{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.589 visninger | Oprettet:

6 hunde døde af parvovirus i Nakskov og Horslunde. {{forumTopicSubject}}

Ja som overskriften siger.. Ved ikke, om den har været slået op herinde.

"6 hunde døde af parvovirus i Nakskov og Horslunde.
I sidste uge blev 3 hunde bragt til Byens Dyreklinik i Nakskov. Alle hundene havde svære symptomer på angreb af den frygtede sygdom parvovirus. Den ene hund døde umiddelbart efter ankomsten, mens en anden døde efter at have ligget i drop i mange timer. Den sidste blev aflivet.
Endnu en hund fra denne bestand er død i hjemmet.
Dagen efter kom 2 hunde ind på klinikken. Ejeren af disse, havde været på besøg hos ejeren af de ovenfor nævnte hunde. Begge hunde var smittet og døde på trods af behandling.
Parvovirus viser sig ved opkastninger og blodig diarre. Tarmen bliver så ødelagt, at hunden ikke længere kan optage næringsstoffer og vandoptagelsen bliver kraftigt forrringet. Hundene får tårnhøj feber - op mod 41 grader. Dette forværrer tilstanden, eftersom hundes temperaturregulering kræver fordampning fra tunge og mundhule.
Heldigvis kan sygdommen forebygges igennem vaccination, den som langt de fleste hvalpe får i 8 og 12 ugers alderen. Efter basisvaccinationen, kan hunden bevare sin immunitet i ca 3 år. Dette gælder kun fuldt immunkompetente hunde dvs hunde der ikke har andre lidelser. Det årlige sundhedstjek hos dyrlægen, bør altid give anledning til en individuel risikovurdering og eventuel vaccination.
De 6 døde hunde var alle uvaccinerede eller ikke tilstrækkeligt vaccineret. Vi har netop idag fået svar fra Idexx laboratoriet, at det var den frygtede parvovirus, der var årsag til hundenes død.
Smittekilden til den først smittede bestand kendes ikke.
Vi opfordrer alle hundeejere til at tjekke deres hunds vaccinationsbog for gyldig vaccination mod parvovirus og ved tvivlstilfælde kontakte os."


https://www.facebook.com/ByensDyreklinik?fref=nf


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  6 hunde døde af parvovirus i Nakskov og Horslunde.
  • #5   30. apr 2015 Er lidt bekymret, da jeg skal hente hvalp i Nakskov i morgen...

  • #8   30. apr 2015 Mine hunde bliver vaccineret for parvo hver år ,så mine skulle være dækket ind

  • #10   30. apr 2015 Pernille Ja jeg tror de kan se det i en afførings prøve

  • #11   30. apr 2015 pia k

    Ja det er en DKK opdrætter og han er vaccineret smiley


  • #12   30. apr 2015 det med at vaccineret hvalpe som 8 uger gør at deres imun forsvar er lige nul hvis de kommer fra en ordentlig opdrætter som får gjort det hos sine arvels hunde er det ok at de først bliver når de er 12 og 16 uger så når de bliver 1 år igen ved flere af mine hvalpe køber har måtte gøre det som 16 uger selv om jeg har fået det gjort som 8 uger den har været inde og vende på FB ved Opdrætter

  • #14   30. apr 2015 DKK stiller ikke krav om, at hvalpe skal være vaccineret, når man sælger dem. Og som Laika er inde på, er der dyrlæger, der anbefaler vaccination som 12 og 16 uger.

  • #15   30. apr 2015 Parvo er virkelig noget fanden har skabt og så smitter det med lynets hast og kan overleve i omgivelserne i lang tid. Endnu en grund til at vaccinere sine hunde, samle op efter hunden og holde syge hunde hjemme.

    Egentlig skulle parvo være udryddet herhjemme, smitten kommer stort set altid fra hunde som har været i udlandet eller hunde importeret fra udlandet og har man så uvaccinerede hunde herhjemme, så kører møllen.

    Og ja, parvo kan også smitte vaccinerede hunde, især hvis de er unge, gamle, eller har anden sygdom, men forløbet er som regel heldigvis mildere.


  • #16   30. apr 2015 Præcis M.I

  • #18   30. apr 2015 ja, alles hunde bør vaccineres, desværre er det ikke alle, der bliver det, og det har så øjensynlig været tilfældet her. Jeg fatter ikke selv, at der er nogen, der tør lade være, men jeg kender/har kendt folk, der ikke gør det: "deres hund har jo aldrig været syg, og så har man da sparet de penge"

  • #21   30. apr 2015 Hvis han overhovedet er vaccineret, så er vaccinen mod parvo virus helt sikkert en af dem.

  • #23   30. apr 2015 Måske er de vaccineret som hvalpe for år tilbage og ikke siden ? Jeg tvivler på, at der er nogen, der vaccinerer men vælger parvo virus fra. Højst sandsynligt er de slet ikke vaccinerede.

Kommentér på:
6 hunde døde af parvovirus i Nakskov og Horslunde.

Annonce