Sappie ..... Jeg kan ikke rigtig finde ud af det du skriver....

Du har ikke fundet batteriet/ batterierne i opkastet ..... hvis du har ledt efter det .. og det ikke var der .... jaaa .... så må det jo stadig være i maven på hunden... hvis den har ædt det .... ikke ??

Du har givet hunden masser af salt ... og vil give den endnu mere .... selvom dyrlægen siger , det ikke er godt.

Selvom batteriet har samme størrelse som en foderpille ... er det sgu stadig hammer giftigt.

Men ok ....... Du skal bare gøre som dyrlægen siger.... og vente at se , hvad der sker ??? ... smiley

Jeg tror jeg hopper ud af tråden her..... der er ikke godt for mit blodtryk at læse mere .... smiley

• #26   12. dec 2014 NITTIB -det er ikke sikkert om hunden har spist batterier eller ej. TS kan ikke huske hvor mange batterier hun selv har brugt, og dermed hvor mange der burde være i pakken. Så ikke at finde nogen i opkasten, betyder ikke at hunden så har nogen i maven

• #27   12. dec 2014 Michelle ..... Ja.... det kan jeg godt læse ....... derfor skrev jeg også ..... Hvis den har ædt det ........ men måske skulle jeg ha' skrevet .....
    HVIS den har ædt det ....... smiley ....... eller ....
    HVIS den MÅSKE har ædt det .........

• #28   12. dec 2014 Nu ved jeg godt der er stor forskel på en fiske krog og et batteri.

Dog vil jeg lige fortælle om dengang min gamle tæve var med min kæreste på tur, han ville lige med og hilse på sin far der stod og fiskede, hunden var i snor, og kæresten troede han havde den i kort nok snor til den ikke kunne komme i nærheden af fiskestangen, men pludselig havde hunden bidt en fisk over i 3 stykker, så han flyttede hende.
    Han var så ikke lige opmærksom på der var en fiskestang med en krog og et stykke fisk på, hvor hunden hoppede op og spiste fisk og krogen smiley

Der sagde dyrlægen at vi skulle give hende aspars, og se tiden an, efter 2 dage uden at finde krogen i hendes lort fik vi hende røntgen fotograferet, og der var ingenting i hende..

Jeg ville godt turde se det an til i morgen, og så undre det mig en smule at dyrlægen ikke vil give den bræk middel

• #29   12. dec 2014 Hun har måske ædt det. Men jeg ved det ikke - netop fordi jeg ikke kan huske hvor mange batterier der var tilbage i pakken.
    Dyrlægen har også fået af vide nøjagtigt hvor meget salt hun at fået og han vil bare nøjes med at holde øje med hende.
    Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal. Økonomisk har jeg slet ikke pengene til endnu en dyrlæge regning. Den store har over de sidste par dage udviklet en voldsom tandkødsbetændelse uden vi ved hvorfor og hun har lige kostet mig 2300kr.
    Dyrlægen sagde jeg skulle regne med det samme beløb for røntgen.
    Min kæreste tager den også med to og stoler på hvad dyrlægen siger. Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal stille op. Han griner af mig og synes jeg overrragerer.

• #30   12. dec 2014 Dyrlægen så ingen grund til brælmiddel da jeg har givet hende 1-1.5 små teskefulde salt inden han ringede tilbage til mig. Så er maven tømt.
    Han er den eneste på vagt af de klinikker jeg stoler på og der gik næsten 45 min fra jeg opdagede hun havde pakken til han ringede tilbage til mig. Han havde været ude et andet sted.
    Gav salt i mellemtiden da jeg jo ved det handler om at få det op i en fart.

• #33   12. dec 2014 Og det er ud da at hun til sidst kastede galle op at dyrlægen vil tro maven er tom. Hub kastede en masse mad op i første omgang så evt batterier skylle være kommet med op der.

Hun var dog frisk og frejdig indtil jeg puttede hende for lidt siden.

Jeg har altid lært af hund skal have salt. Jeg tænkte slet ikke at der var en risiko for forgiftning. Eventuelle batterier skulle bare op nu.

• #34   12. dec 2014 Nej har ingen sygeforsikring.

Dyrlægen sagde at han godt kunne give hende brækmiddel, men når hun kastede galle op så var maven jo tom og så var der ingen ide om at give hende brækmiddel.

• #35   12. dec 2014 Har jo den her klinik fordi de er super dygtige og stoler 110% på dem. Kender ikke den her dyrlæge så godt som andre dyrlæger på klinikken, men jeg antager jo at jeg godt kan stole på ham alligevel.

• #36   12. dec 2014 Okay smiley

Jeg har ikke styr på det med salt og opkast så jeg aner ikke om det er rigtig eller forkert at give dem det, og hvis du siger hun har tømt sin mave så tror jeg på det smiley

Min tæve spiste engang ca 80 børnevitamin piller, der fik hun bræk middel 2 gange fordi hun var under mistanke til at få en forgiftning, derfor tænkte jeg straks bræk middel smiley

• #37   12. dec 2014 Salt får dem også til at brække sig. Jeg har altid lært at de skal have salt hvis de spiser noget farligt.
    Jeg har så aldrig hørt om saltforgiftning. I min tankegang så brækkes meget af saltet jo med op igen.

• #38   13. dec 2014 Du har sikkert ret smiley

Jeg har som skrevet før, bare aldrig hørt det før.

