{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.294 visninger | Oprettet:

Hundeavl- {{forumTopicSubject}}

Vi oplever hver eneste dag, tråde vedrørende hundeavl med eller uden tavle, på HG. Nu vil jeg gerne udtrykke min mening......

I mine øjne er en hund, et dyr på linie med andre dyr.....katte, heste, køer, kaniner og andre dyr vi har taget til os som husdyr.
Husdyrene, har eller har haft, en funktion i menneskets liv -transport, føde, overvågning o.s.v.....det vil sige, at de har dækket et livsvigtigt behov og hjulpet mennesket når vores evner ikke rakte.

Mennesket har været i stand til at udvikle racerne - med netop de evner / egenskaber - som vi havde mest brug for i kampen for at overleve.

I dag er de funktioner erstattet af den industrielle udvikling - biler - alarmsystemer - højproduktive landbrug etc.
Det vil sige at nødvendigheden af racers beståen (vedligeholdelse) i den forstand, er uaktuel og overflødig.

Vi har stadig dyrne i vores omgivelser......hvorfor?
For landbrugets vedkommende er svaret indlysende----->MAD!
Taler vi om andre kæledyr : katte, hunde, kaniner, heste etc. ja så er det jo kæledyr......

Et kæledyr dækker andre behov hos mennesket end de tidligere husdyr....!
Afhængig af hvem vi er og hvad vi er gode til......udvikler vi interesser, der afspejler os selv.

Da jeg er den jeg er, er min interesse ADFÆRD....
.... hvorfor gør man som man gør.....når man er en hund, en kat, et menneske, en hest...o.s.v.
Gennem forståelsen af arten og adfærden kan man hjælpe.....er det ikke et godt mål?
Formering (indenfor alle arter) er den absolutte og ultimative drift.....her vises de fleste af livets mangfoldige adfærer sig, og kan forklares derudfra, "læses".....hvis man er i stand til det.....!

Med min viden om hunde og hundes adfærd, har jeg på intet tidspunkt haft dårlig samvittighed, ved at avle på min hund Zif eller hvalpenes fader.
Jeg har derimod været nysgerrig og spændt på, om jeg kunne løse den opgave (sammen med Zif), at opfostre nogle hvalpe som var lige så sociale og " nemme" som forældrene.
Jeg har med andre ord, ladet udgangspunktet for avlen været <b>familiehunden</b>....en hund der passer ind i vores nuværende samfunds normer.......ikke aggressiv, god til børn (og dyr), nem at opdrage......fordi dens (Zifs) drifter er moderate, det vil sige at denne hunds instinkter for jagt, vagt, "arbejde" o.s.v. ligger på et lavt niveau............man er selv i stand til at "forme" den hund man har brug for.........for det hele ligger i generne....

Jeg skylder en tak til de mennesker, der gør et stort arbejde ud af avlen........det er derigennem jeg kender min hund.....og dens egenskaber...!

Jeg har bevidst avlet på min hund, fordi jeg vidste at hun har nogle gode egenskaber, og det at at få hvalpe, var min interesse....personligt.....og jeg har plads psykisk og fysisk til at "opdrage" hvalpe...!

SYGDOMME.....:selvfølgelig avler man ikke på en hund der er syg!!!!1
Der avles i massevis af blandingshunde der er sunde og raske....som lever et godt liv med deres ejere.......ligesom der er massevis af ægte "racehunde" der har et godt liv.
Jeg er ikke stødt på dokumentation der beviser at blandinger eller stamtavlehunde har større eller mindre risiko for at blive syge..........derimod har jeg set hunde der qva deres race er syge eller "deforme" i deres adfærd eller fysik......

Raceavl med hund....kat....hest....eller andre dyr......må betragtes som en interesse for at vedligeholde den standart der er sat for den dyreart.....af os mennesker.....engang i fortiden.......og al respekt for det!

Avl....gennerelt.....kan gennemføres ved almindelig udvælgelse af individer der er egnet ......det er op til den enkelte at vurdere om dyret er egnet eller ikke.....
sådan er det.....!

Der er ingen love ej heller etiske love / regler der fortæller os hvad der er rigtigt eller forkert. Vi er selv dommere.......vi dømmer ud efter vores etiske og moralske standarter.....
Kan de to interesser for hundene ikke trives side om side.....hvorfor er der nogle som gør noget forkert?????
Jeg vil til enhver tid sige at der ikke er en eller anden på HG der skal dømme mig.......jeg har min mening om hunde .......og det vil jeg blive ved at have.....






Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hundeavl-
Kommentér på:
Hundeavl-

Annonce