{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.293 visninger | Oprettet:

Dagsprogram for overvægtig hund {{forumTopicSubject}}

Vores ene hund er overvægtig (meget...) og hans slankekur går ualmindeligt langsomt.
Jeg kunne derfor godt tænke mig nogle fif, til hvordan hans dagsprogram kan omlægges.

Der er tale om en knap 8 års kastreret Golden han, Bamse. Han er omplaceringshund, vi har haft ham i små 3 år, og er umiddelbart hans 4. hjem.
Vi har fået fortalt, at han ikke altid har haft det lige godt. Tidligere ejer havde ham 1 år, og han var undervægtig da hun overtog ham.

Lige nu går han tur på et tidspunkt mellem 12 - 16, hvor vi går i minimum en time med et godt tempo (ca. 5 km), og igen kl. 21, hvor vi dog kun går 1.5-2 km, da vores anden hund er med på den tur. De går dog fri på aftenturen, og Bamse bliver sendt rundt, så han alligevel får en del mere motion end de knap 2 km.
Vi har stor have, som han er aktiv i nok omkring 2-4 timer dagligt.

Han får 250 g. foder, ud af de 400 g. han burde få, hvilket gør, at han render rundt og er konstant sulten. Han får kun mad en gang dagligt.
Vi har købt nyt foder, som han ryger over på snarest.

Hvor ligger min fejl, i forhold til hans slankekur? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dagsprogram for overvægtig hund
  • Hunden
    Hunden Tilmeldt:
    jan 2013

    Følger: 1 Emner: 8 Svar: 492
    #1   18. okt 2015 Får han slankefoder?
    Og man kan med fordel dele dags portionen i 2, så går der ikke så lang tid mellem han får mad
    Og har i snakket med dyrlægen? Måske han/hun har nogle forslag som kan hjælpe.

    Tænker, får han kun 2 gå ture? Ellers kan dette måske sættes op.
    Vand løbebånd er også godt.
    Men det tager tid. smiley

    Held og lykke. Og dejligt i har taget ham til jer til trods for hans fortid. Stor respekt. smiley


  • #2   18. okt 2015 Klunte har også været overvægtig - han var oppe på næsten 21 kg., men er nu nede på 14 kg. Han fik også god motion, som du nævner - men han fik en speciel diæet foder fra dyrlægen, hvor han fik mad fordelt ud over 3 portioner om dagen, og så med gulerødder i, for at han lige netop ikke skulle gå og være sulten smiley

  • #3   18. okt 2015 Det nye foder er slankefoder. Dyrlægen havde været med inden over, men siger at vi skal fortsætte. Jeg synes bare at det går meget langsomt i forhold til hvad det har gjort ved den anden, dengang han skulle slankes. Men han er også den første kastrat vi har, det gør nok en forskel smiley

    Jeg arbejder på at sætte gåturene op, men han er noget nervøs ved at gå alene, uden vores anden hund er med, så vi tager det stille og roligt.

    Tusinde tak for dit svar og din ros smiley


  • Hunden
    Hunden Tilmeldt:
    jan 2013

    Følger: 1 Emner: 8 Svar: 492
    #4   18. okt 2015 Er sikker på i gør et stort stykke arbejde. smiley

    Hvad med svømning? Er det noget han kunne finde interessant? Det er også god motion. smiley


  • #5   18. okt 2015 Kan du huske hvad foderet hed And? smiley

  • #6   18. okt 2015 Nej, det kan jeg desværre ikke. Men jeg kan finde ud af det i morgen, hvis det er? smiley Jeg ved, at min mor har skrevet det ned et eller andet sted.

