{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
14.177 visninger | Oprettet:

kuperet ører/hale? {{forumTopicSubject}}

Hej alle hunde ejere smiley

Jeg har undret mig lidt over noget omkring når man kuperet ørerne på hunde (og med det sagt, så nej er ikke for det)
Men hvordan pokker får de dem til at blive oprejst ?
Det er fordi at jeg har set at nogen har gaze bånd på ørerne sådan så de bliver hjulpet med at være oprejst. Og så har læst at det kan tag helt op til 6 mdr før man kan være sikker på at deres ører bliver oppe ???
Hvad er jeres holding til kuperet ører og hale ?
Selv er jeg hverken for eller i mod. Til nogle racer er det da pænt, men igen, hvorfor gå ind og pille med hundens udseende. Hmm ja smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  kuperet ører/hale?
  • #1   17. maj 2015 Undskyld. Men forstår ikke hvorfor folk bliver ved med at føle behov for at diskutere dette emne.
    Det er total sprængfarligt emne at bringe op.
    Folk lader sjældent andre have deres holdninger til det, såfremt deres mening ikke er den samme.

Har indtil videre endnu ikke oplevet en debat om kupering som ikke er endt i mudderkast og decideret personlige angreb.

• #6   17. maj 2015 Syntes det helt ok at halekupere og syntes det lidt noget pjat at nogen racer må og andre ikke må, hvalpene er max 3 dage gamle og det tager 2 sekunder.. Men at kupere øre, er jeg absolut imod, da hvalpene er 7/8 uger når det gøres, ja en dobermann er smuk med kuperet øre, rigtig smuk endda. Men nogle racer får jo nærmest klippet hele øret af og det er møg grimt, men okay, så ser deres hund jo farlig ud smiley men pga forbudet på begge dele, sker det jo alligevel og bare under kummerlige forhold eller en tur til udlandet.

• #7   17. maj 2015 Jeg synes ikke, det er ok, at klippe en del af ørene på hundene udelukkende på grund af udseendet, ligeså lidt som jeg synes, det er ok at avle bevidst deforme hunde (fladnæser, overskudshud m.m.) bare for udseendets skyld. Det er ikke et enten / eller, som det ofte bliver brugt som.

Jeg synes personlig kuperede ører på korthårede hunde er grimt. Ørene bliver aldrig naturlige at se på, det er tydeligt, at der mangler noget, der er for åbent ind til selve øret. Til gengæld synes jeg ,at det er pænt på langhårshunde som f.eks. Briard eller Pyrenæisk Hyrdehund (langhår og halvlanghår). Der kan man ikke se ørene, men det løfter pelsen i hovedet og giver et kvikkere udseende.

Det er så min personlige holdning, og jeg går generelt ikke rundt og præker for folk om det, men hvis jeg ligefrem bliver spurgt om det, holder jeg da ikke min mening tilbage.

• #11   17. maj 2015 jeg har haft Rotter både med og uden haler jeg for trækker at mine hunde har deres haler ,det med at de slår deres haler i stykker har jeg aldrig oplevet , husk at de hunde der bliver kuperet har fantom smerter der hvor de er blevet kuperet

• #13   17. maj 2015 Laika: En lille tilføjelse til dit input om fantom smerter. Fantom smerter opstår ikke når halen kuperes indenfor de første par dage, da centralnervesystemet ikke er færdig udviklet.

Jeg er tilhænger af kupering såfremt det gøres under gode forhold. Vi har gjort os til gud over hundens udseende de sidste mange hundrede år, via målrettet avl mod form/farver, så hvorfor er det så meget værre at gøre det efter hundens fødsel?

• #16   17. maj 2015 Jeg får sådan lyst til at skrive "To wrongs don't make a right". At man avler racer med alvorlige helbredsproblemer, gør det ikke mere ok at klippe ørerne af en Dobermannn.

Så nej, jeg synes ikke om at man klipper sin hunds øre i en bestemt form, udelukkende fordi man synes det er pænt.
    Til gengæld er jeg rimelig dobbelt moralsk, for jeg synes faktisk at en fuldkuperet dobber er utrolig smuk. Men jeg synes stadig ikke det er ok, nå! smiley

Halerne er en anden sag, der kan det ofte være det bedste for hunden at klippe dem af.

• #19   17. maj 2015 Jeg synes det okay at kupere halerne hvis det for hundens ve og vel. Som at boxer oftes slår dem i stykker og at jagt hunden kan sidde fast med deres, har hørt en jagthund kom skrigende ud pga brækket hale smiley

• #25   17. maj 2015 Jeg kender ikke til med labben, men kender en del boxer som har eller skal have fjernet halen pga de slår dem i stykker.

