Binyrebarkhormon - erfaringer søges Binyrebarkhormon - erfaringer søges
Min dreng fik til sit seniortjek konstateret slem gigt i ryggen og er derfor kommet på almindelig smertestillende i første omgang. Men hvis det ikke har den ønskede effekt, vil dyrlægen efterfølgende prøve binyrebarkhormon.
Jeg ved at mange hunde har haft rigtig god effekt af det, men har så også hørt at det ikke er så godt når det bliver givet over en længere periode. Er der nogle herinde der ved noget om det? Hvilke fordele/ulemper snakker vi om?
Jeg ved godt det slet ikke er sikkert han skal have det endnu, men jeg kan ikke lade være med at tænke alt igennem allerede nu. Han er mit hjertebarn, min soulmate og mit kæreste eje, og jeg vil kun hans bedste, hvad end det måtte være.
Håber der er nogle der vil dele ud af deres erfaringer
feb 2007
Følger: 36 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 78 Svar: 2.728
maj 2007
Følger: 25 Følgere: 1230 Hunde: 7 Emner: 91 Svar: 2.808
Men synes det er en svær situation, for selvom jeg vil hans bedste (og sådan bliver det stadig), så er jeg jo også ked af at skulle give slip på min lille mand allerede
maj 2007
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.948
Men udover at man på sigt må regne med at "ødelægge" kroppen (det tror jeg ikke din hund ville nå at opleve) så kan der osse være nogen mere kortsigtede bivirkninger, herunder problemer med hud, vægtøgning mm.
Så spørgsmålet er vel om man vil give det en chance og så være indstillet på at aflive hvis hunden ikke trives med det, eller om man vil aflive med det samme.
Håber din vovse viser sig at kunne "nøjes med" det smertestillende den får nu, så du slipper for at skulle tage stilling til det andet -ikke en nem beslutning, men udfra egne erfaringer med binyrebark (altså på mig selv, ikke på hunden) tror jeg jeg ville give fred
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1318 Hunde: 1 Emner: 203 Svar: 13.548
maj 2004
Følger: 13 Følgere: 28 Hunde: 6 Emner: 126 Svar: 5.042
Men hvis dyret er gammelt, så er det måske ikke så længe igen, det skal gives... Så kunne det jo virke fint til lige at givet dyret en god sidste tid
Har kopieret virkningsliste fra anden side:
"Ved langtidsbehandling kan egen ACTH og cortisoludskillelse hæmmes. Cushing-lignende symptombillede kan fremprovokeres: Øget glukoneogenese, diabetes mellitus, kataboliske bivirkninger som osteoporose, muskel- og hudatrofi med hæmmet sårheling. Endvidere natrium- og kaliumretention medførende ødemer og hypertoni. Nedsat virkning af immunsystemet."
Som andre siger, er der også risiko for her-og-nu bivirkning i form af appetit-øgning og øget drikkelyst (og vægtforøgning deraf, hvis man ikke passer på).
maj 2007
Allerhelst bille jeg jo ønske jeg kunne give det en chance og så aflive hvis han ikke trives. Men må nok indrømme at det tror jeg ikke at jeg har hjerte til. Synes det er synd hvis han skulle ende med at døje med flere ting inden han får fred, så er det da bedre at aflive mens han trods alt har det nogenlunde?
Ej hvor er det bare en tarvelig situation synes jeg
mar 2008
Følger: 8 Følgere: 23 Hunde: 8 Emner: 24 Svar: 3.194
maj 2007
mar 2008
Følger: 8 Følgere: 23 Hunde: 8 Emner: 24 Svar: 3.194
Nu går vi heldigvis mod de varmere tider, men ellers er kulden tit et problem for gigthunde. Der kan man afhjælpe ved at give dem gode dækner på, puder at ligge på og der er Back on Track produkterne ikke så tossede, de giver lige lidt ekstra.
maj 2007
maj 2007
jan 2008
Følger: 16 Følgere: 16 Hunde: 6 Emner: 53 Svar: 1.883
Cartrophen er 4 indsprøjtninger der gives med en uges mellemrum og effekten varer 5-7 mdr. Derefter gentager man behandlingen. Nogle hunde bliver som genfødte og andre har det ingen virkning på. Bivirkningen er at det øger bløder-,,(hvad hedder det ? Når man ikke stopper med at bløde igen) Men ellers ingen nævneværdige bivirkninger . Det hjælper med at danne nye bruskceller.
