{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
416 visninger | Oprettet:

Fejlvurderet røntgen-billeder {{forumTopicSubject}}

Som flere af jer sikkert ved så fik Rocky konstateret D-hofter da han var 9 måneder gammel. Det var noget nær jordens undergang og vi blev forberedt på at vi nok ikke ville have ham så forfærdentligt længe.

Nu er Rocky tæt på 2 år gammel og han viser stort set ingen tegn på dårlige hofter. Vi ved han har HD da han til tider kan trække lidt på bagbenene hvis han har pølet alt for voldsomt med andre hunde, men ellers har han aldrig været halt eller haft behov for smertebehandling.

Flere hundekendere incl. labrador-avlere har adskillige gange undret sig, når jeg har fortalt at han har D-hofter, da de på ingen måde synes han ligner en hund med dette.

Så er mit spørgsmål... kan dyrlægen have fejlvurderet hans røntgenbilleder da han var 9 måneder?
Eller er han blot på toppen nu og risikerer at gå ned med flaget med et ordentligt brag?

Jeg hører meget gerne fra hundejere med erfaring på HD-området.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Fejlvurderet røntgen-billeder
  • #1   10. okt 2006 Jeg tror det har meget med hundens kondition at gøre.
    Altså at den ikke er overvægtig og at den har en god muskelmasse til at holde sammen på tingene

• #2   10. okt 2006 Som du skriver så viser han stort set ingen tegn på HD, men dog halthed når han har tumlet for meget. Og det er jo netop et tegn på HD, for en 2 års hund bør jo ikke halte selvom den har tumlet rigtig meget.

Men det er jo heldigvis ikke alle hunde som har lige store problemer med deres HD. Du kan godt have en hund med store ledforandringer som stort set ikke viser tegn på smerter (sådan som din forhåbentlig er), men man kan desværre også sagtens komme ud for at det først viser sig i en senere alder.

Derfor skal man jo heller aldrig aflive en hund på baggrund af røntgenbilleder, for mange hunde lever jo et OK liv med HD, nogle et langt liv og nogle et lidt kortere.

Så jeg tror da at dyrlægen har ret, at billederne viser ret store ledforandringer, men at du bare er heldig at han ikke viser symptomer.

Så det er bare at håbe at det fortsætter.

• #3   10. okt 2006 Vi har selvfølgelig taet hensyn til Rocky lige siden vi fik det at vide.
    Han går til svømning, bliver motioneret på kortere men oftere ture og så forsøger vi så vidt muligt at undgå at han pøler for meget med andre hunde, men selvfølgelig skal han jo også have lov at være hund.

Han er på ingen måde overvægtig. Han går til vægtkontrol hos dyrlægen og de siger han er lige som han skal være.

Jeg ved at det nemmeste selvfølgelig ville være at få ham i røntgen igen hos en anden dyrlæge, men jeg vil godt lige høre om folks erfaringer inden jeg investerer yderligere 1500 kr. i en sådan undersøgelse.

• #4   10. okt 2006 Det kan være svært at vurdere røngent -endnu sværere at vurdere hundens adfærd og opførsel...
    Jeg har selv en der har konstateret B-hofter, men ter som en med D

Men prøv dog at få taget nye billeder hvis du er i tvivl. jeg fik mine taget om efter 1 år, med samme resultat, så hans hofter fejler ikke noget.... han er bare pevet... eller også er jeg meget oBS på de ben smiley

• #5   10. okt 2006 Juelsgaard: Dyrlægen sagde godt nok til mig at jeg ikke skulle vurdere hans hofter udfra billederne, men udfra hvordan han opførte sig i det daglige.
    Billederne skulle hellere bruges som en konklution på at han altså har HD.

Men jeg vil stadig gerne høre fra folk med HD-hunde og gerne samme grad som Rockys.

• #6   10. okt 2006 markblom: Det var netop det jeg gerne ville vide. Jeg er fuldt ud klar over at HD ikke kan helbredes, men jeg undrede mig over om det kunne se bedre ud som ældre, selvom det stadig er der.

• #7   10. okt 2006 Mine forældres lab havde jo HD i svær grad (formodentlig markant værre end Rockys).

Men vi havde ingen anelse om det før jeg fik ham røntgenfotograferet som knap 2 års, fordi jeg ville have ham avlsgodkendt (på det tidspunkt var han så flot i bygningen at vi ikke havde nogen forestilling om at han kunne have HD).

Han begyndte desværre at halte i 3 års alderen og fik derefter lagt guld ind. Det hjalp i en årrække, med som 7 års var det tydeligt at han aflastede bagparten (bagparten blev meget muskelfattig og forparten meget, meget muskuløs) og han haltede efter moderat leg med andre hunde. Så jeg satte ham på smertestillende og han fik næsten 1 år på smertestillende. 8 år gammel blev han så aflivet, da hans bagpart stadig blev svagere og jeg ikke ville sætte ham op i smertestillende pga. bivirkninger.

Men han havde et OK liv med sine behandlinger, men man skal bare være opmærksom på at sige stop i tide.

