16. jan 2012 Følger: 15 Følgere: 16 Hunde: 5 Emner: 24 Svar: 217
Hjælp til overvægt på lille hund Hjælp til overvægt på lille hund
Hej alle i fantastiske hunde mennesker
Jeg er desværre kommet til det punkt eller stadie, hvor jeg godt kunne bruge lidt hjælp, angående vores lille Yorkshire terrier Betsy.
Betsy er en steriliseret hunhund, som er 7 år gammel. Hun er glad, og livlig nok, men hun er altså blevet for tyk.
Billedet er taget da hun var slank:) Jeg finder lige et af hende nu, og ligger op. Så tror jeg altså også i kan se det.
På dette billede vejer hun ca. 2,5.
Hun vejer godt og vel 3,6 kg. Og hun skal gerne ligge på 2,5 - 2,8 kg. Så det er meget.
Jeg har efterhånden prøvet alt. Kørt slankekost osv. Flere gå turer. Men intet hjælper.
Dyrlægen synes jeg kun skal give hende pate, da det er et godt slanke produkt (siger hun) fordi der er så meget vand i.
Betsy får lidt pate til morgen, og tørfoder til aften.
Og vi har ikke tænkt os kun at give hende pate, da det lyder af alt for meget hun så skal have synes jeg.
Men lidt mere pate og lidt mindre tørfoder kan vi godt gå med til.
Det pate vi giver hende er lidt forskelligt, men det er pate af bedste kvalitet, det med mest protein i (kød). Tørfoderet hun får er specific Adult Small Breed.
Mit spørgsmål lyder:
Hvor mange gram synes i jeg skal give hende af tørfoderet?
Hvor mange gram af pate synes i jeg skal give hende?
Jeg synes det er meget svært med sådan en lille størelse. For jeg vil jo helst ikke give hende for lidt.
Men jeg ved hvor meget det kan snyde. Min store hund, som vejer 27 kilo, får heller ikke særligt meget. Men når det er i huset får hun gulerødder og kartofler osv. som også fylder og mætter for hende.
Jeg har ind da sat hendes madforbrug op en overgang fordi jeg synes godt nok det lyd at lidt. Men så tog hun på. (Hun er labrador/irsk setter)
Jeg håber i kan hjælpe mig.
Betsy er ikke den store aktive hund. Hun ligger vel på normalen, eller lidt under.
Hilsen Denise
jan 2012
Følger: 15 Følgere: 16 Hunde: 5 Emner: 24 Svar: 217
jan 2012
jan 2012
jan 2012
jan 2012
jan 2012
Jeg ved ikke om man rigtig kan se det. Hun er jo lækker:) hehe
Men man kan i hvert mærke det når man rør hende. Det er lige før man helt kommer i tvivl om hun har knogler, hehe.
jan 2012
Har du et godt bud på hvor mange gram jeg skal give hende af tørfoder og pate?
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.124
jun 2009
Følger: 50 Følgere: 253 Hunde: 3 Emner: 426 Svar: 10.616
Tager hun på, sæt det længere ned, taber hun sig, så er I på rette spor.
Der er ikke nogen bestemt mængde man /skal/ give sin hund.
kig på hende og fodr derefter.
jan 2012
Før hen, fik hun 50 g, tørfoder plus en spiseske pate om morgen.
Men det er for meget. Så røg hun ned på 30 g, tørfoder og godt og vel 35 g pate. Men der sker ingen ting.
VI har også prøvet slankefoder. Hvor hun kun fik 40 g slankefoder om dagen og ikke andet. Men det har heller ikke hjulpet. Andet ind at hun var sulten hele tiden. OG der fik hun også grønt.
jan 2012
Det kunne bare være så lækkeret at hjælpe hende ned i vægt. Jeg kæmper selv med vægten, og det er sgu ikke sjovt. Jeg kan mærke på hende at hun har taget på. Hun puster bare hun har gået i fem min.
Jeg har som skrevet lige været ved dyrlæge. Og fik af vide at hun er en sund og rigtig dejlig hund. Men at det nok ikke vil holde ved hvis hun ikke taber sig.
jan 2012
Caroline J
Mener der står 50 eller 45 g om dagen. Men hun får jo som sagt også lidt pate om morgen, og det er hun meget glad for. Og det er der jeg synes det bliver svært.
