3.246 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 43 Svar

Fodring af stor tynd hund! Fodring af stor tynd hund!

Kære HG'er!

Jeg er kommet på bar bund! Jeg har aldrig ejet en stor hund og har derfor ingen erfaring indenfor fodring på det område.

Situationen er den, at min kæreste har en Golden Retriever med 1/4 breton i. Messy blev 5 år her i december og har aldrig været andet end havehund ..
Messy har altid fået skiftende billigt foder - hvad der lige var i supermarkedet, hvor der blev handler.

Så kom jeg ind i billedet i maj måned og det var jo slet ikke min måde at have hund på ..

Langsomt kom hun med i mine rutiner, vi påbegynder indkald og inden længe kunne hun løbe frit med de andre hund på stranden og i skoven. Men kiloene begyndte selvfølgelig at rasle af hende! Jeg fik overbevist min kæreste om at skifte foder på hende og hun kom i august måned over på 1st choices .. De første par Måneder tog hun på indtil fældesæsonen startede og hun begyndte at tabe sig igen .. Og har fældet som en sindsyg i to måneder!

Hun har ikke ændret sig i væremåde, har blot fundet ud af hvad en gåtur er og elsker at komme med på tur! Er glad og legesyg .. Der er ikke noget der indikere at hun er syg - udover at hun er tynd!

Min tanke er, at det er fordi hun pludselig er begyndt at blive brugt og at kroppen derfor har behov for ekstra næring end tidligere.

Men hvad vil I anbefale at fodre hende med? Det samme som nu + et tilskud? Et foder til aktive hunde?
Hun vejer 23 kg og får nu 500 g foder dagligt fordelt på 2 portioner.

En kvinde i Guilin smed ved et uheld et guldarmbånd til over 4.000 dollars ud sammen med affaldet. Overvågningsoptagelser afslørede senere, at hendes kæledyr havde gemt smykket i skraldet, før hun kunne nå at opdage det.
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• I need someone for the connection of (Induction Stove, Oven, Washing Machine, Dryer, dishwasher) 1.000 kr.
  • Grave arbejde 5.000 kr.
  • Havearbejde 1.000 kr.
  • Installation af kombi/vaskemaskine til kraftstrøm og afløb. 500 kr.
  • Klippet hæk . Fælde 3 små træer 2.550 kr.
  • Tilslutning af gaskomfur 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Fodring af stor tynd hund!
  • #2   25. dec 2015 Mine Hunde ejer ikke et gram fedt på kroppe, så det er ikke fordi jeg er til tykke hunde! Jeg mener man skal hunde mærke ribbenene uden at trykke .. Normalt betegner folk mine hunde som tynde!
    Hos Messy kan samtlige ryg Tapper mærkes samt ribbenene er meget markeret!
    Ja 500 g foder ER meget, hvilket også for mig betyder, at der mangler noget

• #3   25. dec 2015 Hun ser bestemt ikke undervægtig ud.
    Hun ser til gengæld rigtig sund ud.

• #5   25. dec 2015 Også selvom hun fodes med 500 gram?
    Hvis hun så er, som hun skal være - mener I så, hun skal på noget andet foder? Kan hun Optage 500 gram foder dagligt ?

profilbillede
  • #6   25. dec 2015 Jamen, kan det ikke også komme af manglende muskulatur?
    Jeg mener, hun er jo ikke vant til den livsstil hun nu har fået, og derfor har hun tabt fedtet, måske uden at få alle musklerne bygget op.
    Min egen, Vaks, har problemer med hans vægt (Han er småtspisende), og hans muskulatur er stort set ikke eksisterende omkring hofter og ryg. Mange ville nok antage, at han er for tynd pga. det, men jeg holder jo meget øje med hans vægt, og den er fin det meste af tiden. Han har bare ikke opbygget nok muskulatur der, og det har han aldrig haft.

• #7   25. dec 2015 Hun ser for mig altså slet ikke tynd ud. Hun ser ganske sund ud.

