3.378 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 74 Svar

Erfaring med livsvarig medrol Erfaring med livsvarig medrol

Vi har været til årligt tjek med Milo i dag, og snakken faldt igen igen igen x 100 på kløen. Pt klør han sig ikke så meget, men har så i stedet for fået slikket sig til røde knopper bagi og kløet sig så meget i øjnene at de løber. Dyrlægens ord, at de røde knopper kom af slik. Jeg syntes mere det ligner små bylder - men det er ham der er fagmanden.

Nå men de 2 ting løses her og nu med rens med saltvand i øjnene og fuciderm i bagenden - det var ikke "værre", så han syntes ikke vi skulle i gang med medicinering.

Han sagde så, at vi burde overveje at give ham medrol i meget lav dosis resten af hans liv - hvis det gav 110% kløefri. Så han anbefaling var at slå det helt ned nu her med 2 piller om dagen, så 1 pille, så en halv og dernæst en halv hver anden dag, og for altid, hvis Milo reagerer som han skal - altså uden at blive dårlig og ved ikke at klø.

Jeg kan godt se logikken i det - selvom det er noget lort! men hvor godt har han det nu? Altså det er jo ikke fordi han er vildt plaget af det, som andre hunde der "slet ikke kan være til", men det må alligevel genere når det klør.
Vi har nu prøvet i 2.5 år! at få bugt med hans kløe på alle tænkelige måder, uden den store løsning. Jo nogle perioder går det bare super og uden kløe, andre perioder acceptabelt kløe, og nogen gange er det helt skidt og han får røde mærker (dog uden han bider hul og har store sår). Og dyrlægen mener nu, at det er bedre at give ham 12 gode år uden kløe, end 14 med kløe, og set fra hundes synspunkt, så er jeg ved enig.

Milo vejer 10 kg, og vil skulle have en halv pille hver anden dag. Er der nogen der har erfaring med det? Jeg er virkelig ikke ret glad for det - men min egen egosime skal ikke stå i vejen for min hunds ve og vel.

- Nu skriver jeg livsvarig medrol, han sagde at hvis Milo reagerede godt på det, så kunne vi om noget tid kører ham over på et andet præparat, der ikke var så skadeligt, men meget dyrt. Prisen er så fuldkommen ligemeget, men det er jo stadig "noget lort", bare knap så skidt.

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Stikkontakt 205 kr.
  • Move out cleaning 1.000 kr.
  • Nedtagning af tapet 5.000 kr.
  • Reparation af zinktagrende 1.800 kr.
  • Toilet og vaskafløb (små VVS-opgaver) 1.000 kr.
  • Skift af gummiring på AEG vaskemaskine 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Erfaring med livsvarig medrol
  • #2   29. jan 2015 Medrol for evigt er fint for nogle og for andre påvirker det dem meget.
    Min King fik det i et års tid hver dag. Han blev meget påvirket af det.

Det andet præparat er sikkert atopica. Det er pisse dyrt og havde hørt godt om det. Men min Petri fik blødende mavesår af det.

• #4   29. jan 2015 Det er rigtigt, det er atopica! Det var det Lene Boysen snakkede om, men ikke det dyrlægen sagde.. Det var et navn jeg aldrig havde hørt før. Men vi skulle teste med Medrol først.

Jeg tænker også at vi prøver - selvom jeg stadig tøver lidt smiley - for vi kan vel altid stoppe igen... Det er bare svært at vide at man pådutter ens hund noget grimt med vilje, selvom det måske er for hans eget bedste. Så jeg håber på en masse solstråle-historier.
    Og jeg har jo hele tiden sagt, at jeg ikke ville medicinere ham, før jeg vidste hvad han fejlede MEN vi finder jo aldrig ud af hvad han fejler.. Så jeg går jo og venter forgæves. og det rammer jo Milo.

Har det noget at sige, at hunden ellers er stærk, sund og rask? Contra slap og gammel.. Milo er jo "kun" 5,5 år, og er en lille muskelhund.

• #6   29. jan 2015 Bivirkninger fra medrol her var uendelig æde og drikke trang. Tissede i søvne stort set hver nat- og man kunne se at han blev så ked af det når ham vågnede helt indsmurt i tis. Udfarende overfor andre hunde og så fik han også humør svingninger.

• #7   30. jan 2015 Min tæve minnie blev aflivet da hun var 5 1/2 år gammel, der havde hun levet 5 år på først prednisolon, og så derefter på medrol, hun havde ekstrem tynd pels, meget tynd hud, var konstant sulten og tørstig og kunne slet ikke andre hunde end vores egen, ud over det så tissede hun i søvne dagligt, og fik andre piller for at mindske dette.

Hun havde været gennem alle allergi test du kunne tænke dig til, havde været på alle tænkelige former for medicin, det samme med foder og blev badet hver anden dag, smurt med alverdens cremer, ja hun var hele møllen igennem, dog uden nogen former for held.

Deres knogler bliver afkalkede, deres organer kan tage skade, de kan føle konstant sult og tørst.

Stod jeg med en hund igen en dag der skulle leve sit liv på piller, ville jeg vælge at sige godnat, det er jeg ked af at sige.