• #26   17. maj 2015 Casper H Det er blevet bevist med nogle undersøgelser i USA for flere år siden godt den lov er blevet til her hjemme og i flere andre lande

• #27   17. maj 2015 Min personlige holdning er, er der ikke nogen årsag udover den kosmetiske, er det ren idioti, at tage chancen. Nej, ikke alle hunde får fantomsmerter, men hvordan ved man, om man lige netop er heldig med sin egen hund?
    Masser af racer har haft en årsag til kupering (fx min egen), men den funktion, som de udførte dengang, er ikke relevant længere, og man bør af den grund stoppe med at gøre det generelt ved alle individer. Er hunden et brugsdyr, syntes jeg, der må tænkes i andre baner end, "får den måske ondt?" For det er trods alt et dyr, og altså et dyr som er sat i verden med en funktion. Men er det ikke det, altså blot et dyr til kæl og hygge, så er der ingen funktionel begrundelse for det, og man bør ikke tage chancen.

• #28   17. maj 2015 Og så syntes jeg ærlig talt, det er temmeligt suspekt, hvor mange boksere og lign. som skal have halen kuperet, fordi den slår den til blods, kontra fx. hvor mange labradorer eller dalmantinere osv.. Mon ikke der logres omtrent lige meget?

Dermed ikke sagt, det ikke er en realitet for nogle! Men det er påfaldende, hvor ofte man hører om netop den begrundelse ifm. kupering af fx boksere..

• #29   17. maj 2015 Har boxere ikke noget tyndere haler end labradoren? Måske har det noget at sige, i for hold til hvor følsom halen er for slag...?

• #31   17. maj 2015 Vores dr. dyr kalder det glad hale. Vores broholmer fik fjernet halen som 5 årig da han logrede så meget at han slog hul hele tiden og det blev betændt. Og han logrede så med hele rumpen istedet bagefter. Han blev desværre kun 13 år gammel han fik cancer.

• #32   17. maj 2015 Jeg synes bestemt ikke, man skal kupere noget på sin hund hvis det kun har kosmetiske årsager. Er der helbredsmæssige årsager, så er det en anden sag.

• #35   17. maj 2015 Sorry, ja jeg var i den forkerte tråd.

• #42   18. maj 2015 Ja, det er et 'sprængfarligt' emne. Foretages selve kuperingen ordentligt dvs. for halernes vedkommende før hvalpen er 4 dage gammel og for ørenes vedkommende under bedøvelse og af en dyrlæge, så har jeg svært ved at se at der skulle være noget dyrevelfærdsmæssigt problem med det - men det er altså selve indgrebet! Det er det der sker bagefter jeg har størst problemer med. Med ørene handler det om at en hvalp skal gå med en stor forbinding eller et stativ på hovedet i lang tid og dem jeg har oplevet har så ikke måttet lege og tumle med andre hvalpe i den periode (jeg ved ikke om det forholder sig sådan for alle ørekuperede hvalpe). Jeg ville dælme ikke have en hvalp der ikke måtte interagere med andre hunde og hvalpe i en vigtig periode af sit liv, hvor den netop skal lære at begår sig som hund. Med halerne er der det problem at for store aktive hunde som fx dobere og boxere er halen et meget vigtigt balanceorgan. Dvs. man kan risikere at hunden får problemer i længden fordi den får forskubbet balancen i kroppen (iflg et par kiropraktore jeg kender, der begge jævnligt behandler kuperede dobere). Der er pokkers forskel på at amputere en hale pga haleskader og så rutinemæssigt at klippe dem af så der kun er et eller to led tilbage. Ved amputationen tager man ikke mere end nødvendigt og efterlader ofte en ret lang halestump (kender et par haleamputerede labber og en enkelt schæfer).
    Om man synes det er flot er og bliver en smagssag. Jeg kan godt se hvorfor folk synes det er flot. Men min personlige holdning er at det ikke er OK at klippe legemsdele af blot fordi man synes det ser pænest ud sådan. For særligt Dobermann synes jeg at kupering gør hunden til en karikatur og giver den et udtryk, der ikke rigtigt stemmer overens med racens væsen. Jeg kan nu engang bedst lide dem sådan her smiley

profilbillede
  • #65   18. maj 2015 Der er så mange racer, som med udstilling for øje bliver avlet mere eller mindre deforme. Her tænker jeg på fladnæserne, højavlsschæferen og en del af de helt store mastiffer. De slås hele livet med problemerne affødt af ejerens forfængelig. Bliver kuperingerne udført under kvalificerede forhold, tror jeg problemet er minimalt. Personligt er jeg nok lidt modstander af kupering, men det kan ikke øge molekylehastigheden i mit urin. smiley