  • #7   18. okt 2015 Hvis du kan, så må du meget gerne! smiley

    Tak Anne. Han er desværre ikke særlig tryg ved vand, så det bliver nok en udfordring smiley


  • #8   18. okt 2015 Jep, skal nok lige fange min mutti i morgen så smiley .. Det tog også tid for Klunte, før han begyndte at tabe sig. Men da han langsomt fik mere energi, var han automatisk mere aktiv, og så gik det stærkt smiley .. Han er også kastrat smiley

  • Hunden
    Hunden Tilmeldt:
    jan 2013

    Følger: 1 Emner: 8 Svar: 492
    #9   18. okt 2015 Okay så dur det ikke.
    Men held og lykke med det. smiley


  • #13   18. okt 2015 Hvad vejer han og hvad burde han veje?
    Keg kender ikke så meget til goldens. Men jeg tænkte umiddelbart at 400gram ville være alt alt for meget. Og selv 250 gram lyder i mine øre som vedligeholdelses portion. Vores hyperaktive schæfertæve på 35 kg får 400 gram. Vires alm. Aktive schæfertæve på ca 30 kg får 275. Der er selvfølgelig forskel på foder.
    Er en Golden oppe i samme vægtstørrelse ?


  • #16   18. okt 2015 jeg ville også anbefale at fodre 2 eller 3 gange i stedet for en, og fylde kogte grøntsager i: gulerødder, ærter, spinat, blomkål etc. - det giver et mere stabilt blodsukker/mere stabil energi smiley

    man taber sig på den sunde måde ved at øge motion og give den mængde foder, som passer til hvad kroppen skal bruge.

    man taber sig på den usunde måde ved at øge motion/ikke motionere og sulte kroppen for den næring den har brug for, ved at spise alt for lidt kalorier/næringsstoffer.

    det er værd at huske, når man sætter sin hund på slankekur smiley


  • #21   18. okt 2015 Hvor får du det antal gram han burde have fra? Er det fra pakken? Min erfaring med tørfoder er at hunden skal have langt mindre end den anbefalede mængde - også selvom den ikke har brug for at slanke sig. Så vidt jeg husker får Lia ca. 170-190 gram pr. dag af sit foder (normal foder), mens anbefalingerne for en hund på hendes størrelse er 295 gram.

    Jeg fodrer to gange om dagen, halvdelen får hun som godbidder/træningsgodbidder i løbet af dagen og halvdelen får hun om aftenen. Virker hun meget sulten så hælder jeg vand over foderet, så det kommer til at fylde mere i maven - og så får hun f.eks. en gulerod at gnaske i.


  • #22   18. okt 2015 Motion er rigtig godt til at udvikle muskler og ja, det øger forbrændingen en smule. Men det er ikke det der gør at han taber sig væsentligt, der er det maden, der må i fokus.

    Der er naturligvis forskel på foder, men din hund får mere end mine to sportshunde gør. Hvad der står af vejledning på posen kan ikke bruges til noget. Der er KUN at se på hunden - og taber den sig ikke er der kun to muligheder.
    Enten er fodermængden for høj og så må den ned eller også har den forstyrrelser i de hormoner, der stimulerer dens stofskifte.
    Jeg håber meget, at dyrlægen allerede har undersøgt det.

    Ned med fodermængderne. Simpelthen. Og naturligvis op med aktiviteterne - både til at øge forbrænding men også til at forbedre hundens generelle stamina og velbefindende.


  • #23   18. okt 2015 Nå ja - lad ham arbejde for føden smiley

    Lad ham søge den selv, lave lydighedsøvelser for den og lignende.

    Lad ham ikke passivt æde af en skål en gang om dagen, men lav opgaver over hele dagen han skal løse.


  • #24   18. okt 2015 Vil dele hans mad ud på to portioner. Du kan tilføje grøntsager eller evt. rå gulerødder til hans kost.

  • #25   18. okt 2015 Gulerødder i store mængder har været løsningen her i huset - så da Barley skulle tabe sig, lærte han at spise rå gulerødder, og så fik han lov til at gufle en masse af dem, så han netop ikke gik og var sulten konstant.
    Den eneste "bivirkning" er at han idag er gulerodsnarkoman, men det betyder også at det er lettere at holde vægten.


  • #27   18. okt 2015 Jeg prøver lige at svare alle i én besked, da det er meget det samme der bliver spurgt om. I må råbe højt hvis jeg har overset jer smiley

    Jeg har fulgt vejledningen på foderpakken, men hvis det er helt hen i vejret og for meget, er det jo klart det går så langsomt..
    Det er faktisk mål fra et foderbæger... Jeg skaffer lige en vægt.

