2.091 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 24 Svar

Binyrebarkhormon - erfaringer søges Binyrebarkhormon - erfaringer søges

Min dreng fik til sit seniortjek konstateret slem gigt i ryggen og er derfor kommet på almindelig smertestillende i første omgang. Men hvis det ikke har den ønskede effekt, vil dyrlægen efterfølgende prøve binyrebarkhormon.

Jeg ved at mange hunde har haft rigtig god effekt af det, men har så også hørt at det ikke er så godt når det bliver givet over en længere periode. Er der nogle herinde der ved noget om det? Hvilke fordele/ulemper snakker vi om?

Jeg ved godt det slet ikke er sikkert han skal have det endnu, men jeg kan ikke lade være med at tænke alt igennem allerede nu. Han er mit hjertebarn, min soulmate og mit kæreste eje, og jeg vil kun hans bedste, hvad end det måtte være.

Håber der er nogle der vil dele ud af deres erfaringer smiley

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Sætte 2 lamper op 500 kr.
  • Fallen dryer blocking entrance into bathroom 2.000 kr.
  • Nedtagning af tv vægbeslag og gardiner 600 kr.
  • Reparation af sage espessomaskine 1.000 kr.
  • Flydespartel 1.500 kr.
  • Montering af låge på intregreret opvaskemaskine / Siemens 1.540 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Binyrebarkhormon - erfaringer søges
  • #1   18. apr 2015 Jeg vil altid helst undvære binyre. Da alle mine mister gnisten i deres øjne og blev kronisk sulten. Hvis jeg havde en ældre hund og dyrlægen sagde at binyre var sidste udvej. Ville jeg skåne hunde og lade den få fred. De hunde jeg har mødt på binyre plus mine egen har jeg ikke synes været et værdig liv. Kun livsforlængende.

• #2   18. apr 2015 Ja, det er nemlig kun livsforlængende. Men det er almindelig smertestillende også kun. Hvis det har en god effekt snakker vi 1-2 år mere. Og det er ligeså meget derfor jeg har mine tvivl, mest i forhold til at give binyrebarkhormon.

Men synes det er en svær situation, for selvom jeg vil hans bedste (og sådan bliver det stadig), så er jeg jo også ked af at skulle give slip på min lille mand allerede smiley Var slet ikke forberedt på alt det her..

• #3   18. apr 2015 Er det sandt at binyre kan give følgesygdomme fordi det ødelægger immunforsvaret?

• #4   18. apr 2015 binyrebarkhormon er HÅRDT ved kroppen. Men antaget at din hund ikke skal leve med det i mange år, så er spørgsmålet jo om den vil være i behandling længe nok til at rende på de mere alvorlige bivirkninger.

Men udover at man på sigt må regne med at "ødelægge" kroppen (det tror jeg ikke din hund ville nå at opleve) så kan der osse være nogen mere kortsigtede bivirkninger, herunder problemer med hud, vægtøgning mm.

Så spørgsmålet er vel om man vil give det en chance og så være indstillet på at aflive hvis hunden ikke trives med det, eller om man vil aflive med det samme.

Håber din vovse viser sig at kunne "nøjes med" det smertestillende den får nu, så du slipper for at skulle tage stilling til det andet -ikke en nem beslutning, men udfra egne erfaringer med binyrebark (altså på mig selv, ikke på hunden) tror jeg jeg ville give fred

• #5   19. apr 2015 Da dyrlægen i sin tid forslog det til min kat grundet kraftig foder og loppe allergi sagde han at studier havde vist at binyrebarkhormoner forkorter dyrets liv.

• #6   19. apr 2015 Det har rigtig mange, ikke særlig rare bivirkninger, når det gives over længere tid.

Men hvis dyret er gammelt, så er det måske ikke så længe igen, det skal gives... Så kunne det jo virke fint til lige at givet dyret en god sidste tid smiley

Har kopieret virkningsliste fra anden side:
    "Ved langtidsbehandling kan egen ACTH og cortisoludskillelse hæmmes. Cushing-lignende symptombillede kan fremprovokeres: Øget glukoneogenese, diabetes mellitus, kataboliske bivirkninger som osteoporose, muskel- og hudatrofi med hæmmet sårheling. Endvidere natrium- og kaliumretention medførende ødemer og hypertoni. Nedsat virkning af immunsystemet."

Som andre siger, er der også risiko for her-og-nu bivirkning i form af appetit-øgning og øget drikkelyst (og vægtforøgning deraf, hvis man ikke passer på).

