1.017 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 14 Svar

Letvægtsfoder Letvægtsfoder

d. 1 juli tager jeg på vandring i lapland. Jeg går hele Kings Trail (omkring 450 km) og jeg ville meget gerne have selskab af Salik. MEN og her kommer problemet. Hans foder vejer jo en krig. Jeg skal have foder med til 20 dage og han spiser omkring 15 kg af hans normale foder. Det er helt udelukket at jeg kan bære det med. Min rygsæk er på 70 liter og skulle meget gerne ikke veje mere en 15-17 kg når jeg starter. Så for at Salik kan komme med bliver jeg nød til at finde ud af noget med det foder. Så jeg ville høre jer om der skulle være nogle lyse hoveder her inde som har en god ide.
Det jeg har overvejer er at tage frysetørret mad med til ham fra orijen. En pose på 450g koster 300kr (dyrt) i sådan en er der 30 rationer. Jeg har regnet mig frem til at han burde kunne klare sig med 15 rationer om dagen så der er mad til 2 dage i sådan en pose. Så tager jeg 10 poser med burde jeg have mad nok med til ham. Det vejer så alligevel 4,5 kg og 3000kr bare på foder. Det synes jeg helt ærligt er meget dyrt!
Som alternatur overvejer jeg k9 natural frysetørret barf. De skkriver at 4 kg svarer til 16 kg friskt kød og giver 80 måltider til en 20 kg hund
En anden overvejelser jeg har gjort mig var a købe en dehydrator selv og så tørre maden hjemmefra - men om dette er en løsning kan jeg ikke gennemskule - i forhold til hvor længe det kan holde sig og hvor meget vægt jeg reelt slipper for?
Så jeg kunne virkelig godt bruge nogle gode forslag til hvad jeg kan fodre ham med - både for at det ikke vejer ret meget og ikke bliver urimeligt dyrt.

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Inspicering af opgave 205 kr.
  • Udskiftning af stik til “grisetryne” 230V ifm fjernvarmeinstallation. Haster! Vi skal have etableret et 230V el-udtag med jord inden fjernvarme installationen indendørs kan etableres på mandag. Skal udføres autoriseret. Vi har ikke selv materialerne. 1.500 kr.
  • Afmontering af defekt opvaskemaskine og montering af ny brugt 1.000 kr.
  • Lapning af dæk 500 kr.
  • Fugening af bordplade 1.100 kr.
  • Besværlig lås 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Letvægtsfoder
  • #1   15. jan 2016 Det må vel blive frysetørret mad, uanset hvordan du vende det. Det er nemt, smart og.. Hamrende dyrt.
    Men frysetørret barf findes i flere "mærker" noget dyrere end andet. Det må kunne findes til en fornuftig pris et sted.
    Hvad med Tyskland ?
    Er der ikke mulighed for at han kan få lidt mad på ruten her og der?

• #2   15. jan 2016 http://www.safedogshop.dk/group.asp?group=229
    Bare hvad jeg lige faldt over

• #3   15. jan 2016 Hennes petfood, laver sådan noget energitæt foder i sådan nogle bare.
    tror de hedder peneken eller lign. - ved ikke om det kan bruges til den slags

• #4   15. jan 2016 Der er også ZewiPeak det meget drøj i brug, men heller ikke billigt at foder med.

• #5   15. jan 2016 MLA sejt det ser ud til at de har en del varianter som ville fungere. Alt under 5kg foder er muligt for mig at slæbe med så det må være det jeg satser på smiley

Casper: God ide jeg tror jeg vil tage lidt af det med så han får lidt ekstra energi- det er jo en lodt lang tur vi skal på smiley

Ziwi peak er også en ide. Men jeg tror desværre det bliver lidt for tungt. Jeg tror vi ryger op på 6 -8 kg. Men måske en enkelt lille pose kunne komme med

• #9   15. jan 2016 Nu er jeg sådan ret lavpraktisk indrettet så kommer du ikke igennem en by ?
    Så kunne du jo f.eks ringe til et hotel, en dagligvarebutik, en tank eller lign. Og spørge om du må modtage - og have liggenede - en pakke hos dem. så kan du sende f.eks halvdelen af foderrationen til det sted så den ligger der når i kommer frem?

• #10   15. jan 2016 Gos ide med en taske til ham selv. Det skal han da have smiley
    Nej vi kommer desværre ikke igennem nogle byer. Set er bare ødemark men der er nogle fjeldstationer jeg tror dog det er dyr at så sendt noget der op for så skal det flyves med helikoptor

• #11   15. jan 2016 mhh.. okay så er det svært kan jeg godt se. Hvad med en pulk?

• #12   15. jan 2016 Ud over sadeltasker så tænker jeg det samme Zarah: hvad med en pulk ?
    Men det lyder godt nok dejligt med sådan en vandre tur. Hvor lang tid planlægger du at bruge ?

• #13   15. jan 2016 Så at Pemmikan fra henne petfooder nævnt

Lavprisdyrehandel.dk har nu 25% på den smiley

• #15   15. jan 2016 Rigtig spændende tråd - jeg har også tit tænkt på hvad fanden man egentlig gør, for jeg vil også gerne snart ud at vandre med Rotteberg. Tasker til hund er helt klart en del af løsningen, men de må vist kun bære 10% af deres egen kropsvægt - dvs. 3,5 kg for Rotteberg. Det hjælper jo ikke meget, hvis man skal have en 15 kg sæk med... Men ja, hvis det ikke kan lade sig gøre med en pulk, så er frysetørret mad jo en god løsning. Og så tænker jeg at man også kan tage nogle flasker med planteolie med, til at spæde op med rent fedt i foderet. God tur smiley

• #16   15. jan 2016 Kan du ikke køre ham over på råt, og så lege "nak og æd" smiley
    Men helt ærligt, man må da kunne skaffe kød på vejen.

• #18   18. feb 2016 Jeg har ikke rigtig en løsning til maden, men overvejer selv at gå på kungsleden. Hvordan kommer du frem og tilbage med hunden? Altså med tog eller hvordan?
    Måske kunne du give hunden lidt mad på dåse? Jeg tror de sælger tun på vejen. Ellers kan du prøve at fiske?

• #19   18. feb 2016 Ej hvor sejt jeg har ikke mødt andre som vidste hvad det var for en tyr eller overhovedet overvejer at gå den. Sejt. Vi tager med tog og bus der op smiley

Kommentér på:
Letvægtsfoder

Annonce