• #9   30. jan 2015 Jeg har altid brugt Medrol på mine gamle hunde.hvis de SKAL leve (og det vil jeg jo helst) så skal de også have det godt så længe de lever. Måske forkorter Medrol deres levetid, men de har sq da i det mindste haft det godt så længe. Hellere et godt liv og blive 8 år end et lorteliv med kløe/smerter og blive 10 år. Sådan ser jeg på det, hvis det er det der hjælper smiley

• #10   30. jan 2015 Min labs får ½ Medrol om dagen, og det kan holde hans kløe og øreproblemer nogenlunde væk i kombination med BARF og kornfrit foder.

Han har fået det i 1 år nu, og han bliver 9 år næste gang.

• #11   30. jan 2015 Jeg havde de samme tanker om at give min hund medrol/prednisolon, indtil jeg forstod omfanget af de bivirkninger den fik.

Deraf min tanke om jeg vil sige farvel istedet for at give piller

• #13   30. jan 2015 Han har vist fået medrol 3 gange før, sådan i 1-2 uger af gangen, ellers ikke.

Jeg kan snart ikke huske hvad vi ikke har prøvet, men jeg skal prøve at liste op:
    Vi startede med blodprøve ved vores tidligere dyrlæge, som viste udslag på husstøvmider, svamp og en ting mere. Da de så testede den anden gang, var der så lidt udslag "at det ikke var allergi". Det jeg dog hæftede mig ved dengang var, at han sagde der var noget med skjoldbruskirtlen - eller hvad det hedder. Efterfølgende sagde han at det ikke betød noget. Vi fik også af vide at der ikke var lopper, mider eller skab - men han lavede aldrig skrab.
    Så vi prøvede at kører ham over på allergifoder fra Hills mener jeg det var. Og det gav da nogen effekt, men kløefri var han ikke.

Vores dyrlæge gav op efter nogle mdr, og vi tog til Lene Boysen.
    Hun kiggede lidt i pelsen og på huden, og konstaterede at der ikke var lopper, mider eller skab - uden skrab. Istedet lavede hun en priktest, som var negativ. Hun anbefalede os så at lave fodertest, og vi valgte at give ham kogt kalkun og kogte ris. Det tog meget af kløen i en periode, men tog den ikke helt, og den kom stille igen - og det kunne han jo heller ikke leve af.

Så vi prøvede herefter Wolfsblut kornfri i flere varianter - og det hjalp lidt på kløen, og så kom den igen senere.

Vi besluttede så at skifte dyrlæge, og kom ud på Odense Dyrehospital, som ikke har taget blodprøver, da de siger, at det får vi ikke noget ud af. Det er et øjebliksbillede. De har også kigget flere gange på ham og konstateret at der ikke er lopper, skab eller mider - uden skrab.
    Vi skulle lave en kløedagbog, hvilket vi har gjort sådan løbende i over et år, og den viste ingen rød tråd i kløen.
    Vi fik også anbefalet en lakseolie og Allederm kløeshampoo og fugtshampoo, som vi vasker ham i ved behov. Behovet er ikke så stort pt.
    Der har vi så været ca. 4 gange om året vel, uden rigtig at få løst noget - 3 forskellige dyrlæger derude har tjekket ham.

Så skiftede vi til råfodring i oktober forrige år, samtidig med at vi begyndte at give ham olie fra Vetcur, som skulle være så godt. Og det har han fået siden, sammen med medrol et par gange.

Og ja det er vistnok det, så vidt jeg husker.

Han er en hund med mild allergi - hvis det er allergi. I perioder klør han sig slet ikke, andre gange lidt/mellem, og nogen gange er vi oppe på 20 gange om dagen - men det er jo stadig mildt, i forhold til de slemme tilfælde.

Vi har støvsuger med hepa filter, vi støvsuger hver anden dag, medmindre det er helt skidt, så hver dag, og lufter godt ud imens. Vi vasker og vasker på 60 grader i det uendelige - hvis det skulle være husstøvmider.

Jeg kan konkludere, at når han får nyt foder/tilskud/kød, så hjælper det meget på kløen i en periode. Og så normaliserer det sig igen.

Og ja så står vi her.
    Ud fra jeres historier, så er jeg bare ikke helt klar endnu til at give ham Medrol. Han virker så "rask" i disse dage.

Mine ideer er måske ikke så kloge eller gennemtænke så byd gerne ind - men jeg har tænkt mig at skifte alle typer kød til nye typer- Ulempen er jo bare, at har han foderallergi, så vil han med tiden udvikle allergi over for det nye kød også. Det syntes jeg egentlig godt jeg kan huske at have læst.. Men så må jeg skifte 2 gange om året! Pt. får han and, kylling, lam, laks, torsk, okse (ikke så meget), og sit carnibest råt fuldfoder om morgenen.
    Næste ide er at slukke brændeovnen helt - for måske kan den have noget at sige? Der kan jo være svamp i træet, brændeovnen er vel generelt usund for indeklimaet, og her er meget tørt.
    Hertil skal siges, at kan Milo generelt selv vælge, så lægger han sig i soveværelset. Altså han er i stuen også, men vil meget tit i soveværelset.
    Jeg tænker også, at han måske klør sig af kedsomhed? Så mere træning og aktivering er også en ide.
    Sidste ide er at brænde huset ned, så alle bakterier dør... Eller måske bare sælge hytten og flytte...

