1.660 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 29 Svar

En vogter der arbejder En vogter der arbejder

Her ser man en stor vogter der arbejder, om det er en marrema, pyreneerhund, kuvazs, eller en anden race er underordnet.
Det er vær at bemærke den racetypiske adfærd, hvor den puster sig op og gør sig skræmmende, men ikke forfølger bjørnen, som man ville forvendte af en hund med højt "prey drive"
Den bliver tværtimod hos sin flok, fordi dens fokus er på at få faren væk, og ikke på at angribe, som andre racer er fremavlet til
https://www.facebook.com/video.php?v=1554617224798576&set=vb.1455759931350973&type=2&theater

Bodil Jørgensen får et kuld hvalpe
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Ophæng af 2 stk væg lamper og et puslebord. Har ingen redskaber selv til dette. 400 kr.
  • Opgravning af 5 stk. buksbom stubbe 3.000 kr.
  • klip af hæk 900 kr.
  • Elektriker 580 kr.
  • Hovedrengøring 950 kr.
  • Oprydning efter bryllup 5.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  En vogter der arbejder
  • #2   23. mar 2015 Jeg tror der menes
    "Læg mærke til racetypisk adfærd "

Racetypiske egenskaber er der uanset om man har brug for dem eller ej..
    Uanset om man "dyrker" dem eller ej

• #4   23. mar 2015 Bluntbull. Til dels enig.
    Men de flotte whippet udstillingshunde jeg har set sætter nu alligevel af efter en hare uanset at de er selekteret på udseende.
    Border collierne sænker hovedet og laver "eye" hyrdning i leg med andre hunde eller når de ser en gruppe dyr.. ænder feks.... Uanset at de er afkom af udstillingshunde.

• #6   23. mar 2015 Bluntbull.. det er da ligemeget om hyrderne vælger andre linier eller om whipperne vinder væddeløb.
    Den racebetingede adfærd er der stadig.. Om du dyrker den eller ej.

Min gamle tervueren, som i jeg ved ikke hvor mange generationer ikke er avlet med hyrdning for øje vidste ganske udmærket hvad det gik ud på da hun i en alder af 6 år for første gang under kyndig vejledning blev prøvet på får.

Mine forældres whippet. Sea Leopards 'Ndeed Neala, som har fået excelent på udstillinger kan også løbe lure coursing.

profilbillede
  • #8   23. mar 2015 Det er ikke kun AT de løber.
    Det er i høj grad også HVORDAN de gør det

• #10   23. mar 2015 Maj-Britt.. Ja.. En "hare" = plastikstrimler...
    Meen kommer der en rigtig hare, så tager de såmænd også den

• #12   23. mar 2015 Og afslutningen på løbet ..
    Når hundene har fanget "haren" og den ligger stille, så er der mange af whipperne, der står stille uden at forsøge at ruske eller bære byttet.

("haren er de rød-hvide plastikstrimler )

profilbillede
  • #14   23. mar 2015 Whippet er lavet til at fange kaniner til kulminearbejderne
    Der er ikke meget ved at få serveret en sønderrusket kanin

• #26   23. mar 2015 Bluntbull, nogen af vogterhunde racerne f.eks. pyreneerhund har haft en periode på op til 50 år, hvor de ikke rigtig er blevet brugt, og derfor udelukkende avlet til familiehunde og udstilling. Alligevel har de vist sig at fungere som arbejdende vogterhunde, da man genoptog brugen af dem.
    I dag er der mange pyreneere, der bruges til deres oprindelige formål og for de fleste gælder det, at du skal ikke ret mange generationer tilbage for at finde udelukkende familie- og udstilingehunde bag ved dem.
    Så teorien om at arbejdsviljen, instinkterne og evnerne pr. automatik forsvinder fordi, der ikke selekteres for dem holder ikke altid stik. I hvert fald ikke så længe der ikke direkte selekteres mod dem.

• #34   23. mar 2015 Nu når arbejdsevner og instinkterne ikke forsvinder, er nogen så lige rare at forklare, hvorfor der er forskellige linjer blandt schæfere. Eller måske finde et nyere klip af en engelsk bulldog, der udstråler styrke og hurtighed.

• #36   23. mar 2015 Div - det var ikke til dig. Jeg har ikke læst dine indlæg. Men tilsyneladende erkender man mangel på drift ved nogle racer, og ved andre racer kan denne drift ikke fjernes. Så står jeg altså af. smiley

• #39   23. mar 2015 Jeg er temmelig sikker på at en border collie af udstillings linjer til en hver tid vil være en bedre hyrde end min bull terrier.

