2.898 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 67 Svar

Farve relateret hårtab? Farve relateret hårtab?

Hej HG.

Jeg står i den situation, at jeg er skrevet op til en blå SBT hvalp igennem en kennel. Jeg har længe ventet på at der ville tikke en mail ind, omkring at tæven var kommet i løbetid, og det er der så gjort idag.
Først blev jeg meget glad, men i mailen står der så dette:

Da det kommende kuld er en BLÅ på BLÅ parring, er det en absolut nødvendighed at i sætter jer grundigt ind i den risiko der KAN være ved at købe en blå hund. Der er godt nok ikke bevist nogen sammenhæng endnu for den sygdom der hedder "farve relateret pelstab" i forbindelse med den blå Staffordshire Bull terrier, men det er en lidelse som andre BLÅ hunde kan døje rigtig meget med, så derfor skal i tage det med ind i jeres overvejelser om i virkelig ønsker en BLÅ staff.

Jeg har siddet og googlet det, og finder meget meget lidt omkring emnet farve relateret hårtab, men det jeg finder, gør mig ret nervøs.

Så jeg håber inderligt at der sidder nogle herinde, med en masse viden og erfaring omkring dette emne. Vil specielt gerne hører fra folk, der selv har/har haft en blå SBT.

Og sidst men ikke mindst, ville I vælge fra eller til, med en blå hund?

Mvh. en bekymret Stine

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Løsne 10 skruer 800 kr.
  • Vandtilførsel 500 kr.
  • Svejsning af en aluminium stol.En af de “brædder”man sidder på er gået i stykker i svejsningen 500 kr.
  • Stormsikring Pavillon 1.400 kr.
  • Hjælp til elstik 500 kr.
  • Vinduespudsning 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Farve relateret hårtab?
  • #1   1. apr 2015 Jeg tænker at jeg ville gå langt uden om en kennel der laver en blå/blå parring.
    Dernæst så er farverelateret pelstab en sygdom der ikke er særlig sjov for hunden, så hvorfor tage chancen....?

• #2   1. apr 2015 Jeps, jeg ville vælge fra. Ingen grund til at købe sig til eventuel sygdom, man kan undgå smiley

• #3   1. apr 2015 Forstår slet ikke nødvendigheden i den parring, og hvorfor overhovedet købe fra sådan en avler?

• #11   1. apr 2015 Jeg forstår heller ikke at de laver kuldet når de UDMÆRKET (udledt fra advarslen) ved hvad for noget lort de laver. De kan formulere advarslen meget fint, men det ændrer ikke på at de med fuldt overlæg har avlet på noget man aldrig kan kalde etisk forsvarligt smiley

• #12   1. apr 2015 Jeg vil gerne lige forsvare mig selv her, ved nemlig ikke helt om nogle af jeres beskeder er møntet på mig...
    Jeg kontaktede i december denne kennel, da jeg ud fra deres hjemmeside, syntes at de lød som gode opdrættere... Jeg har stået på venteliste siden. Jeg var på ingen måde klar over denne sygdom fandtes før idag! Hun har som i kan læse, først skrevet det til os idag, og derfor jeg spørger til råds og vil hører jeres erfaringer, da jeg ikke kender noget til denne sygdom.

• #15   1. apr 2015 Nu ved du det, så kan du pænt takke nej. Der findes opdrættere af den race der er gode, og som har etikken iorden.

I øvrigt er jeg ret sikker på at ingen kommentare er møntet på dig.

• #16   1. apr 2015 Stine du laver jo ikke parringen smiley

God kennel eller ej, så ville jeg ikke købe derfra.

• #19   1. apr 2015 Avler kan sagtens have en grund... ændrer ikke på at jeg ikke vil købe.

• Charlotte
    Charlotte Tilmeldt:
    aug 2012

Følger: 1 Emner: 8 Svar: 855
    #20   1. apr 2015 Hvorfor dog lave en sådan parring, mon ikke de vidste det i forvejen ?