Min kollega sagde i dag, at vi kunne prøve at kigger mere på USA, Norge og Sverige, da de var meget længere i forskningen af allergi ved hunde, så måske kunne vi hente noget der. Så det har jeg sat min mand til at undersøge.

Jo vi har kæmpet i 2.5 år - men jeg kæmper gerne videre, så længe at han ikke er mere generet af det, end han er - eller det som jeg kan se.. han er aktiv, rolig (så rolig som en jrt er...), sover godt om natten, spiser, drikker, leger osv.

• #14   30. jan 2015 Har i overvejet og nævnt for dyrlægerne helt alm antihistamin en periode?
    Bivirkningsprofilen er helt anderledes end ved medrol. Og nogen har rigtig god virkning. Der bør være en dyrlæge med ind over i dosis udregning.

• #15   30. jan 2015 Medrol havde samme bivirkninger for Nala, som andre fortæller om her....
    Hun var VOLDSOMT sulten... så sulten at hun til sidst rykkede store totter op fra plænen, og åd dem med rødder og det hele... smiley

Vi valgte at sige pænt farvel inden inkontinens blev en del af hendes bivirkninger....

Er enig med Minnie... Står jeg en dag igen med en hund, hvor valget er mellem daglig Medrol, eller farvel, ved jeg godt hvad jeg vælger.... smiley

• #16   30. jan 2015 Dyrlægen har mig bekendt ikke nævnt antihistaminer.. Og jeg var ikke selv sikker på hvad det er, så det har jeg lige googlet. Og fået min mand til at tjekke udenlandske sider omkring det. Der står bla. at de nye antihistaminer der er kommet i nyere tid er meget bedre til hunde, end de var tidligere hvor der ikke så tit var effekt.
    Jeg læste også, at især til mildere allergi ville de virke. Se det er sku da en mulighed!
    For de er vel ikke skadelige at give hunden?

Jeg vil lige sige igen at vi snakker en halv pille hver 2. dag (Medrol), så dosen er ikke så høj som andre hunde har fået/får - men derfor er det jo stadig noget lort..

• #17   30. jan 2015 Nala trappede op fra samme dosis...
    Hun endte med 1 om dagen...

• #18   30. jan 2015 Hvor meget fedtsyre må han egentlig få? Jeg læser jo at fedtsyre fra fisk (omega 3) og fra natskygefamilien er gode.

Han har fået alle mulige olier, og pt. får han Divet fra Vetcur, lidt koldpresset øko. kokosolie dagligt, og en æggeblomme 2 gange om ugen.
    Er det for meget, eller skal jeg give ham mere?

• #19   30. jan 2015 T - han skal KUN have det hvis han kan holde sig på en halv hver anden dag. Hvis vi ender med at give ham det.

• #21   31. jan 2015 Vi har hygrometer i både soveværelse og stue. I stuen er der altid mellem 29-34 % luftfugtighed, og i soveværelset ligger den ca. på 40.
    Vi lufter ud 3 gange dagligt, og støvsuger som sagt hver anden dag - førhen var det HVER dag.

Jeg tror umiddelbart ikke jeg har set ham klø sig i dag overhovedet, og lige nu aner jeg ikke fra eller til smiley Forvirret.dk!

• #22   31. jan 2015 Min fars bulldog har været på Medrol mere eller mindre permanent de sidste 6-8 år.

Hun er 10 og lever stadig. Et par udbrud om året, når klimaet skifter, hvor dosis bliver skruet op, og hun så bliver mere sulten og tørstig, men ellers til hverdag er hun bare en gammel dame med alt, hvad det indebærer af småskavanker - men intet andet smiley

• #24   3. feb 2015 Jeg har brugt det meste af weekenden på at læse om antihistaminer, og stødte i den forbindelse om 2 dyrlæger i DK med speciale i dermatolog. Den ene er Tina Haaning. Er der nogen der har erfaring med hende?
    Umiddelbart har vi en tid derovre den 20. feb. Hun ville gerne lave skrab på ham og en tapetest - hvad det så end er..
    Det skrab der, gør det ondt på hunden?

• #25   3. feb 2015 Ambull - og det får hun på grund af meget svær allergi

• #26   3. feb 2015 Marianne hvem har indtil nu undersøgt din hund??

• #27   3. feb 2015 Ahhh har lige læst det.

• #29   3. feb 2015 Det bliver hans 3. dermatolog hende Tina der.

• #30   3. feb 2015 Ok.. altså det lyder jo, i din beskrivelse, til at han ikke er så slemt ramt.. altså klør sig lidt... men huden er ikke slem?

• #31   3. feb 2015 Han er ikke slem i forhold til en slem allergihund smiley Han bider ikke totter af pels af, og har ikke kæmpe sår.
    Hans hud har for det meste et rødligt/lyserødt skær, og det tror jeg ikke er normalt. Nogen gange er den også bare alm. hvid/lys.
    Nogle gange kradser han hul, når han har kløet længe nok, og pt. har han jo så fået lavet hul bagi, i ørerne og under det ene øje.

• #33   3. feb 2015 Ja ok.. Det er sgu træls.

