{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.537 visninger | Oprettet:

Julie B
Julie B
Tilmeldt:
6. maj 2015
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 15

flere tæver og 1 hanhund? {{forumTopicSubject}}

jeg overvejer at udvide min flok med en hanhund,men har pt tre tæver under et år og en på fire.
Er der nogen der har erfaringer de vil dele ud af omkring:

kemisk kastration/permanent?
dynamikken i en flok med flere tæver og en dreng?
Evt steriliserede tæver i en flok- adfærd/tisseri/tolerance fra ikke-sterile tæver?

På sigt er tanken at kastrerer handhunden(han er i familie med tæverne).
Alle hundene er mastiff/grand danois kryds


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  flere tæver og 1 hanhund?
  • #2   15. jan 2016 Hvorfor vil du anskaffe dig en hanhund?

    Det der med at få en hanhund, når man ikke ønsker en hanhund, det forstår jeg ikke en pind af.

    Det giver ikke mening at rode med hundens grundlæggende kemi og udsætte den for kirurgi, når man kan undgå det - hvorfor skal hunden indgå det kompromis?


  • #3   15. jan 2016 En helt anden ting - jeg ved ikke hvordan du bor, men der er jo nogle regler for, hvor mange voksne hunde man må have.

    Eksempelvis skal man, for at have mere end 4 voksne hunde, bo minimum 100 meter fra nærmeste nabo.


  • #4   15. jan 2016 jeg ved ikke om du kan bruge mine erfaringer til noget, for det er et meget anderledes hundehold jeg har.
    "familien Rødtop" blev grundlagt af Rødtop i år 2000, fulgt op af datter Blondie i 2005 og datter Ditte i 2006 ind imellem kom collie Trunte til2003 og siden Jessieka datter af Blondie.....så kom Kewin til i 2010 og hans søster Mulle i 2011
    NU har vi 5pomeranians og 1 lab /dsg blandings tæve altså 5 tæver og 1 han det går fint. .....Mulle Blondie og Jessieka har leget i sneen, Kewin er kommet ind....
    MEN dine hunde er jo alle store og unge.....


    profilbillede
  • #5   15. jan 2016 Med de racer, ville jeg ikke så meget som overveje, at indsætte endnu en hund i flokken, før alle tæverne var voksne, og så tage den derfra.
    Der er så meget der kan gå galt med 3 tæver af de racer, så tæt på hinanden i alder.
    At øge risikoen for at der bliver totalt kaos, ved at indsætte en han i flokken også .. som I endda jo vil kastrere ... Jeg vil fraråde det.


  • #6   15. jan 2016 Det scenarie du sætter op, vil jeg kraftigt fraråde.
    Selv for en yderst erfaren opdrætter, vil det være en kæmpe mundfuld.
    Hvad laver du med hundene? Hundeholdet skal jo gerne have en mening. Tre tæver under et år er meget modigt.


  • #7   15. jan 2016 Hvor læser I hvilken race hun har?

  • #9   15. jan 2016 Flot Cynthia!! Jeg slår lige mig selv i panden!!

  • #12   15. jan 2016 Nu et det måske bare en gammel myte, men lugter en kastreret hanhund ikke bare af en tæve alligevel?

  • Kristine O
    Kristine O Tilmeldt:
    jul 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 77
    #13   15. jan 2016 men hvorfor ønske sig en hund mere, og har du søgt tilladelse hos politi og kommune til at have mere end 4 hunde, og når 3 er under 1 år

  • Kristine O
    Kristine O Tilmeldt:
    jul 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 77
    #14   15. jan 2016 en kastereret hanhund vil den ikke hoppe på og forsøge at parre, uanset hvad og kan lave skader, så den kan ikke gå med tæver i løbetid

  • #18   15. jan 2016 Uanset køn, kan jeg slet ikke forstå hvorfor man vil have en hund mere når man har tre under 1 år.
    Jeg ville helt sikkert vente og se hvad de blev for nogle hunde når de er færdige mentalt (og det er sent for den type hunde)
    Og om dem du har i forvejen overhovedet kan sammen når de bliver voksne
    Og så er jeg helt enig med CH, ville aldrig anskaffe en hanhund for at kastrere


  • #19   15. jan 2016 Krumme: Du skriver: "Der er forhøjet risiko for visse kræftformer, hvor man før har ment at der var en gavnlig effekt ved bla livmoderkræft, der får hunden så i stedet mælkekirtelkræft ved sterilisering."

    Er der kommet ny forskning på det område?