• Charlotte
    Charlotte Tilmeldt:
    aug 2012

Følger: 1 Emner: 8 Svar: 855
    #22   1. apr 2015 Synes bare ikke mailen til hvalpekøber lød somom avler var helt klar over risikoen , aldrig om jeg ville turde lavet et sådan kuld, ej heller købe en sådan hvalp smiley

• #23   1. apr 2015 Har lige været inde på kennels hjemmeside og de ved udemærket hvad de laver og har belejligt nok både den blå tæve og den blå hanhund.

• #24   1. apr 2015 About .. PB.

• #25   1. apr 2015 TS: Den kennel bør du holde dig langt fra....!

• #26   1. apr 2015 Hehe apopo blå hund, så ser min sgu lidt blå ud på profil billedet. smiley

Ej sorry beklager sidespringet

• #27   1. apr 2015 TS: Jeg ville holde mig langt væk fra den kennel.
    Men det kommer jo an på hvor meget du ønsker dig en blå SBT, hvis du vil have lige nøjagtig den farve, jamen så bliver du nok nød til at købe den af en tvivlsom parring og tvivlsom sted. Med mindre at du er villig til at vente flere år på den.

• #28   1. apr 2015 Stine... Den kennel holder man sig fra.

Der er masser af gode avlere.. og flere her på siden som kan hjælpe dig. Calule og Staffordshire Bullterrier mom er to som kan hjælpe.

• #31   1. apr 2015 Hej Stine smiley
    Nu ved jeg ikke hvilken kennel det her handler om, men har en idé om det. Er det den jeg tænker på, så brænder du helt sikkert fingerene.
    Skriv endelig en pb hvis du har lyst, og med hvilken kennel det handler om smiley

• #32   1. apr 2015 Krumme: Måske de gør det for at dække deres røv, hvis man kigger lidt rundt på deres hjemmeside står der noget om det

• #33   1. apr 2015 Uanset hvilken kennel det drejer sig om, så bliver jeg noget så hidsig over at man laver sådan en parring.
    Når man VED, at der er risici ved at parre på den måde, så lader man da være!!
    Og er det den opdrætter jeg tror det er, så fralægger de sig i kontrakten, alt omkring allergi, demodex ( hudproblemer )

• #37   1. apr 2015 Jeg skal have en sheltie og der må man ikke parre blå med blå, pga sygdom. Så ville holde mig meget langt væk.

• #39   2. apr 2015 desværre ja. alt er jo efterhånden tilladt.

• #41   2. apr 2015 Ja, gratis det er de blå hvalpe ikke, de koster faktisk mere end de andre smiley

• #42   2. apr 2015 smiley
    Nu kender jeg ikke den pågældende kennel...,men hvis det er en DKK, så bliver jeg da mere og mere trist over hele DKK problematikken.
    Ja, man får en hund med en stambog, men det er overhovedet ikke et kvalitetsstempel, hvis og når sådanne parringer er tilladte.
    Men har da også set garvede opdrættere/kenneler lave noget lign. uden problemer før avlsrestriktionerne blev fjernet, og det var med DKK stambog.

• #43   2. apr 2015 Ja der er to års dødeligheds garanti på deres hvalpe, men det hjælper mig jo bare ikke hvis de kringler en kontrakt sammen der fraskriver dem ansvaret hvis en hvalp skulle udvikle den sygdom smiley suk, hvor er det dog trist smiley

• #44   2. apr 2015 De kan ikke fraskrive sig ansvaret, det ville være at sætte køber ringere end købeloven og det kan de ikke.

• #45   2. apr 2015 De lyver.. Så simpelt er det.. og laver lorte arbejde i forhold til deres avl!!!

• #47   2. apr 2015 krumme: Vil det så sige at hvis man køber en blå SBT, hvor man kender risikoen for at den kan have genet til at udvikle den sygdom, så har man stadig retten på sin side, hvis den skulle gå hen og blive syg af det?