Min dyrlæge sagde at hvis hun kun fik pate skulle hun have en pate om dagen, og den er ca. på 300 g. Det synes jeg altså er alt for meget, uanset hvor meget vand der så er i. på andre pate står der at de skal have 60 g, per kilo de vejer. Selv det synes jeg lyder af meget.
Så det er derfor jeg er lidt i vildrede.
jan 2012
Caroline J
Hvis vi så snakker om kun pate og meget lidt tørfoder. (Som min dyrlæge jo har forslået) Hvor mange gram pate vil du så give hende ved siden af 15 - 20 gram tørfoder?
aug 2008
Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 104 Svar: 5.000
Man kan også skære lige så langsomt ned på fodermængden, så er hunden knap så sulten som hvis man pludselige lige fodrer med 1/4 mindre.
Leg er jo også rigtig godt til at få lidt motion.
Lia skal også tage sig et par kilo. Poteskade og to gange feriepasning af mine forældre har sat sine spor.
jan 2012
Ja hun vil godt spise råt. De får også råt kød en gang i mellem. Men det er mere som snak.
jan 2012
Caroline J
Æv:) Jeg ved nemlig heller ikke så meget om det.
Der andre som har et godt bud på hvor meget pate jeg skal give hende ved siden af 15-20 gram tørfoder???
M.I
Det lyder faktisk smart. Det vil jeg prøve, altså med vand på.
Men går det ud over deres tænder?
Hvor mange gram tørfoder vil du mene vil være passende?
jun 2006
Følger: 4 Følgere: 68 Hunde: 5 Emner: 907 Svar: 17.422
jul 2006
Følger: 34 Følgere: 963 Hunde: 8 Emner: 240 Svar: 9.475
jan 2012
Når vi går tur er det også for det meste i skoven osv. Men hun er den mest kedelig hund kan jeg godt sige dig. Hvis hun har sat sig i hovedet at hun ikke gider, så gider hun ikke. Så kan jeg står med en god blod (som hun elsker at lege med) eller lækkeret kylling.
Men det har måske noget at gøre med hendes opvækst.
Hun er en speciel hund.
Men når hun så har lyst. Så leger vi med bold, på græsplænen og hun elsker det.
Hun får dette tilbud flere gange om dagen. OG det er for det meste måske kun en af gangene hun gider. og det er i max 5 min. så vil hun heller bare gå og æde græs og snuse osv.
Gå turene i skoven, løber min store hund jo rundt, ind i mellem træerne osv. Men Betsy går lige bagved mig, og hvis jeg løber lidt eller går hurtigere går hun stadig i det tempo som passer hende.
Hun elsker alt slags mad faktisk. Gulerødder og i sær kartofler det er hendes livret sammen med kylling. salatblade er også begyndt at vække hendes interesse:)
jul 2006
aug 2008
Jeg ved ikke hvor mange gram der vil være passende, det kommer an på hund og foder. Har kun vejet Lias foder to gange og det var da vi fik hende som hvalp, og så da vi gik fra hvalpefoder til voksenfoder, men jeg ved at hun får noget mindre end anbefalingen på posen for at opretholde normalvægt. Jeg mærker på hende og tager hun på, så skærer jeg ned på foderet, bliver hun for slank så får hun lidt mere. Den eneste grund til at jeg ved hun skal tabe sig omkring 2 kilo er fordi vi lige har været til dyrlæge for at få hende vaccineret.
jan 2012
Betsy er en meget speciel dame. Inde på min side kan i læse om hendes opvækst. Hun har ikke haft en god start på livet. Så vi har lært herhjemme at vi ikke presser eller tvinger hende til noget hun ikke vil. For hvis vi begynder at gør det mister vi hendes tillid. (Har jeg desværre prøvet)
Min store hund Gaby, har også haft problemer med sin vægt. Men hun er en meget aktiv hund, og elsker at løbe. Jeg kan få hende til alt. I sær hvis hun bliver lokket til det med mad eller leg. Men sådan er Betsy desværre ikke.
Betsy har heller ikke særlig god kondition. Og jeg tror det hænger sammen med at hun ikke gider. Så måske kommer hendes motionslyst når hun har tabt sig lidt:)
jun 2006
Følger: 4 Følgere: 68 Hunde: 5 Emner: 907 Svar: 17.422
Altså samme tempo i længere tid.
Hun behøver jo ikke tosse rundt efter en bold for at få motion.
aug 2008
jan 2012
I dag har hun været rigtig vild og glad, og jeg tror hun løb godt og vel 10 min, uden de store pauser. Så der er også gode dage for Betsy:)
Men i morgen kan det være det helt modsatte. Man ved aldrig med hende.
