3.137 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 17 Svar

Rense tænderne hjemme? Rense tænderne hjemme?

Hejså smiley
Vi har nu haft afprøve plaque off i 3 uger. Jeg kan se en lille forskel på Jasons tænder. Men ikke nok overhovedet. Ved ikke om det bare skal have endnu længere tid??

Men kan man SELV rense tandsten ved en hund? Eller skal man helst en tur forbi dyrlægen smiley Han gider ikke rigtig spiste hårde ting som marvben mm. Og syntes ikke at dental sticks har den store effekt, han spister dem i 3-4 bidder

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Bygge terrasse for spejderhytte 5.000 kr.
  • montering af sovesofa 800 kr.
  • Replacing smoke alarm battery 375 kr.
  • Sætte lampe op 500 kr.
  • TV mounting / hanging 600 kr.
  • Fjernelse af grene og vedbend 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Rense tænderne hjemme?
  • #1   24. mar 2015 Rå ben, den bedste tandbørste der findes, til en hund som denne ville jeg bruge ben fra fjerkræ. Kun RÅ. smiley

• #2   24. mar 2015 Dejlige kalvebrystben - de er forholdsvis bløde, seje og formidable tandrensere. Fås i BARF-forretninger eller hos din slagter.
    Dentalstick er bare hyggegodbidder, der skal noget til der kan gnubbe/slide tandbelægningen af via langvarigt tyggearbejde og der er rå ben nr. 1.

• #3   24. mar 2015 Som Natascha skriver .Men tandsten kan du ikke selv fjerne ,det er en smut til dr.lægen, med din lille pus
    Og så har du ret i at dental sticks ikke hjælper en hak .Mine får også tyggestænger ,næsten hver dag, og de har flotte tænder smiley

• #4   24. mar 2015 Hvis du har trænet hunden til at det er okay at få ordnet tænder, kan du sagtens skrabe tandsten væk selv.. Og vedligeholde med tandbørsten

• #7   24. mar 2015 Marvben er så store og hårde at de ikke er nemme at spise for hunden. Desuden kan de slide rigeligt på tænderne. Så hvis du virkelig skal have glæde af rå ben så skal det være ribben eller kylling. De er bløde nok til at hunden kan spise dem, men hårde nok til at der skal tygges og arbejdes så tænderne bliver renset.

• #8   24. mar 2015 Ville også kyle dentastix ud og give rygben, haler, halse, brystben fx, fra fjerkræ, lam, ged, kalv/okse, hest eller vildt.
    Min tidligere gravhund havde et par tænder der aldrig blev helt rene, og det tog jeg med sådan en som i linket ovenover.

• #9   24. mar 2015 Jeg har købt en manuel tandrenser og renser selv mine hundes tænder. Mine hunde gnaver ikke ret meget i ben (ikke fordi de ikke får rå ben!) så de får altså tandsten. Jeg har fået instrukser i at bruge den af en dyrlæge og har lært mine hunde at det er OK at jeg renser deres tænder. De får renset tænder ca 1 gang om måneden og børstet dem med jævne mellemrum. Stormy dannet meget tandsten så ham får dyrlægen lige lov at rense helt i bund ca 1 gang om året. Når man har øvelsen og hunden finder sig pænt i det, så er det faktisk ikke særlig svært at fjerne tandsten.

• #11   24. mar 2015 Jeg har en human dental curette som jeg bruger til at rense hundens tænder med.
    Den gør arbejdet ganske glimrende og er nem at komme ned i tandkødslommerne med.
    Hvis man gør det regelmæssigt bliver problemet ikke stort.
    Hvis hunden har voldsomt meget tandsten så vil en tur til dyrlægen være en god ide men ellers kan jeg ikke se problemet i selv at rense tænderne Birgitta