• #48   2. apr 2015 Stine ja købeloven gælder i 2 år. Hvis hunden får en arvelig sygdom, så kan du gennem DKK få et beløb af købsprisen retur... MEN det ændrer ikke på, at du skal finde et andet sted at købe hund.

• #49   2. apr 2015 Nej naturligvis ikke, og ønsker self heller ikke at anskaffe mig en hund der muligvis kan blive syg af dens farvegen, så spørger ikke fordi jeg tænker at det vil kunne hjælpe mig her. Men nu ved jeg at flere af jer har gættet hvem det er, (skriver ikke noget navn her) og tænkte på hvor godt kendskab i har til kennelen? Ville det også være helt "forkert" at købe en anden almindelig farve SBT igennem dem?

Mine tanker kører på højtryk og er så snotforvirret oppe i mit hoved omkring hvad jeg skal stille op og tænke, føle og mene om alt det her inkl om kennelen som jo desværre er dkk medlem, og derfor også har givet mig et indtryk af tryghed ved køb igennem dem smiley Suk...

• #50   2. apr 2015 Min første hund var også DKK... men desværre ikke den rette kennel.. 70.000 kr i dyrlægeregninger og aflivet pga sygdom i en alder af 2 1/2 år.

En kennel som du har haft kontakt med, og med den moral ville jeg holde mig LANGT fra.. De avler pt de populære/ moderne racer, og det giver gode penge. Seriøse er det ikke.

Tag kontakt privat til Staffordshire Bullterrier Mom... Hun skriver længere oppe i tråden, og kan helt sikkert hjælpe dig.

DKK tavle er ingen garanti.. desværre..

• #51   2. apr 2015 Har skrevet til både hende og calule smiley Venter bare på svar på et tidspunkt. Ja man ønsker for alt i verden ikke at første gang skal blive en fiasko. Jeg venter hellere på den rette, end at forhaste mig til noget forkert. Jeg er bare så ked af det, da jeg har ventet på hund i mange år, og sidste år besluttede mig for at 2015, ville være året hvor jeg fik min helt egen. Jeg har gået og glædet mig som et lille barn siden december, hvor jeg fik en bekræftelse på at jeg var godkendt til at få hvalpe igennem dem. Men der er jo desværre ikke noget at gøre ved det, håber bare jeg finder det rette sted, og får den hjælp og vejledning om de forskellige kenneler, jeg har brug for efter det her.

• #52   2. apr 2015 Stine jeg kan sagtens følge dig, men efter det jeg var igennem så vent... Det er din kommende bedste ven.

Find rette avler og vent på rette hvalp smiley

• #53   2. apr 2015 gå på facebook, bliv medlem af staffordshire bull terrier

https://www.facebook.com/groups/1552355661647547/

der kan du få svar på dine spørgsmål , og få hjælp

• #54   2. apr 2015 Janne jeg er ikke lige medlem af den gruppe, men oplever ofte i hundegrupperne at ingen vil sige noget dårligt om andre offentligt, hvilket jo er forståeligt nok.

Derfor ville jeg hente hjælp hos dem jeg tror har "styr" på det... Calule og Staff Mom..

• #55   2. apr 2015 Jeg har skrevet til Stine og anbefalet et andet sted smiley
    Jeg ville personligt ikke selv, købe fra den kennel der bliver omtalt her. Uanset farve.

Det er også helt rigtigt som i skriver, at de kan ikke komme udenom med den kontrakt de har lavet. Men der er hvalpekøbere der ikke ved bedre, eller ikke magter at skal gå gennem DKK. Det er jeg ikke i tvivl om, ville blive udnyttet af sådan et sted.
    Bare det at de kan finde på at skrive sådan noget pis ( undskylder mit sprog ), gør mig så hidsig.

• #56   2. apr 2015 Han man ikke anmelde dem til DKK?

• #57   2. apr 2015 Pga kontrakterne?

