{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.100 visninger | Oprettet:

Linse Luxation {{forumTopicSubject}}

Torsdag fik Lady ondt i sit øje, tåreflåd, kneb det sammen og det var gråligt.
Afsted til dyrlægen det gik. Og vi blev så sendt akut til Århus dyrehospital, hvor de skulle undersøge øjet.
Der blev kigget, målt tryk der var for højt, mistanke om regnbuehindebetændelse eller grøn stær.
De ville gerne beholde hende natten over til yderlige undersøgelse.
Fredag bliver jeg ringet op.
Det er noget helt andet.. Lady har sygdommen Linse Luxation og det venstre øje skal ordnes NU og så var det også startet svagt på højre øje..
Idag for ca en time siden kom jeg endelig hjem hende igen.

Update : kommet hjem.
Lady har som sagt sygdommen Linse Luxation. I venstre øje er trådene der holder linsen på plads opløst, og linsen er smuttet ud og har lagt og skvulpet rundt mellem regnbuehinden og hornhinden, og dette har skadet øjet rigtig meget og hun fik øget tryk der gir blindhed.
Hun blev opereret og linsen blev skubbet helt ind og tilbage i øjet, så det nu ligger og flyder rundt helt bagerst i øjet hvor den ik kan skade. Alternativet var at fjerne øjet helt, det ville blive dyrere og resultatet ved det her er stort set lige så godt, der er kommet et så på hornhinden, om det er linsen der har forårsaget det eller ham da han har trykket og rykket osv er usikkert, så det behandles hun også for.
Så hun er næsten fuldstændig blind på venstre øje. Hun kan måske ane skygger og når linsen flytter sig derinde, kan hun til opleve små lysglimt.
Højre øje er trådene til linsen også begyndt at opløse sig stille og roligt. Han kunne ikke sige hvornår trådene ville være helt væk.
Hun får derfor noget medicin/øjendråber som hun skal have hver dag resten af livet. Det trækker regnbuehinden rigtig meget sammen, så hullet mindskes, og pupillen ser lille ud, men det forhindrer linsen i at smutte ud og ødelægge øjet, men kun bagud hvor det ikke skader noget.
Hun vil muligvis blive blind på det øje også med tiden, men så skulle hun være ualmindelig uheldig sagde han, fordi vi har opdaget det på højre øje så tidligt og har startet behandling.

Så pt ser det ok ud med fremtiden, og kan vel lige så godt vænne mig til ikke at flytte for meget rundt på møblerne.
Det kostede dyrt, men min hund er hjemme og har det efter omstændighederne godt, trods det gør lidt ondt i øjet efter denne omgang.

Hun blev så glad, da hun opdagede jeg var i rummet så hun pev og kunne slet ikke stå stille, da han skulle vise mig noget med øjnene på hende, for hun var total over mig hele tiden, med kys og piv smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Linse Luxation
  • #1   28. nov 2015 Øv for pokker. Spørgsmålet er dog om det er Primær Linse Luxation eller Sekundær. Primær er arveligt hvorimod Sekundær er skade. Jeg ville tage fat i opdrætter, for umiddelbart lyder det som Primær og det skal der tages højde for fremover i avlen

  • #2   28. nov 2015 Træls sygdom. Det ligger til nogle racer, hvor man kan DNA teste inden avl.

    Håber hun kommer hurtigt ovenpå igen. Min venindes hund blev blind på det ene øje, og hun har ikke ændret sig overhovedet smiley


  • #3   28. nov 2015 Man kan DNA teste det for 42 engelske pund og kan gøres selv

  • #5   28. nov 2015 PLL er ikke ukendt på Jack Russell Terrier men vi er stadig et fåtal der tester.

  • #7   28. nov 2015 Stadig relevant når netop ikke tester.. og Bullterrier miniature døjer også med det.. De testes inden avl.

  • #8   28. nov 2015 Hvorfor ikke? Hvis mixet begge har båret på sygdommen og så er hvalpene derfra påvirket har da også betydning

  • #9   28. nov 2015 Jeg ved ikke om det er primær eller sekundær, hun er en blanding hovedsaglig dsg, men har dog tænkt om der er jrt i hende også..men jeg ved det ikke og jeg er hendes 4 hjem og fik hende da hun var 9 mdr, så kender intet til baggrunden.