Tænker det vigtigste er at gå systematisk frem... så du kan udelukke ting, og se hvis noget virker.... men ved godt det ikke er nemt smiley

• #34   3. feb 2015 Problemet med at gå systematisk frem er bare, at det har vi prøvet, flere gange, og det går super godt i nogle mdr., og så er vi tilbage igen.
    Tina vil også gerne have at vi prøver fodertest igen, med hest og kartoffel. Fint nok med hest, men jeg ser ingen grund til at fylde ham med kulhydrather.

• #35   3. feb 2015 Kartoffel kan være ok... hest og sødekartofler er også fint.

• #36   3. feb 2015 Han bliver jo råfodret, og får også lidt grønt, men ikke i kæmpe mængder. Så vil jeg heller give ham "hel hest".

• #38   5. feb 2015 Tak for din info Birgitta smiley

Hvis det bliver hest, skal jeg nok sørge for at få ekstra fedt til ham, sammen med kød, ben og indmad. Lidt grønt er for mig en slags grønt - men lidt af det, og ikke 200 g om dagen om sidst. Han har fået en del rå kartofler, så jeg tænker at det ikke skal være det - men omvendt har han jo fået de fleste grøntsager...

Jeg vidste ikke at der fandtes flere slags støvmider - men han er tjekket 2 gange for støvmider, uden at være positiv. Derfor mistænker jeg det nu alligevel...

Jeg ved ikke om det går "godt" pt. men i hvert bedre end andre gange. Det svinger meget hen over året.

Men jeg håber virkelig at vi kan finde nogle svar ved den nye dermatolog - men er jo nok lidt modløs. Det er 6. dyrlæge der kigger på ham.. Hvorfor skulle hun finde noget det andre ikke gjorde.. smiley Nå men vi må håbe på det bedste.

• #39   5. feb 2015 Rå kartofler kan være giftige... Blot til info.

• #40   5. feb 2015 Derfor får han heller ikke så mange smiley Vi andre spiser slet ikke kartofler, så han får mest gulerødder, agurk, peberfrugt, squash og hindbær.

• #42   6. feb 2015 Jeg skal nok nøjes med kun at give ham EN grøntsag. Jeg skal bare lige finde ud af hvilken..
    Og jeg er faktisk rigtig glad for at du skriver alle de her ting, det giver mig ny viden og nyt syn - som du siger - på situationen.
    Alt det du skriver, stort set, har vi ikke fået af vide af nogle af de mange dyrlæger vi har været ved. Feks, hvad der krydsreagerer. Og de 2 gange vi har lavet fodertest, og det ikke tog kløen, så var det bare det. Men det er det jo egentlig ikke, kan jeg se nu.
    Hvor har du al din viden fra?

Jeg vil altid gerne fortsætte med at kunne råfodre ham, og viser det sig, at det er pga. for meget protein, så kan jeg vel "bare" give ham mindre kød, og mere fedt/ben og grønt?

• #45   6. feb 2015 Du burde nedslå sig som konsulent. Jeg ville slet ikke ane hvor jeg skulle lede og starte - og nok heller ikke kunne overskue det.. (til gengæld er jeg så godt til så meget andet smiley )

Milo får kun velfærdskød, dvs. kød fra fritgående eller økodyr. Så jeg kan fodre ham med god samvittighed. Gris har han aldrig rigtig fået, fordi jeg fik af vide, at det ikke var godt.
    Jeg ville egentlig begynde at give ham vildt, men der kan jeg jo ikke styre hvad det har spist i naturen.. Og jeg ved ikke rigtig hvor jeg finder en velfærdshest, men det må jeg jo gå på kompromis med i starten.

Jeg er helt klar på at starte foderforsøg igen - men hvis han også er allergisk over for luftbårne ting - hvad gør jeg så?

• #47   7. feb 2015 Det er han med en blodprøve ved dyrlægen og priktest ved Lene Boysen,
    Og så de 2 "halvhjertet" foderforsøg, som ikke gjorde at kløen helt forsvandt, men dog blev bedre.

Hvordan har du fundet ud af at Silke er allergisk over for det? For jeg ved ikke lige hvordan jeg skal teste om milo er allergisk over for noget luftbårent..

En sideinfo er, at jeg også klør. Rigtig meget pt. Og har gjort det i et par år. Jeg har ingen mærker, stik, knopper, intet - jo sår fordi jeg klør så meget. Har ikke tør hud, og er lige igen igen blevet gennemtjekket ved lægen. Fik tappet 5 glas blod, der blev tjekket for alt, og alt ser fint ud. Også IGEE, eller hvad det hedder, som man også tjekker ved hunde. Og jeg aner ikke hvad jeg skal gøre.. Min mand har det glimrende. Men jeg tænker da stadig, om der kan være en sammenhæng.

• #49   8. feb 2015 Det er altså underligt.. Jeg tænker (med ved det ikke) at Milo også blev testet for ALT - for er det ikke ideen i en allergitest? Han blev testet ved vores første dyrlæge, og jeg mener at jeg har papirerne et sted.
    Men det der er underligt er, at jeg mange gange siden, både herinde og ved alle vores egne dyrlæger, har fået af vide at man ikke kan regne med en blodprøve, da den kun viser et øjebliksbillede - så lige nu er jeg ret så forvirret.
    Hende Tina som han skal over til her den 20., sagde også at hvis der ikke var det i luften pt. som han var allergisk over for, så kunne de ikke se det i en blodprøve.