• #8   10. okt 2006 hej Tine
    Min gamle dreng Max havde også HD, og indtil hans 8. år vidste vi det ikke, vi havde da godt lagt mærke til at han ind imellem hinkede en ekstra gang når han løb, men vi tænkte ikke så meget over det, men da Max fik konstanteret tekstikelkræft og skulle kastreres, kom han sig aldrig igen, ved ikke om de under operationen har knækket sådan ud i hofterne, for efter det haltede han hver dag og kunne kun gå kortere distancer og til sidst skulle vi bære ham op i seng om aftenen (på loftet) og det synes vi ikke var værdigt, så efter 4½ mdr. fik han fred.

• #9   10. okt 2006 Den dag hvor Rocky ikke kan rejse sig eller har alvorligt brug for smertestillende så er der slet ingen tvivl om at vi vil sige godnat til ham. Netop derfor tænker jeg også meget over hvornår den dag kommer og derfor spørger jeg til det.

Jeg ved godt jeg skal nyde at han er så frisk som han er, men man har jo altid det andet i bagtankerne.

Lidt om Rockys dagligdag:

Han bliver fodret med tørkost passende til hans alder og får deri tilsat noget tilskud med bl.a. glucosamin og andre gode ting.

Han går jævnligt til svømning for at styrke hofterne.

Vi sørger for hele tiden at holde ham igang, men på en måde så han ikke lider overlast i hofterne.

Vi gik til hvalpetræning, men har udsat den yderligere træning til han er omkring 2 ½ år og dermed ved at være færdig med at vokse. Dette blev vi anbefalet af både hundetræner og dyrlæge.

Han har diverse gode putte-steder herhjemme i form af Fatboy seng, bløde puder etc.

Vi har gulvtæp næsten overalt og sørger for ikke at lege voldsomt med ham på glat gulv.

Er der nogle specielle øvelser/lege der kan anbefales for forsat at styrke hans hofter?

• #10   10. okt 2006 Safira: Det kan godt lyde noget i retning af Rockys med undtagelse af at det eneste tegn Rocky viste på HD dengang han var 9 måneder var at jeg hentede ham hos naboen hvor han havde pølet med deres hund og der gav hans hofter nogle knæk. Han var ikke halt, men pylret som jeg er kørte jeg fluks til dyrlægen og fik ham fotograferet.

Havde jeg ikke hørt de knæk dengang, så er jeg ikke sikker på at vi havde vidst det den dag idag. Det kan jeg jo så kun være glad for, da vi ellers ikke ville have tænkt over dte og dermed ikke taget særligt hensyn til hans hofter.

• #11   10. okt 2006 Min første boxer havde HD D/E og vi mærkede intet til det. Hun blev røntgenfotograferet da hun var knap 1½ år - med henblik på at bruge hende i avl.
    Hun døde af kræft, da hun var 3 år og vi nåede aldrig at mærke noget til HD'en. Hendes kuldsøste, med HD D/D, er nu 7 ½ år og ejeren har intet kunnet mærke på hende, indtil for et år siden. Nu kan hun godt trække lidt på benene, hvis hun har tumlet meget rundt.
    Da de to tæver havde fået konstateret HD, blev ejerne af de andre kuldsøskende bedt om ikke at bruge deres hund i avl - det accepterede de alle.

• #12   10. okt 2006 Tine

Min hund er kanp 4 år og har e-hofter. Han viser ingen tegn på det overhovedet og vi træner ca 10 -15 timer om ugen i lydighed, feltsøg, sporsøg, eftersøgning plus lufteture, leg med min anden hund og svømning i bassin en gang om ugen.
    Han er blevet trænet konstant fra han var 9 uger (Selvfølgelig er træningsmængden øget i takt med hans alder)

Jeg går til massør med min hund ca 1 gang om måneden, for a forebygge stramme muskler, muskelskader etc og for hele tiden at følge intenst med i, om min hund begynder at blive øm omkring hofterne eller ander steder (kompenserer). Massøren siger, at der ikke er nogen som helst tegn på, at han har hofteproblemer. Så længe hans muskelmasse er lige kraftig i begge sider og at han ikke er overproportioneret foran, så er der ingen problemer.
    Jeg undgår så vidt muligt at han løber/leger på skrænter, da det er meget hårdt for hundes muskulatur.
    Derudover strækker jeg ham ud efter træning og sørger for en god opvarmning inden han skal løbe og springe alt for meget.

Jeg har taget den beslutning, at jeg hellere vil give min hund et indholdsrigt hundeliv i de år han kan tåle det og så kan det godt være, at jeg har ham 2-3 år kortere end ellers. Men, jeg har købt en hund der skal aktiveres og arbejdes med og derfor så bliver han det. Selvølgelig tænker jeg over hvad vi laver. Jeg træner ikke 10 spring i træk fx.

Jeg synes du skal lade din hund være hund og så hele tiden tolke de signaler han sender dig. Du skal også få andre til at give deres vurdering indimellem, da vi jo "stirrer os blinde" på vores egne hunde.

• #13   10. okt 2006 Tanja: Rocky får netop lov at være hund.

Han havde også sin egen massøse som især hjalp med at holde øje med hvorvidt hans muskelmasse var som den skulle være og om han blev øm nogle steder. Hun er desværre flyttet så vi leder nu efter en ny her i Hjørring området.

Kommentér på:
Fejlvurderet røntgen-billeder

Annonce