• #8   25. dec 2015 Jeg er ikke hjemme lige nu - men skal nok tage et når jeg kommer hjem senere! smiley

Som skrevet - jeg ved ikke meget om store hunde! Slet ikke ift fodring smiley

• #10   25. dec 2015 Det med musklerne havde jeg faktisk slet ikke tænkt på - de er jo selvfølgelig markeret på mine egne og derfor er rygsøjlen ikke fremstående på samme måde smiley

• #12   25. dec 2015 Altså vores schæfer tæve på 26 kg. får lige omkring 300 gram om dagen, og hun er i perfekt foderstand, har vi fået af vide smiley

Har du et link til det foder du fodrer med? Jeg kender det nemlig ikke - men jeg ved at mange har stor glæde af mærker såsom Olivers, Essentials, Taste of the Wild og en masse til, jeg ikke kan huske smiley

• #13   25. dec 2015 De får rådt 1-2 gange ugentlig - men min livsstil dur simpelthen ikke til rent rådfodring.
    Desværre

• #14   25. dec 2015 Min søsters papillon har nemlig den slags muskler der, så hans kan ikke mærkes, og han har bestemt en meget fin talje oveni, og de vejer faktisk det samme. Vaks er bare lidt mere kortbenet.

• #15   25. dec 2015 Pia - fodermærket er ikke et must, jeg fodre ikke mine egne på det .. De sælger det i hundeklubben hvor jeg træner, så prøvede at købe sådan en sæk med hjem til hende - fremfor det "Aldi" foder hun fik smiley

Det er det her http://1stchoiceshop.dk/shop/1st-choice-breeder-190p.html

• #16   25. dec 2015 jeg sidder også og tænker muskler..bryst/skuldre ser lidt for spinkle ud,i min optik

• #24   25. dec 2015 Lige på tørfoder området er jeg en af dem, der bestemt ikke er korn fanatiker! Mine egne fodres på Hills, hvilket de fingere super godt på ..
    Men jeg vil prøve at undersøge et andet foder - evt et foder til aktive hunde, der evt kan gøre at fodermængden kan nedsættes ..

• #27   25. dec 2015 Lis - jeg vil helt sikkert kigge på fodret .. Skal alligevel have bestilt hjem til mine egne, så tror jeg vil prøve at bestille sådan en pose til hende smiley
    Desværre er der fiske olie i alt orijens foder, hvilket farver min hvide tæve, derfor km jeg desværre ikke fodre min egen på det, har tidligere brugt det og været glad for det smiley

• #28   25. dec 2015 Prøv at tage et billede oppe fra smiley
    Men som ejer af en tyk hund der er på kur ser jeg faktisk heller at en hund er lidt for tynd end for tyk.

• #29   25. dec 2015 Nu som - det vi helt enig om! Jeg tager et billede, når jeg kommer fra jule tam tam smiley

• #30   25. dec 2015 Helt i orden smiley

• #31   25. dec 2015 500 gram er meget. Jeg ville prøve at skifte igen.
    Måske et højaktiv foder.
    Vores stress schæfer på 35 kg får 400 gram når de får tørt.

• #32   25. dec 2015 Jeg vil anbefale Essentials foder, begge vores er på det, og har intet dårligt at sige om det smiley

Juice er på the Biginning Large breed, og Emma er på Estate Living. Det dufter så lækkert, og hundende er vilde med det. Emma har været til den slanke side (ikke tynd) og stort set ikke taget på det sidste lille års tid, men allerede efter en lille måned på dette foder, er hun begyndt at se så sund ud. Deres pels er også super lækker, stort set ingen fældning (hvilket Emma gjorde meget inden hun kom på dette goder).

Dette foder har kun gjort underværker hos os.

• #36   25. dec 2015 Så kom jeg hjem! Billederne er lige taget!

profilbillede
  • #37   25. dec 2015 ..

profilbillede
  • #38   25. dec 2015 Okay hun er til den tynde side. MEN er hun ikke generelt en slank hund, altså også ved brystkassen og hofterne?

