2.184 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 34 Svar

Kryptokisme/kompensation Kryptokisme/kompensation

Læste lige i en anden tråd omkring det at få en hvalp der udvikler kryptokisme og om evt. refundering af noget af købsummen fra opdrætter.
Jeg har aldrig stået med problemet før, så ved intet.
men synes at høre at det er meget normalt.

Gandalf her er 10 mdr. og er med stor sandsynlighed kryptokid, jeg har jævnligt kontakt med opdrætter, som har fulgt situationen med ærgrelse smiley

Jeg har på intet tidspunkt spurgt opdrætter om tilbagebetaling af noget af købssummen, da vi har håbet til det sidste.
men nu måtte jeg lige undersøge det.

Han er købt som familiehund, og er dækket ind af skjulte fejl og mangler som jeg læser det i kontrakten, men på SKK hjemmeside står der;

*Har jag rätt till prisavdrag om min hund är kryptorchid?

Nej, det har du inte. I köpeavtalet framgår att säljaren inte svarar för exteriöra fel i den mån utvecklingen eller avvikelsen inte påverkar hundens hälsa eller funktion som sällskapshund.

Svenska Kennelklubben har tidigare haft en rekommendation till sina uppfödare om återbetalning av 15 procent av köpeskillingen i det fall en såld hund konstateras vara kryptorchid, men denna rekommendation har tagits bort då det är sällskapshundar som säljs med SKKs avtal. Endast det faktum att hunden är kryptorchid påverkar inte hundens funktion som sällskapshund.

Ofta är det inte nödvändigt att operera/kastrera en kryptorchid hund, men många väljer ändå att göra det i förebyggande syfte. Säljaren är inte skyldig att ersätta förebyggande operationer och sådana ingrepp ersätts inte heller av någon försäkring
*

Så, det er opdrætter IKKE forpligtiget til, som jeg læser det.

Det er jo egentligt rigtigt nok, det er ikke en livs forringende tilstand, sygelig eller noget der behøver at give gener på sigt, han er ikke købt som avlshund..

Jeg ærgrer mig da godt og grundigt, da han tegner ret godt, både i krop og sjæl, så udstilling er udelukket.
Men på den anden side, så er han jo mit skønne dalledyr - einstein eller ej.

Hmm.. skal jeg bare lade det ligge, eller hvad havde i gjort?

Jeg ønsker ikke at være ubehøvlet overfor opdrætter, hvis jeg retsmæssigt ikke har krav på noget.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Sætte 2 lamper op 500 kr.
  • Fallen dryer blocking entrance into bathroom 2.000 kr.
  • Reparation af sage espessomaskine 1.000 kr.
  • Flydespartel 1.500 kr.
  • Montering af låge på intregreret opvaskemaskine / Siemens 1.540 kr.
  • Ukrudt fjernes 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kryptokisme/kompensation
  • #3   7. jan 2015 Du skriver det jo selv - han skal ikke bruges i avlen.

• #4   7. jan 2015 Nej, jeg ender jo nok med at lade det ligge.
    Hunden er jo den samme..

• #6   7. jan 2015 Man kastrerer ikke længere for det vel?

• #8   7. jan 2015 Han er ikke købt som kryptorkid, den ene sten hoppede lidt op og ned den første uges tid vi havde ham, og det havde opdrætter også bemærket.

• #9   7. jan 2015 Jeg sælger brugs- og avlshunde ja

• #10   7. jan 2015 Jeg købte Baby med henblik på udstilling. Men i papirene som "familiehund".
    Da det viste sig, at han var krypt. sagde opdrætter med det samme, at de nok skulle betale kastrationen.

Der har aldrig været noget bøvl smiley
    Men tror det er forskelligt fra opdrætter til opdrætter.

• #11   7. jan 2015 Han kunne godt have indgået i avl på sigt, hvis sundhedsresultaterne og udstillingerne blev tilfredsstillende, han har gode linier og tegner godt.