Jeg har bare prøvet at smøre med fed creme, og det har ikke hjulpet en hat. Godt nok ikke så fed som kopattesalve (den har vi også), men måske skulle jeg prøve et område, for at teste det - inden jeg fedter hele kroppen ind i det stads.

• #52   8. feb 2015 Jeg prøver lige at se om jeg kan grave min frem, men jeg tror ikke den ser sådan der ud. Og så er den på tysk.
    Men hende Kerstin som er nævnt, har været på Odense Dyrehospital, og har også tjekket ham faktisk.

• #53   8. feb 2015 Jeg har den nu, men kan ikke scanne den her.

Den er ikke så specifik som din må jeg sige.

Han er testet negativt for - direkte oversættelse:
    grasses/weeds
    Trees
    Flea

Positiv på
    Mites/Moulds:
    Canine THS 0,05 (hvad det så er)
    i EA:
    Alternaria + apsergillus 50
    Cladosporium + penicillium 20
    Dermanyssus farinae (husstøvmider) 111
    Dermatophagoides pteronyssinus (husstøvmider) 17
    Tyrophagus putrescentiae (lager mider) 101
    Acarus siro (lagermider) 134

Fordi han lå under 1000 så konkluderede de, at han ikke var allergisk.

Jeg ved ikke om det har noget at sige, men den kostde knap 1300 kr. den test i dec. 2012.

Efterfølgende har han så fået lavet priktest ved Lene Boysen i feb. 2013 og de resultater har jeg ikke fået på skrift - de var i hvert fald ikke i mappen.

• #55   9. feb 2015 Så TSH da smiley

Der står 0,05 <0,5 ng/ml

Dyrlægen snakkede også om noget med skoldsbugskirtlen, eller noget, men sagde så efter 2. test at der ikke var noget alligevel. Men jeg tænker det hører sammen med det tal..

Efter en googlesøgning, kan jeg læse at den hænger sammen med TSH.
    Og det er vist noget med hormoner..

Alt det her startede jo 3 uger efter han blev kastreret.. Kan det hænge sammen?

• #57   9. feb 2015 Jeg læste bare noget om hormon... og så tænkte jeg bare tanken. Men der står ikke andet end det på papiret.

Pt får han jo fuldfoder fra carnibest om morgenen, og der er mellem 12-20 % protein i ca. alt efter variant.
    Og ellers får han fasan, kalkun, and, laks, torsk, ørred, lam og okse. Så ja der er jo meget protein, selvom en del af det også er ben og fedt.

Men hvis han er allergisk over for lagermider mm., der krydsreagere med ris og kartofler, er det så ikke dumt?
    Og så skal de vel være kogte?

• #59   10. feb 2015 Ok så prøver jeg. Det lyder jo meget fornuftigt - og jeg er altså så glad for din hjælp og viden!

Men jeg skal lige have det ind med skeer..
    Skal vi blive ved med at give ham hans morgenmad, og så primært ris/kartofler om aftenen? Eller med lidt kød/ingen kød/primært et ben eller?

- han havde dog også de her problemer da han fik tørkost, som jeg valgte med under 20% protein, men det skader absolut ikke at prøve!

• #61   10. feb 2015 Han får SLET ikke tørfoder. Overhovedet. Det er et råt fuldfoder fra carnibest han får om morgenen.

Inden vi fik over til råt har jeg nok prøvet 10-15 forskellige slags tørfoder i løbet af hans dengang 3 årige liv. Han gad bare ikke spise det. Og sååå meget råt kød får han vel ikke, for det er jo primært ben han får om aftenen, undtagent når han får fisk. Han får meget sjældent kød med kød.

Og hans kløe er helt klart blevet bedre efter vi er begyndt på råfodring, og min samvittighed er blevet bedre, så jeg håber inderligt ikke at han ikke kan tåle det mere.

• #63   10. feb 2015 Tørfoder bliver min 2. sidste udvej, Medrol sidste udvej. Når først han har fået råt, og jeg kan se hvor lykkelig han er, når han får mad, så vil jeg ikke give ham tørkost igen. Så vil jeg heller lave en helt unik sammensætning til ham. For det må jo kunne lade sig gøre, ved at lade kosten primært bestå af fedt, ben og kulhydrater, og så det protein kan nu kan tåle.

Men kan man virkelig omregne det på den måde? der er jo stor forskel på hvor mange vindruer contra rosiner man må spise, pga. kulhydratindholdet - og det er jo kun vandet der adskiller dem (tror jeg)..

• #65   10. feb 2015 Hold da op.. Jeg tror nok, at jeg forstår det smiley

• #66   10. feb 2015 Skal jeg gå efter en %del protein, eller vægtmæssigt protein? Han vejer 9.5 kg. og får ca. 240 g om dagen.

• #68   10. feb 2015 Han spiser jo også bedre end de fleste mennesker smiley

Men det prøver vi. Pt får han stadig sin koldpressede øko kokosolie hver dag, og Imvet fra Vetcur. Han får også en æggeblomme 2 gange om ugen (self. også øko).

• #70   10. feb 2015 WHAT er en æggeblomme ikke rent fedt? Det troede jeg sku da...

Ok, så jeg piller alt fra, og giver kun hest, kartoffel - og kokosolien??