• #39   25. dec 2015 Men vil lige sige at jeg ikke syntes det er alarmerende smiley

• #41   25. dec 2015 Nu som - jo hun er spinkel, og jeg er selvfølgelig klar over at hun bliver lige så bred som en rigtig Golden retriever - breton'en spiller jo også ind. Her er hun forfra

profilbillede
  • #42   25. dec 2015 En lille bitte smule sul ville klæde hende, men ikke noget voldsomt smiley

• #44   25. dec 2015 Pjevsen - ift. Fiskeolien er jeg helt klar over st det er opdrættet laks og tobis, men animalsk fred/olie kan desværre også indeholde disse fisk, da det ikke står opført hvad animalsk fedt/olie er smiley

Jeg er alligevel glad for at få bekræftet at hun er lidt tynd! Det ikke kritisk, men ja ekstra sul vil gøre hende pænere smiley vi må få kigget på nyt foder smiley

• #45   25. dec 2015 Hun ER tynd. Men som sagt ikke alarmerende smiley

• #46   26. dec 2015 Hun er til den tynde side men absolut ikke alarmerende tynd. I mine øjne er det primært muskler hun mangler, dem er der ikke mange af i hverken front eller bagpart.

• #49   26. dec 2015 Ida Kristine - hun er super sød, god som dagen er lang og undskylder gerne hvis man kommer til at gå ind i hende! Hun elsker børn, hun elsker alle mennesker .. Og er sikker på, at alle mennesker elsker hende smiley ... Hun kan med alle hunde ... Ja generelt bare en super god familie hund ... Men SLET ikke min type hund ... Hun er stor, skrumlet og fælder - men hun er vandret ind i mit hjerte, så alle mine fordomme er kommet til skam smiley

Havde jeg tiden til at træne hund nr. 3, er jeg sikker på, at hun vil blive en fantastisk træning marker! Desværre er der bare ikke timer nok i døgnet!

• #50   26. dec 2015 Jeg tror faktisk stadig, at det mest er muskler, der mangler, og det tager jo som sagt tid at opbygge.
    jeg ville da prøve noget andet foder, men tænker ikke, at hun skal tage super meget på?

• #51   26. dec 2015 Alexandoria - jeg tænker heller ikke en masse! Men et foder min optager bedre end nuværende foder kan jo også hjælpe på hendes form .. De kan vel også få så meget foder, at de bare udskiller det de ikke optager ? Sådan er det ihvertfald med heste .. Og hvis folk med hunde, der vejer mere giver 1-200 gram mindre, må det jo være fordi hun ikke får korrekt udbytte af fodret? Ved godt at hunde er forskellige og optager forskellig, men tænker umiddelbart at hun får meget ift hvad de andre fortæller, deres får I samme vægtklasse

• #52   26. dec 2015 Måske 1-2 kilo vil være nok?
    Når musklerne langsomt former sig, så vil hun jo uanset få lidt mere volumen.
    Jeg ved det faktisk ikke helt. Vaks spiser som sagt meget lidt. Han er nærmest i en kategori for sig selv, og med hans spæde 4 kilo, så taber han sig alligevel 300g hist og her, og det på trods af mine "best efforts".

Men altså.. prøv jer frem indtil I finder et foder, som I synes gavner hende. Hvis hun optager mindre, end hun spiser, så burde hun også have afføring flere gang om dagen, tænker jeg?

• #53   26. dec 2015 Det kan du have ret I, tror kun hun primær har efter hun har spist, men hun holder jeg selvfølgelig ikke 100 øje med dem i haven smiley

• #54   26. dec 2015 Jeg har haft problemer med at holde vægten på mine whippets, når de er blevet fodret kornfrit (har set, at der er korn i det foder hun får)

Min ene tæve fik mere end 500 gram foder (wolfsblut, Acana, Orijen) og tabte trods det både vægt og muskler, fik hun Royal canin medium, kunne hun nøjes med knap 300 gram og var i perfekt stand.

De to jeg har nu får Hike nature, som også er kornfrit, det fungerer de super godt på. Min unge krudtugle Cala på 14 måneder og 15 kg, får ca. 450 gram om dagen, hendes mor, som er 5½ år og vejer 13 kg får ca. 250 gram.