    Jeg har også altid lært, godt nok i forhold til mennesker, at maden skal fordeles ud, for at forbrændingen holdes oppe. Men de dyrlæger vi har været hos og spurgt i forhold til vægttab, siger at han kun skal fodres en gang dagligt, og derfor har vi forsøgt dette.
    Men det bliver lavet om med det samme, og der ryger grøntsager i også.

    Han vejede 56 kg sidst vi var hos dyrlægen. Han er en meget stor Golden, og vejede 45 da vi fik ham, og der ville et kg eller 3 ekstra ikke skade. Så jeg tror, at hans ideel vægt er 47-48 kg.

    Han er ikke særlig tryg ved nye ting, så alt ting til sin tid. Han er utryg ved ikke at være sammen med vores anden hund, og han er nervøs ved at køre bil for bagefter at komme ud til fremmede mennesker. Så svømning er ikke en mulighed som situationen er lige nu.
    Han løber rundt i haven, leger med bold eller anden aktivitet, træning/øvelser og hvad vi ellers kan finde på.

    Hvor mange g. foder vil i ca. sige han skal ned på så? Han ryger over på Royal Canin Labrador Retriever Sterilised, men umiddelbart ser fodervejledningen rimelig ens ud..


  • #28   18. okt 2015 47-48 kg for en golden lyder meget meget voldsomt....



  • #30   18. okt 2015 Ja, og det er det også. Vores anden vejer 34, og han er egentlig også ret stor. Men Bamse er i hvert fald 10 cm. højere end ham. Han er den største golden jeg nogensinde har set.. Men han måtte gerne tage lidt på da han vejede 45 (hvilket også er meget for en golden), så tror ikke 47 kg er helt skudt ved siden af, selvom det lyder vildt smiley

  • #31   18. okt 2015 Husker du at gå efter hundens idealvægt, når du tjekker mængden på posen eller tjekker du efter hundens vægt?

  • #33   18. okt 2015 Groft sagt, så får hunden for meget, hvis den ikke taber sig. Når han er kastreret, så skal han helt sikkert have endnu mindre end der står på skemaet, da det let ændrer på forbrændingen.


  • #34   18. okt 2015 Jeg kigger efter idealvægten, eller faktisk lidt under. Han burde få ca. 400 g. ved en vægt på 44 kg. I hvert fald i følge vejledningen på foderet.

    Vi har stamtavle på ham, han er fra Kennel Lapija. Men ja.. Det er lidt mystisk, og vi har også snakket om i sjov, om han var blandet med Hovawart smiley


  • #36   18. okt 2015 min labrador kastrat får 140-180 g foder dagligt, fordelt på to måltider. Vi går og løber en del, men får han bare en smule mere mad, så tager han lynhurtigt på...
    Så mindre mad og mere motion er vejen frem, hvilket du også har fundet ud af

    Lige et spørgsmål, de billeder på hans profil, hvornår er de fra og hvad synes du om hans vægt der?


  • #37   18. okt 2015 Er der taget stofskifte blodprøver?

  • #38   18. okt 2015 De er fra sommeren 2014, og han skal tabe sig smiley

    Der er ikke taget prøver smiley


  • #39   19. okt 2015 Mike/Vegas mor: det er min overbevisning, at det sundeste er at give den fodermængde hvor kroppen får alle de næringsstoffer som den har brug for, og så dyrke motion. Hvis kroppen er i underskud af energi og næringsstoffer, samtidig med man øger motionen, så stresser man virkelig sin krop ud, fordi den heletiden hungrer efter flere næringsstoffer og mere energi. Man bygger jo kondition og muskler på. Det kræver altså energi. Så hellere tabe vægten langsomt i det tempo kroppen kan klare, mens den udvikler sin form, end at stresse den ud med mega meget ekstra motion og halvt så lidt mad. hvor vægten ryger hurtigt ned. Chancen er at den øges igen, så snart man begynder at indtage den korrekte mængde næring igen, fordi kroppen er i underskud.

    Styrtkure gavner hverken hunde eller mennesker på lang sigt smiley


Kommentér på:
Dagsprogram for overvægtig hund

Annonce