• #40   13. dec 2014 Håber det bedste for din vaps.

må dog erkende at jeg simpelthen ikke havde turde at se tiden an, jeg havde nok forlangt et røgten af maven for en sikkerhedsskyld.. Som andre siger, batterier er virkelig farlige.. smiley

• #41   13. dec 2014 Snak evt. med dyrlægen i morgen ang. at afdrage pengene (er de så fantastiske som du siger bør det ikke være et problem :o)), og få så din vov røntgenfotograferet ...
    Jeg håber såå meget at din vov ikke har et eller flere batterier i mave/tarmsystemet, men hvis den har og du ikke gør noget, kan du så leve med dig selv hvis det går galt?

Jeg synes det er superfint at du handlede med at give salt øjeblikkeligt. At fremprovokere opkast er klart at foretrække i sådan en situation her (hvor det ikke er en spids/skarp genstand hunden har slugt) da det meget ofte kan redde hundens liv.

Så længe du er obs. på salt/væskebalancen og har en dyrlæge med på sidelinjen efterfølgende, så synes jeg det lyder som om at du har handlet rigtigt, hvad det angår.

Jeg vil råde dig til at få lavet sygeforsikringer på dine dyr. Det er 80% af dyrlægeregningerne du får dækket, de fleste steder.
    Jeg synes ikke at skal ikke anskaffe sig dyr hvis man ikke har råd til at de bliver syge (enten ved at forsikre dem, have en opsparing eller lign.), men det er så en anden sag.

Sket er sket. Du har chancen for at rette op på det så næste gang dine vovser bliver syge, så er der INGEN tøven med at komme af sted i forhold til økonomien anyway.

Du lyder til virkelig at elske dine dyr og ville dem det bedste.

Kia og jeg krydser hvad krydses kan for at alt ender godt :o)

• #42   13. dec 2014 RIP: Jeg ville som dig også se tiden an til i morgen.

Ved skarpe og spidse genstande skal man for alt i verden ikke fremprovokere omkast, men netop, som du skriver, få genstanden "pakket ind" på vejen gennem mavetarmsystemet.

Asparges er genialt til det, men hvis ikke man har en dåse i hunden medicinskab, så kan man bruge vat (jeg synes dog at det er virkelig træls at putte noget så unaturligt og absorberende i hunden, men nogen dyrlæger råder til det som 1. valg).
    Man kan også give havregrød eller lign. og håbe på at dette beskytter mod at genstanden laver skade.
    Jeg giver havregrød OG asparges. Better safe than sorry :o)

Men ved ikke skarpe genstande så er det om at få dem ud så hurtigt som muligt og her er det klart det bedste at prøve at få hunden til at kaste det op.

Efter enhver form for 1. hjælp vil jeg altid sørge for at have en dyrlæge med ind over.

Men det har TS jo så også pt. :o)

• #43   13. dec 2014 Jamen normalt har jeg skam fint råd til min hund.
    Men når keg lige har fået hvalpen hjem for nogle uger siden og den store lige har kostet en masse også så er kassen altså tom...
    I dag er hun frisk og frejdig som altid. Så saltet tror jeg ikke er nogen risiko længere. Hun har selv drukket en masse vand og så at jeg delt en banan med hende i håb om at den ville suge saltet til sig.

• #44   13. dec 2014 Jeg bliver altså nødt til at spørge ....

HVIS nu hunden har slugt batteriet / batterierne ...... vil du så bare vente på , at se hvad der sker ??

Du skal huske ... at batterierne opløses langsomt i tarmen / maven .... og syren i batterierne render ud ... og ætser .... med forfærdelige følger.

De første dage kan man ikke mærke noget på hunden ......... men når først når skaden ER sket ... og syren er rendt ud.... er det for sent.

Håber sandelig du får røntgenfotograferet hunden i dag ..... smiley

Man bliver helt ked af ... at læse denne tråd .... smiley ..... men det kan jeg selvfølgelig bare lade være med ...

• #45   13. dec 2014 De fleste har "normalt råd". Det er til de situationer, hvor pengene pludseligt ikke er der, at man har sygeforsikringen som redning.
    Jeg forstår simpelthen ikke, man tør spare den væk, netop grundet situationer som den her.

• #47   13. dec 2014 Jeg må indrømme jeg ikke forstå, du tør vente... Slet ikke med den grimme histore om den lille dreng der hævdet slugt et batteri og havde ætset ham.. Puha... Sådan et lille batteri kan sagtens sætte sig fast, uden man videre kan mærke det på hunden. Lige præcis hvad der skete med den lille dreng.. Batterier er ikke til at spøge med, og selvom du lige har brugte penge på dyrlægeregninger og ny hvalp, så er det stadig ikke en undskyldning for at tage til dyrlægen med så alvorligt et problem, som det i hvert fald kan blive for hunden. smiley

• #48   13. dec 2014 Jeg havde godt nok ikke ventet... Det havde jeg ikke turde!

• #49   13. dec 2014 Lige præcis med batterier havde jeg IKKE ventet og set tiden an.

• #51   14. dec 2014 Er der noget nyt om hunden? Har du fået taget røntgen??

Ja det er mange penge, men sådan er det desværre når man har ansvaret for et andet levende væsen.
    Jeg syntes da bestemt heller ikke jeg havde råd til at smide 4500 for en uge siden, men da Fadia stod med en betændt analkirtel som skulle ud, så måtte pengene findes, på en eller anden måde.

De blev så fundet ved mindre julegaver, og pasta resten af måneden.
    Det er en del af det at have hund, at vi altid sørger for bedst mulig behandling!

Kommentér på:
Slugt batteri....? Salt

Annonce