• #7   19. apr 2015 Kan ligesom fornemme allerede nu at det nok ikke er solskinshistorier der er flest af i den forbindelse smiley

Allerhelst bille jeg jo ønske jeg kunne give det en chance og så aflive hvis han ikke trives. Men må nok indrømme at det tror jeg ikke at jeg har hjerte til. Synes det er synd hvis han skulle ende med at døje med flere ting inden han får fred, så er det da bedre at aflive mens han trods alt har det nogenlunde? smiley

Ej hvor er det bare en tarvelig situation synes jeg smiley Gud hvor jeg håber han kan "nøjes" med almindelig smertestillende!

• #8   19. apr 2015 Giver du ham nogle gode ledtilskud? de kan jo i mange tilfælde sammen med smertestillende hjælpe en hel del.

• #9   19. apr 2015 Jeg har bestilt noget, men ikke fået det endnu.. Kan ikke lige huske hvad det hedder, men det er med glucosamin, chonditrin og msm (mener jeg de hedder).. Fik det anbefalet af en herinde smiley

• #10   19. apr 2015 Rigtig god ide, husk at give det lidt tid til at virke - din hund skal lige have bygget depoterne op, før du kan se en virkning, 2-3 uger måske.
    Nu går vi heldigvis mod de varmere tider, men ellers er kulden tit et problem for gigthunde. Der kan man afhjælpe ved at give dem gode dækner på, puder at ligge på og der er Back on Track produkterne ikke så tossede, de giver lige lidt ekstra.

• #11   19. apr 2015 Tak, det vil jeg huske..

• #12   19. apr 2015 Det hedder forresten opti joint det jeg har bestilt smiley

• #14   19. apr 2015 Uba har også fået slidgigt i ryggen og jeg var sikker på at så var det nu hun skulle herfra,,,, :o( Men så snakkede min dyrlæge om Cartrophen indsprøjtninger ! Jeg sagde til hende at vi stort set var villige til at prøve hvad hun havde at byde ind med, så længe at det var for Uba's skyld og ikke min.
    Cartrophen er 4 indsprøjtninger der gives med en uges mellemrum og effekten varer 5-7 mdr. Derefter gentager man behandlingen. Nogle hunde bliver som genfødte og andre har det ingen virkning på. Bivirkningen er at det øger bløder-,,(hvad hedder det ? Når man ikke stopper med at bløde igen) Men ellers ingen nævneværdige bivirkninger . Det hjælper med at danne nye bruskceller.
    Jeg må da nok sige at jeg er imponeret smiley Uba har det rigtig godt , er glad igen, leger og lever fuldt op til sine dronningenykker smiley Hun får heller ikke smertestillende. Dog har hun fået Canosan i flere år, med god effekt, og det sagde dyrlægen at hun skulle fortsætte med.
    Vi går også hos en Osteopat og så hundesvømmer vi en gang i ugen. De daglige gåture er på 3-7km. og jeg fik at vide at det måtte jeg for guds skyld ikke stoppe med, for så ville hun "klappe sammen", Jeg skal selvfølgelig vurdere et passende niveau for hende. Men det er vildt at få at vide af sin dyrlæge at hvis ikke hun blev holdt så godt i gang som hun gør, så ville hun ikke kunne gå i dag og så ville det være slut,,,,pyh,,en hund er godt nok noget mere hårdfør end man lige går og regner med.
    P.s. vi bruger også back on track , både net-og regndækken, til kolde, blæsende og våde dage.

Jeg synes helt sikker at du skal høre din dyrlæge om det er noget for jer smiley

• #16   19. apr 2015 Ja, han har en lille pivelyd på lungerne. Men da hans blod/urinprøver så fine ud, mente hun at det kunne være bronkitis eller noget med hjertet. Det ville dog kræve en scanning samt videre udredning før hun kunne være sikker..

• #17   19. apr 2015 pga pivelyden ville hun faktisk have været startet på ,binyrebarkhormon først, men valgte at lade os prøve det andet da jeg ikke var tryg ved binyrebarkhormon.

• #18   19. apr 2015 Birgitta, nu nævner du lige kræft. Ville det ikke kunne ses på blod/urin prøverne?

• #19   19. apr 2015 Som Kirsten siger i #10 så huske at give det lidt tid med kosttilskud. Min hund med spondylose fik en virkelig opblomstring efter ca. 6 uger med kosttilskud. Lige pludselig var der virkelig mærkbar bedring smiley

Held og lykke med det lille pus.