Og vil ærligt indrømme, at det er altså sjovere at gå tur med en glad og lystig hund end en sur, mut en.
jan 2012
Jo vi går gode lange ture, næsten hverdag. Jeg har en god rute som godt og vel tager 30 min. i et pænt tempo. ca. 5 kilometer. Den går vi to gange ca. Mig og min store hund altså. Betsy kommer med hver gang. Men hun ødelægger turen for den store, hvis det ikke passer hende at gå den tur i dag. Så sætter hun sig, og er stædig.
Den bedste rute for Betsy er når vi tager i skoven. Det gør jeg ca. hver anden dag. Så går jeg godt og vel i et par timer i skoven og på engen, og har bold med til hende. Her kan den store hund løbe i sit tempo og Betsy i sit.
OG her sætter hun sig ikke når hun ikke vil mere. fordi hun ved jeg bare forsætter.
jul 2006
jan 2012
jul 2006
jan 2012
Jeg vil begynde på dem og prøve mig lidt frem
Vi skulle jo gerne have lille Betsy i mange, mange år endnu.
Så endnu en gang tak, og skriv gerne hvis i får flere ideer:)
jan 2012
Alle hunde er ikke ens. Og nogle hunde har bestemte sind.
Jeg har prøvet at skrive hvordan min hund er, både angående aktivitet osv.
Jeg skrev også at der nok er en forklaring på at hun er som hun er, med den opvækst hun har haft, hvor jeg skrev at hvis folk ikke forstod dette, kunne de læse om hende på min side.
Jeg har også skrevet at vi dyrker motion, hverdag. Jeg har en stor hund som har brug for at røre sig. Og pt en hund i pleje, hvor vi kan tale om dovne ejer. I forhold til plejehunden, er Betsy en meget aktiv hund.
Jeg har også taget rådene til mig.
Men i mit hoved er det du kommer med ikke andet end fordomme, og prøver at belærer mig hvordan jeg er som hundeejer. OG det er ikke det som jeg har bedt hjælp til.
feb 2007
Følger: 36 Følgere: 54 Hunde: 4 Emner: 78 Svar: 2.734
Hvordan ser det ud med godbidder og ben i løbet af en uge??
jul 2006
jan 2012
Hvis jeg skruer for meget ned for hendes mad er hun meget sulten ja. Godbidder for mine hunde ret sjældent. Så er næsten 100 på at det ikke er det.
Hun får nok for meget tørfoder, men synes jo det ser ud af så lidt, og vil helst ikke have hun får for lidt. Så det er lidt svært.
jan 2012
Hun får det nogle gange i en bold, altså tørfoderet.
Men ja, det var også en ide at hun måske skulle begynde at arbejde for det.
Min store hund, for næsten altid sit ene måltid på græsplænen:)
Aktiv, er hun når det passer hende. Det kommer an på hvordan hendes humør er. Vi går gode lange ture hverdag. Og gerne i skoven på et par timer hver anden.
jan 2012
Det med lyde er hun ikke så god til. Så bliver hun bange. Men kender godt ideen med flasken, brugte den til min store hund da hun var hvalp. Og hun elskede det:)
Nej det svære med at bo ved havet:( Hun er ellers rigtig god til og svømme og kan godt lide det:) Så det er rigtig træls. For det er en god sport når man er overvægtig. Skal selv begynde her til Agust, da jeg også skal tabe mig..
feb 2007
Følger: 36 Følgere: 54 Hunde: 4 Emner: 78 Svar: 2.734
aug 2008
Herudover får hun rå ben en gang imellem og de dage hun ikke får rå ben, får hun et lille oksehudsben eller andet tilsvarende som hun kan ligge og hygge sig med om aftenen. Vi bruger tørfoderet som træningsgodbidder, så det er begrænset hvor meget mere der ryger ned.
Igen, så kommer det jo an på tørfodermærket og hunden, men kigger man på mængden af tørfoder, så kan det snyde meget fordi man næsten altid synes det ikke ser ud af noget.
F.eks. troede mine forældre da de passede Lia at jeg måtte have fortalt dem forkert angående hvor meget hun skulle have, for det var da alt for lidt! Så de gav hende det dobbelte, plus alt det løse (rundstykker, leverpostejsmadder, kylling, guffer "bedstefar" havde købt). Herudover er det meget begrænset hvor meget motion hun får når de passer hende, så det undrer jo ingen at kræet er blevet "rumlefed".