• #59   2. apr 2015 Louise, nej du er ikke medlem, men det er jeg, Calule og Staffmom bla.

og vi ved alle 3 at derinde kan hun få svar på sine spørgsmål

og som staffmom ville jeg hellere ikke røre nogen hunde fra den kennel...

• #60   2. apr 2015 Det var da fantastisk, hvis det pt er den af de få racer, hvor der ikke er personfnidder i...

• #61   2. apr 2015 Arh den slipper man nok ikke helt for Louise smiley
    Når der er noget man brænder for, så kan bølgerne godt gå højt. Men der er strikse regler i den, og admins i gruppen er hurtigt på hvis der bliver noget smiley
    Men der er altid hjælp at hente i gruppen, som også har opdrættere med.

• #62   2. apr 2015 Ja, pga. kontrakterne.

• #63   2. apr 2015 Staff mom.. Den var også lidt ironisk.. Har mødt mange med racen, og har hørt en del.. er med på, at man kan få hjælp, men ingen siger sgu noget dårligt officielt hvis det drejer sig om andre avlere smiley

• #64   2. apr 2015 Så er det jo godt man kan skrive privat beskeder

og har aldrig sagt der ikke er personfnidder

men at hun kan få svar på mange af sine spørgsmål

• #65   2. apr 2015 Korrekt Louise, selvom der har været en del på det sidste smiley

Derfor altid godt at have nogle indenfor racen, med på sidelinjen når man leder smiley

• #67   3. apr 2015 Jeg ville se de 1000kr som værende lærepenge. Jeg tror ikke "opdrætter" har ret til at beholde dem, men jeg tror det bliver så godt som umuligt at få dem tilbage.

• #68   3. apr 2015 Jeg har lige talt med min kæreste, som ret ret godt inde i jura. Og han siger at hvis i først har fået "advarselsmailen" efter i betalte depositum, så er der en betydelig ændring i forholdene, og dermed burde det være nemmere for jer at få jeres 1000kr tilbage.

Men med den "opdrætters" moral, så tror jeg stadig det bliver svært.

• #72   3. apr 2015 Hej Line.
    Jeg har været ude og se på hund i en anden kennel idag. Vi talte om problemet ved den kennel jeg skulle have haft hund igennem, og de siger at de SKAL betale depositum tilbage. Jeg har skrevet til dem at jeg ikke ønsker at bibeholde reservationen, og spurgt om jeg kan få dep. Tilbage. Har ikke hørt fra dem endnu, så ved ikke hvad de siger, men hvis de ikke vil give mig dem tilbage, kontakter jeg dkk og beder dem om hjælp. Synes du skal gøre det samme, hvis de ikke vil give dig dep tilbage smiley

• #73   3. apr 2015 Jeg var lidt for hurtig line smiley
    Jeg har fået en mail fra dem om at jeg naturligvis får de 1000 kr tilbage smiley

• #74   3. apr 2015 Skal opdrætter altid betale depositum tilbage eller er kun fordi at dette er en særlig uhensigtmæssig parring?

• #75   3. apr 2015 Opdrætter skal betale tilbage uanset hvad, har jeg fået af vide

• #76   3. apr 2015 Du kan ikke regne med at få noget eller hele depositummet tilbage.. Der er ingen lov der siger de SKAL betale den tilbage..

• #78   3. apr 2015 Er bestemt heller ikke inde i reglerne, men kommer lige oppe fra en anerkendt kennel som har styr på tingene, og de sagde at sælger SKAL give depositum tilbage, ligegyldigt om de har skrevet at de ikke giver depositum tilbage.

• #81   4. apr 2015 Kom lige i tanke om en anden tråd, jeg citerer:

''Et depositum skal betales tilbage. Det skal hedde et reservationsgebyr hvis opdrætter vil beholde det i tilfælde af at køber springer fra.
    Sådan siger juraen.