• #12   24. mar 2015 @ Birgitta: Man kan nu altså godt fjerne tandsten selv. Det er ikke nødvendigvis et job for en dyrlæge og hunden skal ikke nødvendigvis i bedøvelse. Med en lille dental curette og noget instruktion så kan man altså godt gøre det selv så længe hunden ikke har noget meget stort problem med tandsten.
    Men ja, man skal lige ned under tandkødslommen og have fat i 'kanten' af tandstensbelægningen. Her kan man så lige give den et lille 'vip' så kommer tandstenen af i flager. Så svært er det altså heller ikke smiley

• #17   24. mar 2015 Birgitta. hunden får børstet tænder og et kødben i ny og næ

• #18   24. mar 2015 Jeg renser også selv på min gravhund. Hun er den af mine hunde, som spiser flest ben, får børstet tænder, men danner alligevel tandsten.

Alle mine gravhunde har haft mere eller mindre tendens til at danne tandsten, så jeg starter tilvænning til skraber, få dage efter hvalpen er kommet hjem.
    Der er i sagens natur ikke noget at fjerne, men fornemmelsen af skraber mod tand og det at blive rodet i munden kan øves.

Ingen af gravhundene har syntes, at det er den store fornøjelse, at få renset tænder, men de ved at de skal og affinder sig med det.

Min sidste gravhund var 14 år før det var nødvendigt, at få det gjort ved dyrlægen og hun dannede rigtig meget tandsten, så selvfølgelig kan det lade sig gøre at rense tænderne selv smiley

• #19   24. mar 2015 Jeg bruger en teske til Baltos tænder. Det fungerer ganske glimragende her. smiley

• #20   25. mar 2015 @Birgitta: Jeg har Irsk Terrier og Dobermann og mine får skam også børstet tænder. Ikke hver dag, men forholdsvist ofte. Kødben er der ingen af dem der rigtig gider gumle nok i til at det batter noget mod tandsten. Min Irske Terrier danner rigtig meget tandsten og ville koste en formue i tandrens, hvis han skulle til dyrlægen hver gang. Jeg mener som Pia at man har en pligt til at lære sin hund at blive fx kigget og rodet i munden. Min dyrlæge kan også sagtens rense tænder på mine hunde uden at lægge dem i narkose.
    Og så svært er det nu altså ikke at bruge en curette uden at komme til at prikke huller i vovse. Såfremt vovse altså har lært at forholde sig i ro under processen smiley

• #21   25. mar 2015 nu er uddannet Tandklinikassistent, og jeg vil ikke anbefalde man selv renser tænder på sin hund, en forkert bevægelse for den, kan man ødelægge så meget.. jeg vil anbefalde at du børster tænder på ham hver dag og så godt med rå ben og så ikke for meget blødt mad. smiley

• #23   25. mar 2015 du kan beskadig tankødet så du til sidst blotter rødderne og hvis hunden bider sammen med så en i munde.
    du kan måske også begynde at rense i dentinen istedet for tandsten (dyrlægene troede min den gamle manglede emaljen pga hun døje så meget med tandsten (tænderne var dække til så det lignede dentin) heldigvis havde hun ingen lommer i tandkødet. jeg har selv renset tænder på folk, og der går jeg ikke i lommerne, og var sku glade for jeg viste de lå stille..

• #25   25. mar 2015 Jeg vælger stadig at sige at med god instruktion og øvelse så kan man altså godt smiley Jeg har lært det af en dyrlæge for mange år siden og gjort det på mine sidste mange hunde. Ingen af dem har nogensinde haft problemer med tænderne -heller ikke som rigtig gamle. Emaljen på en hundetand er så hård at jeg har svært ved at tro at man skulle kunne få skrabet den af så man når ned i dentinen smiley Så skal der da være massive huller i tænderne.

• #26   10. okt 2018 Jeg fik en skraber a min tandlæge, og det går fint med at skrabe tandsten af på min Skotte han skal ikke i Narkose, hvis det ikke are absolut nødvendigt

Kommentér på:
Rense tænderne hjemme?

Annonce