• #67   18. maj 2015 Caroline - vil du slå autokorrektur fra eller holde snablen væk fra rumtobakken? #66 giver ingen mening, gør det? smiley

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.220
    #79   18. maj 2015 Mennesker kan gøre hvad de selv vil men dyr har ikke nogen mulighed for at sige fra. Der er forskel på at gøre noget for at skåne hunden og så at gøre det udelukkende for egen skyld. Det sidste er en egoistisk handling på hundens bekostning.

Hvor går grænsen?. Der er folk der syntes hunden ser pænere ud med tatoveringer,piercing osv. Fint man har en lov der beskytter dyr mod mishandling.

• #81   18. maj 2015 #72
    Isabelle, hvis du nu havde copy/paste den næste sætning, havde du ikke haft behovet for at spørge. Eller det ved jeg selvfølgelig ikke. smiley

• #83   18. maj 2015 Isabelle nu må du lige tage dig sammen. Hvis nogen blander tingene, er det da dig. Jeg snakkede om hundes lidelser pga menneskers valg. Så smed du ellers klør es på bordet - "sultne børn". Det er vist en bundskraber fra din side.

• footrot.flats
    footrot.flats Tilmeldt:
    jun 2013

Svar: 478
    #85   18. maj 2015 AT tale om fantom-smerter ifm. kupering (altså at fjerne en del af halen pp 2-4 dage gamle hvalpe) er meningsløst. Deres nervesystem er i den alder ikke fuldt udviklet, ejheller deres smertereceptorer eller signaler igennem nervesystemet og i hjernen.

Det er noget helt andet hvis vi snakker amputering på voksne hunde, eller halekupering af grise og får hvis nervesystem ER færdigudviklet i dén alder. De er "klar fra start" så at sige.

Og ja. Den slags er der dokumentation for. Omend i er nødt til at bære over med mig på dét punkt, for desværre har jeg lige pt. kun linket til samlingen af diverse informationer, navne osv fra CDB (Council of docked breeds, altså ikke just uden bias)

Hvis man interesserer sig for det, står det en frit for at søge videre, så man får fingre i kildematerialet. Navnene har man jo.

Lidt om smerte ifm kupering og fjernelse af vildtkløer
    http://www.cdb.org/vets/fritsch.htm

Masser af info på den side, som mest af alt fungerer som en samling, ifm. forbuddet imod kupering i England.

Bemærkelsesværdigt ér det, at man på modstandersiden ofte sammenligner med amputationer, og den smerte der er forbundet hermed, også fantom-smerter.
    Omend det er rigtig nok at amputeringer er forbundet med smerte, lange helingsforløb, og indimellem også fantom-smerter (absolut ikke altid!) så er det ikke sammenligneligt, pga. udviklingen af nervesystemet i en 2-4 dage gammel hvalp, kontra en voksen hund, kontra en gris eller et lam, eller et menneske for den sags skyld.

At forbyde halekupering (altså indgrebet foretaget da hvalpen var 2-4 dage gammel) i de racer der døjer med haleskader ifm. brugen af dem, tjener ikke dyrevelfærden positivt. Tværtimod.
    Og har man endelig en virkelig god hund, man har brugt et par år på at få trænet ordentligt op, og den så kommer galt afsted med halen, så er mange også villige til, ja sådan set tvunget til, enten at gøre alt hvad der på nogen måde er muligt for at redde halen, med lange, komplicerede, og smertefulde helingsforløb til følge, eller at pensionere hunden og anskaffe sig en ny. For bliver halen først amputeret, så er løbet kørt på nationale prøver, såvel som internationale prøver.

Og det har man så ud af et misforstået, men meget populært, forbud.

