Krampe/anfald - nogen der har prøvet lignende? Krampe/anfald - nogen der har prøvet lignende?
Godaften!
Jeg har en skøn Jack Russel Terrier tæve på 3,5 år, som i november måned fik et uhyggeligt krampelignende anfald, og jeg vil høre jer ad, om i har hørt om/set noget lignende.
Hun er en frisk lille fis, som til tider kan blive rigtig over gearet. En aften i november spiller vi bold med hende, og hun suser rundt efter bolden. Bolden bliver sparket et godt stykke væk og hun løber ud af vores stald efter den. Hun kommer løbende tilbage, men uden bold, og pludselig løber hun sidelæns og vælter omkuld ude i mudderet. Herefter begynder hun at skrige højlydt, og lægger og roder rundt i mudderet. Vi løfter hende ind i stalden, hvor hun fortsat skriger højt og er i voldsom krampe. Det kan beskrives lidt som hvis man forestillede sig at rygsøjlen var en elastik, at den så blev strammet helt ind - altså svajrygget krampe - som om at en nerve var i klemme. Hun fråder om munden, og tungen hænger slapt ud af munden, helt fjern i øjnene, og hun skriger fortsat. Vi forsøger at bære hende ind i huset, men hun begynder at bide fra sig i smerte. Det lykkes til sidst min far at løfte hende op og holde hende "fast", mens han beroligende hende. Pludselig er det som om at hun "vender tilbage", og hun virker som om at hun lige er vågnet.
Anfaldet varede 5-7 minutter (måske kortere, men tiden føltes forfærdelig lang) - og tankerne flyver jo omkring - hjerneblødning, nerve i klemme, epilepsi? Hun var helt sig selv efterfølgende, glad og frisk - og hun ville gerne lege videre med bolden - dog kørte vi hjem med hende og holdt hende under skarp observation efterfølgende. Og hun var helt normal. Derfor valgte vi også at se det an med dyrlægen til dagen efter. Men der var intet med hende, og vi håbede derefter at det var et 'engangstilfælde'.
I går passede mine forældre hende så, og min far fortæller at hun havde et lignende anfald - ikke i så slem en grad, og kun ganske kort - men stadig med skrig og fråde om munden. Og helt normal igen kort efter. Nu vil jeg jo selvfølgelig have hende undersøgt, og skal til dyrlægen med hende i morgen - men man frygter jo det værste..
Hun er ellers en sund og frisk hund, og får ikke medicin for mod andet.
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.122
jan 2006
Følger: 4 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 4 Svar: 13
Hvordan konstaterer dyrlægen det?
Det gør mig ondt med din vuf - jeg har lige besøgt hendes profil.
jan 2008
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 3 Svar: 6
jan 2006
Det er jo ikke lige sådan at filme det, når hun kun har haft det to gange og med flere måneders mellemrum, så jeg er lidt nysgerrig overfor hvad dyrlægen kan gøre, når hun nu er helt frisk og normal - altså hvordan hun skal undersøges.
jan 2006
jan 2008
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 3 Svar: 6
jan 2006
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 135 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 158 Svar: 12.779
Jeg tænkte først om hun havde slået hovedet, men når det gentager sig, er der andet på spil.
Undgå også de der streslege med bold. Lav søgeøvelser i stedet.
God bedring til hende
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 7 Emner: 39 Svar: 1.480
jan 2006
Dyrlægen tror også at det er epilepsi. Molly har fået taget blodprøver, som skal udelukke at det kan være noget med nyrer eller lever, og disse venter vi svar på. Dyrlægen forventer dog ikke at der vil være noget at se på blodprøverne.
Så det er nok bare at vente på at intervallerne mellem anfaldene bliver kortere, hvorefter hun så skal startes op på behandling.
Puha, det er øv.. 3,5 år gammel..
jan 2006
Krampe/anfald - nogen der har prøvet lignende?