Det var godt min mor brokkede sig over at min far fodrede dyrene alt for lidt, for ellers var det ikke gået op for mig at de var blevet overfodret, selvom jeg godt nok synes der var et stort svind i bøtterne med katte- og hundefoder.
mar 2013
Følger: 13 Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 18 Svar: 309
Jeg synes at 50 gram lyder af en del, hvad er det mon i dl en hel? Min Cavalier får 1 1/2 dl foder om dagen, jeg aner ikke om det passer med det der står på posen for hvis ens hund tager på så får den for meget at spise, så simpelt er det...
Jeg ville sætte hunden mere ned i foder og INGEN pate jeg ser det som værende noget der feder...
Kaster hun sig over skålen når hun får mad?
jul 2015
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 1 Svar: 22
jun 2008
Følger: 29 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 46 Svar: 2.921
Herudover får hun alle de gulerødder hun kan æde som supplement.
Til træning belønnes hun primært med legetøj eller med tørpiller eler gulerodsstykker
jan 2012
Thagii
Min dyrlæge synes jeg skal give pate. Hun synes ind da, at jeg kun skal give pate, men det gør jeg ikke. Min erfaring med pate er at det er et fint produkt, i sær dem i god kvalitet, og fedtindholdet er heller ikke så stort.
Så hun får stadig en smule pate til morgenmad, får det er hun glad for:) Og synes også hun stadig skal have noget som hun er rigtig glad for.
Ja hun spiser sin mad med det samme. Pate ryger noget hurtigere, men tørfoderet også pænt stærkt.
Vi har en hund i familie pleje lige nu, som er van til at have sin mad stående. Det kan han ikke her, da det så bliver spist af mine to hunde.
Han bliver tilbudt nogle gange om dagen. Men hvis jeg glemmer at fjerne det, springer Betsy over det, og hun kan spise det hurtigt kan jeg godt sige:)
Katrine
Vi har prøvet rigtig mange forskellige slags foder. Men dette er det bedste til hendes mave. Vi har også prøvet kronfrit, og hjemmelavet. Men dette fungere hun bedst på.
Anna G
Det var virkelig en hjælp. For her har jeg noget at sammenligne med:) Tussen tak.
Ja så får hun jo virkelig for meget den lille Betsy. Hvordan synes du det lyder at give hende 15 -20 gram tørfoder plus 30 gram pate?? tror du det er for lidt eller meget ?
Eller synes du måske 25 gram tørfoder og 15 gram pate?
jan 2012
Okay. Så kan jeg bedre forstå hvad min dyrlæge mente om min den store hund:)
Hun sagde hun var flot, men da hun rørte ved hende sagde hun også at hun ikke må blive tykkere. Hun er ikke overvægtig nu, men hun har tendens til det. (Labrador blanding) Hun vejer ca. 27 kilo og får 200 gram om dagen. Men det foder hun får pt, er fedtindholdet også en del højere ind det hun normalt har fået.
Så vi må lige motionere noget mere hende og mig:) hehe
Hov et sidespor
jun 2008
Følger: 29 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 46 Svar: 2.921
jan 2012
Altså jeg går faktisk ikke særligt hurtigt.
Men glemte også at sige at det tager ca os 20 min ud og 20 min hjem:) hehe ca.
Og jeg siger heller ikke hun er dovn. Hun er bare lidt speciel. Altså jeg går så jeg selv for pulsen op, men det er en tur som hundene bestemmer. Siges på den måde at de "læser avisen også" eller det gør Betsy ikke, hun går bare. Men Gaby gør.:)
feb 2013
Følger: 8 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 84 Svar: 7.554
Jeg går altid med et gps ur på mine ture. Min hastighed er 5.5-6 km/t. Og jeg går altså ikke og slendre men i temmelig rask gang
Men altså det med at tabe sig det er i bund og grund et spørgsmål om at bruge mere energi end man intager.
Hvor tit kommer Betsy til at spise jeres plejehunds mad ? Jeg oplever ofte at folk, der ikke kan få slanket vovse glemmer alle de andre ting end lige præcis foderet som hunden indtager.
Mht om der findes 'dovne hunde' så havde jeg præcis samme syn på det som Zarah. Indtil jeg selv kom til at eje en
aug 2008
Hjælp til overvægt på lille hund