Vi tager reservationsgebyr og det betales ikke tilbage hvis køber fortryder reservationen. Gebyret er for at sikre køber en hvalp, hvormed man jo har afvist andre købere. ''

http://www.hundegalleri.dk/forum/generel-diskussion/563009-depositum

• #82   4. apr 2015 Line, det er mærkeligt! De skrev at jeg selvfølgelig ville få depositum tilbage.
    Hvis jeg var dig, ville jeg skrive til dem, at du har undersøgt tingene og at du skal have dit depositum tilbage, og hvis de nægter at give dig de 1000 kr tilbage, så går du til DKK og starter en sag mod dem.
    Det havde jeg gjort, hvis det var mig der havde fået den besked. Jeg vil også holde øje med min konto for at se om de rent faktisk sender mine penge retur

• #83   4. apr 2015 Her har DKK's juridiske side svaret på noget omkring depositum (I svaret er der både specifikt til sagen og generalt)

"Hvalpesalg og depositum

Spørgsmål:
    Jeg havde et kuld terrier-hvalpe, hvor en familie forudbestilte en hvalp, kort efter at hvalpene var født. Jeg fik et depositum på 1.500 kr. for hvalpen, og familien skulle så betale resten af pengene ved afhentningen. Familien udvalgte hvalpen, da den var ca. 5 uger gammel.

Ved sundhedsundersøgelsen, da hvalpene var 7 uger, fandt min dyrlæge et lille overbid hos hvalpen, et overbid som ikke vil give hvalpen problemer, men nu ville køberne ikke længere have hvalpen, heller ikke til nedsat pris. De mente, den var mangelfuld. Der gik næsten 4 uger, før jeg fik solgt hvalpen til anden side. Hvad så med depositum’et, skal køberne have det tilbage?

Svar:
    Nej, det skal de (formentlig) ikke - noget andet er at det kan være fornuftigt nok at give dem det alligevel.
    Forhold om depositum er stort set ikke lovreguleret og beror derfor i hovedsagen på køber og sælgers egen aftale.

En bestilling af en hvalp er en aftale. Aftalen i sig selv binder begge parter, og ingen af dem kan ensidigt annullere aftalen efterfølgende uden gyldig grund. Derfor er det egentlig ligegyldigt, om der ved bestillingen betales et depositum eller ej. Et depositum kan ses som en sikkerhedsstillelse, men et depositum gør altså ikke en aftale mere bindende, end den er i forvejen.

I normaltilfælde, hvor hvalpen er i orden, kan en køber slet ikke træde tilbage fra aftalen - depositum eller ikke depositum - fordi køber måtte have fortrudt købet, købt hvalp andetsteds el.lign. Gør køberen det alligevel, har du som opdrætter lov til at beholde depositum’et.

De unormale tilfælde er lidt mere spegede. Hvis det viser sig, at den hvalp, køber har udpeget, har større eller mindre skavanker, eller hvis en opdrætter sent i forløbet pludselig opstiller vilkår for handlen (parringsret, videresalgsforbud el.lign.), som ikke tidligere har været på tale, kan køber være berettiget til at annullere aftalen. I sådanne tilfælde, hvor annulleringen er berettiget, vil køber have lov til at tage sit depositum med sig.

Det springende punkt er herefter - selvfølgelig - hvornår en annullering er berettiget. Det kan ikke siges generelt, men ligger hovedårsagen til annulleringen på opdrætters skuldre, vil annulleringen oftest være berettiget.

I dit tilfælde, hvor hvalpen har et lille overbid, som ikke vil give den problemer, har køberne næppe været berettigede til at annullere aftalen, juridisk set, og du har ret til at beholde depositum’et. Det er her forudsat, at køberne ikke fra starten har forlangt en absolut fejlfri hvalp.

Havde hvalpen derimod haft mere væsentlige fejl og skavanker, så der på forhånd var tale om egentlige mangler (hvis f.eks. bidfejlen krævede operation), ville sagen have stillet sig anderledes. I så fald kan du næppe - og bør i hvert fald ikke - påtvinge køberen at tage hvalpen, heller ikke til nedsat pris, og køber vil være berettiget til at træde tilbage fra aftalen og få depositum’et med sig.