• #71   10. feb 2015 Jeg begyndte at give ham en æggeblomme i maden for ja et halvt år siden måske, da jeg fik af vide, at det var en god fedtkilde og fyldt med alle mulige gode ting.

Nu har jeg googlet det, og en æggeblomme består af 50% vand, og de andre 50% er fordelt på 2/3 fedt og 1/3 protein. Så helt skidt var det trods alt ikke - men stadig ikke rent fedt, som jeg troede.

• #78   11. feb 2015 Jeg syntes også du er vild Birgitta smiley for det er ikke så lige til, hvis man ikke har flairet for det - og det er altså rigtigt smiley Lige som ikke alle er gode til tal, selvom det bare er alm. købmandsregnskab smiley
    Jeg er ikke god til det, og har "ikke roen til at få forståelsen", så jeg er så taknemlig for din viden, fordi den er så specifik, så jeg kan forstå det. Google kan være ekstremt overvældende.
    Derfor burde du være konsulent smiley

• #80   11. feb 2015 Men det bliver spændende med forsøget. Jeg har skrevet til et lokalt slagteri og spurgt til en helt hest (altså ikke HELE hesten, men alle delene fra den), og ellers kan jeg se de sælger hest i Odense Barfcenter (vil dog helst have det fra slagteriet, selvom det måske er det samme...).
    Så skal jeg bare have indkøbt nogle øko. kartofler, og mere kokosolie, så er vi i gang smiley

• #82   12. feb 2015 Se det havde jeg jo slet ikke tænkt på, fordi vi jo altid køber "helt" kød ved en slagter eller lokal producent.
    Så må den slagter godt få fingeren ud, og svare mig!

Jeg har faktisk en svoger der er jæger, og får hele fasaner til Milo, men jeg (det er løgn, min mor) pelser dem først. Men der er HELE fasaner, i al deres magt og vælde smiley
    Jeg har jo søgt efter vildtkød, for at give ham noget helt andet, og vi har netop indkøbt en fryser til for det samme. Det er måske det jeg skal gå efter, i løbet af foderforsøget? Harer er bare ikke lige sådan at få fat i.. Og hvad hvis det er syge dyr?

• #83   12. feb 2015 Jeg har sku fundet en slagter, der slager hest mandag. Så fedt!! Hit med hele kræet! Hvis den altså ikke er alt for stor smiley

• #85   12. feb 2015 Det er jo derfor vores dyrlæge mener det er skruen uden ende, hvis det er foderallergi. Fordi han kan udvikle det over for alt hvad han får.

Med rene aminosyrer mener du?? Fjer smiley eller hud? Hud kan kan jo sagtens få tænker jeg.

• #86   12. feb 2015 Hvordan egentlig med salt? Det skal han vel have? Jeg bruger selv uraffineret øko.havsalt.

• #90   12. feb 2015 Jeg forbliver forvirret - jeg skal ikke google selv smiley
    Jeg har nu læst jeg ved ikke hvor mange steder, at hunden ikke kan få for meget protein, men kan være allergisk over for dét protein den får. Hvorfor faen står det alle steder? Selv herinde.

Jeg ved godt at du er fortaler for det foder, og jeg skal også nok prøve det, hvis det her ikke lykkedes. Han har jo bare fået et før, som ikke hjalp - og han gad ikke æde det.

• #93   13. feb 2015 Vore dyrlæge anbefaldede Specifik (det var ikke hills kan jeg se), og det gav vi ham. Det hjalp kun lidt. Og så fik vi ellers ingen anden råd og vejledning der. Deraf halvhjertet.
    Lene kunne ikke finde noget på ham, og da vi havde prøvet specifik, så prøvede vi kogte ris og kalkun.- self. på hendes anbefaling. Det hjalp lidt - men vi opgav nok for hurtigt. Og det var min fejl.

Jeg vil stadig blive ved og ved, indtil jeg kan finde ud af hvad han fejler. Om det er foderallergi, for meget protein, luftbårent, noget helt andet.

Jeg stillet spørgsmål ved alt smiley også min læges ord.

Og Milo har det meget bedre efter han er begyndt at blive råfodret. Han er bare ikke symptomfri. Men jeg vil tage dine ord til mig Birgitta. Virkelig.

• #96   13. feb 2015 Milo fik først råfodring i oktober 2013. Indtil da fik han tørkost. Både ved første og anden, 3. og fremdeles undersøgelser. Først efter at have læst om råfodring i over et år, gav vi det en chance. Og det hjalp, men løste det ikke. Tilgengæld fik jeg en hund der ville spise sin mad.

Og ja alle dyrlæger ved nøjagtig hvad han får at spise. Og grunden til at jeg gerne bliver ved med at poste penge i det, er bla. at jeg ikke føler at han bliver undersøgt nok. Lene Boysen feks. løftede lige 2 pelsområder med en pincet og tog en priktest. Det var det. Råd og vejledning har ved alle været meget sparsomt. Og jeg vil have al den råd og vejledning jeg skal bruge - som du bla. har givet mig meget af nu - for jeg betaler for den tid jeg er ved dyrlægen.

Ingen har på noget tidspunkt omtalt at han kunne få for meget protein feks. Selvom de sidste 3 dyrlæger godt vidste han bliver råfodret.