• footrot.flats
    footrot.flats Tilmeldt:
    jun 2013

#90   18. maj 2015 "Og så smuttede du lige udenom kupering af ører, Footrot. "

Nej det gjorde jeg nu ikke. Jeg beskæftiger mig bare ikke med dén slags kupering, for det har ingen relevans for mig, da det kun tjener et kosmetisk formål og desuden foretages længe efter nervebanerne i en hundehvalp er fuldt formede, og dermed ikke kan foretages uden smerte og gener forbundet dermed.
    (ganske som amputeringer, iøvrigt)

• #92   19. maj 2015 Nu gør det ene onde jo ikke det andet bedre.
    At der er racer, som er skamavlet til det sygelige, gør ikke kupering af andre racer mere etisk iorden. Det er et fejt argument at bringe ind i debatten, for det har ingen som helst relevans til emnet.
    Det vil være som at sige, det er iorden, at jeg slår min hund, for der er andre i verden som myrder hunde, dyr, ja endog mennesker.
    Det er særskilte debatter.
    Det er ikke iorden at myrde folk og dyr, men det er så sandelig heller ikke iorden at slå!

Det er ikke iorden, at avle hunde, så de ikke fungerer, for at opnå et ideal, men det er så sandelig heller ikke iorden at klippe og klistre på sin hund, så den passer et andet!

• #93   19. maj 2015 Ørekupering foretaget under ordnede forhold, kan ikke få mig op af stolen, ej heller kan halekupering af nyfødte hvalpe.

Jeg har ikke taget stilling til ,hvorvidt jeg selv kunne finde på, at købe en øre- eller halekuperet hund, da det ikke er aktuelt for nogle af mine racer eller de jeg kunne falde for.

Jeg har dog fundet ud af, at det er et meget kontroversielt emne. Jeg sælger bl.a smykker med hunderacer og har stand på mange DKK-udstillinger. Jeg har i mit sortiment en del modeller, hvor øre eller hale er kuperet og det kan virkelig forarge nogle hundeejere, har sågar oplevet at blive spyttet på af en kunde.
    En del kan dog godt se komikken, når jeg spørger om man så også skal male hængeører og lange haler på ældre kunstværker, der viser kuperede hunde smiley

Til slut, Ghini, min whippettæve, der er importeret fra Sverige, har fået kuperet vildtkløer som nyfødt og hvor ville jeg dog ønske det var tilladt for, hvor er det skønt ikke at skulle frygte skader på disse. Alfa min afdøde whippet, rev sine op flere gange og blev lappet sammen, div. dyrlæger ville ikke fjerne dem.

Ved ikke om det gælder længere, men første gang hun skadede en klo fortalte dyrlægen, at de skulle indberette kuperinger til de veterinære myndigheder og havde de for mange af slagsen kunne de få en påtale.

Alfa blev kun 6 år gammel, hendes mellemhånd var blød og sank sammen, de overfladiske bøjesener på begge poter var ødelagte og ingen dyrlæge, som jeg har talt med, har kunnet afvise, at der var en sammenhæng mellem de mange skader på vildtkløerne og de ødelagte bøjesener.

Ghini er forøvrigt den af mine whipper, som bruger sine forpoter mest i alle mulige og umulige sammenhænge, så jeg tvivler på hun har fantomsmerter smiley

• #95   19. maj 2015 Hvis liv ville I helst leve dobermannen i #70 eller denne hers?

profilbillede
  • Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#110   19. maj 2015 Tager folk tøj på deres hunde er folk ellers hurtige til at tage afstand. Den skal ikke behandles som et menneske osv. Kan ikke regne med at nogle der selv klipper i deres hunde er nogle af dem der bliver forarget.

Jeg syntes igen der er forskel på om man gør det for udseende skyld eller om man gør det for at hunden ikke skal komme til skade.

Med den logik må folk der vælger de her løsninger vil også syntes at det er ok at nogen vælger at opdrage hunden med at give den en på hovedet. Det er jo hurtig overstået og det er jo meget værre at der er folk der avler dårlige racer.