Jeg må da nok sige at jeg er imponeret
Vi går også hos en Osteopat og så hundesvømmer vi en gang i ugen. De daglige gåture er på 3-7km. og jeg fik at vide at det måtte jeg for guds skyld ikke stoppe med, for så ville hun "klappe sammen", Jeg skal selvfølgelig vurdere et passende niveau for hende. Men det er vildt at få at vide af sin dyrlæge at hvis ikke hun blev holdt så godt i gang som hun gør, så ville hun ikke kunne gå i dag og så ville det være slut,,,,pyh,,en hund er godt nok noget mere hårdfør end man lige går og regner med.
P.s. vi bruger også back on track , både net-og regndækken, til kolde, blæsende og våde dage.
Jeg synes helt sikker at du skal høre din dyrlæge om det er noget for jer
maj 2007
maj 2007
maj 2007
feb 2014
Følger: 4 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 32 Svar: 1.206
Held og lykke med det lille pus.
maj 2007
Vi bor i Randers? Er det ikke kun hvis de spiser underlige ting at der er risiko for hjerteorm?
maj 2007
feb 2013
Følger: 8 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 84 Svar: 7.523
maj 2007
Er der nogen der har erfaringer med caprodyl smertestillende?
Synes chili er blevet kedelig i pelsen og så lagde jeg lige mærke til i dag at han står utrolig længe og tisser i forhold til hvad han plejer.. Kan der "bare" være bivirkninger eller skal jeg være bekymret om noget andet?
Jeg har kontaktet dyrlægen, men hun var lige optaget, så de får hende til at ringe tilbage senere..
maj 2007
Indrømmer gerne at jeg er lidt ekstra opmærksom på ham efter vi har været til det tjek. Men det er bare så nyt det hele, så har lidt svært ved at lade være
maj 2007
maj 2007
Vi var ved dyrlægen i torsdags da jeg synes at kunne mærke at hans smertestillende ikke længere virkede optimalt + hans adfærd fra da han var helt ung var begyndt at vende tilbage i små bidder.
Dyrlægen konstaterede at min fornemmelse var god nok, han var øm i ryggen trods medicin. Derudover fandt hun en meget tydelig mislyd på hjertet. Hun forklarede at det er en af hans hjerteklapper der ikke fungerer som den skal.
Pga hjertet ville hun derfor ikke øge ham i smertestillende, men i stedet give ham en bbh/medrol indsprøjtning der virker i 3 uger og så selvfølgelig hjertemedicin.
Jeg har helt fra start sagt at han ikke skulle på bbh, så ville jeg hellere sige stop. Chili er så ked af at komme til dyrlæge og han er en ældre hund, så tør ikke risikere en masse bivirkninger, længere sygdomsforløb osv. det ville være synd og jeg føler ikke det ville være det bedste for ham.
Men jeg gik alligevel med til at nu prøver vi denne sprøjte og så skal vi afsted om 3 uger igen. Hvis så dyrlægen vurderer han skal på bbh fast, så er det jeg mener det er bedre at aflive.
Men nu er jeg så alligevel kommet i tvivl.. For hvis nu de første 3 uger går godt, så gør de næste 3 uger måske også?
Burde jeg ikke give det en chance så eller er det mon bare en dårlig undskyldning for ikke at skulle sige farvel?
Hvilke (alvorlige?) bivirkninger har i oplevet med bbh? og hvor lang tid gik der før de opstod? (altså udover øget appetit og tørst)
Binyrebarkhormon - erfaringer søges