Sundhed, eller mangel på samme hos mops...? {{forumTopicSubject}}
Ja, hvordan står det egentlig til med sundheden hos mops? Jeg kom til at tænke på det grundet diverse tråde/indlæg om bulldogs.
Så vidt jeg ved er de disponeret for en del af de samme ting som bulldogs, altså HD, allergi/hudlidelser, problemer med vejrtrækningen og Patella lux. Måske er der mere...?
Men hvordan er sygdomsfrekvensen i racen, og tager opdrætterne sundheden seriøst? Eller er det det samme lal som hos bulldoggerne ?
Jeg tjekkede de kuld der er på DKK's hvalpeliste, og der var forældrene vist kun testet for patella lux., hvis de overhovedet var tjekket. Dog er der kun 3 kuld pt. og det kan man jo ikke bruge til meget ift.statistik.
dec 2008
Følger: 20 Følgere: 55 Hunde: 2 Annoncer: 10 Emner: 224 Svar: 10.227
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.111
De mops jeg møder er typisk meget overvægtige, men det skyldes dum ejer og ikke opdrættet.
dec 2008
Følger: 20 Følgere: 55 Hunde: 2 Annoncer: 10 Emner: 224 Svar: 10.227
mar 2015
Følger: 11 Følgere: 9 Hunde: 2 Svar: 430
Kan huske der var en herinde for efterhånden mange år siden som vist tog sundheden ret seriøst men ellers tror jeg det er ala bulldog - vender det blinde øje til...
mar 2015
Følger: 11 Følgere: 9 Hunde: 2 Svar: 430
Tror du skal læse indlægget igen, for du svarer på noget helt andet end det der bliver spurgt om
maj 2007
jun 2010
Følger: 81 Følgere: 87 Hunde: 1 Emner: 130 Svar: 1.329
Hun fejler ikke som sådan noget og har ikke et kæmpe åndedræts besvær som jeg har set hos nogle andre. Min mor mistænker hende dog for at være næsten blind på det ene øje..
Aner ikke særlig meget om de forskellige DKK opdrætter og deres etik.
maj 2007
Men jeg vil da genre vide hvad opdrætterne tester for.
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.929
Nå, men min meget begrænsede erfaring med mops, er at det er mere eller mindre samme historie som ved FB. Jeg er stødt på et par stykker der ikke var helt handicappede, men overvejende har det været hunde der "rallede" og som jeg udfra adfærd og bevægelsesmønster kunne gætte på måske/måske ikke havde problemer i enten ryg/lænd eller hofter, men eftersom de ikke er blevet testet for den slags, er det jo svært at spå om.
Men jeg er kun stødt på et begrænset antal, så det er ikke rigtigt nok til statistik.
Mit indtryk både fra IRL møder og på nettet, er at rigtig mange ikke opfatter vejrtrækning som et problem, så længe hunden er i stand til at løbe/gå uden at falde om -lidt rallen mm opfattes som en del af racens charme og ikke som problematisk/sygt.
HD kan jeg læse rundt omkring på nettet at nogen opdrættere åbenbart opfatter som "normalt" -noget der bare er en del af racen (og har sågar læst at en vis løshed i hoften er det der giver dem deres karakteristiske gang).
Husker dog en enkelt opdrætter herindefra, som scannede (eller røntgen måske) luftrør osv. for evt. forsnævringer samt testede for PL, HD og noget ryg-noget... ville ikke opfatte dette som normen.
Sundhed, eller mangel på samme hos mops...?