{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
780 visninger | Oprettet:

Sundhed, eller mangel på samme hos mops...? {{forumTopicSubject}}

Ja, hvordan står det egentlig til med sundheden hos mops? Jeg kom til at tænke på det grundet diverse tråde/indlæg om bulldogs.

Så vidt jeg ved er de disponeret for en del af de samme ting som bulldogs, altså HD, allergi/hudlidelser, problemer med vejrtrækningen og Patella lux. Måske er der mere...?

Men hvordan er sygdomsfrekvensen i racen, og tager opdrætterne sundheden seriøst? Eller er det det samme lal som hos bulldoggerne ?

Jeg tjekkede de kuld der er på DKK's hvalpeliste, og der var forældrene vist kun testet for patella lux., hvis de overhovedet var tjekket. Dog er der kun 3 kuld pt. og det kan man jo ikke bruge til meget ift.statistik. smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rengøring 750 kr.
  • Ophængning af 3 lamper 600 kr.
  • Rengøring 450 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Fastgørelse håndvask m.v 2.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Sundhed, eller mangel på samme hos mops...?
  • #1   17. nov 2015 Min erfaring er vejrtrækningsproblemer, slemme hudproblemer og Patella... det er ud fra de 10-15 stykker jeg ser jævnligt her på Vesterbro.

• #2   17. nov 2015 Ved du hvor de hunde kommer fra? Altså om det er hvalpefabrikker i Polen, eller DKK-opdræt?

De mops jeg møder er typisk meget overvægtige, men det skyldes dum ejer og ikke opdrættet. smiley

• #3   17. nov 2015 Nå ja overvægt... hvilket faktisk ikke er så slemt herinde... Mener der er få med tavle.. resten er umiddelbart købt i dk.. har ikke hørt nogen nævne udland.

• #4   17. nov 2015 Har de ikke også problemer med øjenene og ryggen?

Kan huske der var en herinde for efterhånden mange år siden som vist tog sundheden ret seriøst men ellers tror jeg det er ala bulldog - vender det blinde øje til...

• #6   17. nov 2015 DKK....

Tror du skal læse indlægget igen, for du svarer på noget helt andet end det der bliver spurgt om smiley

• #7   17. nov 2015 Jeg er ret pjattet med Mops, men jeg står ikke og skal have en pt. smiley

• #8   17. nov 2015 Min mor har en, hun er uden tavle og min søster går klasse med en plejedatter i familien.

Hun fejler ikke som sådan noget og har ikke et kæmpe åndedræts besvær som jeg har set hos nogle andre. Min mor mistænker hende dog for at være næsten blind på det ene øje.. smiley

Aner ikke særlig meget om de forskellige DKK opdrætter og deres etik.

• #11   17. nov 2015 Man kan vel god spørge ind til forskellige racer uden at det betyder man har tænkt sig at løbe ud og anskaffe en imorgen...? smiley

Men jeg vil da genre vide hvad opdrætterne tester for.

• #12   17. nov 2015 DKK -men der spørges jo ikke om hvor man skal købe, men om sygdomsfrekvensen og om det er noget opdrætterne (som jeg læser som opdrættere generelt, ikke en enkelt eller to) tager seriøst.

Nå, men min meget begrænsede erfaring med mops, er at det er mere eller mindre samme historie som ved FB. Jeg er stødt på et par stykker der ikke var helt handicappede, men overvejende har det været hunde der "rallede" og som jeg udfra adfærd og bevægelsesmønster kunne gætte på måske/måske ikke havde problemer i enten ryg/lænd eller hofter, men eftersom de ikke er blevet testet for den slags, er det jo svært at spå om.
    Men jeg er kun stødt på et begrænset antal, så det er ikke rigtigt nok til statistik.

Mit indtryk både fra IRL møder og på nettet, er at rigtig mange ikke opfatter vejrtrækning som et problem, så længe hunden er i stand til at løbe/gå uden at falde om -lidt rallen mm opfattes som en del af racens charme og ikke som problematisk/sygt.

HD kan jeg læse rundt omkring på nettet at nogen opdrættere åbenbart opfatter som "normalt" -noget der bare er en del af racen (og har sågar læst at en vis løshed i hoften er det der giver dem deres karakteristiske gang).

Husker dog en enkelt opdrætter herindefra, som scannede (eller røntgen måske) luftrør osv. for evt. forsnævringer samt testede for PL, HD og noget ryg-noget... ville ikke opfatte dette som normen.

Kommentér på:
Sundhed, eller mangel på samme hos mops...?

Annonce