• #111   19. maj 2015 Jeg er da ked af at hører at min Dobermann ikke er en RIGTIG Dobermann smiley Hun har da fin fjong stambog og sine brugsegenskaber intakte. Jeg vil så vove den påstand at de Dobermanns, hvor hovedvægten er lagt på eksteriør og som leveres kuperede, men uden brugsegenskaber er dem der ikke er rigtige Dobermann's smiley Og sådan kan vi bliver ved smiley smiley smiley
    Mht ubehag efter kuperingen så kunne de to doberhvalpe jeg har oplevet med 'showkupering' altså ikke nøjes med bløde skumrør og vatrondeller i deres øre. Nej, de havde sg* ørene sat fast til et metalstativ, der var spændt fast på hovedet af dem, som de skulle rende rundt med 24/7. De ikke måtte tumle med hinanden andre hvalpe og de boede det meste af tiden i hver deres bur så ørestativerne ikke kom ud af 'kurs'. Engang imellem skulle alt tapehalløjet skiftes og det gjorde iflg ejer 'selvfølgelig ondt på dem for der kom jo hår med af'. Tænk at man var villig til det blot fordi ønsket var to dobere med fuld og flot kupering..... Om de var representative ved jeg ikke, men der er nok flere end de to der har sådan et hvalpeliv.
    For mig er det totalt et totalt forkert fokus at ændre på hundes udseende af rent kosmetiske grunde. Og for mig falder avl på ekstrem eksteriøre træk også i den kategori. Det tjener intet formål ud over 'smag og behag'. For mig kommer sundhed og brugsegenskaber i første række og først derefter eksteriør. Så om hundenes ører ser helt rigtige ud er FOR MIG absolut en bi-ting. Jeg kan tildels godt forstå halekupering af hunde, der er i øget risiko for at skade halerne under udførelse af et stykke arbejde. Og så længe det gøres inden centralnervesystemet er fuldt udviklet så har jeg svært ved at tro at der skulle opstå fantomsmerter. Og jeg ville som Kirsten H ønske at man stadig måtte fjerne vildtkløerne på helt små hvalpe. Min hanhund har flået sine halvt af 8 !!!! gange. Hver gang er yderst smertefuld og kræver akut behandling.

• #115   19. maj 2015 @Vaxhound: Ja, nemlig smiley
    ... og det er det jeg oponere imod.

• #117   19. maj 2015 @CF: "Jeg er åbenbart den eneste der udover at kunne se at det er etisk forkert at udsætte sin hund for at få klippet/skåret ørerne af, synes at både en dobberman og en GD ligner en halvsløj flagremus med kuperede øre. Det ser jo underligt kunstigt ud. " Nej, du er ikke den eneste, men mit udtryk var 'en karikatur af en hund'.....

• #119   19. maj 2015 Tænk sig at bekymre sig sådan om kupering af hunde. Samtidigt er der børn, som ikke må få en iphone.
    At folk ikke kan se parallellen mellem kupering og skodavl er trist, men det er ikke noget, jeg gider bekymre mig. Der så (helt ufatteligt) meget, kvinder ikke forstår. smiley

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#120   19. maj 2015 Søren. Det kunne jo tænkes at man er imod begge dele.

• #122   19. maj 2015 Jamen CF - det var en OVERDRIVELSE (det der med overdrivelse og forståelse smiley )

• #125   19. maj 2015 Ambull'en har aldrig været ørekuperet, men for år tilbage blev en del halekuperede. Jeg har aldrig set en ørekuperet ambull.

PS jeg havde fejlagtigt fået det indtryk, at ens munddiarré kunne valideres med flg.: "det var en OVERDRIVELSE " smiley

• #131   19. maj 2015 CF når du nu er så arg en modstander af kupering, burde så ikke have købt din hund et andet sted og på den måde have undladt at støtte halekupering?
    En dobermann har aldrig været og bliver aldrig en kamphund (forkerte kvalifikationer)

• #133   19. maj 2015 Om det er lovligt eller ej er en ren teknikalitet. Det ændrer da ikke på, om hunden skulle føle ubehag. Kom igen!

• #153   19. maj 2015 CF.
    Jeg bliver nu nødt til at rette dig lidt.
    Dobermann er ikke blevet avlet, eller brugt for den sags skyld, til at være såkaldt kamphund.
    Karl Dobermann, som manden hedder der fremavlede racen, var en gældsindriver som havde brug for en vagthund, og valgte derefter at tage hunde og avle på dem til han så fik sin dobermann. Det er så sidenhen blevet fundet ud af at dobermann så endnu mere frygtindgydende ud med kuperet hale og ører, (hvilket jeg ikke selv synes, vulle nærmere kalde det majestætisk) og derfor er det jo så blevet en "trend" .

Og til jer der snakker om at flad snudede hunde lever et dårligt liv med skavanker og har svært ved at trække vejret, må ikke have ejet sådan en race, eller haft virkelig dårlige oplevelser.
    Jeg er selv ejer af en mops, og har været mops ejer siden 2001, samt haft fransk bulldog. På intet tidspunkt i den periode har vi (min familie og jeg) haft mops med vejrtrækningsproblemer, eller skavanker, eller haft øjne der er poppet ud af hovedet. Ja min mops han snorker, men han har bestemt ikke svært ved at trække vejret, og det er faktisk sjældent han viser form for "ubehag" ved hans korte snude.
    Mine forældre har haft opdræt af mops siden 2002 og vi er (måske) en af de "sidste" opdrættere der ikke avler efter udseende.
    Med det sagt, så lyder det bare som om at nogle af jer mener at alle opdrættere af fladsnudede KUN går efter udseende og avler efter hvor glade man kan få deres ansigter smiley