    For normalt er det sådan at risikoen for knoglekræft stiger, hvis man neutraliserer for tidligt. Og prognosen for denne kræftform er elendig, så den bør man forsøge at undgå, på enhver mulig måde.
    Risikoen for mælkekirtelcancer falder, til gengæld med, hvor tidligt man steriliserer.
    For at finde balancen siger man, at man derfor bør sterilisere mellem 1. og 2. løbetid, og senest efter 2., hvis man stadig skal have lidt gavn af at minimere risikoen for mælkekirtelcancer en smule.
    Risikoen for livmoderkræft og livmoderbetændelse forsvinder helt (hvis man fjerner det hele selvf.), og da disse 2 sygdomme, er blandt de store "dræbere" for intakte tæver fra 8 år og op, kan det kun være en fordel, at få den risiko fjernet.
    En tæve der får hvalpe, sådan rimelig tidligt (ikke for tidligt selvf. og generelt får hvalpe med jævne mellemrum), har mindre risiko for at få mælkekirtelkræft (det gælder i øvrigt også for kvinder, at jo tidl. de får børn, jo mindre risiko har de for at udvikle brystkræft, så længe de bliver ved med at få børn), end en tæve der aldrig får hvalpe, hvor risikoen for mælkekirtelcancer er meget stor ved intakte tæver.
    Endnu en årsag til at sterilisere, hvis ikke man vil avle på en tæve :o)

    Sådan var det i hvert tilfælde ..

    Men det lyder på dig som om at der er kommet ny viden, ang. mælkekirtelcancer?
    Er det ny forskning? Jeg plejer som udgangspunkt at neutralisere alle dyr af hunkøn, og det er da dumt, hvis jeg så øger deres risiko for mælkekirtelcancer, gys.

    Det er rart at vide, når der kommer ny viden, på et vigtigt område, fordi man så ikke fortsætter med at videregive forkert viden, hvorpå der så træffes dumme beslutninger.


  • #22   15. jan 2016 Jeg tænker at dynamikken måske er så god fordi der ikke er nogen "konkurrence" som der måske kan komme hvis der kommer en han i spil

  • Julie B
    Julie B Tilmeldt:
    maj 2015

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 15
    #27   15. jan 2016 skulle nok have beskrevet det bedre. Var lidt frustreret igår.
    En af hvalpekøberne (solgte afkom efter min tæve i foråret) har fortrudt og nu står og vil aflive en unghund. Det jeg egentligt ville var at tage ham hjem før de (hunden og hende) bliver mere kede af hinanden. Planen er så at finde et godt og blivende hjem til ham. Dvs. han skal IKKE blive her.
    Derfor spørgsmålene omkring medicinsk kastration. Alle tæverne i huset har overstået deres løbetid i dec til bravour. Kan forstå at flere har haft store problemer omkring løbetider, men det har vi ikke nogen erfaring med.

    Er bare ked af en sund og glad hund skal aflives.


  • Julie B
    Julie B Tilmeldt:
    maj 2015

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 15
    #28   15. jan 2016 Kastration var fordi han jo ikke umiddelbart er et avlsdyr(hvilket mine tæver heller ikke er). Og så tænkte jeg at et kastrat var lettere at indlemme i en flok..

  • #29   15. jan 2016 Altså.. Det kan jo ikke rigtigt blive værre end aflivning. Så tag ham da hjem og søg ny ejer. Laver han rav i gruppen, så del hundene op mens han er der.
    Hvorfor vil de aflive en rask hund?


  • #30   15. jan 2016 Kastrater er de sværeste at føre sammen, fordi de er hverken eller. Det er da langt nemmere at få en han hjem til en flok tæver.

  • Julie B
    Julie B Tilmeldt:
    maj 2015

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 15
    #31   15. jan 2016 Bettina W
    Det går fantastisk med den lille tossede. Det viste sig at være stress, som vi nu har elimineret til næsten nul(vi kan ikke helt forhindre postbuddet osv). Så nu hænger flokken sammen som et smiley
    Lykken er glade hunde.
    Det er Lady forrest i billedet og Milla bagest, foran brændeovnen. Taget sidste weekend


    profilbillede
  • Julie B
    Julie B Tilmeldt:
    maj 2015

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 15
    #32   15. jan 2016 Det er en lang historie hvorfor de ikke vil beholde. Men efter en meget lang samtale med ejer lød det som om at det der med at opdrage på en stor dreng, var for stor en mundfuld. Han er fuld af ballade, og ejer har for lidt(eller bruger for lidt) tid. Så nu laver den ulykker konstant.
    Æv. Nåh, men forsøger jo altid at finde den mest optimale løsning for hvert dyr, og troede også den var der. Men det var den så ikke.
    Vi har faktisk en tom boks (vi har to bure i bryggerset med tilhørende hegnet løbegårde af ca 35 kvm hver. Pt bruger alle tæverne huset+bryggers+en løbegård). Så helt umuligt er det jo ikke at tage den hjem.
    Og det vil jo også kun være for en kort periode, for vi skal IKKE have dreng i huset, med alle de tøser!


  • #35   15. jan 2016 Ved godt at det ikke har noget med sagen at gøre, så beklager OFF-topic. Men er det medvilje at du har beholdt tre tæver fra kuldet og hvis ja, hvorfor? Spørger fordi jeg er nysgerrig.