Så altså - i en række tilfælde har en opdrætter ret til at beholde depositum’et. Noget andet er, at det ikke nødvendigvist altid er fornuftigt alligevel at gøre det. Både den enkelte opdrætters og DKKs ry og rygte afhænger jo bl.a. af ”hvalpekundernes” tilfredshed, og selv om man har loven på sin side, giver det nogle gange mest bøvl og badwill at håndhæve den."

Kilde: http://www.dkk.dk/side.asp?ID=2779

• #84   4. apr 2015 Okay, alle der har hørt historien om disse hvalpe, siger at kennelen skal betale depositumet tilbage.
    Jeg vil i hvert fald rette henvendelse til DKK, hvis de ikke giver mig depositum tilbage.

I denne sag er det jo sådan set også kennelen der har handlet forkert. Vi har alle betalt depositum i start januar, og først for et par dage siden, da tæven kom i løbetid, skriver kennelen en "advarsels" mail til os hvalpekøbere omkring at det er en blå/blå parring og at den kan medføre farve relateret pelstab. De skulle allerede den gang vi henvende os, have oplyst os om den mulige sygdom, der kan forekomme hos en sådan farve hund smiley

Jeg tror på de folk, der har fortalt mig at jeg har retten på min side, i denne sag

• #86   4. apr 2015 Hej Line, jeg ligger lige et billede ind af det jeg skrev smiley

profilbillede
  • #87   4. apr 2015 Men det er nok fordi i ikke har sagt at det er pga advarslen, at hun har sagt nej til at returnere pengene. Men umiddelbart efter hvad jeg har fået mig fortalt, skal hun give dig pengene uanset hvad

• #88   4. apr 2015 Jeg tror mere grunden er at man jo slet ikke ved om hunden overhovedet fejler noget..

• #89   4. apr 2015 Hvorfor pokker tager de mere for en blå hvalp?

• #90   4. apr 2015 Udbud og efterspørgsel

• #91   4. apr 2015 Udbuddet kan det ikke være, for for blå er sandelig ikke sjælden, selvom det er den der bruges som salgstrick.
    Helt hul i hovedet smiley

• #92   4. apr 2015 Undskyld jeg lige låner tråden. Men betyder det at sygdommen kun kommer, hvis begge forældre er blå?
    Min kæreste forelskede sig nemlig også i de blå (vi skal ikke have sbt før Lucky ikke er her mere, så der er nok 15-20 år til) men er lidt nysgerrig alligevel smiley
    Men jeg sagde at det fik han ALDRIG, selvom jeg også synes nogle af dem er virkelig flotte, men jeg havde hørt så meget om sygdomme ved dem, men hvis det kun er ved blå/blå parringer, behøver jeg jo ikke udelukke det helt. smiley

• #94   5. apr 2015 Uanset hvad, så skal man kigge sig godt for, når man ønsker blå.
    Der er meget lang i mellem, at man ser en blå der følger racestandarten.

• #95   5. apr 2015 Det er godt nok chihuahua, men her står noget om lidelsen

http://www.hundegalleri.dk/fotoalbum/diverse-hund/35113-genetisk_farverelateret_pelstab_paa_blaa_chihuahuaer

• #96   5. apr 2015 Lige et spørgsmål til STB, er blå/blå parring tilladt og er der altid risiko ved den farveparring, jeg ved jo det forekommer jævnlig med blå/blå parring ved GD, men der er tilsyneladende ikke risiko for den sygdom i "min" race.
    Jeg undrer mig over at hos nogen racer er der en risiko ved blå/blå parring og hos andre racer forekommer sygdommen ikke (eller der er ihvertfald ikke oplyst om den)

• #97   7. apr 2015 Lad være. Ikke sikkert det betyder noget, men du kan risikere store dyrlæge regninger mv. Når hunden først er hjemme, bliver man jo ligeså glad for den der ikker er blue. ' Bed' ikke om problemer på forhånd.

Kommentér på:
Farve relateret hårtab?

Annonce