• footrot.flats
    footrot.flats Tilmeldt:
    jun 2013

#155   19. maj 2015 "Men når alt kommer til alt så har en kuperet jagthundehale et formål. Det er vedtaget ved lov at de fem stående jagthunderacer, der statistisk set har flest haleskader, stadig må halekuperes. FORDI DET TJNER ET FORMÅL. At undgå svig og smerte. "

Det er så ikke helt korrekt.
    Det var bare de fem raceklubber der var bedst til lobbyarbejdet.

SKulle man kigge på antal skader og komplikationer forbundet hermed, så er der racer der er væsentligt hårdere ramt, end de 5 det er lovligt at kupere. Desværre var klubberne ikke gode nok til lobbyarbejdet.

• #159   19. maj 2015 Omkring OEB, så kan jeg ikke udtale mig omkring det, da jeg aldrig har haft den race, men vores mopse damer har altid klaret det rigtig flot, og vi har kun været ude i 4 kejsersnit i alt, som har været akutte, men det har ikke været pga. vejrtrækningsproblemer, men fordi der har været hvalpe der har været for store til at tæven selv kunne presse dem ud. Sådan er det jo desværre en gang i mellem, men dette kan jo ske for enhver race.

• #161   19. maj 2015 Jeg synes kupering er meget flot.
    Men kunne aldrig gøre det ved min hund.
    Dog taper jeg hans øre som nogen af jer åbenbart også er imod. Men han lider altså ingen nød.

profilbillede
  • #163   19. maj 2015 4 kejsersnit ud af hvor mange drægtigheder ? Man er nødt til at kende nævneren, hvis man skal kunne udtale sig om, hvorvidt et antal er 'mange' smiley
    Jeg har fx aldrig nogensinde oplevet eller hørt om en Irsk Terrier, der måtte have kejsersnit. Jeg har haft racen siden 1996 og kender vist alle opdrættere i DK smiley Så hvis en opdrættere fortalte at de havde haft 4 kejsersnit på 13 år så ville man tænke at de måtte gøre et eller andet helt galt. Men derfor kan det da godt være at det i mops-verdenen er meget flot. Nå, sidespring smiley
    At Herr Dobermanns hunde blev kuperede har intet med at de skulle se barske ud at gøre: det gjorde man simpelthen bare rent rutinemæssigt på mange hunde dengang. Fx blev Irsk Terrier og mange andre terrierracer også ørekuperet hvis man synes at ørene var for store. Det har aldrig tjent noget praktisk formål og man klippede temmelig meget øre af. 'Majestætiske' - et forøvrigt et meget pudsigt tillægsord at bruge om en stor, kærlig, klodset damptromle på speed smiley

• #165   19. maj 2015 Mette Marie.
    Jeg kan ikke give dig svar på hvor mange kuld der har været, men siden 2002 har "de gamle" som jeg kalder dem haft op til 3 kuld på et år (NEJ! ikke på samme tæve, men haft 3-4 tæver i løb omkring samme tid)
    Og ja, det er ret godt i mopse verden. Især fordi de er dumme til at føde selv.
    Vores tæver har altid fået et år hver gang til at komme sig oven på alt det de går igennem som en mor smiley

• #166   19. maj 2015 Isabelle fordi ellers sidder de sådan her

profilbillede
  • #167   19. maj 2015 Og de skal sidde sådan her

profilbillede
  • #168   19. maj 2015 Altså det er mine forældre jeg kalder for "de gamle" smiley

• #173   19. maj 2015 Jeg kan ikke fra mobilen se hvilke billeder du hentyder til Isabelle?

• #174   19. maj 2015 Argh Isabelle måske det giver mening når billede #166 er en pitbull og # 167 er en boxer så derfor skal deres øre ikke sidde ens og min boxers øre sidder som pittens

• #178   19. maj 2015 Jeg bliver drillet af familien, fordi jeg med whipperne er temmelig ørefikseret og under ingen omstændigheder kommer til at bruge Yota i avl med de ører hun render rundt med.
    Det skulle da lige være hvis, der sker et mirakel og hun pludselig bærer dem korrekt, hun kan godt, men det sker sjældent smiley

Jeg synes ikke hendes ørestilling gør noget som helst godt for racen, den ødelægger udtrykket i et ellers smukt fjæs.