Den store mængde hos Cala skyldes at hun fortsat er i udvikling og at hun har galoperende krudt i numsen, hun forbrænder virkelig nogle kalorier, når hun er ude.

Blot lidt eksempler på, at det foder som en hund fungerer på ikke nødvendigvis er lykken for en anden.

• #57   26. dec 2015 Tror jeg ville skifte over på en fiskevariant af Essentials eller evt. Kingsmoor Pure havfisk eller lign. for pelsens skyld. Skulle hun så være en af de hunde, der trives bedst med lidt korn, så kan en håndfuld havregryn eller lidt rugbrød jo gøre det. Rester af kogte grøntsager som gulerødder, majs osv. er jo også godt.

For pelsens skyld og for hele hendes sundhed, så ville jeg give hende en spiseskefuld god økologisk jomfrukokosolie oveni foderet (kan opløses i varmt vand, hvis de ikke labber det i sig med glæde som vores gør). Bedre olieegenskaber end lakseolierne og uden problemer med rød farve. Olien giver jo også lige lidt ekstra kalorier.

Pt. er hun i starten af at sætte muskler, så det skal hun bruge noget energi på, så et stort foderbehov vil hun have pt. Men når først hun er "færdigdannet", så skulle behovet jo gerne falde.

Hun er lige rigelig slank pt., men muskelopbygningen vil gøre rigtig meget forskel, så det er ikke meget mere fedt hun skal have på kroppen. Hun er en slank hundetype.

Dejlig hund i øvrigt! smiley

• #58   26. dec 2015 Jeg ser så en slank hund , der mangler muskelsætning ikke fedt. har ikke læst det hele så ved ikke om det er skrevet.

• #60   26. dec 2015 Birgitta - hun fransker, men når hun er i bevægelse er bestillingen mere fremadrette ..

• #62   26. dec 2015 Det er korrekt - det vil jeg selvfølgelig være obs på! smiley

• #64   26. dec 2015 Har ikke noget klogt at sige ang foder, der ikke er blevet sagt. Men bare sige hvor er det skønt du er kommet ind i billedet. Har taget hende til sig og sørge for hun for lidt mere mening i sit hundeliv. Dejligt at se

• #66   26. dec 2015 Hun har aldrig været underernæret, har altid fået ok fra Dyrelægen ift vægt, men har aldrig fået andet end aldifoder - hun er først blevet så tynd efter hun er begynd at blive brugt/komme med på tur ..

Ift musklerne er det jo naturlig at hun ikke har muskler - hun har mere eller mindre kun været uden for haven, nå hun har skulle til Dyrelægen den ene gang om året .. Så jeg er egentlig ikke så nervøs for det med musklerne - de skal nok komme .. Hun er gennemgået af en massør og har ikke noget der råber på yderligere undersøgelse ..

• #69   26. dec 2015 jeg skal ikke udtale mig om hunden er fejlernæret,historiken kunne da godt tyde på det,men muskelmassen er i hvertfald temmelig fraværende,både lår,bryst og skuldermuskler.

• #70   9. maj 2016 Update på Messy!

Der er gået 4,5 måned siden jeg oprettede emnet!

Messy fik efterfølgende en ormekur og kom på sportsfoder ..

Hun har taget 3 kg på - bl.a en del muskler!
    Hun har fået glans i pelsen og er bare en del sundere at se på!

I havde ret, jer der sagde at det ikke var mange kg hun skulle tage på - de 3 kg har pyntet gevaldigt smiley og jeg syntes hun er så fin nu! Og meget mere livsglad!

Ydermere er hun blevet en rigtig DAMP hund der ELSKER at komme med og opleve verden! smiley

Tak for alle jeres input dengang!

Kram Messy og jeg smiley

profilbillede
  • #71   9. maj 2016 Det har pyntet og som jeg skrev, så var hun ikke alarmerende tynd, men lidt på sidebenene ville klæde hende og det kan du jo så selv se nu smiley

Kommentér på:
Fodring af stor tynd hund!

Annonce