• #12   7. jan 2015 Hvis du valgte at han skulle kastreres pga kryptokid så kan du jo altid spørge om de vil betale lidt. Det skader aldrig at spørge

• #14   7. jan 2015 Jeg sælger ikke familie-hunde men tror det ikke.
    Jeg har jo jagthunde så de er lidt svære at sælge som familie hunde og med en Brugschampion med højeste mulig score, er jeg vist heller ikke den man går til for en familie hund. Indrømmer dog at de alle indgår i familier men de udstilles alle og snart skal første kuld i avls puljen smiley

• #15   7. jan 2015 Uanset hvad DKK's holdning er, så tror jeg ikke på man ville få medhold i forbrugerklagenævnet hvis man tog den der -det er jo ikke en fejl der har betydning for brugen som familiehund.

Men tror da de fleste opdrættere kompenserer for det, det er i hvert fald det indtryk jeg har fået.,

• #16   7. jan 2015 nej, det ville jeg aldrig bede om smiley

• #17   7. jan 2015 Så ville jeg blot holde den gode kontakt til opdrætter og skulle det ske at man skulle have endnu en derfra, så kan den gode tone helt sikkert give pote smiley

• #18   7. jan 2015 præcis, har intet at sætte en finger på mht. opdrætter.

• #19   7. jan 2015 DKK er kraftigt bagud på området omkring refundering af købesum ved' fejl' som kryptokisme og HD.
    Det ene har intet med hundens livskvalitet at gøre, mens det andet kan være opstået grundet forkert brug af hunden. De der standardsatser er til grin. Hver sag burde vurderes særskilt. Svensk kennelklub har fat i noget.

• #21   7. jan 2015 Nej han hedder Esperanza som mig smiley

• #22   7. jan 2015 der er et notat fra dyrlægen om at den jo-jo`er.
    men det er jo ikke unormalt at de ikke er faldet ned som 8 ugers, så det var jeg ikke så bekymret for.

• #23   7. jan 2015 Jeg ville ærge mig grøn gul og blå. Jeg har engang købt en hanhund fra Sverige. Han var bestilt 1 år i forvejen, han skulle udstilles og opdrætter vidste det. Jeg henter ham og en dansk opdrætter vidste på forhånd, at jeg hentede ham hjem, så hun udviste stor interesse for evt brug i opdræt ved hende..Til min skræk opdagede jeg, at han havde massivt overbid - som i 1 cm, der krympede til 0,5 da han blev ældre. Han havde meget svag underkæbe og hjørnetænder gik i ganen, da voksentænderne kom, så jeg måtte få dyrlægen til at slibe den ene helt ned. Opdrætteren derimod var meget: Jamen det skal du da bare få rettet ved at hive/trykke i over/underkæbe...selv opdrætteren, der ejede hanhundens far sagde dette.....
    Jeg havde betalt fuld pris for ham og fik besked af SKK de intet kunne gøre, da jeg ikke var medlem, opdrætter tilbød jeg fik ½ pris retur, hvis jeg kom tilbage med ham, men hun forstod vitterligt ikke, at jeg ville sende ham retur, når han "kun var 8 mdr og ganen stadig kunne vokse til" smiley
    Det fejlkøb har givet mig en dyr lærestreg - især pga opdrætter krævede jeg fik dommeres ord på, at tandstilling og kæbe VAR forkert trods billeder fra mig smiley
    Pudsigt nok så tog opdrætter hanhundens mor ud af avl - hendes 1. og eneste kuld...meget meget underligt, når det jo bare var mig, der var underlig....

• #24   7. jan 2015 DKK; det lyder da helt grotesk smiley

• #25   7. jan 2015 Jeg har solgt hanhunde hvor den ene sten ikke var faldet ned endnu ved de 8 uger. Der skrev jeg i købskontrakten en anmærkning omkring dette. Så hvis begge sten ikke var nede ved 10 måneder, så betaler jeg eventuel operation såfremt dyrlæge vurderer dette er bedst.