Whippetører skal sidde som Ghinis smiley

profilbillede
  • #180   19. maj 2015 Isabelle- forstår du hvorfor jeg bruger tape?

• #181   19. maj 2015 Ginga - om du så brugte 50m gaffertape ville det ikke ændre på generne. Tape for at forme en avls-/udstillingshund er vel snyd, ikke? smiley

• #184   19. maj 2015 Det tror jeg ikke det er i boxer verden Søren.

• #186   19. maj 2015 Ja, der er en smule forskel Isabelle smiley
    Jeg synes Yotas ører er rædselsfulde og hun får ofte at vide, at hun kan være glad for at hun er sådan en sød hund, for ellers var hun blevet omplaceret, det tager hun ret roligt, hun må kende mig og mine trusler smiley
    Hendes ører folder helt korrekt, når hun lægger dem bagug og så er hun en smuk hund smiley

profilbillede
  • #187   19. maj 2015 Whippet ører kan ikke tapes i facon, flere har forsøgt og resultatet bliver derefter.

Det har jeg det fint med, for det fjerne ikke generne for dårlig ørestilling og det skal fjernes gennem avl.
    Jeg har fundet ud af hvor hendes ører kommer fra, så de linier er udelukket fremover. Hun havde forøvrigt helt korrekt ørestilling som hvalp.

Man behøver slet ikke kupere, der findes dyrlæger i Østeuropa, der operativt kan knække brusken i øret, så det bliver korrekt. Lovligt, nej det er det ikke så hun får lov til at beholde sine grimme ører smiley

• #190   20. maj 2015 Det er helt forkert at øre kupere. Det er lige så slemt som at lemlæste små drengebørn ved at omskære dem. Det er fuldkommen vanvid i mine øjne.

Hvis ikke ørerne kan stå selv, så er det bare ærgerligt. Hvis man ikke kan elske sin hund som den ser ud, så er der noget helt andet galt - Og det er ikke hunden der er noget galt med smiley

• #191   20. maj 2015 Synes måske at det er lige lovligt at overdrive ved at sammenligne omskæring af drenge, og kupering af ører, da det ene sker uden bedøvelse (mest inde for jødedommen) og det andet sker jo hvor hunden er bedøvet - hvis man altså antager at det er gjort hos en professionel (dyrlæge)

Altså jeg synes da min egen hund er pisse grim, ja han er så grim at han er grim en gang til. Og hvis jeg ikke havde fået ham af mine forældre, havde jeg da aldrig selv valgt at få en mops, men ville sgu aldrig gå ind og ændre på hans udseende, så ja, jeg forstår godt hvad du mener og siger smiley jeg elsker min hund, og hans grimme udseende er bare en charme hos mig smiley

• #194   20. maj 2015 Altså... min hund har jo ingen problemer med at samle en godbid op fra gulvet? Ej heller ude i græsset i haven, som endda er ret højt. Så det må være nogle ret mærkelig mops der kommer ind over disken hos dig. Han har heller ikke HD, patella, er overvægtig (hvilket altid er ejeren skyld) han trækker vejret uden problemer, hvis man tænker på racen han er, hans ryg er dejlig lige, og han er smidig i hans bevægelser når han går. Og hans næse er ikke tør, samt har han heller ikke svamp i hans næse fold, for igen, som ejer har man pligt til at sørge for at holde sin hund ren, der hvor den ikke selv kan.
    Allergi har han nu altså heller ikke - og vi har aldrig haft hunde med allergi i den tid vi har haft avl. Og vil gerne lige understrege at min hund er avls han. Oven i det så sætter min forældre kun hunde sammen der kan få de bedste gener frem, så man netop ikke får disse problemer, når man køber en race.
    Og som svar på dit "spørgsmål" om hvor vidt det er svært at finde en hund uden alle disse skavanker, nej ikke rigtig. Min mor har altid valgt den bedste tæve i et kuld, (når der har været tid til at skifte en "gammel" tæve ud - de går på pension når de er MAKS 6 år) og beholdt hende (nej selvfølgelig parrer min hund ikke hans hvalp, min mor har også andre han hunde) .
    Min mor har lige ledes fundet en ny og lækker han hund, da den anden avls han hun har er blevet for gammel, og skal også på pension. Den nye har heller ingen fejl eller mangler, ingen HD eller patella. Han er robust, glad og dejlig. Han er i lige så tip top stand som min egen han har.
    Og hvis vi har været så uheldige at få en tæve eller en han der senere har vist sig ikke at kunne bruges til avl, så har den hund heller ikke haft fået lov til at få et kuld.

