Sportræning for dummies Sportræning for dummies
Hej HG
Er der nogle af jer der kan forklare, linke til eller kender bøger der kan lånes på biblioteket, som ganske idiotsikkert kan forklare mig hvordan man træner spor med sin hund?
Hvad bruger man til sporet/hvordan laver man det?
Skal det være med eller uden snor? (har stor indhegnet landhave jeg kan bruge)
Hvad skal man lægge vægt på i starten af træningen?
Skal hunden bare følge sporet, og så er det det, eller skal den gøre et eller andet når den finder "præmien"?
Bruger man overhovedet nogen "præmie"?
Osv. osv. osv.
Lige pt. forestiller jeg mig at man går en tur med en stor, bloddryppende bøf og drypper blod og graver den ned, og hunden så lugter sig frem til den og graver den op. Så som I kan høre har jeg meeeget at lære endnu - men jeg vil gerne i gang med det, da jeg tror min hund ville finde det rigtig sjovt.
På forhånd tak
maj 2007
Følger: 42 Følgere: 145 Hunde: 5 Emner: 1.145 Svar: 38.483
jul 2013
Følger: 4 Følgere: 104 Hunde: 2 Emner: 90 Svar: 974
http://dederthing-hundeartikler.dk/sportraening-9/spor-foder-laegger-fauhrtenfutterspender-marco-dreyer-p6209
Så skåner man da ryggen
maj 2012
Følger: 9 Følgere: 13 Hunde: 1 Emner: 86 Svar: 1.006
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.191
Hilsetosserne, pointen er, at hunden først og fremmest skal lære at forbinde færd med mad (belønning). Derfor starter man med denne type spor med at lægge en guf i hvert skridt.
Man kan med fordel lave et depot til at starte på, hvor godbidderne er spredt ud over et lille areal, som man naturligvis har betrådt.
Som udgangspunkt vil jeg ikke anbefale at slutte med en bunke mad - det får rigtig mange hunde til at ville galoppere mod bonussen for enden af sporet og droppe at koncentrere sig undervejs
Vi bruger kædehalsbånd og en line der føres under hunden og ud mellem bagbenene.
maj 2012
aug 2006
Maden er motivation, belønning, det der gør at hunden gider at søge.
Ihvertfald med denne type spor.
okt 2013
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 8 Svar: 173
Lille Aya er simpelthen så simpelthen pjattet med at bruge snuden, så er også lidt interesseret i spor
aug 2006
Vi har været igennem møllen efter at have haft to hunde, hvor vi på forunderlig vis har lært dem at løbe spor
Første fejl vi lavede med den første var netop at lægge depot for enden af sporet. Vi vil ikke have driftsmålet for enden, de skulle meget gerne være mest driftet op på selve søgningen.
Det gjorde vi så ikke med hund nr. to
For at rette op på det her med hastigheden har vi fastholdt at der er godbidder i alle fodspor, lagt i hælen. Og så skal der udfordringer på - altså aldrig nogensinde ligeudsspor med en hund, der skal lære at gå i et roligt tempo. De bliver kække og tror ikke de kan fejle og så hamrer de derudaf.
Så de skal holdes til ilden. Buer, knæk, vinkler, cirkler - alt muligt, der holder hjernen kørende, så den faktisk risikerer at gå af, hvis den ikke koncentrerer sig om hvert et skridt.
Der kan med fordel lægges depoter undervejs - gerne i forbindelse med knæk, som hunden så derved lærer at udarbejde langsomt og koncentreret.
Depoterne skal trædes (ikke trampes) ned og strøs med godbidder, som hunden skal tage hver og en af inden den må gå videre. Godbidderne må gerne trædes lidt ned i underlaget, så der skal arbejdes lidt for dem.
okt 2013
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 8 Svar: 173
Der er også noget med, at der ikke må gå for længe fra at sporet er lagt, til at hunden går sporet? Og noget med vejrforhold…? Og hvor skal sporet foregå henne?
Er der steder man kan gå til sportræning? Altså bare på hygge niveau, og fordi det er god aktivering for hunden
aug 2006
I starten hvor hunden skal lære at forbinde mad og færd vil jeg anbefale noget rigtig lækkert - bittesmå pølsestykker eller noget andet kød-lækkert.
Afhængigt af deres ivrighed kan man siden hen skrue op og ned for motivationen/driften ved at bruge forskelligt mad. Hos os bruger vi hundenes eget foder. Det går de ganske simpelt pænest på - og belønninger for genstande kan være alt fra kattepate til en tør kiks *GG*
I starten er det ligegyldigt hvor det lægges - igen, det vigtige er, at hunden lærer at forbinde færden med belønningen.
Man kan gøre det på ethvert beplantet areal, der ikke er så højt. Alt fra grøftekanter til sportspladser og marker.
Vejrforhold er en sværhedsgrad man kan arbejde med - det letteste er ubetinget at gå sporet i medvind, hvis man kun går lige ud. Modvind er høj sværhedsgrad og meget sidevind er også.
I den tidlige indlæringsfase behøver sporet ikke at ligge så længe, men eget hurtigt kan man lade det ligge i en halv times tid og hvile.
Der er en periode derimellem hvor sporet er svært for hunden at gå - men det er naturligvis uproblematisk hvis og når der er godbidder i hvert fodspor. Så bliver hunden "holdt" i sporet.
maj 2012
Trækker man et "rigtigt" spor under godbidderne på en eller anden måde, eller er det nok at man bare har gået den vej, mens man lagde godbidderne?
aug 2006
Igen - formålet er til at begynde med at hunden forbinder det, at der er færd fra menneske og plantedele med at den bliver belønnet. Det er ren og skær motivationstræning.
Det lærer den, at det er en færd, det kan betale sig at følge - siden belønner man eventuelt mere sporadisk og skridtlængden øges... Nok i modsat rækkefølge
maj 2012
Hvordan kommer den "færd af rådnende plantedele"? Skal man gøre noget, eller er det automatisk?
Tusind mange tak for din hjælp!
maj 2012
(hvis der er andre spor-dummies end mig herinde, så kan I garanteret også skrive til Line og få hende udførlige guide til hvordan man starter med at træne spor
Tusind tak
apr 2008
Følger: 28 Følgere: 265 Hunde: 2 Emner: 262 Svar: 7.518
jul 2006
Følger: 34 Følgere: 963 Hunde: 8 Emner: 240 Svar: 9.473
aug 2006
Læg guf, træd på den. Vupti. Ingen slidte rygge.
apr 2008
maj 2007
Følger: 25 Følgere: 1230 Hunde: 7 Emner: 91 Svar: 2.808
Er der nogle der ved om der er "regler" for hvilke racer man må træne schweiss med?
aug 2006
maj 2012
Man må træne schweiss med alle racer, men for at få den registreret eller hvad det hedder som schweisshund skal man kunne stole fuldstændigt på hunden, og det udelukker jo i hvert fald nok de fleste mynder, spidshunde og terriere tænker jeg
jul 2011
Følger: 6 Følgere: 5 Hunde: 3 Emner: 10 Svar: 361
aug 2006
Såre simpelt
maj 2007
Følger: 42 Følgere: 145 Hunde: 5 Emner: 1.145 Svar: 38.483
apr 2008
aug 2006
maj 2007