Alle hanhundes sten har så været nede ved 12 uger.

Men var det mig der var opdrætter til din hund, og du fortalte mig stenen jo-jo'ede, så ville jeg lave et bilag til købskontrakten hvor jeg skrev, at jeg ville betale operation såfremt dette skulle blive nødvendigt.

Afslag i pris ville jeg ikke give, da hunden netop er solgt som familiehund.

Skulle ejeren af hanhunden dog have drømme om avl eller udstilling, så ville jeg tilbyde at købe hunden tilbage.

Sådan ville jeg gøre det.

• #26   7. jan 2015 Karina; det lyder som en fin indstilling smiley
    Jeg ville dog aldrig kunne bære at levere en sådan hund tilbage..

• #28   8. jan 2015 MLA vi havde fået lovet en han hvalp i foråret, men da begge sten ikke var faldet ned som 8 ugers valgte vi at sige nej til hvalpen. Risikoen for kryptorkisme er 70 procent hvis begge sten ikke er nede og forbliver nede som 8 ugers (fik vi at vide af et par dyrlæger og dommere). Hvalpen var også fra Sverige og nej man kan ikke få kompensation. Men en kryptorkid hund kan ikke bruges til jagtprøver osv, eller, den kan ikke placeres. Så vi tog ikke risikoen. Derudover burde opdrætter selv foreslå et godt afslag af købssummen - det ville jeg gøre som opdrætter.

• #29   8. jan 2015 Det er nu ikke sjældent ved de store racer, at de er lidt senere på den.
    Iøvrigt har jeg lige talt med en jagthunde ejer, som er glad, for reglerne for jagtprøver bliver, eller er ændret for kryptokide hunde.
    Ihvertfald kunne hun komme til at stille op med hendes i nær fremtid

• #31   8. jan 2015 Man kan altid få en silikone testikel (eller to) hvis man vil udstille smiley
    Endnu et amerikansk fund LOL

• #32   8. jan 2015 Ohh ja, og så var der en hund, hvor dommeren opdagede at der var hele 3 kugler... Pinligt!

• #34   8. jan 2015 Tja, hvorfor ikke? Har du ikke set reklamen om vovsegebisset?

• #35   8. jan 2015 Vores tidligere formand fik bare trukket de tænder ud der sad forkert i munden på sin hanhund og gav jagt skylden. Han blev sidenhen multi champion med få pløkker i munden.

• #36   8. jan 2015 smiley skal der ikke forelægge attest på sådan noget?

• #37   8. jan 2015 Nemlig, hun tillod også halekuperet hunde at blive udstillet i Danmark. Hun blev smidt af i 2011 og kører nu sin egen klub. Først i 2013 blev hun meldt til Dyrenes Beskyttelse for at overtrædelse af dansk lovgivning og er nu stoppet med at tillade halekuperet hunde. Nu holder de bare deres arrangementer lige syd for grænsen

• #38   8. jan 2015 Hun kendte dyrlægen ret godt...

• #39   8. jan 2015 Mangel på moral smiley fnys..

• #40   8. jan 2015 Jeg holder mig generelt fra hendes linier, da jeg ikke kan være sikker på hvad hun ellers har gjort. Selv hvis folk kommer med tæver fra hendes linier, takker jeg pænt nej

• #41   8. jan 2015 Forståeligt!

• #42   9. jan 2015 Det med sten eller mangel på samme...har da set folk med hanner i min race, hvor de har stået og "masseret" eller pillet meget ved sten før hund skal på bord..
    Man undres også over, at danske hanhunde kun tilbydes i avl med inseminering og ikke alm parring... smiley der er vist nogle ting jeg ikke har lært at forstå endnu.

• #43   9. jan 2015 Tror der er mere fusk end hvad man går og tror. Sørgeligt.

Kommentér på:
Kryptokisme/kompensation

Annonce