    Som du har beskrevet situationen nu, ville jeg tage ham hjem og gøre alt for at finde et nyt blivende hjem til ham hurtigst muligt. Du har jo heldigvis lidt tid at løbe på inden tæverne går i løb igen.


  • #36   15. jan 2016 Krumme: Takker for links'ne. Det skal helt sikkert undersøges nærmere.

    Meget væsentlig viden for alle med hunde, intakte, tidligt neutraliserede, sent neutraliserede ...

    Den der HSA lyder modbydelig. Virkelig. Gys.

    Metoden, Golden Retriever undersøgelsen, er bygget på, er lidt iffy ... den er meget racespecifik, måden de finder deres "patienter" på etc.
    Men det er stadig en af de største undersøgelser lavet, så resultaterne er meget vigtige, men skal nok tages med et vist forbehold.

    Jeg ved ikke hvad man skal tro. For hvorfor skulle alle resultaterne lige pludselig ændre sig på den måde ... Vise det stik modsatte af lign. undersøgelser?
    Er den ene "teori" udelukkende bakket op, af de samme 2 undersøgelser, som så ligger til grund for en helt ny måde, at gøre tingene på, mens den anden er bakket op af et helt hav af undersøgelser, etc. eller er den også bygget op på en eller 2 undersøgelser ... så er man ligevidt :o)
    Og hvad med kildekritikken bag begge teorier?

    Det giver mening at hormonerne, et eller andet sted, er der for at vedligeholde kroppen, da den begynder at forfalde hurtigere efter menopausen.
    På samme tid giver det ikke mening ang. brystkræften, da den lever af østrogen, og hvis man fjerner den "mad", hvordan kan risikoen for at få det, blive så meget større? Etc.
    Plus INGEN tilfælde af det hos intakte tæver? Argh. Der er noget der ikke hænger sammen :o)
    Det med østrogenen er de heldigvis obs. på i diskussionen.
    Igen en del usikkerhed i forhold til deres konklusion ...

    Men den bliver spændende, at sætte op mod de "gamle" undersøgelser :o)

    Det må der kigges på.

    I hvert fald er det noget at være obs. på fremadrettet. At informere om denne nye viden/teori, når emnet kommer op, som du gør her.

    Jeg håber der kommer flere undersøgelser på området :o)


  • #38   15. jan 2016 Enig. Og det skriver de også i undersøgelsen, at der kan være andre faktorer der spiller ind, der gør, at neutralisering er at foretrække på trods af risikoen for evt. sygdomme, fordi alternativet er værre.

    For Kia var indikationen for sterilisation (udover at prøve at forebygge sygdomme), at hun led af falsk drægtighed og det dæmper hormonelt stress og gør derved immunforsvaret mere stabilt, hvilket kan mindske allergianfald. Men det afgørende var at hun havde udviklet en mælkekirtelknude, så jeg fik det hele fjernet, da den blev fjernet.

    Jeg håber der kommer mere viden på området, inden jeg står overfor problematikken igen :o)


  • #39   15. jan 2016 Ts - jeg har 3 tæver og en han. Og det giver kun bøvl i løbetiderne. Så hvis du forventer at kunne finde et godt hjem til ham inden for rimelig tid, så gør det. Nu er mine hunde så også helt andre racetyper.
    Du skal dog være obs på at du reelt ikke må have 5 voksne hunde uden tillaldelse.
    Da jeg havde et kuld hvalpe som det tog lang tid at sælge, fik jeg tillaldelse midlertidig, da det jo var meningen at hvalpene skulle sælges. Måske din kommune vil gøre noget tilsvarende?
    Ellers hvis dine hunde normalt ikke giver problemer og du har det godt med naboer, så kan det måske være lettere at få tilgivelse end tilladelse...
    Skulle der blive bøvl med kommunen, så må du jo handle på det.


  • Julie B
    Julie B Tilmeldt:
    maj 2015

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 15
    #40   16. jan 2016 Grunden til vi endte med så mange var, at min mand ønskede sig en af hvalpene. Den lyse på billedet var egentlig solgt til opdrætteren af vores tæve- han kom bare aldrig og hentede den. Og så var jeg egentlig helt forelsket i den hvalp, så lidt diskussion frem og tilbage og manden gav sig .
    Det skal lige siges at vi bor på landet, på et nedlagt landbrug, som for 15 år siden var en hundepension. Så vi har optimale rammer for hund (og ingen naboer)
    Men da vi så rendte ind i at et par af hvalpene skræntede i 5 uge kørte jeg en tur til dr. dyr, som konstaterede at en tredie havde hjertefejl. Derefter måtte alle en tur til dyrlægen hvor de kunne konstatere at kun den ene havde fejl. Da det var usikkert hvor længe hun ville kunne leve med det, beholdte vi hende. Man kan jo ikke sælge et sygt dyr.
    Så det er årsagen.


  • #41   16. jan 2016 Tak for forklaringen

Kommentér på:
flere tæver og 1 hanhund?

Annonce