• #22   19. apr 2015 Det kan du selvfølgelig have ret i.. Tænkte bare at "tallene" måske ville give anledning til grundigere undersøgelse hvis der var kræft.. Men har slet ikke forstand på hvordan det hele fungerer smiley

Vi bor i Randers? Er det ikke kun hvis de spiser underlige ting at der er risiko for hjerteorm? smiley

• #24   19. apr 2015 Tvivler meget på at det kan være hjerteorm, han spiser aldrig noget udendørs. Og som du nævner, så har han aldrig haft det.. Men ja, ender det med binyrebarkhormon (og jeg vælger at prøve det) så skal han da tjekkes grundigere igennem inden, så vi er helt sikre på han ikke bliver dårligere..

• #25   20. apr 2015 Min gamle hanhund levede i 5 år på binyrebarkhormon. Han fik en ondartet kræftsvulst ved haleroden som blev fjernet, da han var 5 år gammel. Desværre blev vævet, hvor svulsten havde været ved med at være hævet og væskefyldt og det generede ham. Derfor fik han en lav daglig dosis binyrebark. Jeg var fuldt ud klar over at det ville forkorte men gode vens liv. Dyrlægen og jeg håbede på 1-2 gode år mere inden jeg måtte tage afsked med ham men det blev altså til 5. Jo, han fik da også nogle af bivirkningerne, men heldigvis kun i meget mild grad. Han drak mere og tissede mere og blev lidt mere madglad. Han blev lidt mere tyndhudet og fik derfor altid noget halvdyrt olie på sin mad for at holde huden sund. Han blev ikke hyppigere syg efter at han kom på binyrebarkhormon og jeg trænede og konkurrerede med ham til det sidste (han var til sin sidste konkurrence 1 måned før jeg måtte aflive ham). Han blev aflivet fordi der pludselig dukkede flere kræftsvulster op og da han var blevet 10 år gammel så synes jeg det mest værdige var et farvel til en fantastisk hund.

• #26   24. apr 2015 Misbruger lige min egen tråd..

Er der nogen der har erfaringer med caprodyl smertestillende?

Synes chili er blevet kedelig i pelsen og så lagde jeg lige mærke til i dag at han står utrolig længe og tisser i forhold til hvad han plejer.. Kan der "bare" være bivirkninger eller skal jeg være bekymret om noget andet?

Jeg har kontaktet dyrlægen, men hun var lige optaget, så de får hende til at ringe tilbage senere..

• #28   24. apr 2015 Dyrlægen har ikke haft ringet, rimelig træls, men nu må jeg så vente til mandag morgen og så ringer jeg til dem igen. Han er frisk nok, spiser og drikker osv. Så holder bare lige øje med ham.. Fik ikke af vide hvilke bivirkninger der kunne være, da jeg fik pillerne.. Og tænkte selvfølgelig ikke på at spørge.. Kan man finde den der indlægsseddel på nettet monstro?

Indrømmer gerne at jeg er lidt ekstra opmærksom på ham efter vi har været til det tjek. Men det er bare så nyt det hele, så har lidt svært ved at lade være smiley

• #30   24. apr 2015 Tusind tak smiley

• #31   6. sep 2015 Lille update..

Vi var ved dyrlægen i torsdags da jeg synes at kunne mærke at hans smertestillende ikke længere virkede optimalt + hans adfærd fra da han var helt ung var begyndt at vende tilbage i små bidder.

Dyrlægen konstaterede at min fornemmelse var god nok, han var øm i ryggen trods medicin. Derudover fandt hun en meget tydelig mislyd på hjertet. Hun forklarede at det er en af hans hjerteklapper der ikke fungerer som den skal.

Pga hjertet ville hun derfor ikke øge ham i smertestillende, men i stedet give ham en bbh/medrol indsprøjtning der virker i 3 uger og så selvfølgelig hjertemedicin.

Jeg har helt fra start sagt at han ikke skulle på bbh, så ville jeg hellere sige stop. Chili er så ked af at komme til dyrlæge og han er en ældre hund, så tør ikke risikere en masse bivirkninger, længere sygdomsforløb osv. det ville være synd og jeg føler ikke det ville være det bedste for ham.

Men jeg gik alligevel med til at nu prøver vi denne sprøjte og så skal vi afsted om 3 uger igen. Hvis så dyrlægen vurderer han skal på bbh fast, så er det jeg mener det er bedre at aflive.

Men nu er jeg så alligevel kommet i tvivl.. For hvis nu de første 3 uger går godt, så gør de næste 3 uger måske også? smiley

Burde jeg ikke give det en chance så eller er det mon bare en dårlig undskyldning for ikke at skulle sige farvel?

Hvilke (alvorlige?) bivirkninger har i oplevet med bbh? og hvor lang tid gik der før de opstod? (altså udover øget appetit og tørst)

Kommentér på:
Binyrebarkhormon - erfaringer søges

Annonce