• #42   23. mar 2015 Mon ikke der er forskel i hvad det er for egenskaber - altså hvor komplekse de egenskaber er - som blunttbull nævner.
    Jeg har selv to racer, hvor det på 'eksteriør vs brugsegenskaber' ser ret forskelligt ud.
    Den ene - Irsk Terrier - har man på ingen måde avlet efter brugsegenskaber i mange hundegenerationer. Den eneste bedømmelse, der foretages af avlsdyr er på eksteriør og sundhed. 99% af dagens Irske Terriers er MEGET interesserede i vildt og ved så udmærket godt hvad det er man skal gøre med en ræv, mink, rotte, mus, kanin eller kat. Mine har alle fungeret fint som skadedyrsudryddere og har været brugt på alt fra mus til vildkatte og ræve - også selvom de er/har været eksteriørchampions smiley
    Min anden race - Dobermann - er desværre splittet op i udstillings- og brugslinier. Og vil man være sikker på, at få en hund med mås nok i bukserne og drift nok til at kunne bruge den i et af brugsprogrammerne, så skal man gå efter en hund fra brugslinier. I udstillingslinierne kan man være heldig at få en med drift, men man kan dælme også risikere at stå med en hund, der ikke ejer skyggen af drift - og så er det godt nok op af bakke og komme igennem bare DcH programmet. I den race er issuet jo nok at mange falder for racens smukke ydre og dens lidt seje 'image'. Det er for en stor dels vedkommende mennesker, der egentlig ikke har evner/lyst til en stor, voldsom og meget aktiv brugshund, der kræver en del træning for at fungere godt i et moderne samfund. Det er somom at når man udelukkende selektere for eksteriør og ikke har fokus på drift, selvsikkerhed, mod og den slags så forsvinder de egenskaber lige så stille.
    Jeg tænker at det er fordi fx jagtinstinktet er langt mere grundlæggende end de lidt mere 'kunstigt' skabte egenskaber, som fx hyrdeinstinktet og derfor skal der langt mere til at 'ødelægge' jagtinstinktet end der skal til at ødelægge hyrdeinstinktet eller til at fjerne det høje driftniveau og det lidt fandenivoldske mod fra en brugshunderace.

• #45   24. mar 2015 Bluntbull - nu er du uretfærdig mod bullterrieren. Den er (desværre) også en génbank for alverdens skavanker. smiley

• #46   24. mar 2015 Hvad kan en bullterrier ?
    Tja.... Det her ville min collie aldrig gøre

https://www.youtube.com/watch?v=uFIJsBdPkK4

• #47   24. mar 2015 #44 - Det er vel ikke så vigtigt hvad en bull terrier kan, min påstand gik på at en udstillings border af mange generationer af udstillingsavl stadig vil være en mere egnet hyrde end (f.eks.) en bullterrier.

• #49   24. mar 2015 Er den her da umoderne ?
    Så vidt jeg kan forstå er det samme hund, der er ved studieværten ca 2:50

Eller tager jeg helt fejl ?

• #55   24. mar 2015 Tankevækkende/noget forbandet svineri
    https://www.youtube.com/watch?v=8Cs-bHoaMbE

• #56   24. mar 2015 Bluntbull... Godt.
    Kan vi så ikke godt blive enige om at hunden i den video jeg har sat ind ligner en moderne bull terrier og IKKE en James Hinks ?

• #58   24. mar 2015 En af grundene til, at bullterrieren ikke er på forbudslisten, må netop være, at den ikke har bevaret sit oprindelig "talent".

• #61   24. mar 2015 Her er en brugshund, der kan sit job.
    https://www.youtube.com/watch?v=wsAgPNleIio&feature=youtu.be&t=2m36s

• #63   24. mar 2015 Bull-baiting er ulovlig mange steder, men vildsvinejagt er i al fald lovlig i sydstaterne (dialekt gæt :))

• #64   24. mar 2015 Blunt.
    4 minutter siden
    Kan heller ikke forstår at Ib tør vise den video herinde

-------------------------------

Hvorfor ?

• #66   24. mar 2015 #65. Findes den type idag ?

• #68   24. mar 2015 Er det den de kalder Gull terrier ?

• #72   24. mar 2015 Isabelle - den slags ting har ofte at gøre med kvinder i spadseredragt smiley

• #73   24. mar 2015 Ib - bullterrieren fra Guatemala ligner også den gamle.
    http://www.dogbreedinfo.com/guatemalanbullterrier.htm

• #74   24. mar 2015 Det synes jeg nu ikke den gør Søren.
    Den du linker til har meget bredere skalle, markeret stop hængeører og hængelæber... Som en amr bulldog

• #76   24. mar 2015 Jeg vil så også våge at påstå at den oprindelige bull terrier også var mindre egnet som hyrdehund end en border af udstillings linjer.

Og nu færdes jeg ikke på udstillinger, men jeg har da til gode at se en bull terrier på de 40 kg.

• #79   24. mar 2015 Det skal jeg ikke kunne udtale mig om, jeg kommer som sagt ikke på udstillinger. Men jeg har da set et par smælder fede hunde i racen - men da bestemt langt fra alle.

Kommentér på:
En vogter der arbejder

Annonce