Jeg kan ikke huske hvilken slags Specifik han fik dengang i 2012, men det var til allergi.

Jeg syntes at jeg for "fodret" dyrlægerne med hele hans historie, uden rigtigt at få noget svar/vejledning tilbage. Den sidste (som er vores faste dyrlæge), mente at vi skulle give ham medrol. Og det var det.

• #98   14. feb 2015 Ok så lavede hun en priktest smiley

Jeg tager alt hvad du har fortalt med med til Tina og hvis hun mener det er klart det bedste at tage allergitørfoder - så er jeg villig til at prøve det som testfoder. Og går det godt, kan vi øge forsøget med yderligere ting.
    Men hvis han ikke vil spise det efter 3 uger, som vanligt, og vi skal kæmpe for at få det i ham - som vanlig, indtil han slet ikke spiser mere, så skal vi have en anden løsning på maden.

Jeg vil stadig gerne (om muligt) kunne råfodre ham (på sigt), fordi jeg virkelig er overbevist om at uforarbejdede kvalitetfødevarer er bedst for hunde såvel som mennesker - hvis de ellers får det sammensat korrekt. Hvis det ikke er muligt, og han bare får det overfantastisk på allergitørfoder, så bøjer jeg mig self. For hans trivsel er det vigtigste, på så lidt bekostning af hans helbred som muligt.

• #100   14. feb 2015 Det er også lidt det jeg håber - for hvis hun vil have ham på allergifoder, så prøver vi Silkes, når nu du siger det dufter.
    Milo fik også mad på græs da han fik piller - lige lidt hjalp det. Og han stoppede vitterligt med at spise. Når man så kan se alle ribben på kræet, så tænker jeg man skal finde en anden løsning...

Men nu ser vi! Jeg er i hvert fald topmotiveret for det - så uanset om det gør ondt på mig eller ej - så virker din hjernevask smiley

• #101   14. feb 2015 Jeg kan da også lige tilføje, at Milo jo fik Hills da vi havde fået ham. Så læste jeg en masse om foder og korn, og så røg det ud. Vi prøvede med noget forskelligt, som ikke blev forhandlet ved dyrlægen (fordi det hele indholdte korn som primær indgrediens), og han gad ikke æde det.
    Så blev han kastreret, og så startede alle kløeproblemerne. Vi skiftede jo så som bekendt til allergifoderet, som ikke virkede. Så prøvede vi jo så ris og kogt kalkun, og derefter et væld af wolfsblot fodertyder uden korn - og med indhold han aldrig havde fået før. Så vidt jeg husker, kiggede vi faktisk også på protein, for at holde det under 20%. Kløen fortsatte.
    Og så gik vi på råt.

• #103   16. feb 2015 Tak for link! Det glæder jeg mig til at læse mere om.
    Og jeg glæder mig godt nok til at komme ned til hende der. Ikke så meget fordi han klør sig, men fordi han efter hver eneste gåtur og måltid vil knubbe kæberne og hagen, og gerne meget voldsomt. Han får så ikke lov, for han begynder at småbløde og få hudafskrabninger. Vi renser og smører det self., og jeg tænker lidt om det er en vane.. men en kamp er det i hvert fald! og det er uanset hvad han har spist.

• #104   20. feb 2015 Nå dyrlægen er syg, så vi kan tidligt komme til i marts.

Nu har vi givet hest i en uge, og fået nogle store fine hestekødben og 7 kg. blandet hest i dag. De havde desværre ikke indmad mm., men det må de så gemme til Milo næste gang de slagter.

Hvor lang til skal der gå før vi mærker forbedring? Pt. er der ikke rigtig ingen ændring - jeg forventer vel heller ikke noget efter kun en uge, men bare så jeg er realistisk smiley

• #107   22. feb 2015 Ok, så er det normalt at han fortsat klør sig, her efter en uge.
    Kokosolien ryger ud (troede egentlig den var ok - men ud med den)
    Han får råt hest og kogte kolde kartofler.90 g kartofel og 50 g hest pr. måltid ca.

Jeg fik kun ben og kød med det fedt der nu hænger på. Jeg var nødt til at finde en anden slagter, og han havde på lager, men kun det. Det andet er der en eller anden dame der plejer at hente, men jeg må kunne bestille det til næste gange de slagter.

Men egentlig kan det jo være alt muligt andet en foderet... og så er jeg jo lige vidt her, hvis han alligevel bliver ved med at klø sig.

• #109   23. feb 2015 Han har fået en smule gris, men ja vi har jo nok undgået det, fordi vi altid har hørt det ikke var godt. Og jeg skal have fat i et øko.dyr til ham. Men det er nu heller ikke noget problem.. Det er bare ikke lige henne om hjørnet.

Men jeg ser lige om jeg ikke kan få rent hestefedt først, nu hvor jeg har fryseren fyldt med krikke smiley

• #111   24. feb 2015 Muligvis smiley men jeg spiser det ikke.

Altså jeg syntes allerede at han begynder at opføre sig mærkeligt hunden... Sådan lidt trist i det, og konstant sulten.

• #113   25. feb 2015 Kartoffelmel? jeg havde egentlig bare tænkt mig at skære kartofler i tern og tørre dem i ovnen smiley

Og han skal også have mere tricks og træning. Helt klart! Jeg skal bare lige have lavet "kiks", for det er ikke så nemt at træne nede på det grønne område, med kartoffelsnask i tasken..