• #195   20. maj 2015 Og hvis du går ind på min profil og ser på mine billeder af min mops, så kan du også se at hans øjne sidder hvor de skal og ikke "løber"

• #196   20. maj 2015 Mike/Vegas mor.

Min personlige holdning til en dobermann uden kuperet ører er faktisk at de ligner en forvokset gravhund. Syns ikke de er pæne, og de mister lidt deres majestætiske look.
    Jeg kan personligt bedst lide dem med kuperet.
    Lige som jeg bedst kan lide muskelhunde med hængeører . Heh smiley

• #200   20. maj 2015 Birder banden.
    De mops du får ind over disken, er det polske mops, mops uden tavle eller mops med stambøger på?
    Der er stor stor forskel på polske mops (udseende og sygdomme) end der er på danske, og med mops uden tavle kan du ikke være sikker på at der ikke er indavl, eller det er en uren race. Det har også meget at sige.
    Og den standard som du sender på det yuotuve link, er ikke den standard der er her i dk - man kan tydeligt se at det er amerikanske mops de har brugt. Og ja når man har været mopse ejer i mange år, så er det tydeligt at se forskel på danske og udenlandske hunde.
    Og det med at de popper ud af hovedet ? Det er aldrig sket for os, og vi har aldrig fået reklamation på en mops hvor øjnene er hoppet ud af hovedet på hunden ? Der skal altså en del til og stor kraft, før man kan presse et øje ud af hovedet på en mops.

• #201   20. maj 2015 CF
    Mange tak for komplimentet. Altså jeg synes da også selv at han er flot af en mops at være. Har da set nogle hvor jeg tænker. Åh gud. smiley
    Men jeg har aldrig decideret stødt ind i en mops der har haft skavanker

• #204   20. maj 2015 Hvad har svømning med sagen at gøre?

• #205   20. maj 2015 Jeg siger ikke at han har perfekt vejrtrækning, men han er satanedeme heller ikke besværet ved det.
    Han har den vejrtrækning en sund mops skal have. Og så lukker jeg den her.

• #209   20. maj 2015 Jeg synes ikke det er at overdrive at sammenligne kupering af ørene med omskæring. Begge ting er pga. noget overfladisk hurlumhej.

Jeg synes sgu det er en smule grotesk at man vil ændre en hunds udseende, bare for man kan få det bedre med sig selv. Det tjener intet formål udover nogen mener det er pænere, og det kan godt sætte et horn i siden på mig smiley

• #217   20. maj 2015 Omskæring (M/K) er til for at nedsætte sexuel nydelse, og det virker. Hvilket er trist.

• #228   20. maj 2015 Isabelle- jeg kender en der er blevet omskåren frivilligt grundet han synes det er pænt. smiley

• #231   20. maj 2015 Og for mænd der bliver den så vidt jeg ved ikke nedsat i følelsen tværtimod

• #233   20. maj 2015 Følsomheden bliver klart nedsat, da huden jo bliver tykkere der hvor forhuden skulle have været, for at beskytte området.

• #234   20. maj 2015 Jeg kender jo ham som har fået det gjort selv men også en som fik det pga forsnævring mener jeg og det var vidst tidligt og det er ham der har nævnt at han ingen problemer har. Ham den anden der fik det gjort fordi han synes det var pænt har jeg ikke rigtig snakket med længe men han har aldrig klaget mig bekendt

• #236   20. maj 2015 Ubegrænsede lyst?

Galdeblæren er totalt unødvendig, og lider man af galdesten kan det være en lettelse at få den fjernet.

• #239   21. maj 2015 @BATDOG

Galden er et reservoir for den galde leveren producerer, og er ikke nødvendig for at din krop fungerer. Galden skal nok produceres alligevel. Ved fed mad vil galdeblæren typisk frigive den galde den har gemt på til at hjælpe med fordøjelsen. Galdens funktion er noget helt andet, og nok den du forveksler med galdeblæren.

Galdestens anfald sammenlignes ofte med fødselssmerter - Det er i hvert fald noget af det mest smertefulde jeg har oplevet, og jeg er ikke pivet. Så jeg kan godt forstå man vælger at fjerne galdeblæren for nogen patienter. Og nu er operationen 100% frivillig, så om lægen vil skære i dig eller ej er hamrende ligegyldigt.

Med det sagt synes jeg ikke vi skal afspore tråden yderligere smiley

Kommentér på:
kuperet ører/hale?

Annonce