    Dyrlægen sagde at det kunne ligge arveligt i hende og det mistænkte han mest, men det er pt ikke vigtigt for os, da jeg har sagt til hende at hun aldrig skal blive mor, selvom hun så gerne vil smiley

    Det er en grum sygdom og havde slet ik set det komme, så det har været nogle hårde dage, med få timers søvn, da tankerne har kørt rundt om hvad der er bedst for hende.
    Jeg er glad for jeg valgte at give hende en chance mere og sidder bare og kigger på hende nu. Hold nu op hvor kan hun betyde meget for en


  • #10   28. nov 2015 Jeg kender en Bullterrier miniature som blev aflivet netop pga luksation... frygtelig sygdom.

  • #11   28. nov 2015 Kennel: havde jeg kendt hendes ophav ville jeg også tage fat i dem, men jeg fik hende nærmest kastet gratis i armene.
    En lille snotforvirret og bange hund. Så jeg ved desværre intet,og da jeg ikke har planer om at bruge hende i avl, og ja ikke kender ophav, vil jeg ikke sætte himmel og hav i bevægelse for det.

    Jeg er bare taknemmelig for at have hende


  • #12   28. nov 2015 Jeg kender til en svensk JRT der også blev aflivet grundet det. Jeg har selv to der bærer sygdommen og kun en enkelt fri. Det har sine udfordringer i avl, da så få tester (knap 1%)

  • #13   28. nov 2015 Hvis blot du er opsat på at hun mister synet på begge øjne (for det kommer hun til) så skal hun nok leve et langt og lykkeligt liv smiley

  • #14   28. nov 2015 Hvis man ved det ligger til racen, og man vil avle, så sys jeg man burde teste for det også hvis den er uden tavle.
    Det er virkelig en grum sygdom, og jeg håber hun bevarer synet på det højre øje i et par år, men det er nok for optimistisk..
    Havde ikke lige regnet med at skulle eje en halvblind og på et tidspunkt hel blind hund.

    Jeg har tænkt på hvad jeg gør når det andet øje blir ramt helt,og hvis hun blir helt blind på det også.. Hun er en aktiv hund når vi er ude, og elsker at få sine løbeture uden snor hvor hun kan give den gas og strække ud,hun elsker det.
    Det vil jo blive taget fra hende..vil hun klare det okay eller vil hunlige kulret af aldrig at kunne tosse rundt som hun elsker.....
    Det må tiden jo vise snøft...

    Men nu er jeg bare glad for at der pt er styr på det, dem i Århus er super dygtige og søde og skal til kontrol om 10 dage


  • Hunden
    Hunden Tilmeldt:
    jan 2013

    Følger: 1 Emner: 8 Svar: 492
    #15   28. nov 2015 Håber det bedste for din hund.
    Og ja dem i Aarhus er super dygtige. smiley


  • #16   28. nov 2015 Det lyder som det min gamle hest var ude for. Det var dog en skade, for han havde åbenbart ligget fast i boksen om natten. Her blev linsen fjernet helt og han blev blind på det øje. Men på trods af hans omkring 16 år, så var han overhovedet ikke mærket af det. Han blev 24 år og vi plejede at sige at det han ikke blev bange for på udturen, blev han bange for på hjemturen.........*G*

  • #19   28. nov 2015 Nu kan man ikke bare lige flytte, det kommer jo helt an på hvor man er i livet.. Og pt bor jeg her, men en dag skal jeg vel flytte sammen med kæresten, men det ligger langt ude i fremtiden endnu.

    Hun stoler rigtig meget på mig, så er jeg der så går det nok efter en flytning.

    Pt ser hendes øje næsten normalt ud, men der er ingen reaktion, så hun er blind på det, kun en svag grå hinde, men meget svag.


  • #21   29. nov 2015 Hun kender selvfølgelig indkalds kald og fløjt, og så bruger jeg også ordet "vente" hvor hun så stopper op og venter til jeg har sagt "det var godt" før hun går igen, men er de nye områder vil hun være i snor medmindre der er store åbne steder, hvor der er mere sikkert

Kommentér på:
Linse Luxation

Annonce