Og jeg kunne ikke få rent fedt ved slagteren, og han skal ikke slagte i nær fremtid. Så pt. er det vel bedre at kører ham over på gris?
    - jeg vil også tage dyrlægen ind over. Hun skulle være tilbage på mandag. Og jeg tror selv at jeg ringer faktisk. Så ved jeg hvad der bliver sagt smiley

• #115   25. feb 2015 Han har før fået tørkost får med proteinindhold under 20%. Det hjalp ikke. Til info smiley

Men jeg vender den lige med dyrlægen mandag.

• #117   3. mar 2015 Jeg har fået kontakt med Ellyn fra Hundekøkkenet, og hun har lavet en foreløbig analyse på hans hest og kartoffel, da det er det han får pt. Han får lige nu ca. 24% protein om dagen (som egentlig er lidt mindre, da han er begyndt at få mere kartoffel siden jeg skrev 1. gang), men iflg. den der udregning, skal han "kun" have 17.7 % protein om dagen, ud af kosten, så der er noget at skrue på!
    Ja det var der på det hele egentlig... Især kalk.

Så hun vil gerne følge os igennem den fodertest, og sørge for at han kommer til at få et godt foder på sigt, så det er jeg virkelig glad for.

Og så bliver jeg jo lidt spændt/nervøs - for dyrlægen (som vi skal ned til den 23. marts) vil jo også fortælle os hvad vi skal gøre med kosten - fortalte hun mig i går.... Hun er efteruddannet i kost sagde hun, så det er da også rart at vide. Og så må vi se om de er enige - hvilket jeg jo håber. Og ellers tager vi den derfra.

• #119   6. mar 2015 Jeg har fået analysen.
    Det jeg undrer mig over er, at han skal have en masse tilskud og olier - og det troede jeg ikke han måtte få i det her forsøg? altså det giver jo god mening, i det at kosten ikke indeholder det den skal, men vil han ikke også kunne reagere på de her tilskud?
    Pt. er det nu 3. uge på hest og kartoffel, og ingen markant bedring.

• #121   7. mar 2015 Se det er jo det der gør mig forvirret (også). Jeg skrev nemlig til hende, at så fik han jo også meget protein, og så svarede hun at 34% var flot. Æh øh... Og jeg tror faktisk at han skal have mere kød nu. Og jo det er nu han skal have de tilskud, fordi hest og kartoffel ikke er optimalt, og hun mener bl.a. at han får alt for lidt kalk, så det skal vi starte på med det samme.

Jeg ser lige om jeg ikke kan kopiere noget af planen ind, så du lige kan se.

• #122   7. mar 2015 Ok jeg kan ikke sætte testen ind uden det ser helt skidt ud..

Og så hendes svar til min mail om, at han så også fik for meget protein.

Hej Marianne,
    Bare et kort svar, resten vil komme senere. Jeg mener ikke at han får for meget protein. Jo, han får mere end han absolut skal have for at eksisterer men der er ikke nogle øvre grænse for hvor meget er for meget og alle dyr kan bruge og udskiller overskud af protein og inden et evt. overskud bliver udskilt vil den bruges til energi eller lagres som fedt. Så jeg tror ikke at det er derfor han har kløe. I hans kost er 34% proteinenergi virkelig flot og et ønskværdig mængde i forhold til fordeling af kalorier. Jeg tror at han har kløe fordi han mangler nogle vigtige næringsstoffer såsom zink og hudvenlige fedtsyrer bl.a. og det er det jeg vil forsøge at ændre på med at de kommer med i kosten lidt efter lidt. Det vil tage tid men jeg tror på at det vil få et resultat.

• #123   7. mar 2015 Har du en mail jeg kan sende det til? For jeg kan ikke se at man kan vedhæfte filer.

• #125   7. mar 2015 Og jeg har fået hestefedt! og indmad. Men det er umiddelbart ikke med i planen.

Har du ikke en mail jeg kan sende analysen til?

• #126   7. mar 2015 Og jeg har altså fattet den med testen smiley
    (jeg kan så ikke undgå det han æder når vi går tur - det er ikke så meget, men det hænder, og han ved jeg vil tage det fra ham, så det ryger ned med et snuptag - folk er nogle madsvin herude åbenbart - men han er jo nok også meget sulten, så han æder alt han kan finde)

• #128   7. mar 2015 Ja det er jo et godt spørgsmål... Hun mener vist, at hans kløe kommer af ikke-balanceret kost. Hvilket jo giver god mening - bortset fra at han også kløede sig da han fik tørkost. Men den har muligvis ikke været balanceret korrekt til ham...
    Jeg tygger lidt over den, og spørger evt. dyrlægen i næste uge pr. mail. Vi skal først derned den 23. marts nemlig.

Umiddelbart hælder jeg til at prøve Ellyns, da den er lavet specifikt til Milo, så han er 100% korrekt ernæret - hvis han altså ikke har allergi.

Men det hun foreslår er oli of life, tidselolie, d vitaminer, kalk, zink og b vitaminer.

• #130   7. mar 2015 Tak. Mail er afsendt smiley

Kommentér på:
Erfaring med livsvarig medrol

Annonce